2023-06-09, 19:05
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Men det var inte nedlåtande.

Det handlade om att hon själv inte var läkare och nu framförde hon en teori som hon säger att hon kan förstå att AL kan tycka att Clea har fel om.

Får kanske transkiptera senare, men jag är helt säker på att det inte var nedlåtande alls.

Eller så lyssnar du själv (~ 39 min):

https://www.youtube.com/watch?v=ca7subYElSs&t=13920s

Jag minns att jag hörde en passage där Clea sa något som jag uppfattade som nedlåtande just avseende språket eller något sådant, men jag har också för mig att jag sedan insåg att det inte var menat riktigt så som det lät, och att AL inte uppfattade det som nedlåtande, utan mer så som du beskriver. Men det var helt klart lätt att misstolka det som nedlåtande, i alla fall den passagen jag tänker på. Var det inte så att Clea korrigerade sig själv lite där, insåg nog att hon lät eller var på väg att låta nedlåtande.
Citera
2023-06-09, 19:10
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Det har skrivits en del om avsaknaden av petikier, bl.a i ögonen. Hur kan man ens avgöra om det fanns sådana eller ej, då Toves ansikte och övre delen av bröstpartiet hade "smält" av branden och att det var fullt med fluglarver i ögonen? Har du någon aning om det? Jag förstår inte rättsläkarnas diskussioner om detta.

Det är inte petechier i ögonen som avses. Utan runt ögonen, fr a på ögonlocken. De var såvitt framkommit inte helt förstörda, fanns bl a fluglarver under ögonlocken.

Det finns överhuvudtaget inte omnämnt i obduktionsutlåtandet, varken om man letat och inte funnit petechier där, om området var så skadat att det inte gick att se petechier eller om det faktiskt fanns några.
Det hör till ett rättsmedicinskt obduktionsutlåtande att man undersöker runt ögonen och beskriver om det ses några petechier - fr a om man misstänker strypmord.
Det får nog ses som en blunder att missa det.
Citera
2023-06-09, 19:11
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smickra
Senil betyder ”gammal” och inget annat.
Dement är ordet ni avser.

Ordet senil kommer av det latinska ordet senex som betyder gammal eller ålderdomlig. Men det betyder inte gammal på svenska, utan här är det istället synonymt med ord som bland annat dement och förvirrad.

Och visst är det lite provokativt att ifrågasätta om professor emeritus är senil, men mot bakgrund av hans position och erfarenhet i relation till det mycket mediokra utlåtande han har givit, så är det utan tvekan ett inte orimligt ifrågasättande. Särskilt inte då han säger emot sig själv vi flera tillfällen i sin rapport.

Det kan också noteras att han har passerat pensionsåldern så utifrån ett yrkesperspektiv är det inte alls orimligt att kalla honom för gammal, om man nu vill göra den kopplingen.

https://www.synonymer.se/sv-syn/senil
Citera
2023-06-09, 19:18
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
När man är 20 år, vet man att stryptag kan leda till att offret dör. Risken är än större om offret först misshandlats och inte kan försvara sig. Den "risken" tog J.

Och den enda möjligheten för Tove att dö av sin egen uppkastning på detta viset, är om hon tappat medvetandet. Och hur gick det till undrar man då. Och varför ströp Johanna en medvetslös Tove.
Fast visst ja, Johanna säger ju att Tove inte var medvetslös. Så hur kunde hon då dö av sin egen uppkastning? För att Maja höll fast henne? Kanske slutar detta med att Johanna frias och Maja fälls för mord istället. Ja, det där sista är ren ironi så klart. Men det är lite åt det hållet som det skulle bli om en del mindre nogräknade i tråden fick sin vilja igenom. Flera av de som tidigare var så kategoriskt säkra på att Maja är en mördare är nu lika kategoriskt säkra på att Johanna kommer att frias.

För egen del är jag lika övertygad nu som jag varit hela tiden om att Johanna fälls för mord till livstid och Maja kommer frias för mord i brist på bevis. Professor emeritus utlåtande påverkar inte min bedömning, och det hänger ju då huvudsakligen på uppsåtet.
Citera
2023-06-09, 19:20
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Helt klart är jag usel på att förklara, förstår jag när jag läser din kommentar.
M är troligtvis lika skicklig bilförare som alla andra 18-19åringar. Det finns ingenting som motsäger det.

Jag tycker att dina förklaringar har varit klara och tydliga, absolut inget uselt med dem.
Korrekta dessutom.
Citera
2023-06-09, 19:25
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Svarar nu bara på "Lite osäker på vilka fynd du avser här." Tar det övergia sedan.

