2023-06-10, 10:24
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Vad som rörde sig i hans huvud går bara att spekulera i. För egen del tror jag att han som GM återvände till Skandia för att kontrollera situationen, då han upplevde att han blivit sedd på närmare håll än planerat, vid passagen över Luntmakargatan. TV-nyheterna underströk detta, och han tänkte ut en version för att kunna leda det han trodde vittnet, eller vittnena, hade sett bort från sitt eget signalement.

Tack för svaret. Är dock inte säker på att jag hänger med i anledningen till att han väljer att inte ha sett GM.

Det är givetvis helt riktigt att vi inte vet vad som förevar i SE:s huve. Vi kan bara se det som sipprar ut. Och i fallet GM-SE blir det ett genomtänkt, förslaget och förekommande agerande efter mordet. Det blir i skenet av detta som GM-SE bör betraktas.

Ett mycket rimlig anledning till att han väljer bort att ha sett GM skulle vara att det vore alltför djärvt av GM att placera sig så nära att han hade kunnat se attentatet. Men det har ju GM-SE redan gjort, den tröskeln är han över. Och då framstår det för mig som obegripligt att han väljer bort möjligheten att se GM och som också hade varit ett agerande helt i linje med hans GM-agerande i övrigt.

Citat:
Läste någonstans att någon satt bredvid SE när han pratade i telefon, och då reagerade på att han drog en annan story helt utan att darra på manschetten, än vad som faktiskt förelåg i det sammanhanget.

Ja, det låter väl inte otänkbart och skulle vara en uppgift av intresse. Minns var läst det?

Men vad har det med den fråga som diskuteras att göra?
Citera
2023-06-10, 10:33
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Du skriver att han är noggrann med att inte ha sett GM, och samtidigt skriver du att han pekar ut ett vittne i gränden som GM. Det blir lite motsägelsefullt, och här har du kanske en del av förklaringen till att du inte får ihop det.

GM-SE:s prioritering framstår som svår att få ihop.

Han väljer noggrant bort möjligheten att få stort inflytande över signalementet på GM till förmån för något mycket mer diffust: en silhuett i gränden som skulle kunna vara GM (och som han vet är ett vittne), eller en påhittad silhuett i gränden som skulle kunna vara GM.

Man kan undra varför det skulle vara av sådan betydelse för honom att få tipsa om grändmannen att han avhänder sig möjligheten att få avgörande inflytande över hur GM såg ut.

Varför klär han täckjackan på en oklar gestalt i gränden istället för direkt på den som han såg höll i revolvern?
Citera
2023-06-10, 12:30
Medlem
AllramEasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Jo, med tanke på att det saknas bevis och att det inte går att få ihop ett händelsförlopp som håller kan alla teorier slås sönder.

Det handlar om att Engström-spåret, för mig och många andra tydligen, är särkilt viktigt eftersom åklagaren pekade ut honom som en så sannolik gärningsman att fortsatt sökande efter en mördare är meningslöst.

Detta betyder att det blir särskilt viktigt att peka på vilket okristligt uselt arbete åklagaren gjort.

Dessutom så hade det kanske gått att hitta bevis mot mördaren/mördarna om man lagt 5 år på att utreda ett uppslag med något som liknar substans.

- Sydafrika, tourettes-utropade Melander exempelvis den 10 juni 2020.
Citera
2023-06-10, 12:46
Medlem
AllramEasts avatar
Citat:
Fast vi vet att han återkom till ingången på Skandia, runt 60 meter ifrån mordplatsen. Då kan han ha fått en skymt av den kvinnliga polisen, m.m. NF påstås ju ha sett AB på mer än dubbla det avståndet, och med en korsning emellan. SE påstår sig ha sett en ung man i blå täckjacka på det avståndet.

Jag menar att GM-SE kunde åkt hem och legat lågt. Då hade ingen misstänkt honom. För det blir mycket klippa och klistra i vittnesmålen för att hitta en bråkdel som nästan stämmer avseende signalementet.

I stället kutar GM-SE runt kvarteret och smyger sig iskallt nära mordplatsen och registrerar omkring 15 iakttagelser som inte går att hitta i media på ett tag.

You can’t make this shit up? Filter kunde.
Citera
2023-06-10, 12:57
Medlem
AllramEasts avatar
Citat:
Vad som rörde sig i hans huvud går bara att spekulera i. För egen del tror jag att han som GM återvände till Skandia för att kontrollera situationen, då han upplevde att han blivit sedd på närmare håll än planerat, vid passagen över Luntmakargatan. TV-nyheterna underströk detta, och han tänkte ut en version för att kunna leda det han trodde vittnet, eller vittnena, hade sett bort från sitt eget signalement.

Läste någonstans att någon satt bredvid SE när han pratade i telefon, och då reagerade på att han drog en annan story helt utan att darra på manschetten, än vad som faktiskt förelåg i det sammanhanget.

”TV-nyheterna underströk detta…” (Är det en tidsresenär vi har att göra med här?)

