2023-06-10, 11:11
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thyrell
Nej jag undviker det inte. Att män generellt behöver mer än kvinnor innebär inte att du behöver mer än en kvinna. Och om du behöver mer mat än du har råd med får du bidrag för det.

Ja, och om en kvinna är så fattig att hon inte har råd med sina hygienartiklar så får hon bidrag för det. Och?

Den här diskussionen handlar om huruvida kvinnor borde få gratis mensskydd, då det är "orättvist" att män inte har samma kostnad. Det har då påpekats att det är än mer "orättvist" att män har en högre matkostnad än kvinnor. Samma sak, men när bidraget gäller män så är det plötsligt inte rättfärdigat längre.

Notera att de som förespråkade bidrag för mensskydd i början av tråden har avvikit, då siffrorna talar för sig självt. Det är bara du kvar, och det enda du har bidragit med är att kasta invektiv kring dig och kalla folk för kvinnohatare, och det är inget argument.
Citera
2023-06-10, 15:23
Medlem
MagisterMilitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thyrell
Nej jag undviker det inte. Att män generellt behöver mer än kvinnor innebär inte att du behöver mer än en kvinna. Och om du behöver mer mat än du har råd med får du bidrag för det.

Rakning tillhör inte hygien. Skägg är inte smutsigt per se. Du tvättar dig precis som vanligt även när du har skägg. Går inte ens åt mer tvål.

Däremot behövs det mer tvätt och skötsel av kläder och kropp när du har mens. Så kanske kvinnorna även bör få tvål/tvättmedelsbidrag också. Utöver gratis mensskydd. Bra spaning där. Tack.
Så du tycker inte att raka sig tillhör personlig hygien, kul för dig. Alla har inte jobb där det går an att se ovårdad ut men du tycks antingen vara ett undantag eller arbetslös.

Faktum kvarstår, vi får alla själva betala för att vårda vår hälsa och utseende. Kvinnor är kapabla till detta precis som vi män. Har man inte råd med hygienartiklar så finns det bidrag för det.

Någon tog upp att det borde finnas gratis mensskydd i skolorna och det håller jag med om. Eftersom vi har skolplikt och det trots allt är lite pinsamt, nytt och jobbigt med menstruation för flickor så vore det bra om de kunde hämta ut sin månadsranson av skolsköterskan.
Citera
2023-06-10, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
Ja, och om en kvinna är så fattig att hon inte har råd med sina hygienartiklar så får hon bidrag för det. Och?

Den här diskussionen handlar om huruvida kvinnor borde få gratis mensskydd, då det är "orättvist" att män inte har samma kostnad. Det har då påpekats att det är än mer "orättvist" att män har en högre matkostnad än kvinnor. Samma sak, men när bidraget gäller män så är det plötsligt inte rättfärdigat längre.

Notera att de som förespråkade bidrag för mensskydd i början av tråden har avvikit, då siffrorna talar för sig självt. Det är bara du kvar, och det enda du har bidragit med är att kasta invektiv kring dig och kalla folk för kvinnohatare, och det är inget argument.

Skillnader matkostnader handlar nu om väldigt mycket mer än enkom kön.
Du äter ex mer om du är överviktig eller ex. tränar hårt, ska då dessa grupper ha rätt kräva extra pengar för detta? och hur ska du kontrollera detta? Vad händer ex om någon som tränar hårt slutar träna...och därmed inte behöver 4000 kalorier per dag längre, ska hen då bli återbetalningsskyldig?
Du har kvinnor som behöver och äter mer än vissa män etc...

Sen har du de som äter veganskt, eller enkom köper ekologiskt, eller måste ha specialkost eller bara gillar frossa i entrecote varje dag.

Kort sagt väldigt svårt hantera rent praktiskt.

Mens däremot har så gott som 100% av alla kvinnor från ålder 15 kan vid säga till 50.
Mens är också en oerhörd viktigt del av den mänskliga reproduktionen, utan den inga barn. Så den gynnar alla i samhället, det är också oftast något jobbigt för kvinnor att ha och överhuvudtaget inte frivilligt som ex. käka kött varje dag... så det "kostar" redan för gruppen kvinnor i fertil ålder...

