2023-06-11, 23:33
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Det är väl bara första kontaktförsöket som SE hann se, sedan lufsade han iväg efter polisen i gränden. Så du har som vanligt lite svårt att ta till dig fakta.

Du menar när LP var bort till den första polisbilen?

SE, när LP ber om ambulans: "Jag hör inte exakt vad polismännen säger, men de säger ungefär som så att, lugn, lugn, någonting, det är redan ordnat."

Är detta således den bryska behandling som det pratats om i 37 år?
Citera
2023-06-11, 23:34
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Men har du helt missat att SE var irriterad över att GS och IW stod kvar vid bilen utan att göra något?

Förutom att LP var fram och sedan blev lugnad så skildrar han ingen interaktion mellan GS och LP.

Även i brevet till Anér heter det att GS stod kvar framför bilen och därifrån kunde se att OP var död.

Han håller fast vid denna version 1992: "Varför sitter polischef GS så länge kvar i bilen? Och när han kommer ut -- varför står han kvar vid bilen och kommer inte fram?"

Sedan kommer som bekant piketen och då springer SE in i gränden där han förblir under minst 3 minuter.

Så när uppfattar SE den bryska interaktionen mellan LP och GS som du så deduktivt orerar om?

Menar du de tre minuter som vittnena såg SE inne på Bohemia sitta chockad vid ett bord med armarna framför sig?
Citera
2023-06-11, 23:35
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Vem är det som SE pratar med i stora MOP-arkivet då? PH borde det vara där också.

Enligt originalbilden har man inte kastat om det enda stycket som texten utgör i Wpu.nu.

Kan man läsa fortsättningen på dokumentet i stora MOP-arkivet?

Länka gärna.

Sure! Så fort jag hittar förhöret med den personen. Det existerar, tro det eller ej, och det är inte PH.
Citera
2023-06-11, 23:39
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Du menar när LP var bort till den första polisbilen?

SE, när LP ber om ambulans: "Jag hör inte exakt vad polismännen säger, men de säger ungefär som så att, lugn, lugn, någonting, det är redan ordnat."

Är detta således den bryska behandling som det pratats om i 37 år?

Hur SE uppfattar det hela kan man spekulera om, men det gör inte SE till GM. SE sa "bryskt" till väktarna 20 min efter mordet och till RB på lördag förmiddag, det räcker långt för att förstå hur SE tolkade situationen.

Som gissad observation blir den däremot svårbegriplig då det är en så udda gissning.
Citera
2023-06-11, 23:40
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Sure! Så fort jag hittar förhöret med den personen. Det existerar, tro det eller ej, och det är inte PH.

I min bok är det PH tills du länkar ditt påhittade förhör.
Citera
2023-06-11, 23:40
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Menar du de tre minuter som vittnena såg SE inne på Bohemia sitta chockad vid ett bord med armarna framför sig?

Med tanke på det oerhört pricksäkra signalement som uppgavs på Bohemiamannen så är det säkert ännu en sån där dubbelgångare. Du vet, det vimlar ju av dem denna kväll:

1. Ynglingen ger mun mot mun och SG, en annan yngling, ger mun mot mun.

2. Tensonmannen, SE och mannen på David Bagares gata. Triss i klon-ess!

Eller rent av fyrtal, med Bohemia-tjommen.
Citera
2023-06-11, 23:43
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
I min bok är det PH tills du länkar ditt påhittade förhör.

Kan du länka det förhör där det framgår att det är PH?

Nej, tänkte väl det. Du vet, utredningen kontaktade denna individ.

Tyvärr är schemat nu fullbokat några dygn, men jag lovar att återkomma i frågan!
Citera
2023-06-11, 23:44
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Hur SE uppfattar det hela kan man spekulera om, men det gör inte SE till GM. SE sa "bryskt" till väktarna 20 min efter mordet och till RB på lördag förmiddag, det räcker långt för att förstå hur SE tolkade situationen.

Som gissad observation blir den däremot svårbegriplig då det är en så udda gissning.

Det är inte fastställt att SE sagt det på mordnatten. Det är inte ens fastställt att han sagt det överhuvudtaget. Uppgiften har inte ens stöd från båda väktarna. Uppgiften finns ingenstans i de uppgifter han själv lämnat.
Citera
2023-06-11, 23:49
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
WPU är tyvärr ganska rörig [roerig] och har utelämnade och omkastade partier. Föredrar stora MOP-arkivet!
Varken WPU.NU eller PALMEMORDSARKIVET.SE har lagt ut det hemliga "Röda Kors-brevet" eller SvD:s intervju med SE dagen efter mordet:

Holmér kallade honom "elefanten i rummet", och för många ("den absoluta majoriteten") befinner han sig fortfarande där ute någonstans.
Senast redigerad av Draifos 2023-06-11 kl. 23:58.
Citera
2023-06-11, 23:59
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Fast varken WPU.NU eller PALMEMORDSARKIVET.SE har väl ännu lagt ut vare sig det här hemliga "Röda Kors-brevet" eller SvD:s intervju med SE dagen efter mordet. Hans Holmér kallade honom för "elefanten i rummet", och för många ("den absoluta majoriteten") befinner han sig väl fortfarande där någonstans.

Kan det finnas krafter som inte vill att Rödakorsetbrevet kommer ut och avslöjar SE som GM? Någon högt uppsatt som vill skydda SE?

Bengt Westerberg var väl Palmekritisk och dessutom satt han i styrelsen för Röda Korset efter mordet.
Citera
2023-06-12, 00:05
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Kan det finnas krafter som inte vill att Rödakorsetbrevet kommer ut och avslöjar SE som GM? Någon högt uppsatt som vill skydda SE?

Bengt Westerberg var väl Palmekritisk och dessutom satt han i styrelsen för Röda Korset efter mordet.
Röda Kors-brevet kan ha gallrats om det ansågs inte kunna tillföra något av relevans till ärendet.
Citera
2023-06-12, 00:08
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Brevet kan ha gallrats om det ansågs inte kunna tillföra något av relevans till ärendet.

Har dokument verkligen gallrats i utredningen? Det fanns bilder på insamlat bevismaterial i någon källare på Polishuset som inte direkt såg optimalt ut också. Mögliga kläder i svarta sopsäckar. Det hittades en keps på Kungsgatan och den borde topsas för att kolla om det var SEs.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in