"En annan möjlighet kan vara att TT avlidit som en följd av inandning (aspiration) av
magsäcksinnehåll till luftvägarna. För detta talar fyndet ”I luftstrupen och dess större
förgreningar ses relativt rikliga mängder mörkgult magsäcksinnehåll med gula upp till 0,5 cm
stora fettliknande icke-nedsmälta födoämnesdelar.” För detta talar även fyndet
”Magsäcksinnhållet är tillblandat dels med rikliga mängder gulaktigt luftbubblig vätska och
dels med gul slemmig vätska.” För detta talar också fyndet i det preliminära
obduktionsutlåtandet ”Förekomst av rikliga mängder inandat magsäcksinnehåll i luftrörsträdet
och lungorna.”, liksom fyndet ”Utspända, luftrika lungor.”
Dessa fynd har dock helt utelämnats i det slutliga utlåtandets sammanfattning av
obduktionsfynden. En möjlig anledning till detta utelämnande skulle kunna vara att fyndet av
magsäcksinnehåll i luftvägarna har bedömts ha uppkommit efter döden (postmortalt). Denna
möjlighet motsägs dock med styrka av att andra fynd som bedömts som postmortala redovisats
i stor detalj. Inte heller har möjligheten av aspiration diskuterats i det slutliga utlåtandet eller i
svaren på de särskilda frågeställningarna
"

Ahh ok, jag betraktar dessa som en del av den rättsmedicinska rapporten. Det blir ju lätt en del missuppfattningar här när det finns en rättsmedicinsk rapport, och i tillägg till den ett slutligt dödsintyg. Jag antar att det som menas är att dessa saknas i det slutliga dödsintyget då. För i den rättsmedicinska rapporten är de ju med, det är ju därifrån de kommer.
Det enda som plockats bort är den felaktiga kommentaren om att det fanns maginnehåll i lungorna, och det var ju helt korrekt att plocka bort den.
Nej, här är återigen bara ett exempel på hur professor emeritus ägnar sig åt ren smutskastning i syfte att försöka misskreditera rättsläkarna. Riktigt dåligt faktiskt tycker jag.
Citera
2023-06-09, 19:27
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
AL obducerade Lena Wesström och Esmeralda, Lilla Hjärtat.
Hon är mycket kompetent, enda nackdelen är väl språket,som Clea även uttryckte sig om att hon kunde mer svenska än AL...

Ja, hon föreföll i alla fall utomordentligt kompetent vid Cleas "korsförhör" i domstolen. Så jag hoppas vi får se hennes kommentarer till professor emeritus utlåtande.
Citera
2023-06-09, 19:33
Medlem
colis avatar
Citat:
När man är 20 år, vet man att stryptag kan leda till att offret dör. Risken är än större om offret först misshandlats och inte kan försvara sig. Den "risken" tog J.

Enligt prof Erikssons utlåtande finns inga skador som tyder på någon annan misshandel än skadorna av Ts fall i golvet och skadorna som har uppstått under strypgreppet.
Han tar därmed bort skälen till diskussionen vi hade om hur J eller J+M ytterligare misshandlat T i badrummet. Han anser det inte finns några spår av att en sådan misshandel av T har skett.

Ts ryggskada liksom skadan i bakhuvudet härleds sannolikt till fallet liksom de båda armbågsskadorna. Skadan vid vä öga och hö tuggmuskel och skadorna på halsen härleds till ”böket” vid strypgreppet. Skadan på handen förklaras också som att ha uppstått genom fallet eller av tryck när T låg ner.

Det andra beskrivna skadorna bl a på benen var flera dagar äldre och hade inget med händelsen 16/10 att göra.

