2023-06-09, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malmoepag
Nu är jag motsatsen till kommunist, sedan när blev iden att äga och bygga upp en personlig förmögenhet i en familj en kommunist idé?

Här är en idé för hur du kan skaffa din TV hyr den!

https://sv.wikipedia.org/wiki/Thorn_(företag)

Visst behövs hyresrätter, har man inte råd med något annat så är det utmärkt. Jag bodde själv i hyresrätter som student och som ny på arbetsmarknaden. Ingen skam i det.

Men hur tror du min och min familjs förmögenhet utvecklats om vi bott i hyresrätter i 25 år jämfört med om vi ägt våra bostäder i 25 år?

Vad tror du har varit bäst för vår privatekonomi?
Om ni inte lagt era pengar på en så dålig investering som bostäder utan istället satsat på börsen med hävstång tror jag inte, utan vet att ni hade varit rika som troll nu efter 25 år.
Citera
2023-06-09, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tipsexperten
Om ni inte lagt era pengar på en så dålig investering som bostäder utan istället satsat på börsen med hävstång tror jag inte, utan vet att ni hade varit rika som troll nu efter 25 år.

Ja folk är ju efterblivna. Köpte sitt hus för 2 milj, idag värt 7 milj. Handpenningen var 400K, om ens det. "Avkastat bättre än börsen".

Ja förvisso har dina 400K blivit 5400K, men du har haft en enorm hävstång också.
Testa få ett lån med samma hävstång och investera i aktier.

Så får du se vilket som avkastar bättre.
Citera
2023-06-09, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urban.j
Att hyra och investerat i aktier.
Hade du varit rik idag.

Jag gjorde båda delar.

Än en gång om man lägger samma andel av lönen säg 25% så ger dessa ökade tillgångar om du köper.
De ger inga ökade tillgångar om man hyr. Du måste ha någon stans att bo oavsett vilket.

Oavsett vilket så har man 75% över till annat tex aktier.

I praktiken gjorde sjunkande räntor och amorteringar att jag fick ökade möjligheter att investera i aktier.
En villa med inte alltför höga lån var under ett decennium extremt billig att bo i, särskilt för en familj.
Citera
2023-06-09, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Hur svårt är det för dig att läsa, ta in och reflektera över det enkla exemplet med hotell din idiot? För jag har svårt att tro att du aldrig har bott på ett hotell, hur märklig verklighet du än bor i.

Du befinner dig i en relativt fattig arbetarklass i en liten håla i en liten prick på kartan där du levt ett stillsamt liv. Väldigt specifika förutsättningar, och under dessa förutsättningar kommer du fram till att du inte är intresserad av att betala för att hyra.

Andra har andra förutsättningar. Exempelvis finns det gott om människor som har väldigt mycket pengar och därför ganska ofta hyr - oftast gör de båda delarna. Det spelar nämligen ingen roll att de betalar X% för att hyra, de betalar för en tjänst i sammanhang där de inte är intresserade av att äga objektet. Alla har inte dåligt med pengar bara för att du har det. Därav kommunist-hjärna, du tror att det finns en viss passform snarare än en marknad.

Det är - igen och för i helvete - en tjänst. Som ibland är intressant och ibland inte är intressant. Precis som att det ibland är intressant att odla sin egen potatis istället för att köpa den.

Oj, så mycket känslor från din sida, har du möjligen beslut i livet du ångrar?

Jag tillhör övre medelklassen och i min bekantskapskrets är de som hyr lätt räknade.
Har man god utbildning och god ekonomi så äger man oftast sin bostad.
Åk ned till näset och fråga vad de anser är bäst så kommer du se.

Visst finns det behov av hyresrätter, men någon god ekonomisk affär är det givetvis inte.
Citera
2023-06-09, 15:14
Medlem
Citat:
Hade du varit rik idag.

Det du och de andra stjärnorna i tråden inte förstår är att folk inte cashar sina hus. Att säga ”du hade varit rik om du hyrt och lagt pengarna på aktier” blir därmed bara ett evigt tramsande. Folk får inte stora lån av banken för att lägga på börsen.

Ett exempel;

Lasse har 2013 2 msek.

