2023-06-09, 08:42
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Någon som vet hur stort "fönster" den ukrainska offensiven har?
Förr eller senare så blir det höst och då omöjliggör gyttjesässongen all manöverkrigföring.

Juni och juli brukar vara de regnigaste månaderna. Värmen och fuktigheten bidrar till att göra det jobbigt att slåss. Det fanns franska veteraner i Ryssland 1812 som menade att det var varmare där än i Egypten.

Bästa tiden att slåss är nog från andra hälften av augusti och in i oktober.

Skulle jag killgissa klarar inget av länderna av att köra några stora offensiver under längre tid, så det blir nog flera olika anfall under den här säsongen.

Om Ukraina har framgång kan ryssarna av politiska och moraliska skäl känna sig tvungna att också anfalla.
2023-06-09, 09:35
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits77B
Den pågående motoffensiven måste rimligen vara tämligen begränsad till geografin.
Som jag förstått det är en viktig del de västerländska donationerna av pansar.
Sverige har utbildat fyra pansarskyttekompanier med Stridsfordon 9040, det ger en bataljon.
En bataljon kan uppträda på ungefär 10 kilometers frontbredd. Sug på den, en enda mil!
Å det innan denna bataljon börjat få förluster, något man alltid får i strid.
Nu har iofs Ukraina fått hundratals trupptransportfordon och stridsfordon från andra länder än Sverige.
Så de kan rimligen bemanna 2-3 brigader med den erhållna materielen.
De förbanden gör genombrott och man håller tagna områden med sämre utrustade förband med äldre sovjetisk materiel.
2023-06-09, 11:05
Medlem
Tanks i all ära men hur ser tillgången på artilleri ut för UAF?
Antal trupper och artilleri är det som avgör utgången i den här typen av krigföring - så har jag uppfattat det .
2023-06-09, 11:40
Medlem
Karmans avatar
Det som förvånat mig under hela det här kriget och även i den här offensiven är varför Ryssland verkar vara så svaga i luften? Ryssland har väl ett mångdubbelt så stort flygvapen som Ukraina och även modernare utrustning? Trots det verkar det vara jämnläge eller låg aktivitet i luften. Ja, jag förstår att det finns moderna markbaserade vapen som skjuter ned flygplan, men är de verkligen så extremt avgörande? I så fall är flygvapnet som vapen inte så mycket värt längre?
2023-06-09, 11:47
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pottkusk
Tanks i all ära men hur ser tillgången på artilleri ut för UAF?
Antal trupper och artilleri är det som avgör utgången i den här typen av krigföring - så har jag uppfattat det .
Ja, det är ju lite old school-krig det här, vad jag kan se. Då används artilleriet för att bearbeta, mjuka upp fienden på distans innan anfall. Artilleri har väl sisådär 30 km räckvidd, det är vad jag minns från min tid i lumpen i alla fall. Det kan ju ha ändrats...

Men om ryssarna har gjort sin läxa och grävt ned sig ordentligt och har bra skydd, blir effekten inte riktigt så stor som behövs. Då återstår sedan ett blodigt traditionellt anfall, med trupp och fordon, tanks med mera och då gäller det väl vid anfall att man åtminstone har tre gånger (?) så stark styrka, annars blir det problem och man riskerar att köra fast.
Senast redigerad av Karman 2023-06-09 kl. 11:49.
2023-06-09, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Ja, det är ju lite old school-krig det här, vad jag kan se. Då används artilleriet för att bearbeta, mjuka upp fienden på distans innan anfall. Artilleri har väl sisådär 30 km räckvidd, det är vad jag minns från min tid i lumpen i alla fall. Det kan ju ha ändrats...

Men om ryssarna har gjort sin läxa och grävt ned sig ordentligt och har bra skydd, blir effekten inte riktigt så stor som behövs. Då återstår sedan ett blodigt traditionellt anfall, med trupp och fordon, tanks med mera och då gäller det väl vid anfall att man åtminstone har tre gånger (?) så stark styrka, annars blir det problem och man riskerar att köra fast.

Ukraina har ju tillgång till mer långskjutande raketartilleri med bra precision. Archer når 50 km.

Tidigare har de ju slagit mot depåer, logistik och ledning. Det är väl troligt de gör det även denna gång?

Tror inte Ukraina har resurser att hamra som ryssarna gjort.
2023-06-09, 12:04
Medlem
Noel Reports:
Citat:

NOELREPORTS 🇪🇺 🇺🇦
@NOELreports
A summary of what happened overnight, based on 🇷🇺reports.

