2023-06-11, 01:22
Medlem
Pythia_88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Jag tror svaret ligger i hans hudfärg. Men det är bara vad jag tror.

Citat:
Du har väntat på att jag skulle "lägga detta kort". Intressant, då har du alltså sett Majas hudfärg som grund för hatet i tråden, men bara väntat på att någon annan "skulle lägga detta kort". Och genast tar du chansen att lyfta saken.

Tja, det var väl väntat då.

Du kunde ju valt att ge en alternativ förklaring till Reviews fråga, men du hade kanske ingen, för du hade ju redan samma svar som jag gav. Istället valde du att "nappa" på vad du själv kallar för att "provocera". Det säger en hel del mer om dig, än om mig. Du känner dig uppenbarligen träffad.

Men nej, jag gav bara det mest uppenbara svaret på Reviews fråga. Ockhams rakkniv.
För det är ju som Reviews säger, det som vissa i tråden ideligen anklagar Maja för, kan också många andra anklagas för, men det är alltid bara Maja som utsätts för hetsjakten. Många är de öknamn hon fått i tråden, n-ordet i olika former har använts otaliga gånger. Så att påstå att det är jag som drar in hudfärg i diskussionen, det är extremt lågt!

Vilken betydelse har hudfärg i diskussionen om J:s fd pojkvän?
Citera
2023-06-11, 01:24
Avslutad
Citat:
Dunning-Krueger, praktexempel. Att du inte förstår gör oss galna. Ja jösses.

Nu är ditt argument att Johanna enbart hade Maja till att delta i sina gärningar. Det visar bara att du inte förstår ett skvatt av deras relation. Kan bara rekommendera dig att läsa Reviews inlägg om saken. Där finns många gedigna förklaringar. Och som jag skrev, psykopater följer inte normal logik, de har sina egna motiv till mycket av det de gör, och mycket handlar om deras narcissism. Maja var säkerligen som handske på handen för Johannas narcissim, och det finns många detaljer i flera av förhören som pekar på detta.

Men ja, du är inne på något där när du tar upp att mordet på Tove kanske bara var för att sätta Maja i klistret. Det är typiskt sådant som en psykopat skulle kunna göra utan att blinka.
Nu tror inte jag att det var fallet här, då hade de hela varit betydligt med beräknande. Men du tror kanske det, vad vet jag. Om du inte sett de första avsnitten av SVT, Dokument Inifråns Skamlös, så gör det. Där får man några intressanta inblickar i hur en psykopat fungerar. Exemplet med Syriens ambassat och de namngivna personerna är ett slående exempel. Johanna är säkert inte långt ifrån när det gäller empatilöshet för andra människor.
Herregud, sitter du med foliehatt också? Man blir nästan rädd för hur din fantasi skenar iväg med dig och vad du helt grundlöst kan påstå.

Maja och Johanna har haft en nära vänskap som har bestått i att de setts nästan varje dag. DET är vad utredningen säger. De har olika personligheter där den ene är mer drivande och den andre mer följande. Att det förhållandet skulle ha upplevts som negativt av någon av dem finns inga belägg för. Det finns många som likt Maja inte själva är så duktiga på att hitta på saker, som tycker att det är jättehärligt att ha en vän som drar iväg dem på aktiviteter.
Citera
2023-06-11, 01:29
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Så det var alltså ok att Maja inte sa något om Johannas tidigare brottslighet, förrän efter att Johanna mördat Tove? Men hur skulle då mordet på Tove kunnat ha stoppas genom att Maja skulle ha sagt något, om hon nu inte behövde säga det förrän efter mordet? Du tänkte visst inte särskilt långt innan du svarade.

Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews

- Varför skuldbelägger ingen J:s fd pojkvän som visste om branden och sprejandet av bilen? Han är ju dessutom neurotypisk med genomsnittlig intelligens. Dessutom äldre än M.