Ett manuellt stryptag på maximalt 10 sekunder brukar i princip aldrig leda till att personen dör.
Det är naturligtvis hemskt att utsätta någon för det och definitivt misshandel - men en vuxen person dör inte.
Tänk på brottningsmatcher, wrestling och andra värre sporter där regelverket tillåter alla sorters hårda tag och även strypgrepp är tillåtet. Där trycker de ner någon med tryck på halsen i mer än 10 sekunder så denne blir blåröd i ansiktet. Hemskt att se - men folk dör inte.
Inte heller dör folk vanligen av strypsex med enbart 10 sekunders strypgrepp.
Senast redigerad av coli 2023-06-09 kl. 19:41.
Citera
2023-06-09, 19:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Ja, hon föreföll i alla fall utomordentligt kompetent vid Cleas "korsförhör" i domstolen. Så jag hoppas vi får se hennes kommentarer till professor emeritus utlåtande.
Som jag förstått det, kommer AL närvara och besvara oenigheter när hovrättsförhandlingarna hålls. Därför är det av yttersta vikt att "professorn" är fysiskt närvarande och inte deltar via länk, vilket Clea önskade...
Citera
2023-06-09, 19:48
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pythia_88
Det är din tolkning av texten i tingsrättsdomen, ena stunden förstår du inte att läsa mellan raderna, andra stunder är det exakt det du gör- strax efter 02:40 kan lika gärna tolkas som 02:40:01, inte sant?

Jag förstår som regel väldigt väl att tolka mellan raderna.
Strax efter 0240 kan rent generellt vara när som helst efter 0240 inom en begränsad tidsrymd.

Men vad du fortfarande inte tycks ha förstått, vilket jag faktiskt finner ganska märkligt, är att domstolen säger att Maja deltog i mordet som skedde strax efter 02:43. Du behöver inte ens läsa mellan raderna i domen, det står i klartext.

Citat:
Kvar återstår alltså att Tove kunde göra motstånd med sina ben/fötter. Allt talar för att det
är det som Lahanj Kornasan hör när han under en inte helt kort tid ringer två gånger på dörren
till Johanna Leshem Janssons lägenhet strax efter kl. 02.43.

Citat:
Enligt Pr emeritus Eriksson tar en strypning i genomsnitt 3-4 (?) minuter enligt andras uppgifter 2-3 minuter.

Njae, Pr emeritus ss att det tar uppskattningsvis 3-4 minuter till medvetslöshet. Det är en mycket viktig skillnad på medvetslöshet och död.

Citat:
Tidsutdräkten fram till medvetandeförlust vid manuell strypning brukar uppskattas till
några (3-4?) minuter

Citat:
Det innebär att M kan ha varit i badrummet, förflyttat sig till hallen och möjligtvis att hon kikade i dörrögat och såg grannen. Är det dessa stegrörelser M:s hälsoapp registrerar- en förflyttning från badrummet för att hämta mobilen och vidare till hallen kl. 02:43? Kan det vara rimligt?

Man kan spekulera i ett oändligt antal olika skeenden om man vill, men sådan blir alltid bara en spekulation och inget som är eller gå att bevisa.

Här handlade det om tingsrättens bedömning att rörelseregistreringen i Majas telefon bevisar att hon var på toaletten då mordet skedde, strax efter 0243 enligt domstolen.
Citera
2023-06-09, 19:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Enligt prof Erikssons utlåtande finns inga skador som tyder på någon annan misshandel än skadorna av Ts fall i golvet och skadorna som har uppstått under strypgreppet.
Han tar därmed bort skälen till diskussionen vi hade om hur J eller J+M ytterligare misshandlat T i badrummet. Han anser det inte finns några spår av att en sådan misshandel av T har skett.

Ts ryggskada liksom skadan i bakhuvudet härleds sannolikt till fallet liksom de båda armbågsskadorna. Skadan vid vä öga och hö tuggmuskel och skadorna på halsen härleds till ”böket” vid strypgreppet. Skadan på handen förklaras också som att ha uppstått genom fallet eller av tryck när T låg ner.

Det andra beskrivna skadorna bl a på benen var flera dagar äldre och hade inget med händelsen 16/10 att göra.

Ett manuellt stryptag på maximalt 10 sekunder brukar i princip aldrig leda till att personen dör.
Det är naturligtvis hemskt att utsätta någon för det och definitivt misshandel - men en vuxen person dör inte.
Tänk på brottningsmatcher, wrestling och andra värre sporter där regelverket tillåter alla sorters hårda tag och även strypgrepp är tillåtet. Där trycker de ner någon med tryck på halsen i mer än 10 sekunder så denne blir blåröd i ansiktet. Hemskt att se - men folk dör inte.
Snälla, Johanna har förklarat hur hon skadade Tove. Duger inte hennes erkännande? Att hon sen vill förmildra det hela och blandar in Maja för att inte hela världen ska se vad hon själv är för avskum, är naturligt.
Citera
2023-06-09, 19:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av coli

Har du koll på vad professorn säger om de skador på djupa lager i halsen som obduktionsprotokollet talade om? Det var väl de skadorna som avgjorde att det inte kunde handla om 10 sek tryck?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in