➡️Fighting reported near Lobkove-Zhereb'yanky-P'yatykhatky axis
➡️Lobkove returned contested
➡️The AFU advanced close to Robotyne
➡️'Several positions' are taken by the AFU south of Orikhiv, WarGonzo calls it 'serious'.

Ukraina mal på.
2023-06-09, 12:43
Medlem
TheKhurgans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Ukraina har ju tillgång till mer långskjutande raketartilleri med bra precision. Archer når 50 km.

Tidigare har de ju slagit mot depåer, logistik och ledning. Det är väl troligt de gör det även denna gång?

Tror inte Ukraina har resurser att hamra som ryssarna gjort.

Precis. Jag tror att ukrainarna skulle tjäna på små attacker med hög precision, mot försörjningsrutter, depåer osv.

Förra gången lyckades de ganska bra med en skenmanöver, men det går nog inte en gång till.

Frågan är bara hur mycket mark de kan lyckas ta på det sättet. Sedan kommer ryssarna rycka fram igen.
Fan det är gerilla krigsföring som gäller tror jag, då ryssarna är så överlägsna i antal och i materiell.

Eller så bidar de sin tid tills de får riktigt stridsflyg. Frågan är bara hur länge det går.
2023-06-09, 12:43
Medlem
FarangDingDongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Juni och juli brukar vara de regnigaste månaderna. Värmen och fuktigheten bidrar till att göra det jobbigt att slåss. Det fanns franska veteraner i Ryssland 1812 som menade att det var varmare där än i Egypten.

Bästa tiden att slåss är nog från andra hälften av augusti och in i oktober.

Skulle jag killgissa klarar inget av länderna av att köra några stora offensiver under längre tid, så det blir nog flera olika anfall under den här säsongen.

Om Ukraina har framgång kan ryssarna av politiska och moraliska skäl känna sig tvungna att också anfalla.

I olika internationella media meddelades igår att väderfenomenet El Niño som inträffar vart 5-7 år redan startat. Det är 1-3 månader tidigare än normalt. Det medför att vi i år troligtvis får en ovanligt varm sensommar som dessutom förlängs med några veckor.

Detta kommer att tära hårt på de stridade. Det är därför tur att offensiven redan startat och vitalt att framgångar nås inom de närmaste veckorna. En inte alltför vild gissning är att det blir mycket svårt att upprätthälla några större stridsaktiviteter under sensommaren. Det kommer bli för varmt på de breddgraderna med sitt inlandsklimat helt enkelt.
2023-06-09, 12:57
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarangDingDong
I olika internationella media meddelades igår att väderfenomenet El Niño som inträffar vart 5-7 år redan startat. Det är 1-3 månader tidigare än normalt. Det medför att vi i år troligtvis får en ovanligt varm sensommar som dessutom förlängs med några veckor.

Detta kommer att tära hårt på de stridade. Det är därför tur att offensiven redan startat och vitalt att framgångar nås inom de närmaste veckorna. En inte alltför vild gissning är att det blir mycket svårt att upprätthälla några större stridsaktiviteter under sensommaren. Det kommer bli för varmt på de breddgraderna med sitt inlandsklimat helt enkelt.

Tack, det var mer än jag visste.

Jag hoppas verkligen att Ukraina får en snar framgång, vilket även vore bra för ryssar och Ryssland, om de fattar att det inte fungerar för dem.
2023-06-09, 13:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Panzershreck
ISW:

Skrev dom den där idag eller efter misslyckandet vid fronten? Ena dagen kommer vi "veta det" då den kommer gå snabbt och raskt genombrytande, nu är det något som ska pågå i flera veckor och vars resultat, * inte, kanske kommer kunna mätas direkt*

Va?
2023-06-09, 13:47
Medlem
Cornucopia:

Citat:
De totala ryska förlusterna igår var massiva och antagligen ett sammanvävt rekord. I manskap dödades 1 010 personer, dvs över 1000 man. Detta såg vi när de ryska köttvågorna var som värst i vintras, men inte i de ukrainska storoffensiverna i Charkiv och Cherson. Vad man dock såg där var massiva ryska förluster av tung utrustning, vilket vi ser nu.

Ryssland förlorade tio stridsvagnar och hela 24 pansarskytte- eller motorskyttefordon, massiva 34 haubitsar och hela fyra salvpjäser, samt fyra luftvärnssytem och 26 mjuka transportfordon eller tankbilar. Därtill två enheter särskild utrustning.

Ryssarna tar stora förluster.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in