2023-06-08, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mebben
Vad vet vi?
Barnet levde när räddningstjänsten kom dit.
Vad vet vi?
Barnet dog efter att räddningstjänsten kom dit.
Vad vet vi?
Dörrarna hade stora glasrutor, en uppe och en nere.
Vad betyder det?
Det betyder att vi vet hur det såg ut, vi vet att den stora öppningen under hisskorgen var synlig. Vi vet att det syntes vart barnet satt fast, var det var klämt. Vi vet att det finns 2 stora rutor och en mellandel i metall. Barnet kan omöjligt ha suttit fast mellan båda glasen och metallsektionen. På bilderna ser vi att inga fönster mer än de på nedersta plan är krossade (tolkar det från att de nu är täckta med träskivor...)
Slutsats? Antingen övre eller undre glaset kunde krossats för att hålla i barnet innan schaktdörren öppnades.
Det är så klart tragiskt, tråkigt för barnet, familj och även för brandmännen som gjorde så fatalt fel att detta kunde hända.
Men fakta är att barnet levde innan räddningstjänsten kom dit, rättningstjänsten själva säger i SR klippet att de inte kan nåt om hissar.
Nu är barnet dött och ingen kom på att ringa hissfirman och invänta folk som är vana att evakuera folk från hissar. Och snickesnacket om att det kan ta 2-3 timmar för hissjour att komma dit är skitsnack, det gäller för en ståhiss där det inte är bråttom. Som jag skrivit tidigare hade ALLT kallats ut på ett barn som klämts i en hiss, felsökare, repfolket, ombyggarna, nymöntörerna, till och med kontorsfolket hade kastat sig i bilarna. Ni kan väl inte på fullt allvar tro att hissjour ser lika på en stillastående hiss på en lördag och ett klämt barn i en hiss?

Och här finns folk som påstår att räddningstjänsten inte någonstans kan belastas för att någon som levde (och skrek enligt vissa, ett tecken på hygglig vigör...) när de kom var död när de gjort sin insats....

Så klart är allt tragiskt, men det hade kunnat göras annorlunda, borde gjorts annorlunda och då hade utgången blivit annorlunda.
Det är mycket i ditt inlägg som inte går att veta med säkerhet innan en grundlig utredning har gjorts. Det har inte framkommit exakt hur pojken satt fast eller exakt i vilket läge hissen var när denne föll eller ens vilket moment som föranledde set hela. Jag ser få om ens någon i tråden som anser att räddningstjänsten inte kan lastas för det inträffade. Däremot så anser flera att man ska man känna till alla parametrar i detalj innan man drar sådan slutsats. Jag hade tyckt precis likadant om någon dött vid operationsbordet eller i samband med ett polisingripande.
Senast redigerad av pf10 2023-06-08 kl. 20:34.
Citera
2023-06-08, 19:59
Medlem
En fråga? Hur och med vad kan man ta ner ett sådant glas som sitter i den dörren?
Citera
2023-06-08, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
Det är mycket i ditt inlägg som inte går att veta med säkerhet innan en grundlig utredning har gjorts. Det har inte framkommit exakt hur pojken satt fast eller exakt i vilket läge hissen var när denne föll eller ens vilket moment som föranöedde set hela. Jag ser få om ens någon i tråden som anser att räddningstjänsten inte kan lastas för det inträffade. Däremot så anser flera att man ska man känna till alla parametrar i detalj innan man drar sådan slutsats. Jag hade tyckt precis likadant om någon dött vid operationsbordet eller i samband med ett polisingripande.

