2023-06-10, 13:39
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av absinten
Du känner mycket väl till dessa bevis. Du har presenterats för dem otaliga gånger.
Nej, det har jag inte alls sett. Och du har heller aldrig visat på några vetenskapliga referenser, trots att detta ju inte är första begäran om det. Det stärker inte din sak.

Citat:
Du låtsas bara som att de inte existerar eftersom du är den sortens person som bara är intresserad av att tro på det som du vill ska vara sant.
Känns det väldigt jobbigt för dig att du själv är ansvarig för de livsval du har gjort och gör?
Senast redigerad av nerdnerd 2023-06-10 kl. 13:42.
Citera
2023-06-10, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Nej, det har jag inte alls sett. Och du har heller aldrig visat på några vetenskapliga referenser, trots att detta ju inte är första begäran om det. Det stärker inte din sak.

Känns det väldigt jobbigt för dig att du själv är ansvarig för de livsval du har gjort och gör?
Svara på denna enkla fråga: Om vi utgår ifrån att det finns odiskutabla bevis på att fri vilja inte existerar och att ingen människa därför någonsin kan rå för någonting hon gör, anser du då att vi bör acceptera och förhålla oss till detta, eller anser du att vi isåfall ska ignorera dessa bevis och fortsätta leva med inställningen att fri vilja existerar?
Citera
2023-06-10, 14:15
Medlem
Citat:
Länka gärna till dessa överväldigande bevis, eller ge iaf ordentliga vetenskapliga referenser på annat sätt. Speciellt vill jag se sådant om determinism och speciellt då i hjärnan. T ex vilka forskare har uttalat sig så kategoriskt som du gör nu?

Citat:
Du känner mycket väl till dessa bevis. Du har presenterats för dem otaliga gånger. Du låtsas bara som att de inte existerar eftersom du är den sortens person som bara är intresserad av att tro på det som du vill ska vara sant.
Vad snackar ni två om?

Det går naturligtvis inte att presentera bevis för determinism. Det skulle förutsätta att vi var allvetande.

Citat:
Vi har alla ansvar för våra handlingar, men du skulle knappast säga att en blind person väljer bort att ta körkort? Vi begränsas av omständigheter och andras val också. En del människor ställs inför riktigt usla val, där de kanske inte ens vet vilket som är det minst dåliga.
Citera
2023-06-10, 14:34
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Hur de besluten tas vet vi visst. Det finns nämligen enbart två möjliga alternativ. Antingen räknar hjärnan automatiskt ut vilket beslut som är mest gynnsamt utefter den information som finns tillgänglig, eller så slumpar den fram besluten. Allt talar för det första alternativet då vi är hyfsat välfungerande och alla våra beslut tycks ha ett syfte.

Det har sagt förut och det tål att sägas igen. Någonting kan bara inträffa antingen genom orsak och verkan eller genom slump. Något annat alternativ existerar inte. Båda dessa alternativ innebär fullständigt automatiska processer helt utan någon frihet att kunna göra annorlunda.
Men ditt antagande om det är bara baserad på det du vet idag. Slump är nästan alltid baserat på orsak och verkan men är så komplicerade, att vi inte kan säga varför det blev som det blev. Sedan finns det saker som sker i kvantvärlden som man anser är slumpmässiga, men det betyder inte att man kan vara säkra på det. Det kan finnas mer som vi inte vet som gör det till orsak och verkan. I den fysiska världen är det orsak och verkan som skapar det vi ser som slump.

Så om vi utgår från att allt är orsak och verkan, kan ett beslut inte tas slumpmässigt. Något avgör att man väljer som man gör.

Om vi tar ett exempel att någon bjuder på godis ur en skål. Gröna, röda och gula. Min hand svävar över dem och slutligen tar jag en. Vad är det som säger att jag tar just den jag gör, om allt är orsak och verkan och ingen slump finns.
Inte heller finns det något tvång att välja någon. Då måste beslutet vara taget utifrån fri vilja. Jag tar den jag tar för att jag vill ta just den.
Citera
2023-06-10, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Men ditt antagande om det är bara baserad på det du vet idag. Slump är nästan alltid baserat på orsak och verkan men är så komplicerade, att vi inte kan säga varför det blev som det blev. Sedan finns det saker som sker i kvantvärlden som man anser är slumpmässiga, men det betyder inte att man kan vara säkra på det. Det kan finnas mer som vi inte vet som gör det till orsak och verkan. I den fysiska världen är det orsak och verkan som skapar det vi ser som slump.

Så om vi utgår från att allt är orsak och verkan, kan ett beslut inte tas slumpmässigt. Något avgör att man väljer som man gör.

