2023-06-08, 16:58
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
man kan också se det som att de endast känt varandra i 14 dagar. Och att det tar längre tid än så att hitta en fin kompromiss. Dvs. bara 15 dagar innan levde Ida fortfarande sitt singelliv där hon kunde gå ut och ta en festkväll med sina vänner och Arvid kunde umgås med sina ex så mycket han ville. De fortsätter med detta, när de fortfarande är i dejtingfasen, vilket de ju faktiskt är, 14 dagar in i relationen/bekantskapen med varandra. De håller fortsatt på att lära känna varandra och se om det kan var något att bygga en framtid på. Ska de då ge upp sina gamla liv, innan de ens vet om deras 14 dagars långa förhållande är värt att satsa en framtid på?

Att lära känna varandra är faktiskt "nu umgås jag med mina ex och berättar det och at det inte finns någon attraktion alls där och ser om hon tycker det är ok". "Nu dricker jag som jag brukar göra vid fest och ser om han gillar när Kerstin dyker upp". Och så pratar man om det, vilket Ida och Arvid gjorde.

Jag har i övrigt själv lyft frågan, så som Arvid gjorde. I en relation där jag ansåg att partnern drack för mycket. och då var det betydligt mer än Ida. Det var alltså "dricka-däcka" det handlade om. Vilket faktiskt gav mig avsmak. Så jag har full förståelse för Arvid i att det kan vara känsligt med en partner som dricker så att fyllan märks. Och nej: man blir aldrig helt avslappnad i det hela. Även om man får lugnande svar och även om personen minskar sitt drickande. Varje gång drickat kommer fram, finns där en oro. Men som Ida så sunt sa: sina egna känslor ansvarar man för själv. Man kan inte försöka trycka på att ens partner ska sluta dricka... Om ens partner nu tycker det är kul att dricka ibland. Men begära nykterhet runt barn, det har man all rätt att göra. Barn mår inte väl av att se föräldrarna personlighetsförändrade, som många lätt kan bli av alkohol.
Jag vänder nog på det. Om man inte ens efter 14 dagar, när man är kärast och mest intresserad av att visa en god sida, och när en TV-kamera är på, kan stå över att bli stupfull så är det inte ett gott tecken. Jag kan inte se i vilken miljö, i vilken tid, eller vilken formulering Arvid ska använda för att senare få bort över-alkoholen utöver 1-2 glas vin om det inte går nu.

Men visst, hon kanske är bombad eller uppväxt i spritmiljö och fattar inte att detta är en viktig fråga och att alkohol är ett stort problem i Sverige och i äktenskap. Kanske går ett ljus upp senare, när hon legat i rännstenen för många gånger.
Citera
2023-06-08, 17:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ylisar
Vad kommer du ifrån för bakgrund egentligen? Hur Ida dricker är helt normalt, 99% av alla vuxna i Sverige i den åldern hade tyckt det var helt normalt att bli full på en sådan där tillställning, det som är jävligt stelt är dock Arvid som tycker allt över 1 flaska skumpa delat på 2 är överdrift på en sådan där tillställning. Visst, hade hon blivit helt nitad & gjort bort sig hade det varit en annan sak, men det verkar absolut inte som det är fallet.

Om något tror jag de flesta hade varit överens om att det är Arvid som inte är redo att egentligen vara i någon relation & borde se över hur han är som person. Det är inte normalt att begära egentid för att sen dra iväg & sova över med sina ex som man sen höjer till skyarna efteråt inför en partner man dejtar. Sen kan det ju vara att han är med i TV med men en mindre avslappnad människa är nog svårt att hitta.

Punkt. Personen du svarar skriver med flera nick i samma tråd, bara att ignorera honom.
Citera
2023-06-08, 17:02
Avslutad
Citat:
Nej. Som jag uppfattade det så träffade han något av sina ex och skämtade med Ida om att han kunde sagt att han sovit över hos exen och ställa till med en scen. Dvs. Han har om jag uppfattade det hela korrekt inte sovit hos något ex. Men träffat minst ett av sina ex under sin "egentid".