Frågan var varför ingen skuldbelägger exet. Du trodde att det beror på hans hudfärg. Jag tror att det beror på att han inte är någon mördare.
Citera
2023-06-11, 01:42
Medlem
Citat:
Kan du citera den delen av förhöret med mamman, tack?
Majas coach som blev ett sånt stöd för henne, extrapappa. att han t o m fick följa med Maja till BUP på föräldrarnas önskan nämner mobbning. Syftet var ta reda på varför hon hade så mycket ångest (15). Även pappan nämner mobbning t ex när hon började på gymnasiet efter Komback så mötte hon sina gamla mobbare igen. Och trivdes därför inte lika bra.
Citera
2023-06-11, 01:43
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Det hör väl inte till vanligheterna att en domare blir inbjudan till studio ett i P1 för att förklara sin dom, eller i alla fall inte att hen väljer att tacka ja till intervjun. Den bör han ångra.

Nej, det intervjun var verkligen något utöver det vanliga. Han ångrar den säkert djupt, men jag tror faktiskt att han ångrar sin dom ännu djupare. Jag undrar verkligen hur han kunde undslippa sig den.
Citera
2023-06-11, 01:47
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Herregud, sitter du med foliehatt också? Man blir nästan rädd för hur din fantasi skenar iväg med dig och vad du helt grundlöst kan påstå.

Maja och Johanna har haft en nära vänskap som har bestått i att de setts nästan varje dag. DET är vad utredningen säger. De har olika personligheter där den ene är mer drivande och den andre mer följande. Att det förhållandet skulle ha upplevts som negativt av någon av dem finns inga belägg för. Det finns många som likt Maja inte själva är så duktiga på att hitta på saker, som tycker att det är jättehärligt att ha en vän som drar iväg dem på aktiviteter.

Om du inte varit så förblindad av hat hade du sett att jag inte skrev ett ord om att det skulle upplevts negativt av någon av dem.

Dock är det tydligt att Maja upplevde Johannas våldsverkan negativt. Det har hon själv berättat om.
Citera
2023-06-11, 01:47
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Du har väntat på att jag skulle "lägga detta kort". Intressant, då har du alltså sett Majas hudfärg som grund för hatet i tråden, men bara väntat på att någon annan "skulle lägga detta kort". Och genast tar du chansen att lyfta saken.

Tja, det var väl väntat då.

Du kunde ju valt att ge en alternativ förklaring till Reviews fråga, men du hade kanske ingen, för du hade ju redan samma svar som jag gav. Istället valde du att "nappa" på vad du själv kallar för att "provocera". Det säger en hel del mer om dig, än om mig. Du känner dig uppenbarligen träffad.

Men nej, jag gav bara det mest uppenbara svaret på Reviews fråga. Ockhams rakkniv.
För det är ju som Reviews säger, det som vissa i tråden ideligen anklagar Maja för, kan också många andra anklagas för, men det är alltid bara Maja som utsätts för hetsjakten. Många är de öknamn hon fått i tråden, n-ordet i olika former har använts otaliga gånger. Så att påstå att det är jag som drar in hudfärg i diskussionen, det är extremt lågt!

Du har gjort allt du kan för att framställa MH som ett stackars offer. Det var bara rasistkortet som fattades. Men nu kom det. Menar du att hon ska få ett frikort p.g.a sin hudfärg?
Citera
2023-06-11, 01:49
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Frågan var varför ingen skuldbelägger exet. Du trodde att det beror på hans hudfärg. Jag tror att det beror på att han inte är någon mördare.

Du har alltså inte förstått frågan. Jag är inte förvånad.
Prova att läsa hela meningen och sätt dig in i sammanhanget, så kanske du förstår. Det handlade inte om mord, utan andra brott.
Citera
2023-06-11, 02:02
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Du har gjort allt du kan för att framställa MH som ett stackars offer. Det var bara rasistkortet som fattades. Men nu kom det. Menar du att hon ska få ett frikort p.g.a sin hudfärg?

