2023-06-06, 12:30
Medlem
meiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knasigabananer73
Nej, det är någon "händelse" man kan se under profilbilden typ.

Såg det nu 👍🏻 tack
Citera
2023-06-06, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cleolina
Hissen har felanmälts 15 gånger på 3 år!
Ja, men handlade det om att barn varit på väg att fastna i mellanrummet eller farhågor om att detta skulle kunna hända? Driftstopp och strul med tekniken är ju inte relevant alls för denna hemska olycka.
Ett välskrivet och balanserat inlägg.

En felanmälan an ju lika gärna vara att någon kletat bajs på knapparna.... Det hände titt som tätt i parkeringshuset vid min jobb. Uteliggaren använda hissen som dass. Felanmäld ett par gånger i veckan på grund av det.
Citera
2023-06-06, 14:48
Medlem
OntOmQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hissputte
oj vad många hisstekniker det var inne i på det här ämnet
jag har jobbat med hiss i 23år.
utan att veta exakt vilken typ av hiss det är skulle jag gissa på att barnet stängt schaktdörren utan att kliva in i korgen.
på äldre hissar är det möjligt trots det bryter det inte mot några regler.
förr satt det skyltar på hissarna som löd "barn får ej ensamma begagna hissen"
håller med, barn ska inte åka hiss själva, definitivt inte rulltrappor.
hissen ser ut att vara moddad men man bygger inte om hela hissen när den blir det.
som alltid är det en kostnadsfråga.
fastighetsägaren vill i 99% av fallen ha en bra och billig hiss, precis som allt annat är det en dålig kombo.
och det är alltid fastighetsägaren som har det yttersta ansvaret för sin hiss även när en hissfirma har serviceavtalet.
det går inte att bygga hissar som är helt idiotsäkra, det går alltid att påverka hissen så det kan hända olyckor om man vill eller är dum i huvet.
"metallbitarna" som många skriver i gropen kallas buffert, den ska dämpa fallet om hissen mot förmodan skulle ramla ner.
att hundar och ungar skadar sig i hissar kan bara skyllas på dålig tillsyn av vuxna, inget annat.
tänk på att åka hiss är säkrare är att gå på trottoaren, det händer färre olyckar med hissar än med bilar.
att hissar stannar beror oftast på felaktigt hanterande av hissen.

Tack för ett bra inlägg!
Citera
2023-06-06, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hatespawn
Den här diskussionen kommer ingenstans. Du kan inte koppla bort känslor från argumenten och då blir det meningslöst.

Det är fullkomligt meningslöst att ”föreställa sig att det kan vara sina egna anhöriga” då det är helt irrelevant.

Jag tror att t.o.m du skulle tycka att priset var för stort att betala för ett samhälle där 0 olyckor ska kunna inträffa.

Alltså faktum kvarstår! Du själv skulle banne mig knappast tycka "priset var för stort att betala för ett samhälle där 0 olyckor ska kunna inträffa" om det var DU SJÄLV eller DINA EGNA nära och kära som, i efterhand, visade sig bli offren pga stort risktagande, från dom som hade makten att kunna göra något säkrare men chansade och ville vänta och se om det hände något!
Senast redigerad av Havskung 2023-06-06 kl. 16:56.
Citera
2023-06-06, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cokeman66
Är det hon med Lejon i bakgrunden av profilen?

Minns inte men hon är blond med sådana fåniga märken ditlagda på sin profilbild, hon ser rätt så ung ut. Finns bilder på pojken också, när de vart i gotia Towern mm. Väldigt hemskt händelse,
Citera
2023-06-06, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Havskung
Alltså faktum kvarstår! Du själv skulle banne mig knappast tycka "priset var för stort att betala för ett samhälle där 0 olyckor ska kunna inträffa" om det var DU SJÄLV eller DINA EGNA nära och kära som, i efterhand, visade sig bli offren pga stort risktagande, från dom som hade makten att kunna göra något säkrare men chansade och ville vänta och se om det hände något!

