2023-06-09, 14:45
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
AL obducerade Lena Wesström och Esmeralda, Lilla Hjärtat.
Hon är mycket kompetent, enda nackdelen är väl språket,som Clea även uttryckte sig om att hon kunde mer svenska än AL...

Fast när jag lyssnade igenom hennes vittnesmål i rätten, förstår jag att Clea avsedde hennes kompetens som läkare och därmed den avsakande av densamma för Cleas egen del, då hon vill framföra sin (bör vara AEs) teori om att det inte är strypning som är dödsorsken, utan aspirationen.

Så Clea klankade inte språket eller hennes härkomst som man kunde uppfatta det som i den mediala raopporteringen.

Jag tycker inte att AL har några som helst problem med språket. Det kan vara någon enstaka böjningsfel, men hon uttrycker sig väldigt precist.
Citera
2023-06-09, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Rättsläkaren AL säger i rätten vid demonstrationen att lufttillförseln har stryps på två nivåer, dels genom att tungan trycks bakåt och täpper till och dels genom komprimering av sköldbrosket. På det har också blodtillförseln till hjärnan fstryps av minst på ena sidan men förmodlgien styps av delvis även på adra sidan.

Jag tror att jag har citerat detta tidigare, och att AL menar att venerna ligger i just det området som Tove har skador på halsen, precis utanför (alltså artären precis innanför), och det är det som förklarar avskanden av petekier. Här menar hon ju också att sinus caroticus ligger också, exakt där, vilket kan leda till medvetslöshet väldigt snabbt med alla dessa faktorer samtidigt.

1. Tungan som blockerar
2. Komprimering av sköldbrosket som tryckts ihop
3. Komprimering (delvis iaf) av blodflöde till hjärnan
4. Möjlig stimulering av sinus caroitcus och effekt av detta med blodtrycks- och pulsfall

Om jag fattade det rätt.

Det har skrivits en del om avsaknaden av petikier, bl.a i ögonen. Hur kan man ens avgöra om det fanns sådana eller ej, då Toves ansikte och övre delen av bröstpartiet hade "smält" av branden och att det var fullt med fluglarver i ögonen? Har du någon aning om det? Jag förstår inte rättsläkarnas diskussioner om detta.
Citera
2023-06-09, 14:55
Avslutad
Citat:
Fast när jag lyssnade igenom hennes vittnesmål i rätten, förstår jag att Clea avsedde hennes kompetens som läkare och därmed den avsakande av densamma för Cleas egen del, då hon vill framföra sin (bör vara AEs) teori om att det inte är strypning som är dödsorsken, utan aspirationen.

Så Clea klankade inte språket eller hennes härkomst som man kunde uppfatta det som i den mediala raopporteringen.

Jag tycker inte att AL har några som helst problem med språket. Det kan vara någon enstaka böjningsfel, men hon uttrycker sig väldigt precist.
Jag har inga problem med språket, däremot är det ruttet hur Clea uttrycker sig. Nedlåtande.
Citera
2023-06-09, 15:01
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Det är möjligt att M var med men i förhör med polisen säger F själv att 'han inte vet om Maja var med'. Däremot säger han vid ett senare tillfälle i förhör att M var med när J sprayade bilen. Han lägger då till 'att Maja själv skulle vilja vara med på det här jag svårt att se'.

Ok, nu har jag inte "grävt" i det här, men däremot tänkt på det några gånger vad gäller bränderna, som några i tråden påstår att Maja varit med på.

Jag har mycket svårt att tänka mig att man inte kollat Maja vidare, och det är möjligt att man inte har hittat något som biner henne.

Branden hos H*mpus har man som det verkar inte kunnat binda Johanna till heller.

Men, det kan också vara så, att vid den tidpunkt som Johannas app visade steg ( ca 01- 02 på natten), kan Majas mobil ha visat på att hon själv var hemma, eller hade aktivitet som tyder på att hon inte hade med branden att göra.

Finns det något i FUP om Majas mobil den natten dåå Toves pappas lgh brann? För det hade varit ganska konstigt om Majas mobil kopplade upp sig till Johannas lgh den tiden, medan Johannas är ute och går många hundratals steg?

Och med det borde ju Maja få frågor i FUP om varför hennes mobil är hemma hos Johanna?
Citera
2023-06-09, 15:03
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Det har skrivits en del om avsaknaden av petikier, bl.a i ögonen. Hur kan man ens avgöra om det fanns sådana eller ej, då Toves ansikte och övre delen av bröstpartiet hade "smält" av branden och att det var fullt med fluglarver i ögonen? Har du någon aning om det? Jag förstår inte rättsläkarnas diskussioner om detta.

