2023-06-10, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Slumpen behövs för att förklara att vi kan välja mellan två lika alternativ. Annars har vi fri vilja. Jag tror nog att det handlar om orsak och verkan, men hur? Fri vilja kan kanske uppstå ur orsak och verkan. Det fria valet kan vara orsaken.
Allt behöver inte baseras på de kunskaper vi har idag. Vi behöver veta hur beslutsprocessen faktiskt går till.

Nja, det är ju inte säkert att det är slumpen som avgör om du exempelvis har två precis likadana godisar framför dig och väljer den ena. Det kan röra sig om en preferens att exempelvis välja den till höger av en orsak som är dold för dig.
Citera
2023-06-10, 15:32
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tandan
Nja, det är ju inte säkert att det är slumpen som avgör om du exempelvis har två precis likadana godisar framför dig och väljer den ena. Det kan röra sig om en preferens att exempelvis välja den till höger av en orsak som är dold för dig.
Men för att visa att det är som du säger, måste du visa hur beslutsprocessen går till. Själv säger jag att jag vet inte.
Citera
2023-06-10, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Men för att visa att det är som du säger, måste du visa hur beslutsprocessen går till. Själv säger jag att jag vet inte.

Jag säger inte heller att jag vet till 100 som jag sagt. Men efter de principer som finns till hands så är det rimligt att anta att det rör sig om en komplex process av orsak och verkan.
Citera
2023-06-10, 16:07
Medlem
Kottkompotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av absinten
Hur de besluten tas vet vi visst. Det finns nämligen enbart två möjliga alternativ. Antingen räknar hjärnan automatiskt ut vilket beslut som är mest gynnsamt utefter den information som finns tillgänglig, eller så slumpar den fram besluten. Allt talar för det första alternativet då vi är hyfsat välfungerande och alla våra beslut tycks ha ett syfte.

Det har sagt förut och det tål att sägas igen. Någonting kan bara inträffa antingen genom orsak och verkan eller genom slump. Något annat alternativ existerar inte. Båda dessa alternativ innebär fullständigt automatiska processer helt utan någon frihet att kunna göra annorlunda.
Du har fortfarande inte svarat på min fråga om det.
Finns verkligt sann slump, och isåfall hur?

För övrigt har du inga belägg för att dessa alternativ är de enda möjliga.
Förutsätter vi att de enda möjliga orsakerna att golfbollar ligger på golfbanor antingen är att de växt fram ur gräset eller att de kvantprobabilistiskt poppat fram från ingenting så missar vi möjligheten att någon för en stund sedan ville spela golf och sköt dit den.
Citera
2023-06-10, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kottkompott
Du har fortfarande inte svarat på min fråga om det.
Finns verkligt sann slump, och isåfall hur?

För övrigt har du inga belägg för att dessa alternativ är de enda möjliga.
Förutsätter vi att de enda möjliga orsakerna att golfbollar ligger på golfbanor antingen är att de växt fram ur gräset eller att de kvantprobabilistiskt poppat fram från ingenting så missar vi möjligheten att någon för en stund sedan ville spela golf och sköt dit den.
Förmodligen finns sann slump. Vissa kvantfysiska händelser tycks ske helt och hållet av sig själva utan någon orsak.

Detta är dock irrelevant, determinism och slump är de enda två teoretiskt möjliga alternativet, oavsett vilket av dem som existerar. Det finns rent logiskt helt enkelt inte något annat tänkbart alternativ.
Citera
2023-06-10, 16:50
Medlem
Kottkompotts avatar
Citat:
Förmodligen finns sann slump. Vissa kvantfysiska händelser tycks ske helt och hållet av sig själva utan någon orsak.

Detta är dock irrelevant, determinism och slump är de enda två teoretiskt möjliga alternativet, oavsett vilket av dem som existerar. Det finns rent logiskt helt enkelt inte något annat tänkbart alternativ.
Men där säger du något som jag tror är väldigt betydelsefullt i sammanhanget, fastän du själv marginaliserar det katastrofalt mycket.

På kvantmekanisk nivå så är det vida etablerat att det inte finns några självklarheter.
Det går inte att förutse alla mätningar med en garanti om resultatet.

Nu kanske du tycker jag är jätteflummig, men hur blir det då om det är så att den verklighet som manifesteras genom kvantmekaniska fenomen som i sin tur ackumuleras till en helhet inte utgör hela verkligheten?
Jag är rätt så säker på att vi bägge kan vara överens om att det som händer på partikelnivå är väldigt betydelsefullt för oss.
Så varför inte peka rakt på källan, till ursprunget bakom det som händer på partikelnivå?

