2023-06-11, 22:51
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Eller så var det rutin för SE. Han är duktig på att lägga orden så att det låter trovärdigt.

P.S. Har skummat igenom alla som uttalat sig om SE inklusive stugägaren men ännu inte hittat avsnittet där SE är i "operativt mode", men blev genomskådad av en som satt bredvid. Men det kanske ramlar fram när man minst anar det ...

Vad hette den där karln som hade pratat om LJ på en konferens med SE?

Det var PH som hade pratat med SE om LJ på konferensen. Säkert för att luska lite i vad SE visste och inte visste. Enligt förhöret så var mannen med det maskerade namnet "spaningschef".

https://wpu.nu/wiki/Uppslag:E63-00-D
Samtal med Engström per tfn XXX för att utröna identitet på den man arbetskamraten som enligt uppgift skall känna Lars Jeppsson. Engström berättade att han icke kände mannens identitet men träffat honom vid en kaffepaus vid konferans inom företaget och under denna kaffepaus hade uppgifterna framkommit som Engström berättat om i tidigare förhör avseende vilken person Engström egentligen observerat på Tunnelgatan. Han avsåg identifiera mannen och återkomma. Dag som ovan meddelar Engström att mannen är relativt nyanställd i företaget Skandia samt att han heter [Maskat: PH?] Spaningschef
Det finns nog bara PH att gissa på om du inte har en bättre kandidat.
Senast redigerad av ursprungligen 2023-06-11 kl. 22:53.
Citera
2023-06-11, 22:51
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Det är nog inte wall som tagit själv bilden.
Sedan är det ju inte oanvändbart. Jag klarar av att läsa det. Zooma in så klarar du det nog.

Inte vet jag. Frågan är ju inte heller varför saker skedde utan om de gjorde det. Och det här vittnar flera om.

Inte mer specifikt än att det var polisen som var brysk mot henne. Och GS säger själv att han tog i med rösten för att försöka få ett svar ur henne. Det är ett bemötande som faller under kategorin bryskt.

Om LP i ett annat skede också var brysk gör varken till eller från. Det ändrar inte det faktum att GS var brysk mot henne. Alltså stämmer det SE säger.

Det är också en otroligt märklig gissning att göra utan att ha någon kunskap om vad som hände där.

Fast det enda SE minns av utbytet mellan LP och GS är att hon skyndade sig fram till dem men viftades bort. I Skandiamannens version sker ingen utfrågning av LP och poliserna står kvar vid bilen.

Så exakt när inträffade det bryska?

Om SE hörde att GS bryskt efterfrågade ett signalement från LP, varför gick SE då inte fram och berättade det hon nyss hade sagt till honom? Ditt resonemang går dessvärre inte ihop.

Du stirrar dig blind på enskilda rader utan att ta hänsyn till helheten.
Citera
2023-06-11, 22:55
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Det var PH som hade pratat med SE om LJ på konferensen. Säkert för att luska lite i vad SE visste och inte visste. Enligt förhöret så var mannen med det maskerade namnet "spaningschef".

Samtal med Engström per tfn XXX för att utröna identitet på den man arbetskamraten som enligt uppgift skall känna Lars Jeppsson. Engström berättade att han icke kände mannens identitet men träffat honom vid en kaffepaus vid konferans inom företaget och under denna kaffepaus hade uppgifterna framkommit som Engström berättat om i tidigare förhör avseende vilken person Engström egentligen observerat på Tunnelgatan. Han avsåg identifiera mannen och återkomma. Dag som ovan meddelar Engström att mannen är relativt nyanställd i företaget Skandia samt att han heter [PH?] Spaningschef
Det finns nog bara PH att gissa på om du inte har en bättre kandidat.

Nej, det var en annan och det finns ett dokument där denna person blir förhörd, om jag minns rätt.

Det finns i alla fall en fortsättning på exakt det som du citerar.

Verkar visst som om dina slutpunkter alltid är där jag inledde resan. Hur kan det komma sig?

Springer du alltid i Cluedogängets fotspår?
Citera
2023-06-11, 22:57
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Fast det enda SE minns av utbytet mellan LP och GS är att hon skyndade sig fram till dem men viftades bort. I Skandiamannens version sker ingen utfrågning av LP och poliserna står kvar vid bilen.