Jag har för mig att ma kunde se munslemhinnan och bindehinnan, så där kunde man väl se att det saknades.

Tror att det står ganska tidigt i utlåtandet vid fyndplatsen om detta.
Citera
2023-06-09, 15:04
Medlem
Pythia_88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Nja, vad tingsrätten säger är att mordet begåtts efter 0243. De säger det måhända inte rakt ut i klartext, men det är den otvetydiga innebörden av det de skriver, att dunsen hördes 0240, att sparkarna hördes efter det och att Maja kom in på toaletten 0243 och därefter deltog i att mörda Tove.

Så precis som du är inne på, tidslinjen håller inte. Det är inte ens nära.

Det är din tolkning av texten i tingsrättsdomen, ena stunden förstår du inte att läsa mellan raderna, andra stunder är det exakt det du gör- strax efter 02:40 kan lika gärna tolkas som 02:40:01, inte sant?
Enligt Pr emeritus Eriksson tar en strypning i genomsnitt 3-4 (?) minuter enligt andras uppgifter 2-3 minuter.
Det innebär att M kan ha varit i badrummet, förflyttat sig till hallen och möjligtvis att hon kikade i dörrögat och såg grannen. Är det dessa stegrörelser M:s hälsoapp registrerar- en förflyttning från badrummet för att hämta mobilen och vidare till hallen kl. 02:43? Kan det vara rimligt?
Senast redigerad av Pythia_88 2023-06-09 kl. 15:22.
Citera
2023-06-09, 15:04
Medlem
smickras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Vet inte vad Flashmaner menar. Jag avser med senil dvs nedsatt intellektuellt funktion av ålder. Kan möjligen liknas vid demens.
Det lider inte den fortfarande arbetande och mycket duktige prof Eriksson av.

I hans utförliga och noggrant förklarande utlåtande i detta fall finns absolut inte heller några tecken på det.

Senil betyder ”gammal” och inget annat.
Dement är ordet ni avser.
Citera
2023-06-09, 15:06
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Jag har inga problem med språket, däremot är det ruttet hur Clea uttrycker sig. Nedlåtande.

Men det var inte nedlåtande.

Det handlade om att hon själv inte var läkare och nu framförde hon en teori som hon säger att hon kan förstå att AL kan tycka att Clea har fel om.

Får kanske transkiptera senare, men jag är helt säker på att det inte var nedlåtande alls.

Eller så lyssnar du själv (~ 39 min):

https://www.youtube.com/watch?v=ca7subYElSs&t=13920s
Citera
2023-06-09, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Det är väl bara J och M som vet hur det ligger till. J vill ju inte prata om bränderna, och självklart nekar M. Med bakgrund av att dom båda två brukar göra allting tillsammans ligger det nära till hands att tro att M var med vid båda bränderna. M s telefontrafik kunde varken bekräfta eller dementera.

En sak är jag ganska säker på. Om J väljer att prata, kommer det komma ut en hel del graverande uppgifter om M, som hittills inte kommit fram i ljuset eftersom det är bara M s version av många delar vi fått ta del av.

Vid mordbranden hemma hos TT påstår M i förhör att hon satt i bilen och bad till Gud att det inte skulle sluta regna...
Citera
2023-06-09, 15:23
Medlem
Citat:
Vid mordbranden hemma hos TT påstår M i förhör att hon satt i bilen och bad till Gud att det inte skulle sluta regna...

Hon påstår även att hon sov igenom ett högljutt mord som fick grannens tak att skaka, och lyckades missa dörrklockan två gånger. Så hennes trovärdighet står inte högt i kurs .
Citera
2023-06-09, 16:19
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Nej, det där med regnet var ju när Johanna tänkte bränna inne J*lia. Tror att hon då inte heller satt i någon bil, utan var i en gäststuga:

A 153/1281
"M: Eh, jag, eh, eh, nej men det, eh, men det är väldigt, eh, mycket egentligen med hur liksom
Johanna är och hur hon beter sig och så där. Det är, och hon är, alltså hon har ju planerat
andra inbränningar och mordförsök också men det har liksom inte, eh, blivit av, ja bland
annat den gången, eh, när vi sov över i hos hennes pappa där på landet i gäststugan så hade ju
hon planerat att hon skulle, ja bränna inne Julia då i ja i hennes föräldrars hus. Men det
regnade jättemycket den natten så hon skippade det helt enkelt och jag låg i sängen där på
natten och bad till Gud för hela mitt liv att det skulle fortsätta regna och att det, att det här, ja
att det inte skulle ske helt enkelt.
"

Det där med att Maja säger att hon satt i bilen, var det inte vid sprayningen av bilen?

