Citat:
Vad är det för konstigt med det?
Använde du inte själv "spöke" nyss?
Citat:
Fri vilja är enligt dig inte det som jag anser att det är eftersom detta något inte existerar.
Nej, det är inte korrekt.
Jag skulle aldrig avvisa användningen av ett begrepp baserat på att det pekar på något som inte existerar.
Det finns inget skäl att göra så eftersom det ändå kan finnas skäl att använda begreppet.
(Som när vi nämner libertariansk fri vilja som en filosofisk fantasi.)
Jag hävdar istället att fri vilja pekar på något som existerar, nämligen sociala interaktioner.
Spelregler om du vill. Och jag ser att det fungerar när man sätter in det i en modell tillsammans med andra agensbegrepp.
Att libertariansk fri vilja inte existerar håller jag visserligen för sant, men det är alltså inte det jag grundar mig på när jag hävdar att vi med fri vilja i pragmatisk mening menar något annat. Då hade det ju varit enklare för mig att avfärda fri vilja helt, precis som du gör, eller hur?
Nej, jag bygger min uppfattning på insikter som jag fått genom att observera verkligheten och genom att fundera på vad vi egentligen menar när vi pratar om fri vilja, ansvar och handlingar etc.
Jag har alltså en fungerande modell, och när jag tar med begreppet fri vilja i den modellen så faller allt annat på plats. DET är mitt skäl. Inte att libertariansk fri vilja inte existerar.
Libertariansk fri vilja kommer ut ur min modell som en konsekvens av att agenter är virtual prime movers. (Som dessutom ägnar sig åt att filosofera om sina egna beteenden vilket leder till konflikt mellan två system). Agenter tycks alltså vara hårdkodade att tro att fri vilja är något det inte är. (Något som inte finns enligt din uppfattning) Min uppfattning är att agenter tror att fri vilja är en egenskap medan det i själva verket är en symbol. Typ.
Citat:
Ja.
Men libertariansk fri vilja är fortfarande det som du anser att det är trots att det inte existerar.
Enhörningar är också "det jag anser att de är" fast de "inte existerar".
Citat:
Det är med andra ord okej för dig att använda begrepp i syfte att förklara att det de syftar på inte finns, men det är inte okej för mig. Kan du förklara varför du har denna förmån?
Jag vill inte ha någon förmån.
LF är en fantasi.
F är något som kan användas i sociala system och dess verkan kan observeras.