Att göra hygienartiklar gratis eller annat system kan jag därför tycka är en bra idé.

Allra bäst hade varit om det gick införa globalt, eftersom du har hundratusentals kvinnor ute i världen som inte kan gå i skola, jobba etc när de har mens, för de har inte tillgång till ex en menskopp, eller vatten.
Citera
2023-06-10, 17:14
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Skillnader matkostnader handlar nu om väldigt mycket mer än enkom kön.
Du äter ex mer om du är överviktig eller ex. tränar hårt, ska då dessa grupper ha rätt kräva extra pengar för detta? och hur ska du kontrollera detta? Vad händer ex om någon som tränar hårt slutar träna...och därmed inte behöver 4000 kalorier per dag längre, ska hen då bli återbetalningsskyldig?
Du har kvinnor som behöver och äter mer än vissa män etc...

Sen har du de som äter veganskt, eller enkom köper ekologiskt, eller måste ha specialkost eller bara gillar frossa i entrecote varje dag.

Kort sagt väldigt svårt hantera rent praktiskt.

Mens däremot har så gott som 100% av alla kvinnor från ålder 15 kan vid säga till 50.
Mens är också en oerhörd viktigt del av den mänskliga reproduktionen, utan den inga barn. Så den gynnar alla i samhället, det är också oftast något jobbigt för kvinnor att ha och överhuvudtaget inte frivilligt som ex. käka kött varje dag... så det "kostar" redan för gruppen kvinnor i fertil ålder...

Att göra hygienartiklar gratis eller annat system kan jag därför tycka är en bra idé.

Du kan applicera det på mensprodukter med, vissa behöver mer än andra.

Det duger ju tydligen att räkna genomsnittskostnader när det gäller andra bidrag. Studiebidrag, barnbidrag etc. Vissa har större kostnader än andra men bidragen är desamma.

Globala kostnader skiter vi i, skatteintäkter tas in på statsnivå, inte globalt.

Det är omöjligt att "göra hygienartiklar gratis", någon betalar i slutändan.
Citera
2023-06-10, 17:20
Medlem
Thyrells avatar
Citat:
Men det är vad ni är. Kvinnohatare. Men nu gör jag som de andra. Lämnar er i eran egna bruna sörja.
Citera
2023-06-10, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SimonSess
Min tjej är 90-talist och har därmed inte behövt slita särskilt hårt för att nå någonstans i livet. Ändå så hävdar hon att mensskydd ska vara gratis och betalas av skattebetalare för annars är det sexistiskt att bara kvinnor behöver betala extra bara för att existera.

Jag sa då att kvinnor inte måste använda mensskydd, utan det är faktiskt helt frivilligt. Hon blev helt paff och dumförklarade mig typ och frågade om det skulle vara fräscht med mens överallt, i sätena på bussen, på gatorna och alla andra ställen.

Jag påpekade då att nej, det vore inte så fräscht, men att det går att undvika enkelt genom att använda mensskydd. Genast är vi tillbaka på ruta 1. Hon verkar inte förstå meningen med mensskydd. Har ni några tips? Har ni några argument ni kan tipsa om?

Jag vill ha en fin rakapparat med gratis slipning av knivarna/rakbladen till detta. Betalat av skattebetalarna, annars ser jag ut som en slusk. Det patriarkat förakt vi ser i samhället i dag är förkastligt.
Citera
2023-06-10, 17:34
Medlem
Citat:
Du kan applicera det på mensprodukter med, vissa behöver mer än andra.

Det duger ju tydligen att räkna genomsnittskostnader när det gäller andra bidrag. Studiebidrag, barnbidrag etc. Vissa har större kostnader än andra men bidragen är desamma.

Globala kostnader skiter vi i, skatteintäkter tas in på statsnivå, inte globalt.

Det är omöjligt att "göra hygienartiklar gratis", någon betalar i slutändan.
Självklart är det någon som betalar i slutändan.

