2023-06-09, 19:09
Medlem
AllramEasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Jag refererar till alla som beskriver något utseende, eftersom inget säger något som en är åt SE-hållet.

Främst då AH, LP, LJ, YN, AD

Saker som har nämnts utseendemässigt är: mörkt hår, breda axlar, muskulös, snygg kropp, 35-45 år, kort hals och hela ansiktbeskrivningen av LP

Om vi ska lista saker som stämmer in på SE är listan följande: kort hals

Du får gärna fylla i om jag missat något.

Du har dessutom ännu en logisk inkonsekvens i att du insinuerar att det var så mörkt och svårt att se att ingen kunde göra en bedömning. Då kan du ju inte samtidigt säga att beskrivningen är lik SE. Du kan hävda att beskrivningen är lik SE eller att folk inte kan göra en bedömning, men du kan inte hävda båda sakerna samtidigt.

Fantasin att Engström mördade statsministern fungerar inte utan logiskt inkonsekvens.

Inte alls faktiskt.

Om jag fått en krona varje gång trådens flitigaste SEktmedlemmar skrivit ”Engström ljuger” och ”men Engström säger ju själv” - ofta i samma inlägg - så hade jag suttit i min bungalow på Bahamas och skrivit det här inlägget.
Citera
2023-06-09, 19:14
Medlem
AllramEasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Det är mer ett flertal detaljer i en helhetsbild. Ja, jag tror att om vi gräver riktigt djupt så kommer spöket kliva ut ur garderoben och stå och rassla, mitt i rummet, med en revolver. Hur går det med alla ynglingar, time warps och lysrör i den andra tråden. UFO Sweden?

Då har vi olika syn på ordet konkret.
Citera
2023-06-09, 19:17
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AllramEast
Ändå starkt av mördaren SE på flykt att notera ointresse, av en kvinnlig polis på Sveavägen, avseende att ta upp namn på vittnen. De som inte sett mördaren viftade hon bort.

Nej, det var inte den kvinnliga polisen som gjorde detta.

Var det inte jag som var först med att påpeka denna detalj, back in the day? I denna tråd ... Den kvinnliga polisen.

Den hittade sedan hela vägen fram till Walls 15 punkter ... Det var på den tiden som jag försvarade SE.

Hur som helst, den SE vände sig till var en relativt kort och ung manlig polis, som nyss hade pratat med den kvinnliga polisen. Men detta kan SE förstås ha sett på avstånd, när han återvände till Skandia.

Det var ju då, efter 23:30 som den kvinnliga polisen förhörde AB, och IW pratade ännu en gång med AD.
Citera
2023-06-09, 19:19
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Då har vi olika syn på ordet konkret.

Nej, det tror jag inte. Ser gärna något mer konkret antingen för eller mot SE-teorin.

Låt oss leta vidare istället för att älta gammal skåpmat.
Citera
2023-06-09, 19:20
Medlem
AllramEasts avatar
Citat:
Tror vi kan enas om att det vore intressantare om vi letade efter nya, eller "nya", detaljer att diskutera.

Nu ältas samma saker om och om igen, för hundrade gången ...

Vi är väl också eniga om att det är lätt att tro saker om man inte har kravet att det ska vara något konkret?

Motsatsord: abstrakt.
Citera
2023-06-09, 19:21
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Det är mer ett flertal detaljer i en helhetsbild. Ja, jag tror att om vi gräver riktigt djupt så kommer spöket kliva ut ur garderoben och stå och rassla, mitt i rummet, med en revolver. Hur går det med alla ynglingar, time warps och lysrör i den andra tråden. UFO Sweden?

Sammanfattning av ditt inlägg:

Det finns således inget konkret som pekar mot SE som GM. Hoppet står tydligen till ett hittills okänt "spöke" med ett påhittat mordvapen i en garderob. Det känns inte speciellt starkt.

I "Två-olika-personer-teorin" är SE ett vittne och den andra personen en GM beväpnad med ett riktigt skarpladdat vapen. Rent objektivt känns "Två-olika-personer-teorin" mer realistisk än ett påhittat spöke i en garderob med en påhittad revolver.

Inget konkret pekar således mot SE vilket redan är känt för de som satt sig in i materialet.
Citera
2023-06-09, 19:26
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Sammanfattning av ditt inlägg:

Det finns således inget konkret som pekar mot SE som GM. Hoppet står tydligen till ett hittills okänt "spöke" med ett påhittat mordvapen i en garderob. Det känns inte speciellt starkt.

I "Två-olika-personer-teorin" är SE ett vittne och den andra personen en GM beväpnad med ett riktigt skarpladdat vapen. Rent objektivt känns "Två-olika-personer-teorin" mer realistisk än ett påhittat spöke i en garderob med en påhittad revolver.

Inget konkret pekar således mot SE vilket redan är känt för de som satt sig in i materialet.

