Citat:
Ursprungligen postat av
absinten
Och därmed anser du enligt din logik att själva begreppet "spöke" är meningslöst och bör sluta användas.
Det beror ju helt på i vilket sammanhang vi använder begreppen.
Citat:
Om du inte tror på "libertiansk fri vilja" så är det enda alternativet enligt dig att kasta detta begrepp i papperskorgen, om du inte vill framstå som direkt motsägelsefull.
Libertariansk fri vilja ligger i papperskorgen. Och någon motsägelse i min modell har jag inte stött på, vilket är svårt då den bygger på observerbara fakta. Inget annat. Inga filosofiska hjärnspöken.
Men jag utgår ifrån att begreppet fri vilja INTE har sitt
ursprung i den filosofiska debatten utan i den pragamatiska verkligheten, och med sina rötter långt tillbaka i människans historia som social primat. (Kanske längre tillbaka i evolutionens historia.)
Vi må prata om två olika begrepp, det är jag medveten om. Du pratar om det filosofiska och jag om det pragmatiska.
Men jag hävdar ändå att det senare har gett upphov till det förra.
Så när vi kastat bort det filosofiska begreppet (libertariansk fri vilja) står vi där med ett pragmatiskt begrepp (handling av
fri vilja) som betraktat för vad det är, (en symbol) råkar lösa alla frågor och paradoxer kring det
filosofiska begreppet, samt råkar passa perfekt in i det sociala (verkliga) sammanhang där begreppet används.
Citat:
Antingen definierar du "libertariansk fri vilja" som någonting som finns, eller så slutar du att använda dessa ord.
Bara att välja.
Jag har konsekvent avvisat libertariansk fri vilja. Låt den ligga i papperskorgen.
Och då återstår det pragmatiska begreppet och dess syskon. För det är flera begrepp. Fri vilja sitter ihop med
ansvar och så vidare i ett kluster av symboler som jag även kallat
agensbegrepp.
Låt säga att jag istället säger
Flammarions fria vilja, eller kort och gott;
F för att undvika förväxling.
Det leder ändå tillbaka till det begrepp som människor använder när de pratar om att att vara ansvarig för sina handlingar. Det vill säga när människor säger att de agerat
av fri vilja.
De menar
F hävdar jag, och har gjort det sedan urminnes tider. Libertariansk fri vilja, vi kan kalla den
LF, är en senare filosofisk missuppfattning som kan härledas logiskt ur
F-modellen.