2023-06-10, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Bara för att man anser att SE-spåret saknar substans betyder det inte att man måste peka ut någon annan.

Vi kan gott säga att vi inte vet hur det gick till, man behöver inte peka ut någon trots brist på bevis.

Dock hade jag gärna sett att man utreder polisspåret, vilket man överhuvud taget inte gjort hittills. Annars Sydafrika och AE som kan vara intressanta spår. Eller se om man missat något spår helt och hållet.

Så ingenting har gjorts kring polisspåret, du vet detta? Sydafrika är också ett blankt papper?
Citera
2023-06-10, 22:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Kan du bevisa att Krister Petersson pekade ut SE för att spara pengar? Det har jag svårt att tro.

Ja fast SE är skäligen misstänkt- det håller jag med om. https://www.youtube.com/watch?v=yUZch1XlSxA&ab_channel=Polisen

Vilken annan kan man påstå 37 år senare är skäligen misstänkt?
Citera
2023-06-10, 22:28
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Så ingenting har gjorts kring polisspåret, du vet detta? Sydafrika är också ett blankt papper?
Inget som har gjort offentligt i alla fall. PU har ju nekat till att reda ut det där. Men de kan ju ha gjort det utan att meddela folket detta visserligen

Sydafrika verkar inte vara ett blankt papper. Där har de grävt lite, men vad som framkommit har inte nämnts vad jag vet. Förutom på pressträffen om SE där de av någon anledning sa att Sydafrika var fortsatt intressant.
Citera
2023-06-10, 22:29
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkandiahusetStig
Ja fast SE är skäligen misstänkt- det håller jag med om. https://www.youtube.com/watch?v=yUZch1XlSxA&ab_channel=Polisen

Varför måste man ha en skälig misstänkt?
Citera
2023-06-10, 23:10
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Det är ju omöjligt att veta helt säkert. Och de sakerna behöver inte nödvändigtvis hänga ihop, han kan tala sanning om en sak och ljuga/ha fel om en annan.

Dock är ju det rätt starka saker som tyder på att SE varit framme och i alla fall hört LP prata med tanke på att han vet att hon fick frågan om var gm tog vägen och hur hon svarade på det.

Om LLs historia stämmer om att han inte svarade att han såg SE i första förhören var för att de då pratade om det initiala skedet, men att han såg honom senare. så skedde ju även det.

Vad är det för starka saker som tyder på att SE har pratat med LP?

När skedde det, på ett ungefär?

LL säger att han inte minns SE, men däremot tror sig påverkad av massmedia.
Citera
2023-06-10, 23:36
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Vad vet du om att Sydafrika inte var där? Var det SE som sprängde ANCs kontor i Stockholm också? SE var ju i Stockholm då.

Du glömmer att regeringen hade ett möte med Sydafrikas ambassad strax före pressträffen. Det tycker jag är intressant!

Vittnet SE är däremot ganska trivial och inte speciellt intressant.
Jag vet inte om det är bekräftat att regeringen hade möte med SA-ambassaden strax före pressträffen och vad det i så fall skulle handlat om. Om vi antar att sådant möte ägt rum och att det handlat om Palmemordet så blev ambassaden förmodligen informerad om att det inte fanns något "konkret" mot SA, som HM sa på pressträffen.
Citera
2023-06-11, 00:09
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:

Men vart säger egentligen KP att SE är "skäligen misstänkt"?

Enligt mig, som lyssnat igenom hela PK, så säger han ingenstans vilken misstanke-grad som avses.
Du får gärna återkomma med tidpunkt i PK:n...för när detta i.s.f. uppges.

