• 1
  • 2
2013-03-14, 18:22
Medlem
Hur blir man egentligen smartare? Då tänker jag inte booksmart utan mer streetsmart. Problemet är att jag vill vara social, men inte känner att jag har någon förmåga av att vara det. Jag är inte speciellt intellektuell, och kan ärligt talat inte så mycket om någonting. Därav sitter jag (i alla fall ganska ofta) väldigt tyst och inte hänger med i diskussionerna när jag är i en grupp, vad det än nu är.
Vad är ert tips? I övrigt mår jag jättebra
Citera
2013-03-14, 18:24
Medlem
Cosmo.Kramers avatar
Läs ett par timmar varje dag borde du få en bättre allmänbildning. Fast samtidigt har inte alla kapaciteten att vara intelligenta och smarta.
Citera
2013-03-14, 18:25
Medlem
Pachucas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nickeloadian
Hur blir man egentligen smartare? Då tänker jag inte booksmart utan mer streetsmart. Problemet är att jag vill vara social, men inte känner att jag har någon förmåga av att vara det. Jag är inte speciellt intellektuell, och kan ärligt talat inte så mycket om någonting. Därav sitter jag (i alla fall ganska ofta) väldigt tyst och inte hänger med i diskussionerna när jag är i en grupp, vad det än nu är.

Upplev så mycket du bara kan, lukta på allt, lyssna på allt, smaka på allt, prata med alla du kan och læs. Reflektera sedan øver allt du upplever!
Citera
2013-03-14, 18:26
Medlem
bosse.gote48s avatar
Drick dig på fyllan

Nämen du får helt enkelt börja prata med människor. Kan vara svårt från början, men det lossnar.
Ställ frågor även om du inte är intresserad av det dom pratar om.
Citera
2013-03-14, 19:02
Medlem
krakkels avatar
Världen blir så mycker mer deprimerande och ytlig om du är mer intelligent än majoriteten, det kan man utnyttja.

Jag ser mig själv som rätt smart, jag är en jäkel på att analysera både folk och situationer, ibland tänker jag så mycket och hamnar i så djupa tankebanor att jag får ångest.

Nej men jag citerar Stenmark: "Vissa är för dumma för att ha ångest, det är smart."
Citera
2013-03-14, 20:04
Medlem
Citat:

Det verkar som att du vill bli mera verbal och inte generellt smartare.
Verbal blir man som allt annat genom att öva. Se på standup och lär dig lite grundtekniker genom att härma. Ha som mål att du ska säga hej och ha ögonkontakt med
x antal perosner per dag. Småprata med folk om vädret mm. Konversera handlar mera om att lyssna och visa att man bryr sig än att säga något smart hela tiden.

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9127116700
Citera
2013-03-14, 23:05
Medlem
Chilippos avatar
Nyfikenhet, försök finna en gnutta intresse i allt!
Citera
2013-03-14, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chilippo
Nyfikenhet, försök finna en gnutta intresse i allt!

Tänkte precis skriva samma sak,
Instämmer.
Citera
2013-03-15, 12:49
Medlem
Sigeas avatar
Citat:
....
Jag är inte speciellt intellektuell, och kan ärligt talat inte så mycket om någonting. Därav sitter jag (i alla fall ganska ofta) väldigt tyst och inte hänger med i diskussionerna när jag är i en grupp, vad det än nu är.
Du kan nog inte göra så mycket annat än gilla läget och hitta andra som är likadana att hänga med.
Hoppas du gillar lagsporter, där finns det nog en del för dig att hämta.
Citera
2013-03-15, 17:06
Medlem
GudsSons avatar
Citat:
Hur blir man egentligen smartare? Då tänker jag inte booksmart utan mer streetsmart. Problemet är att jag vill vara social, men inte känner att jag har någon förmåga av att vara det. Jag är inte speciellt intellektuell, och kan ärligt talat inte så mycket om någonting. Därav sitter jag (i alla fall ganska ofta) väldigt tyst och inte hänger med i diskussionerna när jag är i en grupp, vad det än nu är. Vad är ert tips? I övrigt mår jag jättebra
ett lite trist svar, men kanske lite hjälp på vägen:

