2023-06-10, 23:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Vad menar du att jag fantiserat ihop som inte har något stöd?
När jag jämför Ms beroende av J med drogberoende?
Notknapparen har förtjänstfullt redogjort för hur en psykopat/ narcissist snärjer sina offer.
Resultatet blir detsamma, offret sitter fast med endast små möjligheter att ta sig loss.
Skulle det då också vara fria fantasier?

Måste man högljutt deklamera empati, gestikulera och gråta högt för att inte vara empatistörd, enligt dig?
Kan ingen bära empati, sorg, avund, skam, skuld m.m. inom sig utan att visa det utåt?
Vad vet du om hur M känner sig inombords?

Anser du att mina funderingar är fantasier av den enkla anledningen att du inte delar dem?
Att alla andra tolkningar än dina är fria fantasier?
Ja, det finns inget alls i utredningen som tyder på att Majas relation till Johanna är i likhet med ”drogberoende”. Det finns inget i utredningen som tyder på att Johanna har ”snärjt” Maja. Det finns inget i utredningen som målar upp Maja som ”ett offer” för Johanna. Det är dina fria fria fantasier.

Jag anser att du fantiserar när du drar en massa slutsatser om saker som inte har stöd i utredningen. Det handlar inte om att jag instämmer eller ej. Det handlar om att det inte är verklighetsförankrat.

Maja ville gärna vara vän med Johanna, det gör henne inte till ett offer eller ”snärjd”. Du lider av Florence Nightingale-syndromet.
Citera
2023-06-10, 23:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Tack för det!

Dock är det lite paradoxalt. Han måste ju inkomma med sina bevisuppgifter innan allt material är redovisat

Men vi får se, han kanske överraskar. Det hade varit intressant.
Det händer att nya bevis eller vittnesförhör åberopas under rättegången, jag tror det kommer bli ett tillfredsställande utfall för Majas del och ett ännu starkare förtydligande gällande Johannas livstidsdom, att den ska bestå, bortom Cleas idiotiska försök att så tvivel. Faktum är att om Johanna inte attackerat Tove, hade hon levt idag.
Johannas hat och svartsjuka har lett fram till att en ung tjej är död.
Jag undrar hur många Vetlandabor som känner att dom kan pusta ut, när Johanna är bakom lås och bom?
Det är många som borde skämmas över sin flathet, gällande vetskapen om hur farlig och sjuk Johanna är. Det har uppdagats att många var rädda och undvek/vågade inte säga emot henne, eftersom dom per automatik då blev fiender
Johanna är gränslös
Citera
2023-06-10, 23:16
Medlem
Citat:
Om du fortfarande inte förstått att diskussionen kring Maja handlar om att bevisen inte är tillräckligt starka, då når du inte ens upp till sinnessvag.

Det finns egentligen ingenting som pekar på att Maja är en mördare. Hon var på fel plats vid fel tidpunkt helt enkelt. Vem som har flyttat runt på hennes telefon vid några olika tillfällen under natten vet vi inte heller och tidpunkten för mordet på Tove är höljt i dunkel. Mer än så finns egentligen inte att diskutera. Maja frias. Case closed.

Det är säkert J som flyttade runt på Ms telefon, samma sak med det SMS som J skickade till M när hon var på donken, det är säkert som amen i kyrkan att J svarade i Ms telefon till sej själv, För det vet ju både du och jag att M är oskyldig som en brud. Jag börjar till och med att tvivla på att M var med och dumpade kroppen.
Citera
2023-06-10, 23:22
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emhela
Många här inne sköljs ner av sina känslor och har svårt för att kunna tänka kritiskt. De flesta sk ”Maja-anhängare” här har en väldigt god analysförmåga.

Det är tex viktigt att kunna separera på sympati/medkänsla för anhöriga och att kunna skapa sig en förståelse i en gärningmannaprofil eller en brottsutredning och inte ställa dessa två mot varandra.

Att påstå att någon t ex skiter i Toves familj för att man ifrågasätter juridiken bakom känns lite känslomässigt omoget.

Tack! Ett mycket insiktsfull inlägg där du verkligen träffar huvudet på spiken!

Maja-kramare, Maja-anhängare, helt ok epitet för mig. Men egentligen är vi inte Maja-anhängare, egentligen är vi fakta och sanningsanhängare. Vi är nyfikna på vad som verkligen skett, och hur juridiken i det hela faktiskt fungerar. Och det är precis som du säger, att vi är intresserade av vad som verkligen skett betyder inte att vi inte känner sympati för Toves anhöriga och vänner. Sedan är det ju också så att vissa element i tråden inte kan, precis som du är inne på, skilja på ett intresse för fakta och medkänsla och tillskriver oss åsikter som vi aldrig har framfört, inte sällan får vi "deras" ord lagda i våra munnar. Tyvärr får många andra i fallet inblandade också det. Och där kan man ju verkligen tala om bristande sympati.

