Citat:
Ursprungligen postat av
emhela
Många här inne sköljs ner av sina känslor och har svårt för att kunna tänka kritiskt. De flesta sk ”Maja-anhängare” här har en väldigt god analysförmåga.
Det är tex viktigt att kunna separera på sympati/medkänsla för anhöriga och att kunna skapa sig en förståelse i en gärningmannaprofil eller en brottsutredning och inte ställa dessa två mot varandra.
Att påstå att någon t ex skiter i Toves familj för att man ifrågasätter juridiken bakom känns lite känslomässigt omoget.
Tack! Ett mycket insiktsfull inlägg där du verkligen träffar huvudet på spiken!
Maja-kramare, Maja-anhängare, helt ok epitet för mig. Men egentligen är vi inte Maja-anhängare, egentligen är vi fakta och sanningsanhängare. Vi är nyfikna på vad som verkligen skett, och hur juridiken i det hela faktiskt fungerar. Och det är precis som du säger, att vi är intresserade av vad som verkligen skett betyder inte att vi inte känner sympati för Toves anhöriga och vänner. Sedan är det ju också så att vissa element i tråden inte kan, precis som du är inne på, skilja på ett intresse för fakta och medkänsla och tillskriver oss åsikter som vi aldrig har framfört, inte sällan får vi "deras" ord lagda i våra munnar. Tyvärr får många andra i fallet inblandade också det. Och där kan man ju verkligen tala om bristande sympati.
Min personliga uppfattning är att vi som kallas Maja-kramare, vi är här av nyfikenhet, medan de som jag kallar Maja-hatare, är här just för att hata. Ofta riktar de sitt hat mot en eller några enstaka personer, i detta fallet är det Maja som hatas och det finns väl snart inte ett enda invektiv hon inte kallats i tråden, ja åsså är det några som hatar mig också, men det bekräftar mest bara min tes. Nu senast var det gökunge och missfoster, och hennes utseende var idag tydligen en avgörande del i hennes skuld som mördare, av tråden att döma. Ja, att vissa är känslomässigt omogna är så att säga ett milt uttryck om du frågar mig. När vissa skriver på det viset och mycket av "diskussionerna" i tråden handlar om Maja som person, och nästan ingenting om Tove som person, då är det Maja som diskuteras och några känslor för Toves anhöriga får inget utrymme. Det är ju inte precis så att Maja-hatarna visar några sympatier för någon alls, de hackar bara på alla andra som de tycker och helt galet tror visar sympatier till de personer som de anser inga sympatier skall ha.
Det är tydligt att Maja har haft en mycket tuff uppväxt, alla som känner henne sedan lång tid tillbaka ger en mycket samstämmig bild om både det och hennes "problem" med diagnoser osv. Hon blev mobbad och var mycket ensam berättade hennes föräldrar. Helt säkert var det så att Maja behövde ett sammanhang där hon både blev respekterad och fick vara med i ett sammanhang. Det skedde också när hon kom till Comeback. Men det lades tyvärr ner och Majas värld rasade samman, igen kan man nog säga. Men om jag inte minns helt fel var det ändå via Comeback och vännerna där som Maja till sist träffade Johanna, som kunde ge Maja den respekt och det sammanhang som hon så väl behövde. Sedan kan man fundera på vad det var för respekt som Johanna gav Maja, men i själva verket handlade det nog för Maja om att inte bli mobbad, att helt enkelt bli respekterad för den hon var, och så långt sträckte sig nog Johannas respekt för Maja, men längre än så tror jag inte den sträckte sig. Men det var inget som Maja märkte. Det har skrivits mycket om deras relation av flera kunniga i tråden, inte minst Reviews. Johanna är en psykopat och därmed en person som styra andra. Maja å sin sida var en följare, och Johanna, som den psykopat hon är, visste precis hur hon skulle styra Maja. Och för Maja funkade det som regel bra, utom när Johanna gick över gränsen. Det gjorde hon några gånger, med försök till mordbränder och till sist mordet på Tove. Det funkade inte så bra för Maja. Vi har fått förklarat för oss, såväl av flertalet vittnen som känner Maja väl, som av kunniga i tråden, hur Maja och personligheter som Maja vänder sig inåt i dylika situationer. Vi har till och med från Majas tid i häktet fått höra hur hon även där vänder sig inåt, håller sig för sig själv. Det är så hon fungerar. Det gör henne inte till en mördare och det gör inte oss "Maja-kramare" till osympatiska känslokalla sinnessvaga individer, som en del tror. Tvärtom faktiskt.
Att kunna känna förståelse och sympati för en person i Majas situation kräver mycket mer av en människa än att känna sympati för Toves anhöriga. Kort sagt - Vår förmåga att förstå och känna sympati sträcker sig inte bara till Toves anhöriga, den sträcker sig mycket längre än så.
De känslomässigt omogna ligger ljusår efter.
Nuff said.