2023-06-12, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BalleAnka
Varför är det bra för ett högt skuldsatt företag att ha en stor kassa istället för att amortera på lånen?
Det fria kassaflödet kan användas till investeringar om de kan beta av skulden med kassaflödet ändå. Det ger större valfrihet och hävstång antar jag. Vad tror du själv?
Citera
2023-06-12, 12:18
Medlem
Citat:
Varför är det bra för ett högt skuldsatt företag att ha en stor kassa istället för att amortera på lånen?

Hela deras affärside är ju att köpa skuldportföljer. Utan kassa han de inte handla. Klart att det är negativt om pengarna bara sitter i kassan en längre tid dock.

Håller på att öka i Intrum själv...
Citera
2023-06-12, 14:03
Medlem
BalleAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Vad tror du själv?

Jag tror det är lite fårskalligt att låna till 10% ränta och sedan sätta in pengarna på banken med kanske 1% ränta.

Bättre då att ha outnyttjade kreditfaciliteter som kan användas om man ser investeringsmöjligheter men som man inte drar på i onödan.
Citera
2023-06-12, 16:42
Medlem
Citat:
Jag tror det är lite fårskalligt att låna till 10% ränta och sedan sätta in pengarna på banken med kanske 1% ränta.

Bättre då att ha outnyttjade kreditfaciliteter som kan användas om man ser investeringsmöjligheter men som man inte drar på i onödan.
Ja det låter rimligt. Fast det borde de väl tänkt på redan kan man tycka?
Citera
2023-06-13, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Okej men borde inte räntebeskedet vara inprisat redan eller blir folk förvånade och rädda samt säljer allt?

Mer bolagets höga belåning. Det har nog inte random småsparare nåtts av ännu, tänker jag. Det krävs ju lite intresse tänker jag, för att veta sådant innan det är för sent. Det är en sund ressesion på många håll i marknaden. Bättre det än fortsatt pump och total-smäll sedan.
Citera
2023-06-13, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Mer bolagets höga belåning. Det har nog inte random småsparare nåtts av ännu, tänker jag. Det krävs ju lite intresse tänker jag, för att veta sådant innan det är för sent. Det är en sund ressesion på många håll i marknaden. Bättre det än fortsatt pump och total-smäll sedan.
Jovisst men Intrum aktien har redan fallit betydligt så mycket bör vara inprisat redan fast jag kan ju ha fel. Så i det fallet tycks marknaden ha varit försiktig?
Citera
2023-06-13, 11:10
Medlem
Citat:

Nu är ju Intrum ett inkassobolag, reglerna ger ju rätt att ta ut referensräntan plus 8% plus avgifter.
När räntan ökar så ökar även referensräntan så det finns egentligen inga hinder från att direkt flytta över kostnaderna till "klienterna".

Så hur räntekänsliga är Intrum egentligen? Det blir förstås fler personer som inte alls kan betala sin skuld men även majoriteten av dessa brukar tids nog få betala sina skulder.

Inte direkt som fastighetsbranschen som måste förhandla med föreningar eller tvingas se kunder som byter till billigare lokaler/bostäder.

Man kan ju tänka som Klarna en gång uttalade sig, våra bästa(mest lönsamma) kunder är dom som inte betalar.
Senast redigerad av 4shoshin 2023-06-13 kl. 11:22.
Citera
2023-06-13, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4shoshin
Nu är ju Intrum ett inkassobolag, reglerna ger ju rätt att ta ut referensräntan plus 8% plus avgifter.
När räntan ökar så ökar även referensräntan så det finns egentligen inga hinder från att direkt flytta över kostnaderna till "klienterna".

Så hur räntekänsliga är Intrum egentligen? Det blir förstås fler personer som inte alls kan betala sin skuld men även majoriteten av dessa brukar tids nog få betala sina skulder.

Inte direkt som fastighetsbranschen som måste förhandla med föreningar eller tvingas se kunder som byter till billigare lokaler/bostäder.

Man kan ju tänka som Klarna en gång uttalade sig, våra bästa(mest lönsamma) kunder är dom som inte betalar.

Jag vet inte faktiskt. Har inte gjort någon djupare analys, men det är det ju andra som gjort. Alldeles för högt blankat i min mening, för att jag ska vara lång. Men vi lär väl få se vad det tar vägen….
Citera
2023-06-14, 16:12
Medlem
Zoomade ut lite idag. Tekniskt kan den ha bottnat. Har inte hängt med så mycket kring fundan på ett tag. Blanknings-tryck på nästan 15% är inte heller att förringa. Jag skulle inte röra den på ett tag på uppsida.
Citera
2023-06-14, 17:20
Medlem
Citat:
Zoomade ut lite idag. Tekniskt kan den ha bottnat. Har inte hängt med så mycket kring fundan på ett tag. Blanknings-tryck på nästan 15% är inte heller att förringa. Jag skulle inte röra den på ett tag på uppsida.

15% blankat kan också vara en god anledning att köpa aktien. Det tar 25 dagar att köpa tillbaka de aktierna med dagens omsättning och då får ingen annan köpa. Det kan alltså bli kul när dom blankningarna ska stängas ifall inte några storägare får för sig att sälja men det verkar vara tvärtom på den fronten, insynspersoner köper, Jens Engvall köpte här om dagen 195000 aktier och idag flaggade Morgan Stanley upp för 5% av aktierna.

Jag undrar om blankarna verkligen gjort sin läxa rätt den här gången.

Antalet blankade aktier verkar dessutom börja minska så smått.
Senast redigerad av 4shoshin 2023-06-14 kl. 17:25.
Citera
2023-06-14, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4shoshin
15% blankat kan också vara en god anledning att köpa aktien. Det tar 25 dagar att köpa tillbaka de aktierna med dagens omsättning och då får ingen annan köpa. Det kan alltså bli kul när dom blankningarna ska stängas ifall inte några storägare får för sig att sälja men det verkar vara tvärtom på den fronten, insynspersoner köper, Jens Engvall köpte här om dagen 195000 aktier och idag flaggade Morgan Stanley upp för 5% av aktierna.

Jag undrar om blankarna verkligen gjort sin läxa rätt den här gången.

Antalet blankade aktier verkar dessutom börja minska så smått.

Så kan det vara. Men har även sett när proppen gått ur högt blankade bolag. Så för min del är det fel risk/reward och passar. För att köpa och hålla alltså.
Citera
2023-07-20, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bzo
Det var förvånande att de behöll utdelningen i år och till nästa år kan jag inte tänka mig att de kommer fortsätta hålla kvar den på nuvarande nivå. Så äger man Intrum pga utdelningen så har man nog lurat sig själv i en utdelningsfälla. Jag hade inte rört Intrum med tång.
Föreslår helt inställd utdelning nästa år nu. Skuldsättningsgraden uppe i 4,6x...
https://mfn.se/cis/a/intrum/intrum-ab-delarsrapport-april-juni-2023-2f6ecb91
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in