2023-06-09, 20:39
Medlem
Link04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av absinten
Nej, fri vilja är en fysisk omöjlighet i vårt universum.

Ingen fri vilja alltså. Ändå en bra nyhet för alla gifta par 😂😂
Citera
2023-06-09, 22:37
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reservkonto1234
Du fattar väl att vad som pågår inne i en persons hjärna saknar all betydelse. Det är inget bevis för eller emot nånting. Självklart kan man känna att man har fri vilja, men det bevisar ju absolut ingenting.
Vad som händer i hjärnan saknar betydelse för frågan om fri vilja?? Nu är du ute och snurrar rejält. Vad tycker du har större bevisvärde om fri vilja och isf varför?

Citat:
Du upplever att du har den eftersom du aktivt vägrar ta en titt på mekanismen bakom illusionen. Då är det inte så svårt att inbilla sig att det är på riktigt.

Jag som förstår varför upplevelsen av fri vilja är falsk ser ingen fri vilja, jag ser att det bara är en illusion. Och därför upplever jag inte heller att jag har fri vilja. Jag har brutit illusionen.
Samma fråga till dig. Hur kan du vara så säker på vad som är odiskutabla fakta att basera dina slutsatser på, och vad som bara är illusioner? Vad är dina bärande principer för att sålla agnarna från vetet?
Citera
2023-06-09, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Vad som händer i hjärnan saknar betydelse för frågan om fri vilja?? Nu är du ute och snurrar rejält. Vad tycker du har större bevisvärde om fri vilja och isf varför?
Att använda en hjärnprocess som bevis..

Din upplevelse av att du har fri vilja är en process som äger rum i din hjärna, men den upplevelsen bevisar ju ingenting. Att du upplever att du har något är inget bevis för att du faktiskt har det.

Om du vill veta vad jag syftade på får du gå tillbaka till det inlägget jag citerade.
Senast redigerad av reservkonto1234 2023-06-09 kl. 22:55.
Citera
2023-06-09, 22:53
Medlem
Schnuppfens avatar
Citat:
En person som agerar utifrån fri vilja fattar beslut helt och hållet av sig själv oberoende av yttre påverkan.

En sådan hårdnackad & envis varelse är det vi vanligen kallar för DUMSKALLE ! En hönshjärna som vägrar att lyssna på den som vet bättre, och som kan klargöra dimman i han sinne. Den som förvandlar frågetecken till utropstecken.
Citera
2023-06-09, 23:04
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reservkonto1234
Att använda en hjärnprocess som bevis..

Din upplevelse av att du har fri vilja är en process som äger rum i din hjärna, men den upplevelsen bevisar ju ingenting. Att du upplever att du har något är inget bevis för att du faktiskt har det.

Om du vill veta vad jag syftade på får du gå tillbaka till det inlägget jag citerade.
Fri vilja är en process i hjärnan. Upplevelser är processer i hjärnan. Vad menar du har ett högre bevisvärde? Du förstår väl att ALLA våra kunskaper om universum också "bara" är processer i hjärnan? Naturligtvis finns det en verklighet utanför hjärnan, och vi får input från den via våra sinnen, men hela behandlingen av dessa data och våra försök att förstå hur verkligheten fungerar är just "bara" processer i hjärnan.

Så hur resonerar du när du kommer fram till att just upplevelsen av fri vilja är en process som ska ignoreras?
Citera
2023-06-09, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Samma fråga till dig. Hur kan du vara så säker på vad som är odiskutabla fakta att basera dina slutsatser på, och vad som bara är illusioner? Vad är dina bärande principer för att sålla agnarna från vetet?
Jag utgår ifrån objektiva bevis. Sådana som kan granskas när som helst av vem som helst, och som står oberoende från subjektiva känslor. Dessa talar sitt tydliga språk, fri vilja existerar inte.
Citat:
Ursprungligen postat av Schnuppfen
En sådan hårdnackad & envis varelse är det vi vanligen kallar för DUMSKALLE ! En hönshjärna som vägrar att lyssna på den som vet bättre, och som kan klargöra dimman i han sinne. Den som förvandlar frågetecken till utropstecken.
En sådan varelse existerar inte. Alla beslut vi någonsin fattar är en direkt konsekvens av en utomstående händelse.
Citera
2023-06-09, 23:24
Medlem
Kottkompotts avatar
Citat:
Nej, fri vilja är en fysisk omöjlighet i vårt universum.
Bara om man utgår från dogmen att hela människans sinne är fysiskt representerat i hjärnan, som i sin tur postuleras vara en helt detirministisk struktur.
Så det antagantet bygger på minst två postulat/dogmer.

Det är lätt att anta, men det är inte nödvändigtvis helt sant.
Citera
2023-06-09, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kottkompott
Bara om man utgår från dogmen att hela människans sinne är fysiskt representerat i hjärnan, som i sin tur postuleras vara en helt detirministisk struktur.
Så det antagantet bygger på minst två postulat/dogmer.

Det är lätt att anta, men det är inte nödvändigtvis helt sant.
Det är ingen dogm då bevisen för att vårt medvetande helt och hållet utgörs av hjärnan, och är deterministiskt, är överväldigande starka. De som tvivlar på detta är helt enkelt bara okunniga inom ämnet.

