2023-06-07, 13:45
Medlem
Hur ska VOLVO klara sig i den konkurrensen?
Förutom att priset är lägre är alla data högre/bättre!
Citera
2023-06-07, 15:02
Medlem
EX30 är en annorlunda bil (trots att den ser ut som vilken volvo suv som helst).

Den har ett bagageutrymme på bara 235 liter, vilket är i samma storleksklass som Fiat 500 Electric eller VW Up!.
Det går alltså inte att lasta in en barnvagn. Nej, knappt mer än några matkassar.

Dessutom har man bytt batteri-teknik i snik-varianten. Man använder LFP-batterier, vilket ju är bra för miljön. Det man kanske inte berättar är att dessa laddar LÅNGSAMT då det är kallt, och ibland är det kallt just i Sverige. (Därför har man också valt att möjliggöra hemmaladdning med bara 11 kW trots att många nuförtiden har 22 kW laddare hemma).
LFP-batterierna väger också mer än andra bilars, vilket gör att maxlast och räckvidd får lida.

Undrar verkligen hur Volvo skall kunna sälja denna bil i Europa, och framförallt vad skandinaviska bilköpare skall tycka om den?

Fast bil-reportrarna kommer förstås att strö rosor för en ny "Volvo" trots att den inte ens är tillverkad i en Volvo-fabrik utan byggs av Geely i Kina.
Citera
2023-06-07, 15:26
Medlem
Scrip7s avatar
Gick in och tittade på bilen. Ser verkligen inte fin ut, och utan att lägga väldigt många tusen på uppgraderingar och tillbehör så ser jag inte varför man ska köpa den och inte vilken annan valfri elbil som helst.
Citera
2023-06-07, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scrip7
Gick in och tittade på bilen. Ser verkligen inte fin ut, och utan att lägga väldigt många tusen på uppgraderingar och tillbehör så ser jag inte varför man ska köpa den och inte vilken annan valfri elbil som helst.

Det finns inte väldigt mycket tillval att göra. Två inredningsfärger, några extriörfärger, sportfälgar eller Performancevarianten.

Ändå säljer dom utav bara helvete, då fattar du hur bra bilen faktiskt är.
Citera
2023-06-07, 16:07
Moderator
MondoBizarros avatar
Bilar --> Elbilar
/Moderator
Citera
2023-06-07, 16:26
Medlem
Vet inte ven kostar, men en bil i den storleksklassen borde man inte behöva betala mer än 400 000 för i alla fall.
Är det mer så är den överprissatt.
Citera
2023-06-07, 16:38
Medlem
Kottkompotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Vet inte ven kostar, men en bil i den storleksklassen borde man inte behöva betala mer än 400 000 för i alla fall.
Är det mer så är den överprissatt.
Jojo, men vilka bilar för det priset levererar runt 400 hästar med fantastiskt vridmoment över hela registret?
Citera
2023-06-07, 16:41
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kottkompott
Jojo, men vilka bilar för det priset levererar runt 400 hästar med fantastiskt vridmoment över hela registret?
Vad ska du göra med 400 hästar i en liten plåtburk? Kommer du fram snabbare om du har mera hästar?
Citera
2023-06-07, 16:45
Medlem
Kottkompotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Vad ska du göra med 400 hästar i en liten plåtburk? Kommer du fram snabbare om du har mera hästar?
Varför ska man ha något roligt över huvud taget så säg?

Vad ska jag med mer än 2GB RAM i telefonen till när jag fortfarande kan läsa flashback och betala räkningarna på billigaste xiaomin?
Vad ska jag med kött och potatis till? Man blir väl mätt på gröt?
Varför vill jag att min fru älskar mig? Är det inte viktigare att jag älskar mig själv och utvecklar den teoretiska kapaciteten att leva som eremit och må bra ändå?
Citera
2023-06-07, 16:51
Medlem
Scrip7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OsynligTejp
Det finns inte väldigt mycket tillval att göra. Två inredningsfärger, några extriörfärger, sportfälgar eller Performancevarianten.

Ändå säljer dom utav bara helvete, då fattar du hur bra bilen faktiskt är.
Det som gör att Tesla sticker ut framför vilken annan valfri elbil, det är deras autopilot. Men det ingår inte i ts bil för 550k. Du måste betala 77 000 kr extra för att få det. Och då är det helt plötsligt en bil för 627 000 kr.

Bilen säljer bra på grund av bra marknadsföring. Inte på grund av hur bra bilen är.
Citera
2023-06-07, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Därför har man också valt att möjliggöra hemmaladdning med bara 11 kW trots att många nuförtiden har 22 kW laddare hemma

Är 22kW vanligt? Det är 32A på varje fas så så man måste ha huvudsäkring på minst 35A
Citera
2023-06-07, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scrip7
Det som gör att Tesla sticker ut framför vilken annan valfri elbil, det är deras autopilot. Men det ingår inte i ts bil för 550k. Du måste betala 77 000 kr extra för att få det. Och då är det helt plötsligt en bil för 627 000 kr.

Bilen säljer bra på grund av bra marknadsföring. Inte på grund av hur bra bilen är.

Inne på tredje teslan utan autopilot, fortfarande skitnöjd!

Du menar marknadsföringen som typ annonsering som Tesla snart ska börja med, men inte gjort?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in