2023-06-10, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nbsp
Testamentet ville att han skulle få sitta kvar i sk orubbat bo, det gick barnen med på. Då får de vänta på sin laglott tills han dör. Om de krävt sin laglott när modern dog kunde de fått ut hälften och vänta på den andra halvan tills han dog.

Det beror på hur testamentet skrevs. Laglotten kunde de alltid ha krävt det är rätt. Men testamenten kan ha varit skriven så att de inte skulle få ut något efterarv om de krävde laglotten.
Citera
2023-06-10, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
I ett formellt riktigt testamente så hade det nog varit så som du skriver.

Om ETC visste om att det fanns ett testamente så har de åtminstone varit moraliskt tvivelaktiga men jag skulle även tro att de då har begått något juridiks fel.
Som det verkade stod det även i testamentet att han hade fri förfoganderätt. Så ETC klarar sig nog, det enda barnen kan luta sig mot är att gubben inte var helt mentalt tillräknelig när han skänkt, men det räcker nog inte med att han var lite virrig.

Stödföreningen ETC sålde huset, de ingår i Dagens ETC koncernen som ägs till 100 % av Ehrenberg.
De har ju andra affärsverksamheter med bygg, el och någon sorts solpaneler där de försöker slå mynt av klimathysterin. Men det är affärsdrivande verksamheter och inte altruistiska verksamheter. Tror inte det går så lysande för detta längre. Man frågar sig hur mycket JE plockat ut som sitt privata kapital. Iofs är allt värde i bolagen ytterst hans om han äger 100 %:
Citera
2023-06-10, 22:25
Medlem
DagensETCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PissGorilla
Är definitivt inte någon som stöttar ETC, men hur har de roffat åt sig något om random person ger dem ett hus? Vad ska de med ett hus till? Så klart säljer de huset, och pengarna går in i verksamheten.
Hade någon liknande organisation gjort annorlunda?

Om man har en organisation som får ett hus som det framkommer att en mor testamenterat till sin gubbe tills han går bort för att sedan tillfalla hennes barn, men att gubben sedan blivit dement förvirrad och knäpp i huvudet och av oklar anledning skänkt bort huset till organisationen, utan att berätta det för barnen, och som sedan före hans bortgång tagit hand om honom och efter hans bortgång har tagit hand om huset i tron att det var deras arv, så gör man väl det enda rätta och ger tillbaka det som tillhör den familjen? Om allt detta framkommer till Ehrenberg så fattar han väl att han ska ge tillbaka huset?

Vad är oklart? Det är en självklarhet, som sagt, det råder inga frågetecken. Alla detaljer finns på bordet. Det enda rätta är att ge barnen pengarna för huset och alla tillhörigheter. Varje sekund Ehrenberg fortsätter trilskas med paragraf-rytteri visar han bara vilken kall ondsint psykopat han är.

Det är inte någon lottovinst det handlar om, det är människor som går miste om sitt arv - som Ehrenberg omänskligt envist försöker behålla trots att han vet att han inte förtjänar det? Han borde släppt detta för länge sedan och insett vilka som förtjänar att få huset. Nu när ETC har sålt det borde han inse vilka som förtjänar att få pengarna för det. Är Ehrenberg dum i huvudet? Eller vad är problemet?

Man måste vara psykopat om man kan leva med det på samvetet att man roffat åt sig 4 miljoner av en okänd familj. Det är bara en äkta psykopat som väljer att leva med en sådan sak i minnet - utan att ens försöka göra rätt för sig.
Senast redigerad av DagensETC 2023-06-10 kl. 22:40.
Citera
2023-06-10, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
---och då hade huset inte kunnat skänkas utan barnens tillåtelse..eh fy f-n vad bittert! Han måste hata barnen
Då hade de behövt ha en klausul om överlåtelseförbud i samband med bouppteckningen efter moderns död. Det hade de inte.
Citera
2023-06-10, 22:31
Medlem
Citat:
Då hade de behövt ha en klausul om överlåtelseförbud i samband med bouppteckningen efter moderns död. Det hade de inte.
Min kunskap om arv är mycket liten men ju mer jag hör om sånt här så ska man vid arv alltid gå igenom listan "det värsta mina anhöriga kan göra mot mig och sen gardera sig juridiskt för det"..
Citera
2023-06-10, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Min kunskap om arv är mycket liten men ju mer jag hör om sånt här så ska man vid arv alltid gå igenom listan "det värsta mina anhöriga kan göra mot mig och sen gardera sig juridiskt för det"..
Jag säger bara det som står i artikeln som frågat en jurist. Det kan vara värt att anlita jurist i sådana här ärenden.
Citera
2023-06-10, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
Det beror på hur testamentet skrevs. Laglotten kunde de alltid ha krävt det är rätt. Men testamenten kan ha varit skriven så att de inte skulle få ut något efterarv om de krävde laglotten.
Länk till bild i artikeln av testamentet, kortfattat och troligen inte formulerats av en jurist.
https://web.archive.org/web/20230610075840im_/https://www.gp.se/image/policy:1.101900327:1686380493/lKVC7WkOAB74igpCFwFQZY1SmdI-jpg.jpg?f=Wide&w=1024&$p$f$w=e529236
Citera
2023-06-10, 22:35
Medlem
Citat:

Frågan är ju om man som efterlevande make hade gått med på något sådant?
Även om man kanske hade velat bo kvar för tillfället så kan man inte sälja huset senare i livet.
Citera
2023-06-10, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DagensETC
Om man har en organisation som får ett hus som det framkommer att en mor testamenterat till sin gubbe tills han går bort för att sedan tillfalla hennes barn, men att gubben sedan blivit dement förvirrad och knäpp i huvudet och av oklar anledning skänkt bort huset till organisationen, utan att berätta det för barnen, och som sedan före hans bortgång tagit hand om honom och efter hans bortgång har tagit hand om huset i tron att det var deras arv. Om allt detta framkommer till Ehrenberg så fattar han väl att han ska ge tillbaka huset?

Vad är oklart? Det är en självklarhet, som sagt, det råder inga frågetecken. Alla detaljer finns på bordet. Det enda rätta är att ge barnen pengarna för huset och alla tillhörigheter. Varje sekund Ehrenberg fortsätter trilskas med paragraf-rytteri visar han bara vilken kall ondsint psykopat han är.

Så ETC följer lagar om hur arv fungerar, men du tycker det är fel. Vad kan man då göra?

Man måste först säga på fb att ETC roffar åt sig, för just denna gången har "fienden" fått pengar. Det är så man gör skillnad.

Eller ett bättre förslag: engagera dig att politiskt att förändra lagarna i landet.
Citera
2023-06-10, 22:44
Medlem
DagensETCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PissGorilla
Så ETC följer lagar om hur arv fungerar, men du tycker det är fel. Vad kan man då göra?

För det första skulle jag aldrig kunna leva vidare med det på mitt samvete att jag har 4 miljoner som egentligen tillhör några andra.

Det är p.g.a. att mitt samvete fungerar intakt. Det gör inte Ehrenbergs, eftersom han inte har ett fungerande samvete.

Du frågar mig vad ”man” ska göra? Då tolkar jag dig som vad man som utomstående kan göra åt saken? Återinföra fri jakt på psykopater? Att det ska vara straffritt att avliva såna som Ehrenberg? Så att samhället slipper såna människor? Alltså, jag har inga bra förslag på vad man kan göra åt psykopaterna i vårat samhälle - det är en svår nöt att knäcka, som inga politiker har förslag på lösning på, vad jag vet.
Citera
2023-06-10, 22:46
Medlem
Citat:
Länk till bild i artikeln av testamentet, kortfattat och troligen inte formulerats av en jurist.
https://web.archive.org/web/20230610075840im_/https://www.gp.se/image/policy:1.101900327:1686380493/lKVC7WkOAB74igpCFwFQZY1SmdI-jpg.jpg?f=Wide&w=1024&$p$f$w=e529236

Jag tror inte vi ser hela testamentet i artikeln. I texten så står följande
Utgångsläget var alltså sådant att de skulle ärva halva fastigheten – men enligt deras mors vilja skulle maken Bo Modén ärva henne i sin helhet och leva vidare i ett så kallat orubbat bo.

Om syskonen hade krävt sin laglott i samband med att deras mor avled hade de kunnat få totalt 25 procent av fastigheten, medan resten hade gått till Bo Modén under dessa omständigheter.
Men jag håller med dig om att det verkar inte vara skrivet av någon jurist men egentligen så spelar det ingen roll för dagens situation.
Citera
2023-06-10, 22:50
Medlem
DagensETCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manginaz
Han etc vidret, han lär ju inte tro på karma i alla fall.

Är nog många ute i samhället som i detta nu klurar på hur de kan göra varenda ETC-medarbetare arvslösa, de tigger verkligen om det.

Sam Linderoth, liksom? Han ser inte så gammal ut - sitter säkert och väntar ut att någon äldre släkting ska trilla av pinnen som han ska få ärva. Det är såna äldre förvirrade släktingar till ETC-medarbetar som man ska kontakta och lura av deras egendom. Det är ju ”inte fel” som Ehrenberg säger.
Senast redigerad av DagensETC 2023-06-10 kl. 22:53.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in