Men oavsett om vårt sinne vore fysiskt eller inte så finns det endast två möjliga orsaker till de beslut vi fattar. Antingen är de en konsekvens av tidigare händelser, eller så uppstår de av en slump. Inget tänkbart alternativ är alltså kompatibelt med fri vilja.
Citera
2023-06-09, 23:51
Medlem
Kottkompotts avatar
Citat:
Det är ingen dogm då bevisen för att vårt medvetande helt och hållet utgörs av hjärnan, och är deterministiskt, är överväldigande starka. De som tvivlar på detta är helt enkelt bara okunniga inom ämnet.

Men oavsett om vårt sinne vore fysiskt eller inte så finns det endast två möjliga orsaker till de beslut vi fattar. Antingen är de en konsekvens av tidigare händelser, eller så uppstår de av en slump. Inget tänkbart alternativ är alltså kompatibelt med fri vilja.
Vad gäller första stycket så är jag nyfiken på bevisen.
Jag litar på att du kan lägga fram dem i en relativt kortfattad och övertygande form, så jag lyssnar gärna.
Anekdotiska bevis och patosretorik går bra och föredras, med reservation för att det kommer bemötas.

Vad gäller andra stycket så är jag inte själv säker på att det är den absoluta sanningen.
Det skulle kunna vara så att det endast är sant inom snäva definitionsramar. Jag är inte säker på saken, och dryftar gärna.
Och för den delen, kan verkligen sann slump existera?
Citera
2023-06-10, 00:06
Medlem
Citat:
Vad gäller första stycket så är jag nyfiken på bevisen.
Jag litar på att du kan lägga fram dem i en relativt kortfattad och övertygande form, så jag lyssnar gärna.
Anekdotiska bevis och patosretorik går bra och föredras, med reservation för att det kommer bemötas.

Vad gäller andra stycket så är jag inte själv säker på att det är den absoluta sanningen.
Det skulle kunna vara så att det endast är sant inom snäva definitionsramar. Jag är inte säker på saken, och dryftar gärna.
Och för den delen, kan verkligen sann slump existera?
Vi vet vilka delar av hjärnan som ger upphov till de olika delarna av medvetandet. Det finns ingenting med medvetandet som inte kan kopplas till hjärnan. Vi vet också att medvetandet endast är ett informationsbehandlingsprogram. Det enda som vi någonsin är medvetna om är information som hjärnan inhämtat via våra sinnesorgan.

Allt du gör av en anledning är per definition deterministiskt. Kan du koppla en handling till en orsak så var den alltså förutbestämd att hända. Denna orsak fick dig att göra det du gjorde. Kan du inte säga varför du utförde en viss handling så var den möjligen en konsekvens av slumpen, men inte heller det ger något utrymme för fri vilja.
Citera
2023-06-10, 00:12
Medlem
Kottkompotts avatar
Citat:
Vi vet vilka delar av hjärnan som ger upphov till de olika delarna av medvetandet. Det finns ingenting med medvetandet som inte kan kopplas till hjärnan. Vi vet också att medvetandet endast är ett informationsbehandlingsprogram. Det enda som vi någonsin är medvetna om är information som hjärnan inhämtat via våra sinnesorgan.

Allt du gör av en anledning är per definition deterministiskt. Kan du koppla en handling till en orsak så var den alltså förutbestämd att hända. Denna orsak fick dig att göra det du gjorde. Kan du inte säga varför du utförde en viss handling så var den möjligen en konsekvens av slumpen, men inte heller det ger något utrymme för fri vilja.
Vad är beviset för att precis hela manifestationen av verklighetsupplevelsen sker i hjärnan?
Är hela hjärnan mappad med 100% säkerhet om alla funktioner?

Om allt är deterministiskt, anser du då att alla rättssystem som utdelar straff är meningslösa?
Spelar det då ens någon roll att någon du tycker om verkar visar tillgivenhet till dig?
Citera
2023-06-10, 00:25
Medlem
Citat:
Vad är beviset för att precis hela manifestationen av verklighetsupplevelsen sker i hjärnan?
Är hela hjärnan mappad med 100% säkerhet om alla funktioner?

Om allt är deterministiskt, anser du då att alla rättssystem som utdelar straff är meningslösa?
Spelar det då ens någon roll att någon du tycker om verkar visar tillgivenhet till dig?
Vem som helst kan när som helst kontrollera att han inte har någon som helst kontroll över sina upplevelser. Du kan nämligen aldrig välja vilka tankar eller känslor du ska uppleva härnäst. De bara dyker upp i färdig form av ditt medvetande utan att du har någonting att säga till om. Du kan alltså observera att du inte har minsta kontroll över din vilja.

Det är tvärtom tack vare determinismen som straff är meningsfulla. Straffen orsakar den verkan att nästan alla inser att brott inte lönar sig. Det är anledningen till att nästan inga blir brottslingar.

Det är väl trevligt att det finns en anledning till att folk visar tillgivenhet till mig, att det inte bara beror på slumpen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in