Jag sitter på kunskaper i detta ämne, sett liknande olyckor, analyserat allt som skrivits och har en väldigt klar bild över vad som hänt.
Barnet har tvingats in mot korgdörren av schaktdörrens dörrstängare, korgdörren var stängd. Barnet fick plats. Dörrkontakten blev hel. Någon tryckte efter hissen. Hissen startade med barnet mellan schaktdörr och korgdörr. Barnets rullande rörelse mot schaktväggen och korgdörren får hissen att stanna när trycket på korgdörren blir för stort av barnets rörelse och korgdörrskontakten bryter. Hissen och barnet är nu ca en meter från stannplanet och klämt mellan schaktdörr och korgens tröskel samt lite mot korgdörren. Hissen står still, barnet är klämt. Hänt liknande så många gånger tidigare att vi som vet hört om det förut. Finns en anledning till att hissfolket vill sälja på plåtvinklar till schaktdörrarna så att utrymmet mellan schaktdörr och korgdörr blir för litet för ett barn att kunna stå där med ett barn mellan.

Hur som helst så kommer räddningstjänsten dit, har hela scenariot framför sig genom glasrutan. Öppningen under hisskorgen, vetskapen om hur många trappor de behövde springa upp för att komma upp till olycksplanet.

HÄR borde någon ha funderat, hmm, barnet sitter fast mellan dörr och korg. Det finns ett 70x100mm stort hål under korgen som leder till ett fall på ca 15 meter.
Vad händer om dörren öppnas utan att barnet säkras (vilket vi vet att det inte gjordes pga de hela rutorna på alla plan förutom nedersta plan)...? Det går säkert bra...? eller va? När barnet inte längre sitter fast mellan korg och dörr för att dörren öppnas, vad händer då? Vad händer med saker som suttit fast och sedan inte gör det? Det faller nedåt. I detta fall var det ett hål på 70x100cm åt ena hållet och en halvt öppnad schaktdörr åt andra hållet. Vart är oddsen att den fallande ungen ramlar? Borde ha varit självklart, nu var det antagligen inte ens en risk som bedömdes som trolig och då gick det så här....

Tragiskt för alla, kommer alltid följa brandmännen som var där. Men det var möjligt att undvika. Antingen genom egen riskbedömning eller genom att ringa dit hissfolk som kunde göra riskbedömningen.
Citera
2023-06-08, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleshsuckforum
En fråga? Hur och med vad kan man ta ner ett sådant glas som sitter i den dörren?
Antingen tar man sig tid att skruva bort skruvarna i listen eller så tar man en glaskrosshammare, hammare eller koben och bara slår sönder den. Glas kan krossas rätt enkelt faktiskt.
Citera
2023-06-08, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Parongatan
Jo, det är så många olika parametrar här som de allra flesta verkar ha gått så fel de bara kunnat. Det här är en ren och skär olycka med fruktansvärda konsekvenser.

Det är verkligen tragiskt med all den blodtörst och totala oförståelse många visar kring den här händelsen. Som att någon av de inblandade, medvetet förorsakat 5-årige Nimas död. Inget kan vara mer fel än så.

Jag lider verkligen med alla inblandade och skulle inte önska min värsta fiende samma gränslösa sorg som både familjen och insatspersonalen idag känner...

Precis, så är det!
Folk har en förmåga att lägga skulden på fel människor istället för att tänka ett steg längre/bakåt, hur man nu väljer att tänka på saken.

Det var en byggarbetare som dog alldeles där jag bor för ca en månad sedan. Han föll från hög höjd och dog direkt på plats. Vilka tror du fick skulden? Joo, han själv (fast det vet han ju inte om) och hans jobbarkompisar som inte hade koll!!!
Jag kan ju säga att det var ordentlig säkerhets/skyddsanordning som saknades, han tog ingen risk på egen hand. Och dessutom är ju alla upptagna med sitt jobb, det är ju inte så man har en vakt som bara sitter och har koll över vad alla andra gör! Sånt gör mig också så förbannad .
Citera
2023-06-08, 20:56
Medlem
Citat:
Jag sitter på kunskaper i detta ämne, sett liknande olyckor, analyserat allt som skrivits och har en väldigt klar bild över vad som hänt.
Barnet har tvingats in mot korgdörren av schaktdörrens dörrstängare, korgdörren var stängd. Barnet fick plats. Dörrkontakten blev hel. Någon tryckte efter hissen. Hissen startade med barnet mellan schaktdörr och korgdörr. Barnets rullande rörelse mot schaktväggen och korgdörren får hissen att stanna när trycket på korgdörren blir för stort av barnets rörelse och korgdörrskontakten bryter. Hissen och barnet är nu ca en meter från stannplanet och klämt mellan schaktdörr och korgens tröskel samt lite mot korgdörren. Hissen står still, barnet är klämt. Hänt liknande så många gånger tidigare att vi som vet hört om det förut. Finns en anledning till att hissfolket vill sälja på plåtvinklar till schaktdörrarna så att utrymmet mellan schaktdörr och korgdörr blir för litet för ett barn att kunna stå där med ett barn mellan.

