2023-06-09, 17:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
Ja, när Anders är en kvinna.
Enligt SCB finns det 20 kvinnor som har namnet Anders i Sverige.
Citera
2023-06-09, 17:28
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Skulle nog snabbt gå under namnet Kejsarn.
Men förmodligen aldrig få läsa sagor för barn. Nu försöker du bara slinka undan.
Citera
2023-06-09, 17:30
Avstängd
Citat:

endå fint att du "könar" anders tur att vi inte har "compelld speach" lagar i sverige...
Citera
2023-06-09, 17:30
Avstängd
Citat:
Jag tror dig. Men i fallet med transpersonen så "behandlar" vi samhället istället för att behandla patienten.

Nejdå. Vi behandlar patienten. Sök på det och kolla hur det fungerar. Finns massa utförliga beskrivningar på hyr det går till.

När det gäller alla oss andra så är väl förhoppningen att vi ska acceptera de för vad de är. Precis som vi gör med alla andra. Ren jävla artighet gäller. Känns som sagt som väldig huvudbry för ingenting. Hur ofta tvingas du använda andra pronomen irl? Jag har aldrig behövt göra det.
Citera
2023-06-09, 17:32
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ok, vad heter Anders enligt dig då?

Det vet jag inte. Och som du säkert förstår så är det inte namnet jag bryr mig om, det är att personen presenterar sig som en man när jag ser att hon är en kvinna. Och jag är ålagd av dikrimineringsombudsmannen att förneka det jag ser med mina egna ögon, att Anders är en kvinna.

För att förtydliga, jag tar mig inte rätten att bestämma hur hen vill presentera sig, men jag accepterar inte att jag har en skyldighet att hålla med i presentationen när den inte överrensstämmer med verkligheten.
Citera
2023-06-09, 17:33
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Så om någon har vanföreställningar om sitt kön, ska man kalla på psykdoktorn. Kommer de och hämtar dem då?

Eftersom du inte vet skillnaden på biologiskt kön och könsidentitet så borde du göra det så att doktorn kan förklara saken för dig. För oss andra, naj. Och nej, de hämtar ingen för det.
Citera
2023-06-09, 17:34
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:

Bra då vet jag. Trodde det var 19.
Citera
2023-06-09, 17:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Men förmodligen aldrig få läsa sagor för barn. Nu försöker du bara slinka undan.
Varför skulle inte nån som kallas Kejsarn inte få läsa sagor för barn?

Brasse fick göra barnprogram.
Citera
2023-06-09, 17:37
Avslutad
Citat:
Bra då vet jag. Trodde det var 19.
Ja så vad kallar du dessa när de presenterar sig som Anders? Nåt som du hittar på själv att de heter?
Citera
2023-06-09, 17:38
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enhalvboj
Eftersom du inte vet skillnaden på biologiskt kön och könsidentitet så borde du göra det så att doktorn kan förklara saken för dig. För oss andra, naj. Och nej, de hämtar ingen för det.
Jag vet förstås skillnaden mellan biologiskt kön och upplevt. Biologiskt kön är något verkligt men upplevt kön är det inte.
Det betyder väl då att det egentligen är en vanföreställning, liksom andra sådana. Låter farligt. Ska det behandlas med droger och terapi då, så personen kommer ut sin vanföreställning, eller bara spärra in dem om det är obotligt.
Citera
2023-06-09, 17:38
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enhalvboj
Nejdå. Vi behandlar patienten. Sök på det och kolla hur det fungerar. Finns massa utförliga beskrivningar på hyr det går till.

När det gäller alla oss andra så är väl förhoppningen att vi ska acceptera de för vad de är. Precis som vi gör med alla andra. Ren jävla artighet gäller. Känns som sagt som väldig huvudbry för ingenting. Hur ofta tvingas du använda andra pronomen irl? Jag har aldrig behövt göra det.

Det är ju inte det. Förhoppningen verkar snarare vara att vi ska acceptera de för vad de utger sig för att vara, inte för vad de är.

Och bara för att du inte behövt använda pronomen så betyder det inte att det inte är fel. Folk är tvingade att spela med och förneka verkligheten, annars blir man av med jobbet:

https://www.do.se/om-do/pressrum/aktuellt/2022/2022-02-16-att-medvetet-anvanda-fel-pronomen-ar-diskriminering#:~:text=Hen%20%C3%A4r%20ett%20k%C3% B6 nsneutralt%20och,att%20elever%20inte%20uts%C3%A4tt s%20f%C3%B6r.
Citera
2023-06-09, 17:41
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ja så vad kallar du dessa när de presenterar sig som Anders? Nåt som du hittar på själv att de heter?

Anders. Även om jag ser att det är en kvinna. Jag kan ju inte säga att de har "fel" namn, det är inte jag som bestämmer vilka namn som är tillåtna.

Men ser jag att det är en kvinna så använder jag hon istället för han.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in