Jo, Maria Farm skrev på instagram att han sov hos sina ex pga han behövde sovplats.
Citera
2023-06-08, 17:04
Avslutad
Citat:
man kan också se det som att de endast känt varandra i 14 dagar. Och att det tar längre tid än så att hitta en fin kompromiss. Dvs. bara 15 dagar innan levde Ida fortfarande sitt singelliv där hon kunde gå ut och ta en festkväll med sina vänner och Arvid kunde umgås med sina ex så mycket han ville. De fortsätter med detta, när de fortfarande är i dejtingfasen, vilket de ju faktiskt är, 14 dagar in i relationen/bekantskapen med varandra. De håller fortsatt på att lära känna varandra och se om det kan var något att bygga en framtid på. Ska de då ge upp sina gamla liv, innan de ens vet om deras 14 dagars långa förhållande är värt att satsa en framtid på?

Att lära känna varandra är faktiskt "nu umgås jag med mina ex och berättar det och at det inte finns någon attraktion alls där och ser om hon tycker det är ok". "Nu dricker jag som jag brukar göra vid fest och ser om han gillar när Kerstin dyker upp". Och så pratar man om det, vilket Ida och Arvid gjorde.

Jag har i övrigt själv lyft frågan, så som Arvid gjorde. I en relation där jag ansåg att partnern drack för mycket. och då var det betydligt mer än Ida. Det var alltså "dricka-däcka" det handlade om. Vilket faktiskt gav mig avsmak. Så jag har full förståelse för Arvid i att det kan vara känsligt med en partner som dricker så att fyllan märks. Och nej: man blir aldrig helt avslappnad i det hela. Även om man får lugnande svar och även om personen minskar sitt drickande. Varje gång drickat kommer fram, finns där en oro. Men som Ida så sunt sa: sina egna känslor ansvarar man för själv. Man kan inte försöka trycka på att ens partner ska sluta dricka... Om ens partner nu tycker det är kul att dricka ibland. Men begära nykterhet runt barn, det har man all rätt att göra. Barn mår inte väl av att se föräldrarna personlighetsförändrade, som många lätt kan bli av alkohol.

Men varför har du full förståelse för Arvid när Ida inte dricker som ditt ex? Jag har också haft ett ex som betedde sig som Mikael Persbrandt och det går inte ens att jämföra med Ida som faktiskt smälte in i mängden både under parhelgen och i Grekland.
Citera
2023-06-08, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Jag vänder nog på det. Om man inte ens efter 14 dagar, när man är kärast och mest intresserad av att visa en god sida, och när en TV-kamera är på, kan stå över att bli stupfull så är det inte ett gott tecken. Jag kan inte se i vilken miljö, i vilken tid, eller vilken formulering Arvid ska använda för att senare få bort över-alkoholen utöver 1-2 glas vin om det inte går nu.

Men visst, hon kanske är en bombad eller uppväxt i spritmiljö och fattar inte att detta är en viktig fråga och att alkohol är ett stort problem i Sverige och i äktenskap. Kanske går ett ljus upp senare.

Arvid hade fått sin egentid, där han umgicks med sina ex. Sedan åker de på en parhelg med de andra paren. Där dricks det, vilket är normalt vid svenska festanden (själv dricker jag knappt alls, mer än en öl till grillen på sommaren eventuellt, men jag vet ju att svenskar gillar att festa). Ida tycker det är kul. Kanske rentav var något hon ville göra efter Arvids egentid som han tillbringade med några av sina ex. Vem vet? Första tiden är en sårbar tid på så vis.