Kostnaden för mens; hela samhället, eftersom detta inte är något som tjejer vill ha speciellt, eller kan välja bort men något som alltså gynnar precis hela samhället.
Kostnaden för mat har vi alla, och de som äter mer än andra bör nog betala detta själva eftersom deras större matkostnader , oavsett skäl, inte gynnar andra direkt.
undantag skulle kunna göras för de som behöver specielkost pga sjukdom m.m.
Citera
2023-06-10, 23:35
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:

Kostnaden för mens; hela samhället, eftersom detta inte är något som tjejer vill ha speciellt, eller kan välja bort men något som alltså gynnar precis hela samhället.
Kostnaden för mat har vi alla, och de som äter mer än andra bör nog betala detta själva eftersom deras större matkostnader , oavsett skäl, inte gynnar andra direkt.

Det är gratis att ha mens, det är mensskydd som kostar. Den kostnaden bär inte samhället, den bär personer som köper mensskydd.

Jag tror vi står för långt ifrån varann politiskt för att vi ska förstå varandra. Jag kan på ett vis köpa ditt resonemang om vi levde i ett kommunistiskt plansamhälle där ingen har ekonomisk frihet öht. Men då skulle alla kostnader jämnas ut, och min lön gå in i en gemensam pott som fördelas ut till Människor efter vilka behov de har. Mensskydd skulle vara gratis, och mat ransoneras ut efter behov. Men vårt samhälle är ganska långt ifrån det.
Citera
2023-06-11, 05:36
Avslutad
Citat:

En (genomsnittlig) man behöver 500 kalorier / dag mer än en (genomsnittlig) kvinna för att ÖVERLEVA!! Det spelar ingen roll hur du försöker köra argumentationshockey i frågan.

En (genomsnittlig) man behöver 500 kalorier / dag mer än en (genomsnittlig) kvinna för att ÖVERLEVA!!

Är det ett val?

Varför ska män betala mer än kvinnor för att få ÖVERLEVA??

Du menar att mensbindor för kvinnor har högre prioritet för samhället än för män att överleva?
Senast redigerad av Stor-Men-Snabb 2023-06-11 kl. 05:41.
Citera
2023-06-11, 09:06
Medlem
Citat:
Det är gratis att ha mens, det är mensskydd som kostar. Den kostnaden bär inte samhället, den bär personer som köper mensskydd.

Jag tror vi står för långt ifrån varann politiskt för att vi ska förstå varandra. Jag kan på ett vis köpa ditt resonemang om vi levde i ett kommunistiskt plansamhälle där ingen har ekonomisk frihet öht. Men då skulle alla kostnader jämnas ut, och min lön gå in i en gemensam pott som fördelas ut till Människor efter vilka behov de har. Mensskydd skulle vara gratis, och mat ransoneras ut efter behov. Men vårt samhälle är ganska långt ifrån det.

Kostnader kan vara mer än enkom pengar, ex. tid, arbete, smärta, död...kan vara "kostnader".

och det är nu inte "gratis" att ha mens, man måste använda mensskydd och de....kostar.
Citera
2023-06-11, 09:26
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Kostnader kan vara mer än enkom pengar, ex. tid, arbete, smärta, död...kan vara "kostnader".

och det är nu inte "gratis" att ha mens, man måste använda mensskydd och de....kostar.

Om vi ska enas om att man måste använda mensskydd så kan vi väl enas om att man måste äta tillräckligt med kalorier?
Citera
2023-06-11, 09:33
Medlem
Citat:
Om vi ska enas om att man måste använda mensskydd så kan vi väl enas om att man måste äta tillräckligt med kalorier?

Jag har redan svarat på detta argument, du kan läsa det inlägget igen.

Skillnaden är helt enkelt att du som man och samhällsmedborgare TJÄNAR på att kvinnor har mens, du tjänar inte ett skit på att din manliga granne gillar äta entrecote 3 dar i veckan, snarare tvärtom, din plånbok riskerar att behöva betala för hans framtida sjukhuskostnader.
Senast redigerad av Merapi 2023-06-11 kl. 09:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in