2023-06-10, 11:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Hu, jag tror inte jag klarar att se om någon del. Men du får inte bortse från klippteknik, svt kan ju medvetet välja att ett par ska se perfekt ut i början genom klipp och sedan vända detta till att de mår sämst. Det är den perfekta dramaturgin.
....//

Och din fru är så knäpp att du inte ens får slå i en liten spik i en vägg i en stuga.

Alla dokusåpor handlar ju om att lägga tvister och dramatisera. Annars skulle inte folk titta. Så det får man tänka på och ta programmen med en nypa salt, hur allt är vinklat. Finns ju flera exempel på deltagare som tycker att de har vinklats konstigt genom åren.

Jag tycker inte att Carro var knäpp, jag hade heller inte velat att man ska spika. Tejp hade väl varit ett lämpligare alternativ att ta med sig om man vill sätta upp nåt, eller nåt annat som inte lämnar märken efter sig. Av hänsyn till de som äger uthyrningsstugorna. Man kan ju inte bara komma och göra som man vill i det läget. Eller är det en manlig/kvinnlig grej? Mannen kommer där med sin stora hammare, som nån hjältetyp
Citera
2023-06-10, 11:43
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sirsia0
Alla dokusåpor handlar ju om att lägga tvister och dramatisera. Annars skulle inte folk titta. Så det får man tänka på och ta programmen med en nypa salt, hur allt är vinklat. Finns ju flera exempel på deltagare som tycker att de har vinklats konstigt genom åren.

Jag tycker inte att Carro var knäpp, jag hade heller inte velat att man ska spika. Tejp hade väl varit ett lämpligare alternativ att ta med sig om man vill sätta upp nåt, eller nåt annat som inte lämnar märken efter sig. Av hänsyn till de som äger uthyrningsstugorna. Man kan ju inte bara komma och göra som man vill i det läget. Eller är det en manlig/kvinnlig grej? Mannen kommer där med sin stora hammare, som nån hjältetyp

Han borde ha bankat i spikjäveln och sagt till henne att jag tar på mig det om det är någon som klagar. Det är skillnad på bildörrsincidenten där hon blev rädd, det får man väl visa hänsyn för, men spikdramat var inte samma sak.

Jag tycker att i det här formatet hade man faktiskt kunnat ge fan i att vinkla och skapa drama, jag tror tittarna hängt kvar ändå. Man hejar ju på alla deltagarna, i alla fall i början.
Citera
2023-06-10, 11:43
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:

Så är det, svenska kvinnor har en oerhörd dos uppfostran och ordentlighet i sig. Inte sätter man en spik i en vägg på någon annans stuga. Som redan har 10.000 spikar. Män är mer relaxade och styrs inte av små små saker på samma sätt.

För att ens kunna ha en partner måste man känna till skillnader mellan kvinnligt/manligt, som detta är ett exempel på. Säsongens par är riktigt dåliga kännare av manligt kvinnligt.

Så vad är din åsikt om att öppna en bildörr i farten för att sedan stänga den? Det mest farliga man kan göra i livet, som man måste gråta för och skälla ut sin man? Eller bara "en bildörr som stängs"?

Den kvinnan har behov av mycket psykologhjälp för att må bra. Det kunde jag se redan från hårfärgen och ringen i näsan. Klassiskt exempel på en kvinna som mår dåligt och tror att receptet är att ändra sitt utseende. Jag undviker sådana för att få lugn och ro. I själva verket ser hon bra ut, kanske bäst av alla fyra.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2023-06-10 kl. 11:47.
Citera
2023-06-10, 11:51
Avslutad
Citat:
Så är det, svenska kvinnor har en oerhörd dos uppfostran och ordentlighet i sig. Inte sätter man en spik i en vägg på någon annans stuga. Som redan har 10.000 spikar. Män är mer relaxade och styrs inte av små små saker på samma sätt.

För att ens kunna ha en partner måste man känna till skillnader mellan kvinnligt/manligt, som detta är ett exempel på. Säsongens par är riktigt dåliga kännare av manligt kvinnligt.

Så vad är din åsikt om att öppna en bildörr i farten för att sedan stänga den? Det mest farliga man kan göra i livet, som man måste gråta för och skälla ut sin man? Eller bara "en bildörr som stängs"?

Den kvinnan har behov av mycket psykologhjälp för att må bra.

