2023-06-09, 20:03
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Ok Tack!
Eftersom de var fler än AL som var med och även har tittat på rapporten så känns det konstigt att den inte skulle stämma?

Det stora problemet som Prof Eriksson pekar ut är:

1. Man har hittat rikligt med maginnehåll i luftrören och ner i bronkerna.
2. Man har dock inte hittat maginnehåll längst ner i luftrören där bronkerna förgrenar sig i bronkioler.
3. därför har man dragit slutsatsen att T dog innan hon andades ner = aspirerade ner maginnehållet ända ner i bronkioler som utgör del av själva lungvävnaden.

Det stora problemet är dock att man vid obduktionen spolat rent lungvävnaden och bronkiolerna med en vätska som löser upp och tar bort maginnehåll.

*. AL erkänner att man (tyvärr) använde en sådan fettlösande vätska, men menar att det nog ändå borde funnits någon rest av inte upplöst maginnehåll kvar att se om maginnehåll funnits i bronkiolena.

*. Prof Eriksson menar att vätskan mycket väl kan ha löst upp allt maginnehåll här och därmed tagit bort alla spår av maginnehåll i dessa undersökta små bronkioler.

På så sätt anser Prof Eriksson att man inte kan utgå från att det inte funnits något aspirerat maginnehåll ända ner i bronkiolerna och att T därför kan ha dött av kvävning genom denna aspiration.

Att T aspirerat maginnehåll råder det enighet om. Oenigheten handlar om det aspirerade maginnehållet gick ända ner i bronkiolerna och kvävde T eller om hon dog innan hon andades in det så långt ner.
Citera
2023-06-09, 20:18
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Snälla, Johanna har förklarat hur hon skadade Tove. Duger inte hennes erkännande? Att hon sen vill förmildra det hela och blandar in Maja för att inte hela världen ska se vad hon själv är för avskum, är naturligt.

Vi har ju diskuterat Majas utsago att T blev ”grovt misshandlad” och funderat över Ts olika skador och hur de uppkommit. Många, även jag, har varit inne på att T blev mycket mer misshandlad än någon velat erkänna.

Nu raderar prof Eriksson - med rätt eller fel - tankarna på annan misshandel än ”fällningen” och strypgreppet i ryggläge. Han uppger att alla beskrivna färska skador kan förklaras av dessa moment.
Andra skador avfärdar han som gamla äldre skador på T.
Då har inte någon ytterligare misshandel av T ägt rum, som fler av oss spekulerat kring.

Det ligger ju inte riktigt i pipeline att man ordagrant måste tro på någon som Johanna…
Du gör det ju inte riktigt heller - eftersom du tror att Johanna enbart blandar in Maja för att förmildra det hela och inte framstå som avskum.
Citera
2023-06-09, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Enligt prof Erikssons utlåtande finns inga skador som tyder på någon annan misshandel än skadorna av Ts fall i golvet och skadorna som har uppstått under strypgreppet.
Han tar därmed bort skälen till diskussionen vi hade om hur J eller J+M ytterligare misshandlat T i badrummet. Han anser det inte finns några spår av att en sådan misshandel av T har skett.

Ts ryggskada liksom skadan i bakhuvudet härleds sannolikt till fallet liksom de båda armbågsskadorna. Skadan vid vä öga och hö tuggmuskel och skadorna på halsen härleds till ”böket” vid strypgreppet. Skadan på handen förklaras också som att ha uppstått genom fallet eller av tryck när T låg ner.

Det andra beskrivna skadorna bl a på benen var flera dagar äldre och hade inget med händelsen 16/10 att göra.

Ett manuellt stryptag på maximalt 10 sekunder brukar i princip aldrig leda till att personen dör.
Det är naturligtvis hemskt att utsätta någon för det och definitivt misshandel - men en vuxen person dör inte.
Tänk på brottningsmatcher, wrestling och andra värre sporter där regelverket tillåter alla sorters hårda tag och även strypgrepp är tillåtet. Där trycker de ner någon med tryck på halsen i mer än 10 sekunder så denne blir blåröd i ansiktet. Hemskt att se - men folk dör inte.
Inte heller dör folk vanligen av strypsex med enbart 10 sekunders strypgrepp.

Böket, utryckte han sig så? ?
Det känns som om att han inte fattar att hade inte "tjejerna" slängt ner T i golvet och tagit strypgrepp så hade Tove levt
Citera
2023-06-09, 20:22
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
d.
Njae, Pr emeritus ss att det tar uppskattningsvis 3-4 minuter till medvetslöshet. Det är en mycket viktig skillnad på medvetslöshet och död.

Tror du att döden inträder snabbare och före medvetslösheten? .

Beklagar, men för tokiga inlägg och påståenden kan inte bara lämnas oemotsagda och förvilla tråden.
Senast redigerad av coli 2023-06-09 kl. 20:48.
Citera
2023-06-09, 20:36
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Var han med vid obduktionen av Tove?

Haha, känner mig som på jobbet... alla frågar mig, och jag tänker att kan de inte kolla upp något själva...

Men ok:

Å: "Sen är det ett så kallat två- läkarförfarande. Kan du berätta vad det innebär? Att det är ett två-läkar förfarande?"