Om SE hörde att GS bryskt efterfrågade ett signalement från LP, varför gick SE då inte fram och berättade det hon nyss hade sagt till honom? Ditt resonemang går dessvärre inte ihop.

Varför hittar du på saker hela tiden? GS har väl aldrig "frågat bryskt om signalement"? Var får du den uppgiften ifrån? Din egen fantasi räknas inte.

Det blir en konstig helhet för dig om den bara bygger på hittepå.
Senast redigerad av ursprungligen 2023-06-11 kl. 23:08.
Citera
2023-06-11, 22:59
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Nej, det var en annan och det finns ett dokument där denna person blir förhörd, om jag minns rätt.

Det finns i alla fall en fortsättning på exakt det som du citerar.

Verkar visst som om dina slutpunkter alltid är där jag inledde resan. Hur kan det komma sig?

Springer du alltid i Cluedogängets fotspår?

Du får gärna länka det du hävdar.

Jag litar mer på Wpu.nu än på vad du sitter och fantiserar fram.

Edit: Klicka gärna på "Original" i min länk så ser du att det slutar där det slutar och att inga anteckningar gjorts på originalet om några förhör, anknytningar eller pomm. Detta tyder starkt på att det handlar om PH.
Senast redigerad av ursprungligen 2023-06-11 kl. 23:08.
Citera
2023-06-11, 23:08
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Varför hittar du på saker hela tiden? GS har väl aldrig "frågat bryskt om signalement"? Var får du den uppgiften ifrån? Din egen fantasi räknas inte.

Det blir en konstig helhet för dig om den bara bygger på hittepå.

Frågan är vem som lever i en fantasi- och hittepåvärld.

Uppgiften kommer från rättegångsförhöret med GS, där han skildrar hur han tre gånger försökte få kontakt med LP för att få ur henne uppgifter om signalementet:

https://youtu.be/VwvS8CHzX6Q?t=175

I Skandiamannens version står däremot både IW och GS fast som stenstoder framför polisbilen.

Detta går igen även i brevet till Anér, där SE befann sig mellan GS och kroppen.

Så när upplevde han GS vara brysk mot LP?
Citera
2023-06-11, 23:12
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:

Edit: Klicka gärna på "Original" i min länk så ser du att det slutar där det slutar och att inga anteckningar gjorts på originalet om några förhör, anknytningar eller pomm. Detta tyder starkt på att det handlar om PH.

Om jag hade länken så skulle jag väl inte nyss ha ställt frågan om vem det var.

Vill minnas att det inte var någon från Skandia.

Någon i tråden har säkert detta i friskt minne.
Citera
2023-06-11, 23:12
Medlem
Faderligs avatar
Citat:

Var menar du att du får stöd för det här? Du får gärna visa i förhören hur den logiska följden för att få fram exakt vad SE upplevde för interaktion mellan LP och GS. Jag gör det här själv relativ ofta och letar fram stycken och visar hur jag kommer fram till saker. Det blir mer givande för mig om du gör detsamma. Annars har jag ingen aning om det har bäring i materialet eller bara en förklaring du hittar på för att du inte vill att det jag visar på ska vara sant.

Att SE berättar att han såg ett bryskt bemötande som vi via GS faktiskt vet inträffade tyder ju på att SE var där för att bevittna det.

Om någon berättar en detalj om en interaktion vi vet från en av de inblandade att det stämmer. Då tyder det på att den personen som berättar såg just den här interaktionen.

Alternativet är att SE, utan att ha sett det här, bara gissar på att polisen var brysk mot LP. Utan någon som helst anledning, han har inget alls att vinna på att påstå något sådant. Det är ju inte ens det mest troliga bemötandet gentemot en nybliven änka. Hade jag varit uppe på åsen och försökt gissa mig till vad som händer där nere hade jag aldrig kommit på ett sådant alternativ. Det finns gott om troligare scenarion än att polisen var brysk mot henne. Hade jag bara gissat hade jag dragit till med att de tröstade henne eller försökte lugna ner henne.

Men som sagt. Varför i hela friden skulle han ens dra till med en gissning?

Och jag vet inte varför mitt resonemang inte går ihop bara för att SE inte agerade som du vill. Det har ju inte med något att göra. Det är klart att han kunde göra så. Men man kan ju inte bestämt säga att han måste agera på ett visst sätt, annars kan det inte ha hänt. SE stod väl för långt bort, hann inte tänka igenom och utföra det agerandet, var för mesig. Möjligheterna är många.