Det kanske beror på farten tänker jag. Men jag har ingen aning om vad som kan hända om man kör i 110 och öppnar en bildörr, om det kan bli nåt lufttryckstjosan inne i bilen så man förlorar kontrollen och kör av vägen. Vad säger du om det, vet du nåt om det? Själv tyckte jag att det var en överdriven reaktion, och att hon har katastroftankar kring mycket. Jag tror kvinnor har mer av katastroftankar generellt sett. Och män tar mer risker och är mer vårdslösa. Mer orädda generellt sett. Vilket kan vara frustrerande för kvinnor i vissa lägen. Samtidigt kan man tycka att det var väldigt onödigt att öppna en bildörr bara sådär, jag hade blivit irriterad och undrat vad den andre håller på med. Jag kan också tycka att det var lite av en provokation mot Carro, han borde ju veta vem hon är vid det här laget och ta mer hänsyn när de är tillsammans ett så kort tag som det handlar om.
Senast redigerad av sirsia0 2023-06-10 kl. 11:56.
Citera
2023-06-10, 11:54
Medlem
Peace2023s avatar
Citat:
Ja, det är fruktansvärt lågt. Jag tänker att det är barn som är här inne och läser också, GVFÖ är ju mer eller mindre ett familjeprogram. Det borde finnas en stor varningsskylt om att denna tråd ibland övertas av lögnaktiga, förljugna, dumma och elaka vuxna människor.

Härligt att du Peace2023 finns här <3

Skönt att höra andra röster än hatdrev! <3

Men åh vad jag själv skrivit onödiga saker som jag ångrar. Jag är verkligen inte en bättre människa. Skillnaden är kanske att kunna reflektera över det man själv skriver. Och det gör inte alla tyvärr. Det handlar mest om att dänga andra i huvudet om vem som har Rätt. Kritiken mot vissa deltagare kanske till viss del vara befogad, men man får inte ens säga att man tycker den går till överdrift. Vi skulle nog behöva ett gäng experter här också, utom de självutnämnda, som hjälpte oss att kommunicera respektfullt. Min åsikt, delas inte av alla, likväl har vi alla rätt att uttrycka oss.
Citera
2023-06-10, 11:55
Medlem
Citat:
Självklart visar inte svt när någon spyr i rännstenen eller fylle-argumenterar eller ramlar omkull. Så vi får gå på Arvids berättelse och oro. Något hände utöver att hon sa Skål, det är säkert.

Intressant teori, förvisso såg man inte så mycket av festen heller så kan inte säga att du har fel. Arvid lär väl ha IQ över genomsnittet kanske t.o.m uppe på Mensanivå så det är ingen dumskalle direkt.
Citera
2023-06-10, 11:56
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Det kanske beror på farten tänker jag. Men jag har ingen aning om vad som kan hända om man kör i 110 och öppnar en bildörr, om det kan bli nåt lufttryckstjosan inne i bilen så man förlorar kontrollen och kör av vägen. Vad säger du om det, vet du nåt om det? Själv tyckte jag att det var en överdriven reaktion, och att hon har katastroftankar kring mycket. Jag tror kvinnor har mer av katastroftankar generellt sett. Och män tar mer risker och är mer vårdslösa. Mer orädda generellt sett. Vilket kan vara frustrerande för kvinnor i vissa lägen.
"lufttryckstjosan" är ju typexempel på katastrofscenario. Som man tänker jag tvärtom så här: hur många gånger har jag sett en tidningsrubrik "öppnade bildörren och flög ut"? Noll. Det är alltså inte ett existerande problem, utom i överkänsliga kvinnohjärnor.

Felet med henne är egentligen inte att hon är rädd för ingenting, som öppna bildörrar. Felet är att hon går igång känslomässigt på detta och skambelägger sin man. Som är mycket skötsam och som inte tycker han gjort något fel. Och då går han igång och blir sur. Och just han drar sig undan och kan inte prata när han är sur. Man måste alltså göra allt för att inte göra honom sur.

Kvinnan är alltså skulden till bildörrs-ångesten och spik-ångesten. För hon hade på ett lugnt och trevligt sätt kunnat säga "nä jag tycker inte vi spikar här kan vi tejpa?" och så hade hon haft kvar sin man. Men hon valde ångest och skam för hon vet inte något annat.

Råd från erfaren man: ganska viktigt att välja en fru som inte har katastrofscenarier som vardag. MYCKET viktigt att inte välja en kvinna som skambelägger dig.

I denna säsong skambelägger alla 4 kvinnorna sina män. Möjligen skambelägger Arvid Ida om alkohol, men väldigt mjukt. De andra tre männen skambelägger absolut inte sina kvinnor. De är så gulliga. Jag vill bo med dem.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2023-06-10 kl. 12:17.
Citera
2023-06-10, 11:58
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kellare-kristoffer
Intressant teori, förvisso såg man inte så mycket av festen heller så kan inte säga att du har fel. Arvid lär väl ha IQ över genomsnittet kanske t.o.m uppe på Mensanivå så det är ingen dumskalle direkt.
Jag tror inte han är mensa (jag är matematiker), då blir man inte militär. Men han har ett fantastiskt EQ, en känslomässig intelligens, närhet och trygghet, som ligger i topp av alla säsonger. Jag är riktigt avundsjuk, liksom många andra i tråden, och hade man kombinerat hög IQ med hans EQ så hade man fått en rikskändis typ Ingvar Kamprad.
Citera
2023-06-10, 12:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Peace2023
Skönt att höra andra röster än hatdrev! <3

Men åh vad jag själv skrivit onödiga saker som jag ångrar. Jag är verkligen inte en bättre människa. Skillnaden är kanske att kunna reflektera över det man själv skriver. Och det gör inte alla tyvärr. Det handlar mest om att dänga andra i huvudet om vem som har Rätt. Kritiken mot vissa deltagare kanske till viss del vara befogad, men man får inte ens säga att man tycker den går till överdrift. Vi skulle nog behöva ett gäng experter här också, utom de självutnämnda, som hjälpte oss att kommunicera respektfullt. Min åsikt, delas inte av alla, likväl har vi alla rätt att uttrycka oss.