Problem: Engström impulsmördade Palme men hade inte räknat med att bli sedd på så nära håll. Många vet nu hur hur han ser ut.

Lösning: Jag kontrollerar situationen genom att visa mig i media så mycket det går.

Resultat: Succé.
Citera
2023-06-10, 13:26
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig

Han väljer noggrant bort möjligheten att få stort inflytande över signalementet på GM till förmån för något mycket mer diffust: en silhuett i gränden som skulle kunna vara GM (och som han vet är ett vittne), eller en påhittad silhuett i gränden som skulle kunna vara GM.

Man kan undra varför det skulle vara av sådan betydelse för honom att få tipsa om grändmannen att han avhänder sig möjligheten att få avgörande inflytande över hur GM såg ut.

Varför klär han täckjackan på en oklar gestalt i gränden istället för direkt på den som han såg höll i revolvern?
Men det är väl just det han gör, dvs. beskriver hur han menar att mördaren skall ha sett ut:
"Stig Engström frågade åt vilket håll gärningsmannen försvunnit. Lisbeth Palme pekade mot Tunnelgatan.
När Engström tittade i gatans förlängning såg han en yngre person i siluett. Han var klädd i blå täckjacka.
-Mördaren, för det måste ha varit en man, stod still någon sekund innan han sprang vidare."

(FB) Skandiamannen
Citera
2023-06-10, 14:11
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Tack för svaret. Är dock inte säker på att jag hänger med i anledningen till att han väljer att inte ha sett GM.

Det är givetvis helt riktigt att vi inte vet vad som förevar i SE:s huve. Vi kan bara se det som sipprar ut. Och i fallet GM-SE blir det ett genomtänkt, förslaget och förekommande agerande efter mordet. Det blir i skenet av detta som GM-SE bör betraktas.

Ett mycket rimlig anledning till att han väljer bort att ha sett GM skulle vara att det vore alltför djärvt av GM att placera sig så nära att han hade kunnat se attentatet. Men det har ju GM-SE redan gjort, den tröskeln är han över. Och då framstår det för mig som obegripligt att han väljer bort möjligheten att se GM och som också hade varit ett agerande helt i linje med hans GM-agerande i övrigt.

Ja, det låter väl inte otänkbart och skulle vara en uppgift av intresse. Minns var läst det?

Men vad har det med den fråga som diskuteras att göra?

Citat:

Citat:
Jag tycker det här att GM-SE, när han kontaktar PU, är så noggrann med att inte ha sett GM och skotten trots att han själv var på platsen då, men berättar vitt och brett och chansande om sånt som hände när han lämnat platsen är intressant och ej genomtröskat.

Han har ju redan placerat sig själv intill skottögonblicket och har till synes inga begränsningar vad gäller att förekomma och hitta på.

Han vet inget om vad som kommer hända. Det han känner till är olika signalement som florerar (och som pekar bort från honom). Här har han all möjlighet att på det allra mest avgörande sätt missleda utredningen bort från honom själv.

Istället väljer han att forcerat tydligt ha tittat ner i skottögonblicket, berätta om det i sin egen klädsel som stämmer med vissa signalement och peka ut ett vittne i gränden med annan klädsel som GM.

Denna sak kräver något rimligt svar. Jag förstår ej det här med supervittne, andras vittnesmål och att han skulle vara tvungen att uppge sitt eget signalement. Kan man få detta förklarat vore det tacksamt. Man får ha i åtanke att det är 1/3 1986 nu och aktuellt är rådande kunskapsläge denna dag för någon utan insyn i utredningen.

Tror det kan ha en hel del med saken att göra, nämligen hans karaktär: Han kontrollerar besvärliga situationer genom att dra till med något som låter trovärdigt, men som en initierad hoppar högt över. Ska se om jag kan hitta på den uppgiften framöver. Det är någon av hans bekanta eller arbetskamrater som säger det, med reservation för att jag minns den exakta ordalydelsen eller betydelsen fel.

Fast är inte språngmarschen fundamentet i försvarstalet:

"Just då så har det kommit fram en person för att till den här unga polisen lämna ett vittnesmål på en flyende mördare som han precis strax innan har sett. Lite granna förvånad blir jag hur signalementet på som han lämnar stämmer överens med det jag själv har på mig. Jag tänker att, jaha det kan ju inte vara jag eftersom jag står en meter framför honom och han borde se hur jag ser ut, så jag tänker väl, det kan vara två personer med likvärdig utstyrsel."

Om SE inte hade tittat på klockan i det kritiska momentet så hade han inte haft någon anledning att springa efter polismännen och meddela det signalement som LP sa, mörkblå täckjacka. Då hade han heller aldrig blivit förväxlad med den flyende mördaren.

Och då hade han inte haft något försvar.

Observera att i den tidigaste versionen, berättad för RB, springer han efter polismännen för att säga till dem att de har fått fel signalement, nämligen hans signalement. Det kanske är i den versionen som han sprang för att larma först.