Märkligt att du inte har haft anmärkningar om "rasistkortet" när massa andra skribenter i tråden har haft rasistiska åsikter om Maja. Men när jag påpekar det, då är du genast framme till rasisternas försvar.
Ja, jag anser att de som kallar Maja för n-ordet är rasister.
Jag förstår att du inte delar min mening. Det är uppenbarligen en av rasisterna.
Att du inte förstått frågan har du redan klargjort.
Och ja, kallar man Maja för missfoster pga hennes utseende, då är man nog också rasist, tänker jag.

Majas utseende har ingen som helst betydelse för hennes eventuella delaktighet under mordnatten. Men det verkar finnas en del som tror det. Även om du inte förstår det. Bevisen mot Maja är obefintliga, och det finns inte heller något motiv för henne. Hon var förmodligen bara på fel plats vid fel tidpunkt. Det gör henne inte till något missfoster.
Citera
2023-06-11, 02:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Vad menar du att jag fantiserat ihop som inte har något stöd?
När jag jämför Ms beroende av J med drogberoende?
Notknapparen har förtjänstfullt redogjort för hur en psykopat/ narcissist snärjer sina offer.
Resultatet blir detsamma, offret sitter fast med endast små möjligheter att ta sig loss.
Skulle det då också vara fria fantasier?

Måste man högljutt deklamera empati, gestikulera och gråta högt för att inte vara empatistörd, enligt dig?
Kan ingen bära empati, sorg, avund, skam, skuld m.m. inom sig utan att visa det utåt?
Vad vet du om hur M känner sig inombords?

Anser du att mina funderingar är fantasier av den enkla anledningen att du inte delar dem?
Att alla andra tolkningar än dina är fria fantasier?

Det är inte fel beskrivningar och analyser du och nötknäpparen gör på människor som är medberoende osv
Men att lägga det på J och M som vi inte känner känns lite fel eftersom ni utgår helt med att det är så
Om man nu ska försöka analysera och läsa in beteenden på de här tjejerna så ser en del av oss något helt annat trots kunskap om narc medberoende osv
Jag har stor kunskap och erfarenhet av narc
och även av olika diagnoser så jag förstår mycket väl era psykoanalyser
men jag ser inte riktigt det ni vill tro när det gäller M
och om J och M relation
Jag önskar att det va så eftersom J är en ond stjäl
det hade vart det enklaste sättet att se det hela
men jag ser något annat oärligt och empatilöst hos M som jag inte kan sätta fingret på med en psykoanalys eftersom jag inte känner familjen
jag tror att mina tankar om det kan stämma men det vore fruktansvärt fel av mig att säga att det är så
Och jag tycker det är fruktansvärt fel av er att hängivet säga att era analyser är det rätta
Senast redigerad av Anedin 2023-06-11 kl. 02:06.
Citera
2023-06-11, 02:06
Avslutad
Citat:
Om du inte varit så förblindad av hat hade du sett att jag inte skrev ett ord om att det skulle upplevts negativt av någon av dem.

Dock är det tydligt att Maja upplevde Johannas våldsverkan negativt. Det har hon själv berättat om.
Och det sväljer du förstås oreflekterat? Det Maja säger är ju ”bevis”. Sorry my bad. Jag trodde man skulle förhålla sig skeptisk inför vad en mordåtalad säger i egen sak.
Citera
2023-06-11, 02:07
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
.

Intressant
Undrar om GW kommer att utveckla sin egen hypotes, han har ju ofta haft teorier om olika brott som om Palmemordet t ex. Om inte jag minns fel trodde han t ex inte på Skandiamannen som GM då hans förehavanden inte passade med tidslinjen .

Ja, det skulle förvåna mig om hans egen hypotes inte genomsyrar programmet. Men det vore trevligt om den inte gjorde det och programmet höll sig helt objektivt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in