Utstämplingstid (23:19), färdväg (till vänster på trottoaren, sneddar in, står öga mot öga med LP, springer in i gränden), signalement (kort hals, krallig ryggtavla, mörkblått plagg som går nedanför midjan, keps, hala skor, väska, m.m.) är ändå relativt konkreta saker. Liksom hans garderingar inför identifikation och försvarstal. Om han dessutom har skrivit något av de där breven börjar det bli läskigt konkret ...
Citera
2023-06-09, 19:32
Medlem
AllramEasts avatar
Citat:
Nej, det var inte den kvinnliga polisen som gjorde detta.

Var det inte jag som var först med att påpeka denna detalj, back in the day? I denna tråd ... Den kvinnliga polisen.

Den hittade sedan hela vägen fram till Walls 15 punkter ... Det var på den tiden som jag försvarade SE.

Hur som helst, den SE vände sig till var en relativt kort och ung manlig polis, som nyss hade pratat med den kvinnliga polisen. Men detta kan SE förstås ha sett på avstånd, när han återvände till Skandia.

Det var ju då, efter 23:30 som den kvinnliga polisen förhörde AB, och IW pratade ännu en gång med AD.

Tack för förtydligandet.

Så Engströms joggingtur på stan varade bara ca 8-9 minuter?

Därefter var han tillbaka i skuggorna i utkanten av kaoset. Där stod han, osynlig för alla, och registrerade ett femtontal detaljer från mordplatsen som varje ”normal” mördare (som förstås tagit sig så långt bort som möjligt) aldrig, aldrig hade kunnat känna till.

Han anade kanske redan då, att även om han kom undan, så skulle dessa memorerade detaljer åtminstone lura 81 procent av det svenska folket om polisen någon gång, långt i framtiden, kom honom på spåren.
Citera
2023-06-09, 19:36
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Utstämplingstid (23:19), färdväg (till vänster på trottoaren, sneddar in, står öga mot öga med LP, springer in i gränden), signalement (kort hals, krallig ryggtavla, mörkblått plagg som går nedanför midjan, keps, hala skor, väska, m.m.) är ändå relativt konkreta saker. Liksom hans garderingar inför identifikation och försvarstal. Om han dessutom har skrivit något av de där breven börjar det bli läskigt konkret ...

LP som stått öga mot öga med GM pekade ut CP som GM. CP och SE är inte speciellt lika till utseendet.

Förstår du ens att "konkret" och "relativt konkret" betyder olika saker?

https://www.saob.se/artikel/?unik=K_1987-0298.48Tk
Konkret
.........
2) kroppslig; som kan uppfattas gm sinnena, åskådlig; påtaglig, gripbar; fix, bestämd; som hör till värklighetens värld, faktisk; som har värklighetsprägel l. värklighetens rikedom på detaljer l. smådrag; som utgör ett (i värkligheten föreliggande) fall av ngt, enskild, individuell, särskild, speciell; som föreligger i l. gäller enskilda fall; delvis motsatt: abstrakt
Citera
2023-06-09, 19:53
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Tack för förtydligandet.

Så Engströms joggingtur på stan varade bara ca 8-9 minuter?

Därefter var han tillbaka i skuggorna i utkanten av kaoset. Där stod han, osynlig för alla, och registrerade ett femtontal detaljer från mordplatsen som varje ”normal” mördare (som förstås tagit sig så långt bort som möjligt) aldrig, aldrig hade kunnat känna till.

Han anade kanske redan då, att även om han kom undan, så skulle dessa memorerade detaljer åtminstone lura 81 procent av det svenska folket om polisen någon gång, långt i framtiden, kom honom på spåren.

Det beror på hur länge den kvinnliga polisen pratade med AB, och IW med AD.

Cirka 23:33-34 är nog ingen omöjlighet. Sedan, runt 23:35-36 går SE tillbaka in.
Citera
2023-06-09, 19:57
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
LP som stått öga mot öga med GM pekade ut CP som GM. CP och SE är inte speciellt lika till utseendet.

Förstår du ens att "konkret" och "relativt konkret" betyder olika saker?

https://www.saob.se/artikel/?unik=K_1987-0298.48Tk
Konkret
.........
2) kroppslig; som kan uppfattas gm sinnena, åskådlig; påtaglig, gripbar; fix, bestämd; som hör till värklighetens värld, faktisk; som har värklighetsprägel l. värklighetens rikedom på detaljer l. smådrag; som utgör ett (i värkligheten föreliggande) fall av ngt, enskild, individuell, särskild, speciell; som föreligger i l. gäller enskilda fall; delvis motsatt: abstrakt

Jo tack, min ordförståelse är ganska god.

Men visst, ibland blir det fadäser även för ett proffs. Som med kindknotorna häromåret.

SE-spåret är relativt konkret jämfört med många av de luddiga teoribyggena i den stora MOP-tråden.
Citera
2023-06-09, 19:58
Medlem
Citat:
Jo tack, min ordförståelse är ganska god.

Men visst, ibland blir det fadäser även för ett proffs. Som med kindknotorna häromåret.

SE-spåret är relativt konkret jämfört med många av de luddiga teoribyggena i den stora MOP-tråden.

Ja, faktum är att alla teorier utan probelm kan slås sönder. I alla fall om man använder samma måttstock som här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in