• 2
  • 3
2013-04-24, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nickeloadian
Hur blir man egentligen smartare? Då tänker jag inte booksmart utan mer streetsmart. Problemet är att jag vill vara social, men inte känner att jag har någon förmåga av att vara det. Jag är inte speciellt intellektuell, och kan ärligt talat inte så mycket om någonting. Därav sitter jag (i alla fall ganska ofta) väldigt tyst och inte hänger med i diskussionerna när jag är i en grupp, vad det än nu är.
Vad är ert tips? I övrigt mår jag jättebra

Du blir smartare av att tänka som i att förstå.

Mat hjälper till, som sömn för att tänka effektivare.
Smarthet är en definition vi drar,, vad är smart nu repektive över tid.
vad ser du? och vilka slutsatser drar du.

fast ibland kan man bli smart bara av att skita i allt.

Smart är som visdom, andras värderingar som du för vidare i dig själv.
Citera
2013-04-25, 02:18
Om man känner sig smart är man smart. Alltså så får du intala dig själv att du är smart.
Citera
2013-04-25, 11:21
Medlem
Dadelmannens avatar
Träning (löpning, gärna orientering då man får ökat blodflöde samtidigt som man nyttjar fettklumpen innanför skallbenet - seriöst de smartaste människor jag träffat har oavsett sammanhang fan orienterat som barn). Även viss neorgenes i gyrus dentatus pga BDNF från muskler.

Sömn och vila - gör minnen hippocampusoberoende och befäster därigenom dem men leder även till generell LTD så sov inte för länge.

Lagom stress ger förstärkning av hippocampus (deklarativa minnen) och amygdala (emotionella minnen) mha kortisol, adrenalin och noradrenalin men långvarig och för stark stress kan vara neurotoxiskt för hippocampus.

Repetition är all kunskaps moder, pränta in synapsmönstren ordentligt.

Kemikalier; skippa spriten (GABA-A agonist, NMDA receptor antagonist och AMPA receptor antagonist) pangar fan sönder inlärning som medieras just av NMDA som är nödvändig för långtidspotentiering. Ja man får ju fan minnesluckor i höga doser, kan aldrig vara bra.

Ingen benso heller då kan du inte konsolidera minnen ordentligt.

Skippa brass med, slår på både amygdala och hippocampus. Ger dig inlärningsproblem, men även en softare personlighet (amygdala är fan ond).

Nootropica = kognitiv dopning är en genväg och finns en uppsjö av grejerna - förstärker synapsminne generellt - käka inte för mycket = epilepsi. Hur som är det nog mitt stalltips, det och träning.
Citera
2013-04-25, 11:25
Medlem
Dadelmannens avatar
Och just det, kompenserar du att vara lite efter med att vara jävligt nitisk och disciplinerad så är du snart långt före alla måttligt begåvade slackers.
Citera
2023-06-08, 14:30
Medlem
ända sättet är att hänga runt andra smarta personer det var så dom flesta blev bättre.
Citera
2023-06-16, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ForumsHack
ända sättet är att hänga runt andra smarta personer det var så dom flesta blev bättre.

Ja, lär av smarta personer, kanske.
Citera
2023-06-16, 21:15
Medlem
Skit i det. Du kommer ändå snart dö.
Citera
2023-06-17, 13:33
Medlem
Citat:
Hur blir man egentligen smartare? Då tänker jag inte booksmart utan mer streetsmart. Problemet är att jag vill vara social, men inte känner att jag har någon förmåga av att vara det. Jag är inte speciellt intellektuell, och kan ärligt talat inte så mycket om någonting. Därav sitter jag (i alla fall ganska ofta) väldigt tyst och inte hänger med i diskussionerna när jag är i en grupp, vad det än nu är.

De är bara ett fåtal som kan spinga hundra meter snabbt nog för att få uppmärksamhet och komma vidare och av dessa är de flesta snart ointressanta. Att förstå snabbt , minnas och kunna applicera detta är det som alla önskar eftersom detta är kungsvägen till framgång som är vägen till lycka. Att vara bäst är alltid bäst och de flesta har inte med det att göra över huvud taget. Man får acceptera detta och försöka hänga med så gott man kan.
Citera
2023-06-19, 03:38
Medlem
Allmänbildning är väl inte smarthet.

För mig är smarthet att man tror på rätt saker och har sunda värderingar.
T.ex. att man tror på liv efter döden, att man är emot Rysslands anfallskrig, att man är för ett Natomedlemskap, att man är snäll och trevlig, att man inte är rasist eller liknande, att man inte tror på diverse konspirationsteorier som t.ex. att utomjordingar finns på jorden, att man inte röstar på Vänsterpartiet eller Miljöpartiet, att man inte är religiös på en religion, o.s.v.

Ett exempel: om någon verkar vara smart och allmänbildad, men är för Rysslands anfallskrig, eller ens har sympati med Rysslands agerande, då är man helt plötsligt efterbliven.
Eller hur?
Senast redigerad av DeepDepp 2023-06-19 kl. 03:45.
Citera
2023-06-27, 22:59
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Tryck ctrl + w eller cmd + w.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här