Scenario 1 Lasse hyr lägenhet i Tensta (har inte 20 års kötid) och lägger 2 msek på sthlmsbörsen. +93% utveckling på 10 år

Lasse hade idag haft ett aktiekapital på 4,9 msek drygt som han måste skatta 30% på vinsten

Scenario 2

Lasse köper en lägenhet i Stockholms innerstad för 6msek med 2 msek i insats. Prisutveckling mellan Maj 2013 och Maj 2023 är +75%

Lasse har idag en bostad värd 10.5 msek. Lasse säljer den och har idag ett kapital på 6.5 msek. Lasse kan nu välja att undvika skatt på 3 msek om han väljer köpa en ny bostad. Övrig vinst måste Lasse skatta 22% på

Hur exakt är scenario 1 bättre?
Senast redigerad av flanders 2023-06-09 kl. 16:02.
Citera
2023-06-09, 15:21
Medlem
CrazyWorlds avatar
Citat:
Hade du varit rik idag.

En familj kanske inte vill hyra en 2a på tredje våning i ett kaosområde, utan hellre köpa ett hus.
Majoriteten köper för att bo långsiktigt, och att vänta in ”rätt tid” är svårt.
Citera
2023-06-09, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Det du och de andra stjärnorna i tråden inte förstår är att folk inte cashar sina hus. Att säga ”du hade varit rik om du hyrt och lagt pengarna på aktier” blir därmed bara ett evigt tramsande. Folk får inte stora lån av banken för att lägga på börsen.

Ett exempel;

Lasse har 2013 2 msek.

Scenario 1 Lasse hyr lägenhet i Tensta (har inte 20 års kötid) och lägger 2 msek på börsen med snittavkastning 7% per år.

Lasse hade idag haft ett aktiekapital på 4 msek drygt som han måste skatta 30% på vinsten

Scenario 2

Lasse köper en lägenhet i Stockholms innerstad för 6msek med 2 msek i insats. Prisutveckling mellan Maj 2013 och Maj 2023 är +75%

Lasse har idag en bostad värd 10.5 msek. Lasse säljer den och har idag ett kapital på 6.5 msek. Lasse kan nu välja att undvika skatt på 3 msek om han väljer köpa en ny bostad. Övrig vinst måste Lasse skatta 22% på

Hur exakt är scenario 1 bättre?
Hur kan du räkna ena scenariot utan hävstång och det andra med?
Gör om uträkning rätt istället.
Fast du kanske inte begriper bättre?
Citera
2023-06-09, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tipsexperten
Hur kan du räkna ena scenariot utan hävstång och det andra med?
Gör om uträkning rätt istället.
Fast du kanske inte begriper bättre?

Jag tror inte han begriper bättre. Att statligt subventionerade lån till negativ realränta med massiv häv tillåtits till gemene man har orsakat situationen vi befinner oss i.

Bolån i dess befintliga form är det sjukaste ekonomiska fenomenet, kanske nånsin
Citera
2023-06-09, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av horochhapna
Jag tror inte han begriper bättre. Att statligt subventionerade lån till negativ realränta med massiv häv tillåtits till gemene man har orsakat situationen vi befinner oss i.

Bolån i dess befintliga form är det sjukaste ekonomiska fenomenet, kanske nånsin

Man kan moralisera hur mycket som helst men det förändrar inget.

Vissa av oss förstod hur systemet fungerade och arbetade med det.
Att vägra dra nytta av ett system för att man ogillar det är möjligen beundransvärt men gör ingen rik.
Citera
2023-06-09, 17:10
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malmoepag
Vissa av oss förstod hur systemet fungerade och arbetade med det.

Fast det där stämmer inte riktigt, för det vilar i sin tur på RBs framtida beslut, och dessa kunde ingen veta.
Citera
2023-06-09, 17:39
Medlem
Så fort räntorna börjar peka neråt igen kommer priserna gå upp än mer. Finns så många som avvaktat med att köpa hus nu för man inte vågat. Min teori iaf.
Citera
2023-06-09, 18:26
Medlem
bertil-the-mans avatar
Citat:
Hade du varit rik idag.

Inte lika rik eftersom man inte får belåna sin aktieportfölj till 85 % som går med bostäder.
Senast redigerad av bertil-the-man 2023-06-09 kl. 18:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in