2023-06-07, 21:13
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Väldigt många nya bilar ligger ju där ikring. En vanlig bensindriven XC40 ligger ju på 400 tusen och upp.
Det är väl just därför privatmarknaden för nya bilar är iskall just nu? Det har helt enkelt blivit för dyrt. Bättre att behålla den gamla bilen eller strunta i att ha bil helt och hållet (om man bor i stan).
Citera
2023-06-07, 21:15
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elbel
Detta tänker jag på när jag ser nya bilar!

Folk har högre månadskostnad för bilen än för boende?!
90% av nya Teslor och andra elbilar över 500k är väl förmånsbilar? Inte så många som köper eller leasar tex. en Tesla privat antar jag.
Citera
2023-06-07, 21:37
Medlem
frozens avatar
Jag har testkört Y ett par ggr. Jag tycker den är helt okej, men knubbsälutseendet fick mig att välja annat.
Helt klart fulaste modellen Tesla gjort enligt mig.
Citera
2023-06-07, 21:38
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
EX30 är en annorlunda bil (trots att den ser ut som vilken volvo suv som helst).

Den har ett bagageutrymme på bara 235 liter, vilket är i samma storleksklass som Fiat 500 Electric eller VW Up!.
Det går alltså inte att lasta in en barnvagn. Nej, knappt mer än några matkassar.

Dessutom har man bytt batteri-teknik i snik-varianten. Man använder LFP-batterier, vilket ju är bra för miljön. Det man kanske inte berättar är att dessa laddar LÅNGSAMT då det är kallt, och ibland är det kallt just i Sverige. (Därför har man också valt att möjliggöra hemmaladdning med bara 11 kW trots att många nuförtiden har 22 kW laddare hemma).
LFP-batterierna väger också mer än andra bilars, vilket gör att maxlast och räckvidd får lida.

Undrar verkligen hur Volvo skall kunna sälja denna bil i Europa, och framförallt vad skandinaviska bilköpare skall tycka om den?

Fast bil-reportrarna kommer förstås att strö rosor för en ny "Volvo" trots att den inte ens är tillverkad i en Volvo-fabrik utan byggs av Geely i Kina.
Det kommer bli roligt att läsa alla arga trådstarter när ägarna fått sin nya Ex 30 nästa vinter..
Med ett 51 kWh LFP batteri lär räckvidden vid normal motorvägskörning vara runt 20 mil vintertid..
Citera
2023-06-08, 03:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Hur ska VOLVO klara sig i den konkurrensen?
Förutom att priset är lägre är alla data högre/bättre!
Nya Tesla model 3/Y har skalat av en hel del som park sensorerna och radarn, bara en sketen missvisande liten backkamera som blir skitig så fort det regnar. Vem fan vågar parkera i ett trångt P-hus med en bil utan detta som kostar 1/2 miljonen
Citera
2023-06-08, 10:32
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
400-500k är ett absurt pris för en svensk,och i de flesta länder på jorden utom topp 10 rikaste. Därför kommer elbilen aldrig att slå enligt Toyota, som inte satsar särskilt mycket på elbilar.

Såg precis en extrem siffra i USA, MEDEL-bilen ny kostar numera $48.000 = 500.000 kr i USA. Eftersom medel-amerikanen inte har detta belopp så sätter han sig i en otrolig skuldfälla och många betalar 10.000 kr per månad i många år för sin bil. Så även i världens rikaste land är elbilen körd, priset är för högt för nästan alla. Detta är bara hållbart nu under den värsta skuld-bubblan som någonsin förekommit på jorden.

Jag köpte ny bil för 3 år sedan. Provkörde en XC40, den var jättetrevlig. Inte dyraste modellen, den kostade 450.000 kr samma som en BMW X3 3.0 på sommarrea så jag köpte självklart en BMW. Är mitt minne suddigt, men kostade inte en vanlig Volvo typ 240.000 ganska nyligen kanske 10 år sedan?
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2023-06-08 kl. 10:35.
Citera
2023-06-08, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
400-500k är ett absurt pris för en svensk,och i de flesta länder på jorden utom topp 10 rikaste. Därför kommer elbilen aldrig att slå enligt Toyota, som inte satsar särskilt mycket på elbilar.

Såg precis en extrem siffra i USA, MEDEL-bilen ny kostar numera $48.000 = 500.000 kr i USA. Eftersom medel-amerikanen inte har detta belopp så sätter han sig i en otrolig skuldfälla och många betalar 10.000 kr per månad i många år för sin bil. Så även i världens rikaste land är elbilen körd, priset är för högt för nästan alla. Detta är bara hållbart nu under den värsta skuld-bubblan som någonsin förekommit på jorden.

Det funkade rätt bra om man kunde acceptera små elbilar eller budgetvarianter som MG, ja detta innan elbilsbonusen togs bort. 70 000 kr är rätt mycket pengar, så självklart blir det många som tidigare hade haft råd, men nu inte längre har råd.
Citera
2023-06-08, 10:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Scrip7
Det som gör att Tesla sticker ut framför vilken annan valfri elbil, det är deras autopilot. Men det ingår inte i ts bil för 550k. Du måste betala 77 000 kr extra för att få det. Och då är det helt plötsligt en bil för 627 000 kr.

Bilen säljer bra på grund av bra marknadsföring. Inte på grund av hur bra bilen är.

Jag har missat reklam från Tesla, har du ngn länk till deras marknadsföring?
Citera
2023-06-08, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scrip7
Det som gör att Tesla sticker ut framför vilken annan valfri elbil, det är deras autopilot. Men det ingår inte i ts bil för 550k. Du måste betala 77 000 kr extra för att få det. Och då är det helt plötsligt en bil för 627 000 kr.

Bilen säljer bra på grund av bra marknadsföring. Inte på grund av hur bra bilen är.

Hur mycket reklam har du sett med Tesla? dom la inte en krona i marknadsföring i början, nu kanske det finns något men jag kan inte minnas jag sett reklam från Tesla.
Citera
2023-06-08, 14:31
Medlem
Jag beräknade den genomsnittliga ägandekostnaden för en Tesla Model Y och en Volvo V60 B4 (bensin), med hjälp av Motormännens bilkostnadskalkyl. 3000 mil per år, all laddning hemma för elbilen.

Teslan var klart billigare än Volvon, trots högre inköpspris. 32,60 per mil för Teslan, 43,40 per mil för Volvon.

Slutsats: man ska inte stirra sig blind på inköpspriset när man bedömer totalkostnaden för en elbil.
Citera
2023-06-08, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Simora
Jag beräknade den genomsnittliga ägandekostnaden för en Tesla Model Y och en Volvo V60 B4 (bensin), med hjälp av Motormännens bilkostnadskalkyl. 3000 mil per år, all laddning hemma för elbilen.

Teslan var klart billigare än Volvon, trots högre inköpspris. 32,60 per mil för Teslan, 43,40 per mil för Volvon.

Slutsats: man ska inte stirra sig blind på inköpspriset när man bedömer totalkostnaden för en elbil.

Har du lust att presentera den kalkylen? Vilken tesla y valde du, den basutrustade utan parkeringssensorer och en räckvidd till lokala Ica kvantum? Och varför valde du en B4?

Presentera gärna kalkylen.
Senast redigerad av Einzelgaenger 2023-06-08 kl. 16:58.
Citera
2023-06-08, 19:00
Medlem
Med tanke på att en ny Renault Zoe går lös på 500.000 Sek så är Teslan rena fyndet. Man kan ju undra hur Renault säljer en endaste Zoe 2023?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in