2023-06-11, 00:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av LemPica
Man kan nästan tro att användaren var på plats.
Hur vet denne annars med säkerhet att Maja sov när Johanna mördade Tove?
Dom enda som verkligen vet är dom som befann sej i lägenheten vid mordtillfället.
Vi andra använder bara logik när vi värderar vad som är troligt eller inte och allra troligast deltog Maja i mordet av Tove.
Var fler på plats borde dom ta sitt ansvar och gå till polisen och berätta vad dom bevittnat.
Ja absolut, om alla vittnen som var på plats i lägenheten träder fram så är ju fallet löst.

Och det gäller även de som känner Maja så väl att de kan vittna om hennes innersta tankar och känslor - det vore väl utmärkt om dessa nära vänner till Maja tog kontakt med åklagaren och kunde hjälpa till att ge en fylligare bild av det hemska slaveri som Maja har levt i under Johannas styre.
Citera
2023-06-11, 00:52
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pythia_88
Flashmaner, jag har länge väntat på att du skulle lägga detta kort, och nu iigger det på bordet- jag förstår vart du vill komma med ditt svar till Reviews. Lite onödigt att dra in hudfärg i diskussionen. Men du kanske vill provocera?

Du har väntat på att jag skulle "lägga detta kort". Intressant, då har du alltså sett Majas hudfärg som grund för hatet i tråden, men bara väntat på att någon annan "skulle lägga detta kort". Och genast tar du chansen att lyfta saken.

Tja, det var väl väntat då.

Du kunde ju valt att ge en alternativ förklaring till Reviews fråga, men du hade kanske ingen, för du hade ju redan samma svar som jag gav. Istället valde du att "nappa" på vad du själv kallar för att "provocera". Det säger en hel del mer om dig, än om mig. Du känner dig uppenbarligen träffad.

Men nej, jag gav bara det mest uppenbara svaret på Reviews fråga. Ockhams rakkniv.
För det är ju som Reviews säger, det som vissa i tråden ideligen anklagar Maja för, kan också många andra anklagas för, men det är alltid bara Maja som utsätts för hetsjakten. Många är de öknamn hon fått i tråden, n-ordet i olika former har använts otaliga gånger. Så att påstå att det är jag som drar in hudfärg i diskussionen, det är extremt lågt!
Citera
2023-06-11, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jesss1234
Jag börjar tro att hon inte ens var med in i lägenheten. Hon vart nog direkt visad till förrådet där hon sussade gott ovetande om allt som hände i lägenheten. Stackaren vart helt insnärjd i denna komplott

Jag börjar tro att hon gick direkt hem från nöjet, Det var nog bara J och T som gick till J lägenhet,

Lilla Maja gumman gick hem till sej och la sej i sin egen säng och drömde om regnbågsfärgade enhörningar medans bästa vännen mördade T.
Citera
2023-06-11, 01:02
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Haha. Vad skulle Johanna med Maja till, om hon vägrade delta i hennes gärningar? Menar du att Johanna bidade sin tid i två år för att till sist kunna lura in Maja i kriminalitet? Motivet till mordet på Tove kanske är att Johanna äntligen kunde sätta Maja i klistret?

Haha! Återigen, ni är helt galna i den här sekten.

Dunning-Krueger, praktexempel. Att du inte förstår gör oss galna. Ja jösses.

Nu är ditt argument att Johanna enbart hade Maja till att delta i sina gärningar. Det visar bara att du inte förstår ett skvatt av deras relation. Kan bara rekommendera dig att läsa Reviews inlägg om saken. Där finns många gedigna förklaringar. Och som jag skrev, psykopater följer inte normal logik, de har sina egna motiv till mycket av det de gör, och mycket handlar om deras narcissism. Maja var säkerligen som handske på handen för Johannas narcissim, och det finns många detaljer i flera av förhören som pekar på detta.