Om vi tar ett exempel att någon bjuder på godis ur en skål. Gröna, röda och gula. Min hand svävar över dem och slutligen tar jag en. Vad är det som säger att jag tar just den jag gör, om allt är orsak och verkan och ingen slump finns.
Inte heller finns det något tvång att välja någon. Då måste beslutet vara taget utifrån fri vilja. Jag tar den jag tar för att jag vill ta just den.

Men det som avgör att du väljer som du gör är inte fri vilja. Det är en vilja som uppstår i dig just på grund av orsak och verkan. Men processen som leder till just det aktuella beslutet är bara dold för dig.
Citera
2023-06-10, 14:46
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tandan
Men det som avgör att du väljer som du gör är inte fri vilja. Det är en vilja som uppstår i dig just på grund av orsak och verkan. Men processen som leder till just det aktuella beslutet är bara dold för dig.
Du menar att du vet vad som leder till beslutet, kan du berätta vad det är och hur det tas.
Citera
2023-06-10, 14:47
Medlem
Citat:
Du menar att du vet vad som leder till beslutet, kan du berätta vad det är och hur det tas.

Nej det menar jag inte. Men det finns ju bara orsak och verkan att välja på som princip. Såvida man tror att vi bara är våra materiella hjärnor.
Citera
2023-06-10, 14:55
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Nej det menar jag inte. Men det finns ju bara orsak och verkan att välja på som princip. Såvida man tror att vi bara är våra materiella hjärnor.
Men det kan finnas andra funktioner i våra hjärnor som vi inte känner till, vilket var lite min poäng. Eftersom vi inte vet hur upplevelser skapas, vet vi allt om hjärnan.
Jag menar att säga något kategoriskt om våra hjärnor är att påstå att vi vet allt. Men eftersom vi inte vet hur beslutsprocessen går till, kan vi inte säga hur det sker och därför utgå från att vi inte har fri vilja. Vi kan förstås anse det, men det betyder inte att det är så.
Tar man bort slumpen och säger att allt sker genom orsak och verkan, måste man även förklara hur beslutsprocessen sker. Kan man inte det, går det inte utesluta att det finns något annat som vi inte vet.
Senast redigerad av EnCarte 2023-06-10 kl. 14:58.
Citera
2023-06-10, 15:05
Medlem
Citat:
Men det kan finnas andra funktioner i våra hjärnor som vi inte känner till, vilket var lite min poäng. Eftersom vi inte vet hur upplevelser skapas, vet vi allt om hjärnan.
Jag menar att säga något kategoriskt om våra hjärnor är att påstå att vi vet allt. Men eftersom vi inte vet hur beslutsprocessen går till, kan vi inte säga hur det sker och därför utgå från att vi inte har fri vilja. Vi kan förstås anse det, men det betyder inte att det är så.
Tar man bort slumpen och säger att allt sker genom orsak och verkan, måste man även förklara hur beslutsprocessen sker. Kan man inte det, går det inte utesluta att det finns något annat som vi inte vet.

Så du menar att vi inte vet att all materia följer principerna orsak och verkan eller slump?

Angående medvetandet är jag agnostisk, jag är inte övertygad om att upplevelserna är skapade av hjärnan, men om de är det har jag svårt att se att det skulle kunna finnas någon annan funktion. Men klart 100 kan man ju aldrig vara.
Citera
2023-06-10, 15:14
Medlem
Citat:

Och varför vill du ta just den? Antingen på grund av en orsak du saknar kontroll över, eller påg rund av en slump du saknar kontroll över. Något annat alternativ finns inte. Du har aldrig någon som helst kontroll över vad du vill och inte vill, absolut noll frihet att bestämma över detta.
Citera
2023-06-10, 15:15
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Så du menar att vi inte vet att all materia följer principerna orsak och verkan eller slump?

Angående medvetandet är jag agnostisk, jag är inte övertygad om att upplevelserna är skapade av hjärnan, men om de är det har jag svårt att se att det skulle kunna finnas någon annan funktion. Men klart 100 kan man ju aldrig vara.
Slumpen behövs för att förklara att vi kan välja mellan två lika alternativ. Annars har vi fri vilja. Jag tror nog att det handlar om orsak och verkan, men hur? Fri vilja kan kanske uppstå ur orsak och verkan. Det fria valet kan vara orsaken.
Allt behöver inte baseras på de kunskaper vi har idag. Vi behöver veta hur beslutsprocessen faktiskt går till.
Citera
2023-06-10, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av reservkonto1234
Vad snackar ni två om?

Det går naturligtvis inte att presentera bevis för determinism. Det skulle förutsätta att vi var allvetande.
Det går att presentera bevis för att de flesta händelser är deterministiska genom att koppla dem till en orsak.

Allt du gör av en orsak är per definition deterministiska handlingar, de var på grund av orsaken förutbestämda att inträffa. Ingenting vi gjorde av en anledning kunde vi därför ha gjort annorlunda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in