Vad jag skulle känna i en så hemsk situation är helt irrelevant i denna diskussion.
Citera
2023-06-06, 21:40
Medlem
Duvlorts avatar
Var är sansen och balansen? Det är en jättetragisk olycka men det sker cirka 70-80 dödsolyckor med barn i trafiken varje år men det är det inte j-vel som vill förbjuda bilar för det?
Vad jag har förstått det är det ett kommunalt bostadsbolags som äger fastigheten, då gäller LOU alltså billigaste anbudet vinner.
Antagligen konsulter inblandade också för att pressa ner priset och kvalitén också.
Citera
2023-06-06, 21:47
Medlem
Citat:
Vad jag skulle känna i en så hemsk situation är helt irrelevant i denna diskussion.

Nej, det tycker jag inte! Självklart skulle du tycka det var obegripligt om ditt barn hade dött i en olycka, som kunnat förhindras bara dom som kunnat göra något i förebyggande syfte hade gjort detta, så du sluppit få ditt barn dödat!!
Citera
2023-06-06, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Havskung
Nej, det tycker jag inte! Självklart skulle du tycka det var obegripligt om ditt barn hade dött i en olycka, som kunnat förhindras bara dom som kunnat göra något i förebyggande syfte hade gjort detta, så du sluppit få ditt barn dödat!!

Din läsförståelse är så dålig så nu får det vara bra här känner jag
Citera
2023-06-06, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duvlort
Vad jag har förstått det är det ett kommunalt bostadsbolags som äger fastigheten, då gäller LOU alltså billigaste anbudet vinner.
Antagligen konsulter inblandade också för att pressa ner priset och kvalitén också.
Till skillnad från privata värdar då som alltid väljer det dyraste anbudet, med högsta kvalitén utan att anlita konsulter för de kan allt själva? Skulle inte tro det.
Citera
2023-06-06, 22:41
Moderator
Parongatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Singlan74
Ojoj, 15 ggr på tre år är mycket! Och då kanske det är ett mörkertal, tänker att alla inte felanmäler.
Det är fan för djävligt att detta skulle behöva hända för att Familjebostäder skulle dra tummen ur röva

Jag håller med dig, jag har också stor respekt för alla inom Räddningstjänsten!!
Olyckor händer, så är det bara! Man vill rädda alla men det går inte, trots att de såklart gör sitt allra bästa!
Jag blir så jävla förbannad bara när folk anklagar folk som inte förtjänar det!
Jag kan verkligen tänka mig in i situationen både som barn, mamma och räddningstjänst trots att jag inte är något av det själv!

Jo, det är så många olika parametrar här som de allra flesta verkar ha gått så fel de bara kunnat. Det här är en ren och skär olycka med fruktansvärda konsekvenser.

Det är verkligen tragiskt med all den blodtörst och totala oförståelse många visar kring den här händelsen. Som att någon av de inblandade, medvetet förorsakat 5-årige Nimas död. Inget kan vara mer fel än så.

Jag lider verkligen med alla inblandade och skulle inte önska min värsta fiende samma gränslösa sorg som både familjen och insatspersonalen idag känner...
Citera
2023-06-06, 22:47
Medlem
Citat:
Din läsförståelse är så dålig så nu får det vara bra här känner jag

Knappast! Du skrev ju, i den här tråden just, bl a "Jag tror att t.o.m du skulle tycka att priset var för stort att betala för ett samhälle där 0 olyckor ska kunna inträffa."...och det tolkar jag som att du tycker det var helt i sin ordning att, trots hissförbundets varningar om dessa farliga hissar, helt enkelt strunta i att byta ut dom, tills det hände en dödsolycka...och det gör jag nog rätt i!
Även om man inte lyckas med allt, så får man göra så gott man kan med att förebygga olyckor och dödsfall...tycker jag alltså!!
Senast redigerad av Havskung 2023-06-06 kl. 22:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in