Men ja, du är inne på något där när du tar upp att mordet på Tove kanske bara var för att sätta Maja i klistret. Det är typiskt sådant som en psykopat skulle kunna göra utan att blinka.
Nu tror inte jag att det var fallet här, då hade de hela varit betydligt med beräknande. Men du tror kanske det, vad vet jag. Om du inte sett de första avsnitten av SVT, Dokument Inifråns Skamlös, så gör det. Där får man några intressanta inblickar i hur en psykopat fungerar. Exemplet med Syriens ambassat och de namngivna personerna är ett slående exempel. Johanna är säkert inte långt ifrån när det gäller empatilöshet för andra människor.
Citera
2023-06-11, 01:05
Medlem
Tyvärr har jag inte haft tiden, orken att läsa ikapp, men en del och minnet är inte det bästa…
Visst är det så att även Maja googlat fängelse ” ” sitta inne” ” Hinseberg” osv? Hon uppger även en identisk ” beskrivning som Johanna, att hon följer en serie o därför blev nyfiken på hur kvinnor har det” exakt som Johanna sa… men Maja sa väl det först på rättegången?
När googlingarna på det här gjordes fick jag aldrig klart för mig ens när jag läste FUP…
Var deras sökningar precis innan? Fick för mig att det var långt tidigare?
Har en sjuk tanke om just det där…. De följde en serie ( Johanna), Maja började följa den slaviskt som Johanna, googlingar osv, kanske nästan som att det skulle vara coolt eller bättre att sitta där ”?
Får känslan av att Johanna hade den tanken i allt hon berättade o så sjuk som hon är att hon gjorde sig redo att hamna där innan… ja behöver inte skriva mer men ni fattar… mordet var planerat så länge på Tove o även andra att hon ville bekanta sig med livet inlåst
Citera
2023-06-11, 01:06
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Du gör lite av ett freudianskt feltänk där.

Maja ville gärna ha en vän, en bästa vän. Det dröjde ända till övre tonåren innan den mobbade ensamma Maja till sist fick en bästa vän. Eller ja, tills hon trodde att hon hade fått en bästa vän. I själva verket var hon bara en psykopats inventarium.

Hennes mamma uppger i förhör att hon inte varit mobbad. Att hon var introvert och inte haft något behov av vänner.
Citera
2023-06-11, 01:08
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Jag tror svaret ligger i hans hudfärg. Men det är bara vad jag tror.

Jag tror att svaret ligger i att han inte var med och mördade någon.
Citera
2023-06-11, 01:11
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jesss1234
Hoppas du överlever när M blir dömd i hovrätten med men det är väl ännu en rättskandal 😂

Det där har du och jag redan diskuterat. Det slutade med att det är du som inte kan acceptera en motgång.

Att Maja skulle bli dömd för mord håller jag för högst osannolikt. Skulle Clea dessutom få gehör för sina ideer, ja då blir Maja knappt ens dömd för gravfridsbrott. För då faller motivet att dölja brott och då kan det inte bli grovt brott. Lägg därtill hennes begränsade medverkan och hon kommer inte få mer än böter. Det där skrev jag ju i ett inlägg nyligen. Läste du inte det?
Citera
2023-06-11, 01:13
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Jag tror att svaret ligger i att han inte var med och mördade någon.

Så det var alltså ok att Maja inte sa något om Johannas tidigare brottslighet, förrän efter att Johanna mördat Tove? Men hur skulle då mordet på Tove kunnat ha stoppas genom att Maja skulle ha sagt något, om hon nu inte behövde säga det förrän efter mordet? Du tänkte visst inte särskilt långt innan du svarade.
Citera
2023-06-11, 01:15
Medlem
Citat:
Det där har du och jag redan diskuterat. Det slutade med att det är du som inte kan acceptera en motgång.

Att Maja skulle bli dömd för mord håller jag för högst osannolikt. Skulle Clea dessutom få gehör för sina ideer, ja då blir Maja knappt ens dömd för gravfridsbrott. För då faller motivet att dölja brott och då kan det inte bli grovt brott. Lägg därtill hennes begränsade medverkan och hon kommer inte få mer än böter. Det där skrev jag ju i ett inlägg nyligen. Läste du inte det?

Tror du att hon kommer få bo med sina föräldrar ? Tror du att alla andra i Vetlanda förlåter henne ?
Citera
2023-06-11, 01:16
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Jag är inte juridiskt kunnig men om en person uppmanar en annan att begå ett brott kan det vara stämpling?

Ja, det kan det vara. Det kan också vara anstiftan. Stämplig är "försök till anstiftan".

https://www.aklagare.se/ordlista/a/anstiftan/
Citera
2023-06-11, 01:19
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Hennes mamma uppger i förhör att hon inte varit mobbad. Att hon var introvert och inte haft något behov av vänner.

Kan du citera den delen av förhöret med mamman, tack?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in