2023-06-10, 10:43
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Man delade ut 13,50 kr på en börskurs om ca 80.

Så även om man halverar utdelningen och betar av skulder så har man 8% DA.
Och vad händer med kursen om utdelningen halveras?
Citera
2023-06-10, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Och vad händer med kursen om utdelningen halveras?

Tror inte det påverkar så mycket då kursen redan sjunkit pga av deras situation.

Inte helt omöjligt att kursen går upp om man har en trovärdig plan för att hantera solvensen.

Lite beroende på hur de hanterar situationen i övrigt.
Citera
2023-06-10, 20:53
Medlem
Jag kan hålla med alla skeptiska röster i tråden om inte minst skuldsättningen. De har dock en stor kassa inte att förglömma. Som kontrast till det negativa har vi även sett betydande insynsköp den senaste tiden och det senaste förvärvet i Spanien luktar optimism ändå.
Jag har dock en avvaktande inställning just nu.
Citera
2023-06-11, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Absolutinte800
Hur befängd kan marknaden vara? Dagens industri konstaterar vad som redan var känt (och orsaken till att Intrum aktien gått förfärligt i år) men bara för att DI (plötsligt? - vad är det för j--- tidning egentligen?) kommit underfund med det så rasar aktien 17 %?

Detta är ju fullständigt ologiskt. Eller är det jag som är för investerad i aktien - i likhet med SBB-fåren?

Vad gällde skåpmaten? Att skuldsättningen är hög, nästa räntebesked, nu här i Juni(troligtvis upp 0,25)? Dessutom är aktien hårt blankad, vilket inte brukar vara utan grund. Di kanske känner ett självpåtaget ansvar att väcka liv i småspararna innan det är för sent….? Eller så hade de spaltmeter över att fylla….

Själv tar jag motsatt position mot småspararna. Och det är ingenting personligt mot varken dem eller bolaget. Bara buisiness. Vill förtydliga det, för här brukar detta blandas ihop, med regelbundenhet……
Citera
2023-06-11, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Vad gällde skåpmaten? Att skuldsättningen är hög, nästa räntebesked, nu här i Juni(troligtvis upp 0,25)? Dessutom är aktien hårt blankad, vilket inte brukar vara utan grund. Di kanske känner ett självpåtaget ansvar att väcka liv i småspararna innan det är för sent….? Eller så hade de spaltmeter över att fylla….

Själv tar jag motsatt position mot småspararna. Och det är ingenting personligt mot varken dem eller bolaget. Bara buisiness. Vill förtydliga det, för här brukar detta blandas ihop, med regelbundenhet……
Är det inte lite riskabelt att blanka Intrum nu när den fallit så mycket? Det måste väl ändå finnas mer självklara case i så fall? Vi har sett ymnigt av insynsköp på sistone och deras kassa är trots allt god. Dina goda intentioner tvivlar jag dock inte på förståss.
Senast redigerad av Truefighter 2023-06-11 kl. 12:24.
Citera
2023-06-11, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Är det inte lite riskabelt att blanka Intrum nu när den fallit så mycket? Det måste väl ändå finnas mer självklara case i så fall? Vi har sett ymnigt av insynsköp på sistone och deras kassa är trots allt god. Dina goda intentioner tvivlar jag dock inte på förståss.

Har legat kort i den sen en tid tillbaka. Ganska liten position och helt utan hävstång. Nästan sä jag hade glömt bort den. Risken finns så klart, men känns rimlig. Blir spännande inför räntebeskedet. Eller så har jag helt fel, det händer ju det också…
Citera
2023-06-11, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Har legat kort i den sen en tid tillbaka. Ganska liten position och helt utan hävstång. Nästan sä jag hade glömt bort den. Risken finns så klart, men känns rimlig. Blir spännande inför räntebeskedet. Eller så har jag helt fel, det händer ju det också…
Okej men borde inte räntebeskedet vara inprisat redan eller blir folk förvånade och rädda samt säljer allt?
Citera
2023-06-11, 17:14
Medlem
Citat:
Okej men borde inte räntebeskedet vara inprisat redan eller blir folk förvånade och rädda samt säljer allt?

Fjädern brukar vara hårt spänd i sådana här lägen, frågan åt vilket håll?
Citera
2023-06-11, 19:45
Medlem
Citat:
Fjädern brukar vara hårt spänd i sådana här lägen, frågan åt vilket håll?
Ja så sant. Lite gambling då? Jag får se om jag tar position men lite lockande ändå om marknaden totalt har missförstått caset?
Citera
2023-06-11, 19:58
Medlem
Citat:
Ja så sant. Lite gambling då? Jag får se om jag tar position men lite lockande ändå om marknaden totalt har missförstått caset?

Det tror jag nog inte. En rejäl sänkning av utdelningen lär det bli, och ett harvande att få skulden i balans med resten.

Men säg att man sänker utdelningen med 2/3 så är den ändå okej att övervintra i ett par år.

Man krymper kanske kostymen lite också.

Tror inte på en bamseuppgång, men tycker heller inte det är så riskfyllt just nu (Famous last words)
Citera
2023-06-11, 20:08
Medlem
Citat:
Det tror jag nog inte. En rejäl sänkning av utdelningen lär det bli, och ett harvande att få skulden i balans med resten.

Men säg att man sänker utdelningen med 2/3 så är den ändå okej att övervintra i ett par år.

Man krymper kanske kostymen lite också.

Tror inte på en bamseuppgång, men tycker heller inte det är så riskfyllt just nu (Famous last words)
Okej och tack för din vy. Lite av varje kanske blir bra då till slut. Fina insynsköp och stark kassa men hög belåningsgrad alltså. Tja!
Citera
2023-06-12, 11:44
Medlem
BalleAnkas avatar
Citat:
Jag kan hålla med alla skeptiska röster i tråden om inte minst skuldsättningen. De har dock en stor kassa inte att förglömma.

Varför är det bra för ett högt skuldsatt företag att ha en stor kassa istället för att amortera på lånen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in