Och ja, Arvid gjorde rätt som lyfte det med Ida. Sin syn på saken. Och Ida gjorde rätt som lyfte sin syn på saken. Det är ju bra att de tidigt i relationen vet vart den andre står.
Citera
2023-06-08, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undringar
Jo, Maria Farm skrev på instagram att han sov hos sina ex pga han behövde sovplats.

Aj då....
Citera
2023-06-08, 17:08
Avslutad
Citat:
Arvid hade fått sin egentid, där han umgicks med sina ex. Sedan åker de på en parhelg med de andra paren. Där dricks det, vilket är normalt vid svenska festanden (själv dricker jag knappt alls, mer än en öl till grillen på sommaren eventuellt, men jag vet ju att svenskar gillar att festa). Ida tycker det är kul. Kanske rentav var något hon ville göra efter Arvids egentid som han tillbringade med några av sina ex. Vem vet? Första tiden är en sårbar tid på så vis.

Och ja, Arvid gjorde rätt som lyfte det med Ida. Sin syn på saken. Och Ida gjorde rätt som lyfte sin syn på saken. Det är ju bra att de tidigt i relationen vet vart den andre står.

Tycker inte direkt han bara lyfte det eftersom han inte pratade utifrån sig själv och sina känslor utan la fram det som att hon var osexig och väckte avsmak samt inte skulle kvala in som mamman till hans barn om hon inte ändrade på sig.
Citera
2023-06-08, 17:09
Medlem
Citat:
Men varför har du full förståelse för Arvid när Ida inte dricker som ditt ex? Jag har också haft ett ex som betedde sig som Mikael Persbrandt och det går inte ens att jämföra med Ida som faktiskt smälte in i mängden både under parhelgen och i Grekland.

Jag har full förståelse för oron när ens partner blir fullare än vad man själv tycker är rimlig gräns. Alla sätter sin gräns olika.

Och jag har samtidigt full förståelse för att Ida tycker det är kul att ibland festa och släppa loss.

De behöver förmodligen finna en kompromiss i det hela. Tex. att Ida kan festa utan att Arvid är med. Så slipper han oroa sig. Och hon får festa. Eller så är han med när hon festar och får då gilla läget om hon blir fullare än vad han står ut med.
Citera
2023-06-08, 17:10
Avslutad
Citat:
Aj då....

Men hon raderade det rätt kvickt för nästa gång jag tittade var det borta. Blev förvånad när jag såg det, tycker hela grejen med programmet är djupt olämpligt för psykologer att delta i, ser jätteskumt ut när dom sen försvarar deltagarna på instagram och börjar intyga vart det sovits osv.
Citera
2023-06-08, 17:11
Medlem
Citat:
Tycker inte direkt han bara lyfte det eftersom han inte pratade utifrån sig själv och sina känslor utan la fram det som att hon var osexig och väckte avsmak samt inte skulle kvala in som mamman till hans barn om hon inte ändrade på sig.

Ja, då lyfte han sin syn på saken. Vilket är bra för Ida att känna till. Då hon kan ta ställning till det hela. Vilket hon också gjorde tydligt. Och det är bra att hon sa ifrån på det fina sätt hon gjorde.
Citera
2023-06-08, 17:13
Medlem
Citat:

Tror Arvid tänkte ut ett hälsoperspektiv. Super man sig full förstör man sin kropp lite. Det är inget man väljer. Det är så en mänsklig kropp reagerar på rikligt med alkohol.
Citera
2023-06-08, 17:14
Medlem
Citat:
Ja, då lyfte han sin syn på saken. Vilket är bra för Ida att känna till. Då hon kan ta ställning till det hela. Vilket hon också gjorde tydligt. Och det är bra att hon sa ifrån på det fina sätt hon gjorde.

Hon borde lyssnat mer på honom. Ett äktenskap är ingen tävling, utan man bör beakta den andras känslor i större utsträckning. Dessutom hade han hade rätt i sak.
Senast redigerad av Keus 2023-06-08 kl. 17:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in