Annars blir man fast i ett självvalt avgränsat system till absurdum.
Typ "ibland dyker det upp bilar i rondeller, men det spelar ingen roll varför, slump eller determinism är iallafall de enda möjligheterna".
Citera
2023-06-10, 17:21
Medlem
Citat:
Men där säger du något som jag tror är väldigt betydelsefullt i sammanhanget, fastän du själv marginaliserar det katastrofalt mycket.

På kvantmekanisk nivå så är det vida etablerat att det inte finns några självklarheter.
Det går inte att förutse alla mätningar med en garanti om resultatet.

Nu kanske du tycker jag är jätteflummig, men hur blir det då om det är så att den verklighet som manifesteras genom kvantmekaniska fenomen som i sin tur ackumuleras till en helhet inte utgör hela verkligheten?
Jag är rätt så säker på att vi bägge kan vara överens om att det som händer på partikelnivå är väldigt betydelsefullt för oss.
Så varför inte peka rakt på källan, till ursprunget bakom det som händer på partikelnivå?

Annars blir man fast i ett självvalt avgränsat system till absurdum.
Typ "ibland dyker det upp bilar i rondeller, men det spelar ingen roll varför, slump eller determinism är iallafall de enda möjligheterna".
På kvantmekanisk nivå kan saker också bara hända på antingen deterministisk eller slumpmässigt sätt. Detta är en absolut självklarhet, eftersom dessa två alternativ alltid är de enda möjliga rent logiskt.
Citera
2023-06-10, 17:23
Medlem
Man kan bara göra en sak det går inte kolla vad som händer om man gör si eller så och man kan bara vara på en plats samtidigt. Det är omöjligt få reda på.
Ockej det går men då måste du veta nästa gång allt är exakt samma . Dvs allt vilket är omöjligt ändå eftersom rörelsen åxp måste vara exakt riktning. Som solen som snurrar och kommer tillbaka presis lika dant efter ett år men att allt skulle vara i samma efter ett år är omöjlig tid men det kanske händer.

Kanske att det kan testas om man bygger upp två exakta nästan lika världar och placerar eventuellt levande i dom världarna och se om dom gör nästan lika dant efter samma nästa förutsättningar.

Om dom väljer äpplen eller päron .

Det är möjligt att vi har fri vilja men det går inte att förstå. Varför? Jo för all vetenskap vi godkänner ska reparera lika dant eller alltid olika för när man inte vet hur något fungerar/förutse tex fri vilja eller slump så kan man inte förstå.

Vissa saker går inte att förstå. När vi kommer på det då har kommit vidare

Hur långt är evigheten? . Så korkat att försöka gissa

Det är som kvantfysik när dom kommer tillräckligt nära så uppfattas det som slumpmässigt för det är för många faktorer att räkna med att det blir omöjligt att memorera cyklerna.

Och det är den nivån vår hjärna fungerar .
Senast redigerad av troligengud 2023-06-10 kl. 17:30.
Citera
2023-06-10, 17:28
Medlem
Kottkompotts avatar
Citat:
På kvantmekanisk nivå kan saker också bara hända på antingen deterministisk eller slumpmässigt sätt. Detta är en absolut självklarhet, eftersom dessa två alternativ alltid är de enda möjliga rent logiskt.
Har det någonsin slagit dig att logiken som abstrakt redskap betraktat har en uppenbar begränsning i att den i så fall inte kan redogöra för något annat än dessa två alternativ?

Alternativt att premisserna som bearbetas med logiken som redskap kan vara felaktiga.
Senast redigerad av Kottkompott 2023-06-10 kl. 17:30.
Citera
2023-06-10, 17:36
Medlem
Citat:
Har det någonsin slagit dig att logiken som abstrakt redskap betraktat har en uppenbar begränsning i att den i så fall inte kan redogöra för något annat än dessa två alternativ?

Alternativt att premisserna som bearbetas med logiken som redskap kan vara felaktiga.
Nej, det har aldrig slagit mig. Jag kan nämligen inte se någonting som talar för att så skulle vara fallet.
Citera
2023-06-10, 17:44
Medlem
Kottkompotts avatar
Citat:
Nej, det har aldrig slagit mig. Jag kan nämligen inte se någonting som talar för att så skulle vara fallet.
Men kan du i rent filosofisk mening internalisera möjligheten i att det jag talar om där stämmer?
D.v.s. ett av de två alternativen jag lade fram.
Citera
2023-06-10, 17:55
Medlem
Citat:
Men kan du i rent filosofisk mening internalisera möjligheten i att det jag talar om där stämmer?
D.v.s. ett av de två alternativen jag lade fram.

Kan du det själv? Vad skulle det kunna vara?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in