Citat:
Ursprungligen postat av
absinten
Hur de besluten tas vet vi visst. Det finns nämligen enbart två möjliga alternativ. Antingen räknar hjärnan automatiskt ut vilket beslut som är mest gynnsamt utefter den information som finns tillgänglig, eller så slumpar den fram besluten. Allt talar för det första alternativet då vi är hyfsat välfungerande och alla våra beslut tycks ha ett syfte.
Det har sagt förut och det tål att sägas igen. Någonting kan bara inträffa antingen genom orsak och verkan eller genom slump. Något annat alternativ existerar inte. Båda dessa alternativ innebär fullständigt automatiska processer helt utan någon frihet att kunna göra annorlunda.
Men ditt antagande om det är bara baserad på det du vet idag. Slump är nästan alltid baserat på orsak och verkan men är så komplicerade, att vi inte kan säga varför det blev som det blev. Sedan finns det saker som sker i kvantvärlden som man anser är slumpmässiga, men det betyder inte att man kan vara säkra på det. Det kan finnas mer som vi inte vet som gör det till orsak och verkan. I den fysiska världen är det orsak och verkan som skapar det vi ser som slump.
Så om vi utgår från att allt är orsak och verkan, kan ett beslut inte tas slumpmässigt. Något avgör att man väljer som man gör.
Om vi tar ett exempel att någon bjuder på godis ur en skål. Gröna, röda och gula. Min hand svävar över dem och slutligen tar jag en. Vad är det som säger att jag tar just den jag gör, om allt är orsak och verkan och ingen slump finns.
Inte heller finns det något tvång att välja någon. Då måste beslutet vara taget utifrån fri vilja. Jag tar den jag tar för att jag vill ta just den.