Hur som helst så kommer räddningstjänsten dit, har hela scenariot framför sig genom glasrutan. Öppningen under hisskorgen, vetskapen om hur många trappor de behövde springa upp för att komma upp till olycksplanet.

HÄR borde någon ha funderat, hmm, barnet sitter fast mellan dörr och korg. Det finns ett 70x100mm stort hål under korgen som leder till ett fall på ca 15 meter.
Vad händer om dörren öppnas utan att barnet säkras (vilket vi vet att det inte gjordes pga de hela rutorna på alla plan förutom nedersta plan)...? Det går säkert bra...? eller va? När barnet inte längre sitter fast mellan korg och dörr för att dörren öppnas, vad händer då? Vad händer med saker som suttit fast och sedan inte gör det? Det faller nedåt. I detta fall var det ett hål på 70x100cm åt ena hållet och en halvt öppnad schaktdörr åt andra hållet. Vart är oddsen att den fallande ungen ramlar? Borde ha varit självklart, nu var det antagligen inte ens en risk som bedömdes som trolig och då gick det så här....

Tragiskt för alla, kommer alltid följa brandmännen som var där. Men det var möjligt att undvika. Antingen genom egen riskbedömning eller genom att ringa dit hissfolk som kunde göra riskbedömningen.
Du besitter i alla fall ringa kunskap om olycksutredning och verkar ha kraftig bias i frågan. Det absolut viktigaste i en utredning är att man undersöker alla parametrar förutsättningslöst och inte från början bestämmer sig för hur allt gått till.
Citera
2023-06-08, 21:01
Medlem
Citat:
Du besitter i alla fall ringa kunskap om olycksutredning och verkar ha kraftig bias i frågan. Det absolut viktigaste i en utredning är att man undersöker alla parametrar förutsättningslöst och inte från början bestämmer sig för hur allt gått till.
Jag kan inte göra annat än att "utreda" från de uppgifter som finns tillgängliga. Men jag sitter på tillräckliga kunskaper för att utifrån de uppgifter som finns göra en sansad och sannolikt nära verkligheten analys av det hela. Och baserat på tidigare liknande händelser så ser jag inte särskilt många andra möjliga scenarion än de jag har redogjort för hittills. Och än så länge pekar allt på en katastrofal riskbedömning från RT på plats, och jag är helt säker på att det inte hade behövt sluta som det gjorde.
Citera
2023-06-08, 21:10
Medlem
Citat:
Jag kan inte göra annat än att "utreda" från de uppgifter som finns tillgängliga.
Precis och det är därför din "utredning" blir ofullständig och opålitlig. Datainsamlingen är central i en utredning. Man kan däremot ha teorier, vilket är helt ok men jag har väldigt svårt för personer som tvärsäkert anser sig kunna uttala sig om händelseförlopp utan att ha varit på plats eller ens intervjuat medverkande och vittnen.
Citera
2023-06-08, 21:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av engulbanan
Jag försvarar dom inte. Visar utredningen att dom begått ett stort misstag och är skyldig till att en pojke fick sätta livet till ska dom självklart straffas efter de.

Men att sitta och spy galla, utan att ha riktig fakta om vad som verkligen hände, bidrar inte ett skit mer än att du får dig själv att framstå som jävligt dum.

Allt som påstås här i tråden finns de ju ingen grund för. Eller är det något jag missat?
Är det bevisat att pojken föll för att räddningstjänsten öppnade hiss dörren? Om inte så förstår jag inte varför man sitter å gapar högt om saker man inte har en aning om.

