Citat:

Ursprungligen postat av nickeloadian

Hur blir man egentligen smartare? Då tänker jag inte booksmart utan mer streetsmart. Problemet är att jag vill vara social, men inte känner att jag har någon förmåga av att vara det. Jag är inte speciellt intellektuell, och kan ärligt talat inte så mycket om någonting. Därav sitter jag (i alla fall ganska ofta) väldigt tyst och inte hänger med i diskussionerna när jag är i en grupp, vad det än nu är. Vad är ert tips? I övrigt mår jag jättebra 

ett lite trist svar, men kanske lite hjälp på vägen:
1) ät bra mat för hjärnan. hjärnan omsätter stora mängder energi samt kräver att det helt tiden finns olika spårämnen, äggviteämnen och grundsubstanser för uppbyggnad av transmittormolekyler och fetter för de viktiga myelinet. så om du vill vara riktigt seriös med detta så se till att få tag på någon bra bok eller hemsida som beskriver vilken mat som är bra för hjärnan. var lika noga med vad du ger hjärnan som när du tankar bilen eller fyller på olja, då vill man ju inte fylla på med fel molekyler ;-)
2) se till att få tillräckligt mycket sömn. under sömnen återställs den biokemiska och elektrofysiologiska homeostasen (jämvikten) i hjärnan och det finns även teorier om att hjärnan gör något som skulle kunna liknas vid diskrensning, defragmentering och reboot vid sömn - så sköt minst om din hjärna lika bra som din dator.
3) rör på dig, via t ex långa promenader, lite träning etc. genom detta får du kontinuerligt frisk luft, nya intryck, en stunds ro och avslappning samtidigt som du ser till att blodcirkulationen och många andra fysiologiska aktiviteter i kroppen håller igång. här är vi lite som manskiner, dvs mår bra av att vara igång. här frisätts även bra hormoner och signalsubstanser som gör hjärnan gott och som gör att du mår bra. de gäller att få igång tillväxtfaktorernas aktivering av nyrekrytering av både celler och dentritutskott/synapser och därmed gynna plasticiteten (omformningen) samt underlätta för ny inlärning och ökad associativ förmåga och snabbare tänk. 
4) var snäll mot din hjärna: stressa ej, gör sådant du tycker om att göra, försök att se saker ur nya perspektiv, gå olika vägar till jobbet, utmana dig själv i olika aktiviteter, prata med de som du tycker har något intressant att säga etc.
5) följ flera av de andra bra råden här i tråden samt flyt lite med känsla, dvs ha inte för höga krav på dig själv. det är när man mår bra som hjärnan utvecklas och byggs upp . . . 
6) håll dig borta från farmaka, droger och andra kemikalier eller våldsamma aktiviteter som kan skada hjärnan.