Citat:
Ursprungligen postat av
absinten
Alla medvetna handlingar föregås av en tanke att utföra dem, och du kan som sagt aldrig välja vilka tankar du ska tänka. Dessa skapas av hjärnan utan din vetskap och ditt godkännande och dyker sedan bara upp i ditt medvetande, och sedan har du inget annat val än att göra vad de säger åt dig.
Ett mer glasklart belägg än så går inte att föreställa sig.
Det där bör förtydligas med
alla medvetna handlingar som utförs med den fysiska kroppen.
Sedan är det ingen absolut självklarhet att mänskan inte kan välja
över huvud taget vilka tankar man ska tänka. Det är dogmatiskt resonerat att påstå att så är fallet.
Hängivenhet går frivilligt att modulera inom vissa ramar baserat på ett urval av tillgängliga incitament, utan att det är en abstraktion av en deterministisk process i den upplösningsnivå där determinismen i fråga abstraheras bort.
Över en tillräckligt lång tidsram kan det blir representativt för en sådan fri vilja som omfattar ett större spann av möjligheter.
Så jag påstår återigen, vi har fri vilja inom de ramar som är relevanta för dess meningsfullhet, men är inte för den sakens skull nödvändigtvis omnipotenta.
Även om jag inte vill utesluta den möjligheten heller, det vore småsint gjort.
Jag tror att ödmjukheten i form av anpassningsförmåga är en viktig komponent för att verkligen integrera det på ett meningsfullt sätt.
Inte för att jag är grym på den fronten. Jag menar, jag är snart 30, jag är inte så nöjd som jag borde vara med tanke på hur väl serverat jag fått en tillvaro som helt enkelt fungerar på en basnivå (typ lön på existensminimum, men med en extremt bra anställningstrygghet), men jag vet ändå att viljan att vara formbar är en viktig komponent i att dels komma till meningsfull insikt i den process som bidrar till meningsfull frihet, och dels kunna vara lycklig och nöjd över det man redan har i livet.
Det går inte utan att vara ödmjuk, och även om att vara riktigt ödmjuk inte alltid är gjort i en handvändning så är det en psykologisk abstraktion som är fritt möjlig att göra till föremål för eftersträvan i alla livssituationer.
Och för att det ska vara möjligt så krävs någon grad av fri vilja.
Annars skulle vissa vara predestinerade till att både ha det dåligt och förtjäna det, utan möjligheten att göra något åt det.
Men så är det inte.
Man kan skylla på inkompetens, men jag tror att alla människor någon gång kommer till en punkt i livet då de har den graden av insikt att de har förmånen att välja huruvida de vill bli ödmjuka, eller om de vill låta stoltheten leda vägen.
Alla är inte skapta intellektuella, men alla har potentialen att bli visa utefter sina omständigheter.