Nej han föll pga att dörren var stängd och schaktet säkrat. Flashbackryttare alltså...
Citera
2023-06-08, 21:17
Medlem
Citat:
Precis och det är därför din "utredning" blir ofullständig och opålitlig. Datainsamlingen är central i en utredning. Man kan däremot ha teorier, vilket är helt ok men jag har väldigt svårt för personer som tvärsäkert anser sig kunna uttala sig om händelseförlopp utan att ha varit på plats eller ens intervjuat medverkande och vittnen.
Man kan även inte avfärda olika teorier om man som du säger inget vet. Erfarenhet om liknande händelser och kunskap om konstruktionen ger mig goda chanser att ha mer rätt än dig som inte vet något alls utan bara säger att man inte ska dra några slutsatser. Sannolikheten att min teori stämmer är med min erfarenhet och mina kunskaper betydligt högre än att det skulle vara på ett annat vis efter en utredning. Jag kan så klart ha fel, men jag tror att om det till slut offentliggörs en utredning så kan du titta tillbaka på denna stund i denna tråd när du sa att jag hade fel och konstatera att jag redan innan utredningen hade helt rätt. Tiden får utvisa, vi ses om några månader?
Citera
2023-06-08, 21:39
Medlem
Citat:
Man kan även inte avfärda olika teorier om man som du säger inget vet. Erfarenhet om liknande händelser och kunskap om konstruktionen ger mig goda chanser att ha mer rätt än dig som inte vet något alls utan bara säger att man inte ska dra några slutsatser. Sannolikheten att min teori stämmer är med min erfarenhet och mina kunskaper betydligt högre än att det skulle vara på ett annat vis efter en utredning. Jag kan så klart ha fel, men jag tror att om det till slut offentliggörs en utredning så kan du titta tillbaka på denna stund i denna tråd när du sa att jag hade fel och konstatera att jag redan innan utredningen hade helt rätt. Tiden får utvisa, vi ses om några månader?
Det finns inget för mig att ha fel i då jag inte som du gjort bestämt dig för att ett visst händelseförlopp ska vara gällande utan att ens ha gjort en platsundersökning. Inte heller har jag sagt att din teori nödvändigtvis måste vara fel. Jag säger att man inte tvärsäkert kan uttala sig om vad som är rätt och fel innan man har gjort en mer omfattande datainsamling om händelsen. De som utreder sådana här olyckor brukar dessbättre vara mycket professionella och kunna ta sig an uppgiften på ett objektivt sätt, så vi kommer sannolikt inom en inte allt för avlägsen framtid att få en tydlig bild över det hela som man kan dra evidensbaserade slutsatser ifrån.
Citera
2023-06-08, 21:45
Medlem
Citat:
Det finns inget för mig att ha fel i då jag inte som du gjort bestämt dig för att ett visst händelseförlopp ska vara gällande utan att ens ha gjort en platsundersökning. Inte heller har jag sagt att din teori nödvändigtvis måste vara fel. Jag säger att man inte tvärsäkert kan uttala sig om vad som är rätt och fel innan man har gjort en mer omfattande datainsamling om händelsen. De som utreder sådana här olyckor brukar dessbättre vara mycket professionella och kunna ta sig an uppgiften på ett objektivt sätt, så vi kommer sannolikt inom en inte allt för avlägsen framtid att få en tydlig bild över det hela som man kan dra evidensbaserade slutsatser ifrån.
Jag har sett bilderna, jag känner till konstruktionen. Jag har erfarenhet om liknande olyckor. Och vi vet att barnet levde innan räddningstjänsten fick barnet att falla 15 meter ner i hissgropen, sannolikt träffade barnet korgkabeln på vägen ner och hamnade i spinn dessutom. Fruktansvärt. Hemskt. Men hade inte behövt hända.
Du som inte varit på plats och frågat vittnen kan antagligen inte heller hålla med om att dammen i Nova Kahovka blev sprängd, det måste utredas först?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in