1) ät bra mat för hjärnan. hjärnan omsätter stora mängder energi samt kräver att det helt tiden finns olika spårämnen, äggviteämnen och grundsubstanser för uppbyggnad av transmittormolekyler och fetter för de viktiga myelinet. så om du vill vara riktigt seriös med detta så se till att få tag på någon bra bok eller hemsida som beskriver vilken mat som är bra för hjärnan. var lika noga med vad du ger hjärnan som när du tankar bilen eller fyller på olja, då vill man ju inte fylla på med fel molekyler ;-)

2) se till att få tillräckligt mycket sömn. under sömnen återställs den biokemiska och elektrofysiologiska homeostasen (jämvikten) i hjärnan och det finns även teorier om att hjärnan gör något som skulle kunna liknas vid diskrensning, defragmentering och reboot vid sömn - så sköt minst om din hjärna lika bra som din dator.

3) rör på dig, via t ex långa promenader, lite träning etc. genom detta får du kontinuerligt frisk luft, nya intryck, en stunds ro och avslappning samtidigt som du ser till att blodcirkulationen och många andra fysiologiska aktiviteter i kroppen håller igång. här är vi lite som manskiner, dvs mår bra av att vara igång. här frisätts även bra hormoner och signalsubstanser som gör hjärnan gott och som gör att du mår bra. de gäller att få igång tillväxtfaktorernas aktivering av nyrekrytering av både celler och dentritutskott/synapser och därmed gynna plasticiteten (omformningen) samt underlätta för ny inlärning och ökad associativ förmåga och snabbare tänk.

4) var snäll mot din hjärna: stressa ej, gör sådant du tycker om att göra, försök att se saker ur nya perspektiv, gå olika vägar till jobbet, utmana dig själv i olika aktiviteter, prata med de som du tycker har något intressant att säga etc.

5) följ flera av de andra bra råden här i tråden samt flyt lite med känsla, dvs ha inte för höga krav på dig själv. det är när man mår bra som hjärnan utvecklas och byggs upp . . .

6) håll dig borta från farmaka, droger och andra kemikalier eller våldsamma aktiviteter som kan skada hjärnan.
Citera
2013-03-18, 15:20
Bannlyst
Yoga...
Citera
2013-03-18, 16:25
Medlem
DigitalGuys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GudsSon
ett lite trist svar, men kanske lite hjälp på vägen:

1) ät bra mat för hjärnan. hjärnan omsätter stora mängder energi samt kräver att det helt tiden finns olika spårämnen, äggviteämnen och grundsubstanser för uppbyggnad av transmittormolekyler och fetter för de viktiga myelinet. så om du vill vara riktigt seriös med detta så se till att få tag på någon bra bok eller hemsida som beskriver vilken mat som är bra för hjärnan. var lika noga med vad du ger hjärnan som när du tankar bilen eller fyller på olja, då vill man ju inte fylla på med fel molekyler ;-)

2) se till att få tillräckligt mycket sömn. under sömnen återställs den biokemiska och elektrofysiologiska homeostasen (jämvikten) i hjärnan och det finns även teorier om att hjärnan gör något som skulle kunna liknas vid diskrensning, defragmentering och reboot vid sömn - så sköt minst om din hjärna lika bra som din dator.

3) rör på dig, via t ex långa promenader, lite träning etc. genom detta får du kontinuerligt frisk luft, nya intryck, en stunds ro och avslappning samtidigt som du ser till att blodcirkulationen och många andra fysiologiska aktiviteter i kroppen håller igång. här är vi lite som manskiner, dvs mår bra av att vara igång. här frisätts även bra hormoner och signalsubstanser som gör hjärnan gott och som gör att du mår bra. de gäller att få igång tillväxtfaktorernas aktivering av nyrekrytering av både celler och dentritutskott/synapser och därmed gynna plasticiteten (omformningen) samt underlätta för ny inlärning och ökad associativ förmåga och snabbare tänk.

4) var snäll mot din hjärna: stressa ej, gör sådant du tycker om att göra, försök att se saker ur nya perspektiv, gå olika vägar till jobbet, utmana dig själv i olika aktiviteter, prata med de som du tycker har något intressant att säga etc.

5) följ flera av de andra bra råden här i tråden samt flyt lite med känsla, dvs ha inte för höga krav på dig själv. det är när man mår bra som hjärnan utvecklas och byggs upp . . .

6) håll dig borta från farmaka, droger och andra kemikalier eller våldsamma aktiviteter som kan skada hjärnan.

Vad är bra sömn egentligen?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in