AL: "Det innebär att jag är första läkaren på obduktion och det är jag som utför alla undersökningsmoment och den andra läkaren är då med och tittar på fynden på obduktion, tittar på histologska glasen också efter att jag har gjort det och granskar rapporten som jag har skrivit och ger sina synpunkter och sen så kommer vi gemensamt fram till bedömingar.
"

https://www.youtube.com/watch?v=ca7subYElSs&t=13920s
Citera
2023-06-09, 20:46
Medlem
colis avatar
Citat:
Böket, utryckte han sig så? ?
Det känns som om att han inte fattar att hade inte "tjejerna" slängt ner T i golvet och tagit strypgrepp så hade Tove levt

Nej han skriver inte ”böket” Det var min formulering i brist på bättre, tror inte riktigt böket passar i ett formellt utlåtande.

Ja, jag tror naturligtvis också som du att T hade levt idag om hon inte överfallits i Js lägenhet.

Men det är den där semantiken och juridiken som måste fastställa dödsorsak till strypmord och därmed helt kunna utesluta död genom ofrivillig aspiration, för att kunna döma J och M för mord.

Är det aspiration - är det inget som J eller M kan ha ordnat, det är något som olyckligtvis blev fel i Ts kropp. Det kan ingen anses kunna förutse, det är olycklig reaktion i Ts kropp.
Det kan ha skett helt utan samband med strypning eller thoraxkompression.

Då kan man ju faktiskt inte döma någon för mord - när det likt en stroke eller hjärtinfarkt är en olycklig kroppslig händelse.

Naturligtvis kan strypningen och thoraxkompressionen inverkat och bidragit till aspirationen. Lika mycket som en stillastående hiss nog bidrog till att Stieg Larsson fick en hjärtinfarkt och dog när han gått uppför alla trappor eller att någon blir så upphetsad i en diskussion att han får skyhögt blodtryck och stroke. Men det går inte juridiskt att klassa det som mord.

Om man anser att J och Ms handlade bidrog till Ts död om hon dog av aspiration, kan de dömas för dråp eller vållande, möjligen misshandel. Men inte för mord
Citera
2023-06-09, 20:48
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Enligt prof Erikssons utlåtande finns inga skador som tyder på någon annan misshandel än skadorna av Ts fall i golvet och skadorna som har uppstått under strypgreppet.
Han tar därmed bort skälen till diskussionen vi hade om hur J eller J+M ytterligare misshandlat T i badrummet. Han anser det inte finns några spår av att en sådan misshandel av T har skett.

Citat:
Ursprungligen postat av sybel
När man är 20 år, vet man att stryptag kan leda till att offret dör. Risken är än större om offret först misshandlats och inte kan försvara sig. Den "risken" tog J.

Sybel, du bör känna till att det inte finns något sådant uttalande från AE i hans utlåtande. Visserligen skriver AE ganska oprofessionellt i vissa delar vilket kan leda till missförstånd, men något sådant uttalande finns inte. Det är rent påhitt. Exempelvis uttalar sig AE överhuvudtaget inte om skadan på ögat.
Citera
2023-06-09, 20:48
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
När man är 20 år, vet man att stryptag kan leda till att offret dör. Risken är än större om offret först misshandlats och inte kan försvara sig. Den "risken" tog J.

Alla vet, även ett barn, att strypgrepp är farligt att ta, särskilt om det är hårt.

Som du säger är förstås ett stryptag på en person som först "fällts" och slagit i huvudet hårt enormt mycket allvarligare.

Jag frågade min dotter, om hur hon tänker på situationen.

För henne är det helt främmande att tänka sig att a) fälla någon b) oavsett vad som har hänt innan c) ta till våld d) ta stryptag

Naturligtvis.

Det är ett abnormt tänk och ett abnormt agerande utifrån "ingenting".

Det visar på Johanas ovanliga tänkande om kränkning och att hon plötsligt från ingenstans fäller Tove. Att Johanna inte förstår att detta är helt främmande tankar för gemene man, visar på hennes störing.
Citera
2023-06-09, 20:50
Medlem
Citat:
Som jag förstått det, kommer AL närvara och besvara oenigheter när hovrättsförhandlingarna hålls. Därför är det av yttersta vikt att "professorn" är fysiskt närvarande och inte deltar via länk, vilket Clea önskade...

Varför tycker hon det är bättre han är med via länk?
Citera
2023-06-09, 20:55
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Som jag förstått det, kommer AL närvara och besvara oenigheter när hovrättsförhandlingarna hålls. Därför är det av yttersta vikt att "professorn" är fysiskt närvarande och inte deltar via länk, vilket Clea önskade...

Låter bra det. Förstår att Clea helst inte vill ha honom på plats. Får han för mycket frågor kanske det skiter sig. Hon är nog lika väl medveten om hur ihåligt hans utlåtande är som oss andra.
Citera
2023-06-09, 21:02
Medlem
sybels avatar
Citat:
Jag tycker att dina förklaringar har varit klara och tydliga, absolut inget uselt med dem.
Korrekta dessutom.
Om man inte har någon kunskap eller erfarenhet inom området är all dold problematik svår att förstå.

Typ hur kan man ta körkort om man inte ens kan lära sig klockan? Hur kan man vara programmerare utan att ens kunna fixa fika?

Jag kan mycket väl förstå att det låter absurt och svårförståeligt. Tyvärr förhåller det sig även så att många endast fördömer utan att ens ha vilja att försöka förstå.
Citera
2023-06-09, 21:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Jesss1234
Varför tycker hon det är bättre han är med via länk?

Citat:
Låter bra det. Förstår att Clea helst inte vill ha honom på plats. Får han för mycket frågor kanske det skiter sig. Hon är nog lika väl medveten om hur ihåligt hans utlåtande är som oss andra.
Det är väl antagligen för att minska hans eventuella stress när han ska stå upp för sin bedömning. Kan nog bli lite svettigt inför skranket
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in