Citat:
Ursprungligen postat av
enhalvboj
Ok din tröge fan. Kan inte rita en teckning till dig så jag får försöka förklara saken så gott jag kan.
Du har inga belägg för att tillskott av de kroppsegna könshormonerna (dvs testosteron för män och östrogen för kvinnor) skulle ha nån form av effekt på könsdysforiker. Däremot finns det en uppsjö av dokumentation som visar att det motsatta hjälper. Här är ett exempel:
"Compared with members of the control group, participants who underwent hormone treatment had lower odds of experiencing severe psychological distress during the previous month and lower odds of suicidal ideation in the previous year. Odds of severe psychological distress were reduced by 222%, 153% and 81% for those who began hormones in early adolescence, late adolescence and adulthood, respectively. Odds of previous-year suicidal ideation were 135% lower in people who began hormones in early adolescence, 62% lower in those who began in late adolescence and 21% lower in those who began as adults, compared with the control group."
https://med.stanford.edu/news/all-news/2022/01/mental-health-hormone-treatment-transgender-people.html
Det handlar alltså om noga medicinska utvärderingar baserade på forskning.
Du är precis likadan i varke debatt. Slö som fan eller intellektuellt ohederligt. Vet inte vilket.
Jag vet inte vad jag ska ifrågasätta hos dig, intellektuellt eller hederlig. Du menade att man inte kunde ge dem hormoner efter sitt kön, då de inte lider brist på det. Om det är sant eller inte vet jag inte, för jag har inte den informationen. Men av att döma av hur jag uppfattar många av de här, verkar de faktiskt lida brist på det. Men skit samma, det är något varken du eller jag vet.
Men samtidigt menar du att man kan ge dem könshormoner från motsatt kön, för att de mår bra av det. Men då måste man fråga om man ger dem samma könshormoner som sitt kön och de visar sig att de mår bra av det, så måste det förstås vara ok, eller hur? Men jag säger inte att det är lösningen. Jag skulle bara vilja veta vad som händer då och varför man inte gör det. Men jag hittar ingenstans att man prövat det, vilket stör mig enormt.
Sen säger förstås självmordsfrekvensen emot det. Du har även andra psykiska diagnoser här. Om de mådde bra skulle självmordsfrekvensen gå ned efter, men det gör det inte. Då är även frågan hur man kan få så olika resultat. Nån måste ha något fel i sin undersökning. Alla kan inte ha olika resultat och ha rätt, mer än i en postmodern fantasivärld där verkligheten inte finns. Ungefär som när det gällde de apatiska barnen och som det visade sig, att många faktiskt ljög helt avsiktlig.