När det med Tove och My hände säger Maja så här:

A 153/1278
"BF: Då har, vi har säkrat sms i jag tror det här är Johannas telefon och då skriver ni till
varandra. Du skriver till Johanna att du känner dig sjuk.
M: Mmm.
BF: Och bara bah, har ont i halsen och kan vi frtf sova över, fortfarande sova över? Johanna
fortsätter sen, Johanna svarar att om Maja bah har ont i halsen kan vi ju fortfarande sova över
skriver Johanna till dig. Eh, och sen skriver Johanna btw, bye the way gissar jag.
M: Ja.
BF: Mamma jobbar och Nils är hos pappa så vi kmr, kommer antar jag, nt, inte gissar jag.
BF: Kommer inte få ett bättre tillfälle så att säga. Och det här är på eftermiddagen den 4
januari och då svarar du jag har ont i halsen och känner mig dåsig. Följt av jag är inte rädd så
men jag vet inte om det är risky om du förstår. Vad är det ni pratar om här?
Kommer du ihåg?
M: Då pratar vi om, eh, ja brand.
BF: Ja. Sen ringer Johanna dig men du svarar inte. Du skriver ganska omgående jag är med
pappa just nu så jag kan inte prata just men om en stund. Och sen går det 14 minuter så ringer
du ett Facetime samtal till Johanna och pratar i 14 minuter och 33 sekunder. Kommer du ihåg
det här eller?
M: Nej inte vi har pratat.
BF: Nej men kommer ihåg det jag beskriver, de här sms:en och det eller? Som jag läser för
dig nu?
M: Eh, ja, alltså ja jag, ja.
BF: Vet du om ni träffades den här kvällen sen eller inte?
M: Det, jag har för mig att vi träffades.
BF: Ja det står så här sen till slut så kommer Johanna och Maja fram till att Maja ändå ska
komma till Johanna på kvällen och ses en sväng som det står här.
BF: Men du följde aldrig med till Tove och My?
M: Nej.
BF: Men då om du var hemma hos Johanna en sväng på kvällen där. Hade hon, kan du
komma ihåg om hon hade börjat förbereda för den här branden då?
M: Eh, ja.
BF: Kan du beskriva vad är det hon har förberett?
M: Hon hade köpt handsprit, eh, ja, eh, papper.
BF: Kan du beskriva det här pappret? Om du har varit där hemma, har du sett det här? Och i
sådana fall vad är det du ser?
M: Eh, eh, jag tror det var, eh, någon pappkasse eller nåt eller så.
BF: Vet du vad det är för typ pappkasse i sådana fall?
M: Eh, hur menar du?
BF: Ja det finns ju alltså Willys har ju en kasse och Coop har en, det finns ju en massa olika.
Det kanske finns någon logga på vad vet jag.
Förhör med Hellman, Maja Mamelo; 2023-01-25 13:52 diarienr: 5000-K1226065-22 1278
Krimfup.se
Förundersökningsprotokoll på nätet
M: Eh, nej det kommer jag inte ihåg.
BF: Inget minne?
F: Var såg du det här?
M: Eh, eh, jag tror det var i köket.
F: Mmm.
BF: Hos?
M: Johanna och Johannas mamma då, för det var innan hon hade flyttat.
BF: Det var innan hon hade flyttat ja. Okej.
F: Och sen sa du någonting om handsprit, hur vet du det?
M: Eh…
F: Handsprit.
M: För att, ja men hon hade tänkt, eh, att ja använda det. Jag vet inte. Jo jag tror hon köpte, ja
hon köpte det för den gången, eh, då. ¨
F: Hon köpte det för den gången?
F: Ja och att hon gjorde det hur vet du det så att säga?
M: Eh, hon sa det.
F: Hon sa det.
F: Mmm så att hon köpte det sa hon, det vet du att hon sa. Såg du den där handspriten?
M: Eh, ja.
F: Och var såg du den då?
M: Jag tror inne på hennes rum.
F: Du tror inne på hennes rum?
F: Det där med handsprit det är ju någonting som har blivit väldigt vanligt. Det är ju många
människor som har handsprit hemma just nu och har varit så ett tag men att den här
handspriten var just tänkt för det, hur vet du det?
M: Eh, för, eh, men hon funderar liksom, ja men vad för slags vätska man skulle kunna
använda Och då kom hon fram till handsprit
"
Citera
2023-06-09, 17:25
Medlem
Citat:
J*ohan B*erge som jag länkade en artikel till. Jobbat tjugo år som rättsmedicinare, är enhetschef på rättsmedcin i Linköping.
Var han med vid obduktionen av Tove?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in