I intervjun 1992 hörde han aldrig vad "supervittnet" sa, utan det framgick senare, så i den versionen stod han antagligen inte "en meter framför" vittnet och polisen. Därmed kan det lika gärna vara han som vittnena såg springa i gränden.
Senast redigerad av Dalulven 2023-06-10 kl. 14:13.
Citera
2023-06-10, 14:36
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AllramEast
”TV-nyheterna underströk detta…” (Är det en tidsresenär vi har att göra med här?)

Problem: Engström impulsmördade Palme men hade inte räknat med att bli sedd på så nära håll. Många vet nu hur hur han ser ut.

Lösning: Jag kontrollerar situationen genom att visa mig i media så mycket det går.

Resultat: Succé.

Dundersuccé!

Holmér cyklade rakt ut i spenaten för att aldrig återkomma. För Ölvebro var han inte ens ett blipp på radarn.

Han fick utredningen nedlagd. Och här sitter vi 37 år senare och kliar våra huvuden.

Karln blev en TV-serie och föremål för många lärda mödor. Keyser Söze framstår som en blek kopia i en jämförelse med denne man som förvandlade rappakalja till "en trovärdig och sammanhängande berättelse där han prickar in 15 detaljer".

Bryt ihop och kom igen!
Citera
2023-06-10, 14:55
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Men det är väl just det han gör, dvs. beskriver hur han menar att mördaren skall ha sett ut:
"Stig Engström frågade åt vilket håll gärningsmannen försvunnit. Lisbeth Palme pekade mot Tunnelgatan.
När Engström tittade i gatans förlängning såg han en yngre person i siluett. Han var klädd i blå täckjacka.
-Mördaren, för det måste ha varit en man, stod still någon sekund innan han sprang vidare."

(FB) Skandiamannen

Till PU lämnar han förutsättningar och låter mottagaren dra slutsatser. I SvD, som du citerar, presenterar han den slutsats han själv drar (jag misstänker för övrigt att han till SvD sagt ”mördaren, för det måste ha varit han”).

Att klä täckjackan på ett vittne i gränden som är iklädd täckjacka och antyda att det kan vara GM är givetvis meningslöst, vilket vi är överens om.

Att klä på en påhittad silhuett i gränden täckjacka och antyda att det kan ha varit eller påstå att det var GM framstår som i sammanhanget tämligen menlöst?

Samt tillkrånglat. Vad i det här sättet att försöka påverka signalementet på GM är så lockande att han hittar på en annan krånglig historia, klockstirrandet, för att förklara att man inte noterat något av händelsen på mordplatsen?

Det blir Det ignorerade sena vittnet SE istället för Huvudvittnet SE.
Citera
2023-06-10, 16:28
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Fast är inte språngmarschen fundamentet i försvarstalet:

Citat:
Om SE inte hade tittat på klockan i det kritiska momentet så hade han inte haft någon anledning att springa efter polismännen och meddela det signalement som LP sa, mörkblå täckjacka. Då hade han heller aldrig blivit förväxlad med den flyende mördaren.

Och då hade han inte haft något försvar.

Ok, en förklaring. Om än en krånglig sådan.

Är det verkligen nödvändigt att inte notera GM på mordplatsen för att kunna få till språngmarschen (och i förlängningen förväxlingen)? Informationen från LP blir redundant, men det spelar väl ingen roll.

Försvarstal, jag vet inte. Som GM manipulerar han utredningen? Och byter tydligen bort den här möjligheten att ge ett missledande signalement på GM.
Citera
2023-06-10, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AllramEast
Det handlar om att Engström-spåret, för mig och många andra tydligen, är särkilt viktigt eftersom åklagaren pekade ut honom som en så sannolik gärningsman att fortsatt sökande efter en mördare är meningslöst.

Detta betyder att det blir särskilt viktigt att peka på vilket okristligt uselt arbete åklagaren gjort.

Dessutom så hade det kanske gått att hitta bevis mot mördaren/mördarna om man lagt 5 år på att utreda ett uppslag med något som liknar substans.

- Sydafrika, tourettes-utropade Melander exempelvis den 10 juni 2020.

Kan anledningen vara att man utrett Sydafrika och hittat ingenting? Och ja, jag vet att du anser att samma sak gäller SE.
Citera
2023-06-10, 16:57
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ok, en förklaring. Om än en krånglig sådan.

Är det verkligen nödvändigt att inte notera GM på mordplatsen för att kunna få till språngmarschen (och i förlängningen förväxlingen)? Informationen från LP blir redundant, men det spelar väl ingen roll.

Försvarstal, jag vet inte. Som GM manipulerar han utredningen? Och byter tydligen bort den här möjligheten att ge ett missledande signalement på GM.

Inte så krångligt eftersom samtalet med LP och springandet i gränden är påhittat, liksom klocktittandet.

Tvärtom TAR han möjligheten att ge ett missledande signalement: mörkblå täckjacka.

Han spann vidare på det som framkom i "Extra: Rapport"?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in