Det är väl dock mer än tolkning ut ifrån vad som sades?
Det blir inte enbart "kan misstänkas"?
"Men med tanke på vad som sedermera händer så säger vi att han måste ha haft ett vapen i handen aktuell kväll.... "
men ej heller "sannolikt misstänkt"?
"Jag är inte så dum så att jag säger att det här materialet i sig ensamt räcker till att eh vi skulle kunna ha …kan påstå det är styrkt *mummel*som en domstol måste göra. "

o.s.v.
Citera
2023-06-11, 00:19
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Du verkar anse att Sydafrika är bakom mordet? Ok men då ska du diskutera det i Sydafrika trådar och Palmemordet i flashback.
Det var inte ens i närheten av vad jag påstod. Jag vet inte vem eller vilka som ligger bakom, det finns inte tillräckligt med bevis för att anta något
Citera
2023-06-11, 00:21
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Man måste inte men SE är mer sannolik än Sydafrika m.m. som inte var där när mordet skedde. Har du bevis för det? Du har svårt att förstå- ok.
Men att vara på plats i Stockholms innerstad är inte det svåra i den här ekvationen. Väldigt många var där, och ännu fler har möjlighet till det.

I andra spår vet man tex att tillgång till vapen finns. Det är något man inte har bevis för i den här teorin.
Citera
2023-06-11, 00:22
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Vad är det för starka saker som tyder på att SE har pratat med LP?

När skedde det, på ett ungefär?

LL säger att han inte minns SE, men däremot tror sig påverkad av massmedia.
Att AH uppger samma detaljer om det samtalet som SE. Det har jag skrivit till dig otaliga gånger vid det här laget.

Strax efter att SE kom fram. Exakt när är lite luddigt.
Citera
2023-06-11, 00:48
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Man måste inte men SE är mer sannolik än Sydafrika m.m. som inte var där när mordet skedde. Har du bevis för det? Du har svårt att förstå- ok.

På vilket sätt mer sannolik är väl frågan?
Det SE har är kopplingen till mordplatsen och är det som. Vapen och motiv är det väl rätt dåligt med?
Sydafrika har ett stort motiv och säkert agenter i Sverige (ANC konferensen 21/2 t.ex.). Vapen? men med mordplatsen har vi ingen aning.
CA har vi framförallt ett vapen. Motivet är väl likt SE kanske? Kopplingen till mordplatsen sträcker sig till Hälsingegatan 19.
CP är osäkert i alla kategorier, men "bevisat" att han var i närheten..o.s.v.
Med CP har vi ett ev. alibi i LJ som kände till honom...

O.s.v. med flera..

Vad kan man egentligen "komma runt" eller "inte komma runt"?
Citera
2023-06-11, 01:34
Medlem
AllramEasts avatar
Citat:
Inget som har gjort offentligt i alla fall. PU har ju nekat till att reda ut det där. Men de kan ju ha gjort det utan att meddela folket detta visserligen

Sydafrika verkar inte vara ett blankt papper. Där har de grävt lite, men vad som framkommit har inte nämnts vad jag vet. Förutom på pressträffen om SE där de av någon anledning sa att Sydafrika var fortsatt intressant.

Det är egentligen helt bisarrt att lägga ner utredningen med hänvisning till att det finns en person som man misstänker - nu bortser jag från att allt, verkligen allt, spaningsarbete avseende Engström gått åt helvete - och på samma pressträff erkänna att Sydafrika-spåret fortfarande var intressant.

Det var detta Krister Petersson sa mellan raderna och det skaver än i dag:

- Alltså, jag skulle gärna anhållit den här mannen som vi inte hittat någonting emot på 5 år. Nada, faktiskt. I själva verket så har allt det jag lurats av Thomas Pettersson att utreda gått åt helvete.

- Det är lite pinsamt faktiskt, det är därför jag ser ut såhär. Blek och gråtfärdig.

- Å andra sidan så var Palme dömd till döden av Sydafrikas hemliga polis och en person har erkänt inblandning i mordet under en rättegång.

- Men nu är det som det är. Nu får alla journalister ställa tre frågor var och jag kommer inte att svara på någon utan bara hänvisa till det jag sagt nu. Tjo flöjt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in