Min personliga uppfattning är att vi som kallas Maja-kramare, vi är här av nyfikenhet, medan de som jag kallar Maja-hatare, är här just för att hata. Ofta riktar de sitt hat mot en eller några enstaka personer, i detta fallet är det Maja som hatas och det finns väl snart inte ett enda invektiv hon inte kallats i tråden, ja åsså är det några som hatar mig också, men det bekräftar mest bara min tes. Nu senast var det gökunge och missfoster, och hennes utseende var idag tydligen en avgörande del i hennes skuld som mördare, av tråden att döma. Ja, att vissa är känslomässigt omogna är så att säga ett milt uttryck om du frågar mig. När vissa skriver på det viset och mycket av "diskussionerna" i tråden handlar om Maja som person, och nästan ingenting om Tove som person, då är det Maja som diskuteras och några känslor för Toves anhöriga får inget utrymme. Det är ju inte precis så att Maja-hatarna visar några sympatier för någon alls, de hackar bara på alla andra som de tycker och helt galet tror visar sympatier till de personer som de anser inga sympatier skall ha.

Det är tydligt att Maja har haft en mycket tuff uppväxt, alla som känner henne sedan lång tid tillbaka ger en mycket samstämmig bild om både det och hennes "problem" med diagnoser osv. Hon blev mobbad och var mycket ensam berättade hennes föräldrar. Helt säkert var det så att Maja behövde ett sammanhang där hon både blev respekterad och fick vara med i ett sammanhang. Det skedde också när hon kom till Comeback. Men det lades tyvärr ner och Majas värld rasade samman, igen kan man nog säga. Men om jag inte minns helt fel var det ändå via Comeback och vännerna där som Maja till sist träffade Johanna, som kunde ge Maja den respekt och det sammanhang som hon så väl behövde. Sedan kan man fundera på vad det var för respekt som Johanna gav Maja, men i själva verket handlade det nog för Maja om att inte bli mobbad, att helt enkelt bli respekterad för den hon var, och så långt sträckte sig nog Johannas respekt för Maja, men längre än så tror jag inte den sträckte sig. Men det var inget som Maja märkte. Det har skrivits mycket om deras relation av flera kunniga i tråden, inte minst Reviews. Johanna är en psykopat och därmed en person som styra andra. Maja å sin sida var en följare, och Johanna, som den psykopat hon är, visste precis hur hon skulle styra Maja. Och för Maja funkade det som regel bra, utom när Johanna gick över gränsen. Det gjorde hon några gånger, med försök till mordbränder och till sist mordet på Tove. Det funkade inte så bra för Maja. Vi har fått förklarat för oss, såväl av flertalet vittnen som känner Maja väl, som av kunniga i tråden, hur Maja och personligheter som Maja vänder sig inåt i dylika situationer. Vi har till och med från Majas tid i häktet fått höra hur hon även där vänder sig inåt, håller sig för sig själv. Det är så hon fungerar. Det gör henne inte till en mördare och det gör inte oss "Maja-kramare" till osympatiska känslokalla sinnessvaga individer, som en del tror. Tvärtom faktiskt.

Att kunna känna förståelse och sympati för en person i Majas situation kräver mycket mer av en människa än att känna sympati för Toves anhöriga. Kort sagt - Vår förmåga att förstå och känna sympati sträcker sig inte bara till Toves anhöriga, den sträcker sig mycket längre än så.
De känslomässigt omogna ligger ljusår efter.

Nuff said.
Citera
2023-06-10, 23:24
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Det händer att nya bevis eller vittnesförhör åberopas under rättegången, jag tror det kommer bli ett tillfredsställande utfall för Majas del och ett ännu starkare förtydligande gällande Johannas livstidsdom, att den ska bestå, bortom Cleas idiotiska försök att så tvivel. Faktum är att om Johanna inte attackerat Tove, hade hon levt idag.
Johannas hat och svartsjuka har lett fram till att en ung tjej är död.
Jag undrar hur många Vetlandabor som känner att dom kan pusta ut, när Johanna är bakom lås och bom?
Det är många som borde skämmas över sin flathet, gällande vetskapen om hur farlig och sjuk Johanna är. Det har uppdagats att många var rädda och undvek/vågade inte säga emot henne, eftersom dom per automatik då blev fiender
Johanna är gränslös

Väl talat. Precis så. Instämmer till fullo.