"Du stirrar dig blind på enskilda rader utan att ta hänsyn till helheten". och det här är ju bara en plattityd. Mer resonemang och deduktion vore trevligt.
Citera
2023-06-11, 23:13
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Frågan är vem som lever i en fantasi- och hittepåvärld.

Uppgiften kommer från rättegångsförhöret med GS, där han skildrar hur han tre gånger försökte få kontakt med LP för att få ur henne uppgifter om signalementet:

https://youtu.be/VwvS8CHzX6Q?t=175

I Skandiamannens version står däremot både IW och GS fast som stenstoder framför polisbilen.

Detta går igen även i brevet till Anér, där SE befann sig mellan GS och kroppen.

Så när upplevde han GS vara brysk mot LP?

Det är väl bara första kontaktförsöket som SE hann se, sedan lufsade han iväg efter polisen i gränden. Så du har som vanligt lite svårt att ta till dig fakta.
Citera
2023-06-11, 23:25
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Var menar du att du får stöd för det här? Du får gärna visa i förhören hur den logiska följden för att få fram exakt vad SE upplevde för interaktion mellan LP och GS. Jag gör det här själv relativ ofta och letar fram stycken och visar hur jag kommer fram till saker. Det blir mer givande för mig om du gör detsamma. Annars har jag ingen aning om det har bäring i materialet eller bara en förklaring du hittar på för att du inte vill att det jag visar på ska vara sant.

Att SE berättar att han såg ett bryskt bemötande som vi via GS faktiskt vet inträffade tyder ju på att SE var där för att bevittna det.

Om någon berättar en detalj om en interaktion vi vet från en av de inblandade att det stämmer. Då tyder det på att den personen som berättar såg just den här interaktionen.

Alternativet är att SE, utan att ha sett det här, bara gissar på att polisen var brysk mot LP. Utan någon som helst anledning, han har inget alls att vinna på att påstå något sådant. Det är ju inte ens det mest troliga bemötandet gentemot en nybliven änka. Hade jag varit uppe på åsen och försökt gissa mig till vad som händer där nere hade jag aldrig kommit på ett sådant alternativ. Det finns gott om troligare scenarion än att polisen var brysk mot henne. Hade jag bara gissat hade jag dragit till med att de tröstade henne eller försökte lugna ner henne.

Men som sagt. Varför i hela friden skulle han ens dra till med en gissning?

Och jag vet inte varför mitt resonemang inte går ihop bara för att SE inte agerade som du vill. Det har ju inte med något att göra. Det är klart att han kunde göra så. Men man kan ju inte bestämt säga att han måste agera på ett visst sätt, annars kan det inte ha hänt. SE stod väl för långt bort, hann inte tänka igenom och utföra det agerandet, var för mesig. Möjligheterna är många.

"Du stirrar dig blind på enskilda rader utan att ta hänsyn till helheten". och det här är ju bara en plattityd. Mer resonemang och deduktion vore trevligt.

Men har du helt missat att SE var irriterad över att GS och IW stod kvar vid bilen utan att göra något?

Förutom att LP var fram och sedan blev lugnad så skildrar han ingen interaktion mellan GS och LP.

Även i brevet till Anér heter det att GS stod kvar framför bilen och därifrån kunde se att OP var död.

Han håller fast vid denna version 1992: "Varför sitter polischef GS så länge kvar i bilen? Och när han kommer ut -- varför står han kvar vid bilen och kommer inte fram?"

Sedan kommer som bekant piketen och då springer SE in i gränden där han förblir under minst 3 minuter.

Så när uppfattar SE den bryska interaktionen mellan LP och GS som du så deduktivt orerar om?
Citera
2023-06-11, 23:26
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:

WPU är tyvärr ganska rörig och har utelämnade och omkastade partier. Föredrar stora MOP-arkivet!
Citera
2023-06-11, 23:31
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
WPU är tyvärr ganska rörig och har utelämnade och omkastade partier. Föredrar stora MOP-arkivet!

Vem är det som SE pratar med i stora MOP-arkivet då? PH borde det vara där också.

Enligt originalbilden har man inte kastat om det enda stycket som texten utgör i Wpu.nu.

Kan man läsa fortsättningen på dokumentet i stora MOP-arkivet?

Länka gärna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in