Det finns ett uttryck man kan påminna sig om: Vill du ha rätt eller vill du vara lycklig Tänker man på det så blir det bättre kommunikation i relationerna. Och mer respektfullt. Och mer empatiskt och lättare att lösa konflikter.

Viktigt det där med reflektion när man skriver, hur vill man framstå? Och vem är man? En skitstövel på andras bekostnad? Jag har väldigt svårt för mobbare och lögnare, det kanske har märkts? Hoppas på mer givande tankeutbyte med dem man är på samma våglängd med. Och så får man bara ignorera det andra.
Citera
2023-06-10, 12:40
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:

Det blir väl så när "feministpsykologen" är med och castar. Till och med de kvinnliga tv-tittarna inser ju att problemet för flera av snubbarna i programmet är att de inte klarar av att stå upp för sig själva, det blir aldrig någon gnista mellan paren eller "magi" som några kallar det. Psykologernas standardtips att "vänta" kommer aldrig fungera. För att skapa gnistor krävs friktion.
Citera
2023-06-10, 12:57
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
Det blir väl så när "feministpsykologen" är med och castar. Till och med de kvinnliga tv-tittarna inser ju att problemet för flera av snubbarna i programmet är att de inte klarar av att stå upp för sig själva, det blir aldrig någon gnista mellan paren eller "magi" som några kallar det. Psykologernas standardtips att "vänta" kommer aldrig fungera. För att skapa gnistor krävs friktion.
Detta har väl diskuterats en del i tråden och är en formel som de bestämt sig för: extremt lätt-omtycka gulliga snälla kompromissande killar och riviga tjejer. Kanske blir det roligast TV så. Men synd om killarna är det, de är "offer".

Men till nästa säsong kanske de kan prova 4 manliga MÄN och 4 kvinnliga KVINNOR. Det är inte samma sak som apor och mammor, men vi är trötta på kvinnliga män och manliga kvinnor. Arvid duger dock. Hade han fått en kvinnlig kvinna hade de förblivit gifta. Han vet hur man tar hand om kvinnor och människor i allmänhet, men behöver känna samma från sin fru.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2023-06-10 kl. 13:00.
Citera
2023-06-10, 13:02
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Hu, jag tror inte jag klarar att se om någon del. Men du får inte bortse från klippteknik, svt kan ju medvetet välja att ett par ska se perfekt ut i början genom klipp och sedan vända detta till att de mår sämst. Det är den perfekta dramaturgin.

Oavsett så är de ju helt vita papper för varann eftersom de inte setts. Och människan är en optimist, särskilt de som söker till ett program som detta. Lite i taget skalas lagren av optimism av och till slut står där två människor som inte kunde vara mer olika. Och det hade kanske kunnat fungera IRL om de valt varann av attraktion och kärkek, det gör att man kan bortse från diverse olater. Men om de inte är kära så blir det naturligtvis ett oerhört känslomässigt svek när man laddat upp för att göra en sommarstuga fin. Och din fru är så knäpp att du inte ens får slå i en liten spik i en vägg i en stuga.

Jag börjar till och med se saker ur Arvids perspektiv, nu när jag tittar igen.
Jag som också gnällt på att han har en gnällig approach och är självuppblåst.

Kolla igen, och tänk till om Ida.
Jag har ju fallit för att hon är så charmig, men nu när jag tittat från början.
Alltså hon går igång, i 180 och som en Duracellkanin från första kyssen.
Hon är totalt såld på honom och dökär exakt från första kyssen.
Tänk er själva att ni träffar en sån person.
Det är inte alls säkert att man litar på att man vill ha en sån person.
Det är ju nästan lite "ADHD" över hela hennes person så att säga (alltså jag säger inte att hon har det. Jag beskriver bara hennes konstanta energi.).
Sånt kan ju bli för mycket för vemhelst.

Kanske Arvids sätt är hans "bromsiga" och gnälliga approach för att bemöta detta (att hon är "så på" hela tiden)?

Och om han drar in sina ex. så kanske han tonar ner Idas totala hänförelse av honom.
Ibland kan man ju "ta till saker" för att skjuta folk ifrån sig, och det är inte för att blåsa upp sitt ego?

(Försöker se lite ur Arvids perspektiv.)
Senast redigerad av dialektiker 2023-06-10 kl. 13:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in