Hoppas du har rätt angående nya bevis och kommande rättegång. Det finns en hel del mer som hade behövt framkomma redan i tingsrätten. Vi får hoppas det kommer nu.
Citera
2023-06-10, 23:34
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Ja, det finns inget alls i utredningen som tyder på att Majas relation till Johanna är i likhet med ”drogberoende”. Det finns inget i utredningen som tyder på att Johanna har ”snärjt” Maja. Det finns inget i utredningen som målar upp Maja som ”ett offer” för Johanna. Det är dina fria fria fantasier.

Jag anser att du fantiserar när du drar en massa slutsatser om saker som inte har stöd i utredningen. Det handlar inte om att jag instämmer eller ej. Det handlar om att det inte är verklighetsförankrat.

Maja ville gärna vara vän med Johanna, det gör henne inte till ett offer eller ”snärjd”. Du lider av Florence Nightingale-syndromet.

Du gör lite av ett freudianskt feltänk där.

Maja ville gärna ha en vän, en bästa vän. Det dröjde ända till övre tonåren innan den mobbade ensamma Maja till sist fick en bästa vän. Eller ja, tills hon trodde att hon hade fått en bästa vän. I själva verket var hon bara en psykopats inventarium.
Citera
2023-06-10, 23:41
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews

- Varför skuldbelägger ingen J:s fd pojkvän som visste om branden och sprejandet av bilen? Han är ju dessutom neurotypisk med genomsnittlig intelligens. Dessutom äldre än M.

Jag tror svaret ligger i hans hudfärg. Men det är bara vad jag tror.
Citera
2023-06-10, 23:48
Medlem
flashmaners avatar
Såg just att TV4 kommer att köra en dokumentär om Fallet Tove på torsdag.

De som inte tål GW kan bara scrolla vidare nu.

Men för oss andra kan det blir intressant.

Citat:
Mordet på 21-åriga Tove skakade om hela Sverige. Vad var det egentligen som hände? Leif GW Persson åker till Vetlanda för att försöka förstå.

https://www.tv4play.se/program/leif-gw-fallet-tove
Citera
2023-06-10, 23:50
Medlem
Citat:
Jag tror svaret ligger i hans hudfärg. Men det är bara vad jag tror.

Hudfärg ? Vad svamlar du ens om?
Citera
2023-06-10, 23:55
Avslutad
Citat:
Du gör lite av ett freudianskt feltänk där.

Maja ville gärna ha en vän, en bästa vän. Det dröjde ända till övre tonåren innan den mobbade ensamma Maja till sist fick en bästa vän. Eller ja, tills hon trodde att hon hade fått en bästa vän. I själva verket var hon bara en psykopats inventarium.
Precis. Johanna odlade Majas vänskap i två år för att just den här kvällen utnyttja henne för mord. För enligt Maja själv så har ju inte Johanna utnyttjat henne tidigare för att medverka i några gärningar. Så psykopaten har gjort allt själv fram till den här kvällen. Det måste man ju tycka är märkligt ändå, när psykopaten enbart velat ha Maja som en lydig slav. Varför har hon inte tidigare begärt medverkan av Maja?

Era fantasier går inte ihop logiskt.
Citera
2023-06-10, 23:59
Medlem
Citat:
Om du fortfarande inte förstått att diskussionen kring Maja handlar om att bevisen inte är tillräckligt starka, då når du inte ens upp till sinnessvag.

Det finns egentligen ingenting som pekar på att Maja är en mördare. Hon var på fel plats vid fel tidpunkt helt enkelt. Vem som har mp flyttat runt på hennes telefon vid några olika tillfällen under natten vet vi inte heller och tidpunkten för mordet på Tove är höljt i dunkel. Mer än så finns egentligen inte att diskutera. Maja frias. Case closed.

Det finns inget som pekar på det och ändå dömdes hon 🤦‍♀️ Du skriver precis samma saker om och om igen. Försöker du intala dig själv att det är så?
Citera
2023-06-11, 00:03
Medlem
Citat:
Såg just att TV4 kommer att köra en dokumentär om Fallet Tove på torsdag.

De som inte tål GW kan bara scrolla vidare nu.

Men för oss andra kan det blir intressant.

https://www.tv4play.se/program/leif-gw-fallet-tove
.

Intressant
Undrar om GW kommer att utveckla sin egen hypotes, han har ju ofta haft teorier om olika brott som om Palmemordet t ex. Om inte jag minns fel trodde han t ex inte på Skandiamannen som GM då hans förehavanden inte passade med tidslinjen .
Senast redigerad av EsmeraldaFelicia 2023-06-11 kl. 00:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in