2023-06-08, 12:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
02:22, varifrån får du den tidsangivelsen?

Du påstod att hela Majas berättelse måste vara lögn. Men inget av ovanstående måste vara lögn.
02:19 rör sig telefonen. Hon måste ju få några minuter på sig på toaletten och att somna om.

Hur får du in ett mord tidigt efter ankomst till lägenheten utan att Majas uppgifter om Tove vid köksbordet 02:20 är en lögn?
Citera
2023-06-08, 12:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Hur vet du att J hade uppsåt?
J uppger att så inte var fallet och T följde frivilligt med hem till J.

Det var T som sökte upp J på Nöjet. Det var T som startade dispyten med en föraktfull kommentar - enligt T själv i samtalet med sambon.

För att M, vars trovärdighet inte ens tingsrätten anser tillförlitlig, säger att J hade uppsåt?
Mordbranden hemma hos T och My i deras pappas bostad kan likaväl varit riktad mot My i första hand. Enligt uppgift var det My J varit mest arg på tidigare.
Det är väl ganska uppenbart att Johanna hade uppsåt, om du lägger ihop alla indicier så är det uppenbart.
Johanna är farlig och sjuk.
Hon går över lik, bokstavligen för att få som hon vill, att vinna, få sista ordet.
Det du uppger, är Johannas påståenden, vilka man ska salta duktigt.
Det var Johanna själv som knuffade omkull Tove på Nöjet, enligt henne själv.
Sen fick hon inte gehör från de två ordningsvakterna på nöjet heller, hon försökte få poliser utanför Nöjet ayt göra någonting åt "oförrätten" men dom tyckte hon, Johanna, verkade påvrrkad och sa till henne att gå hem och sova.

Då brann det till i huvudet på henne och hon fick med sig Tove hem.
Tove skulle antagligen inte följt med om inte Maja varit med.
Maja gick o la sig och Johanna skulle väl säkert förmå Tove att radera känslig information ur sin mobil, gällande Johannas bravader, otrohet och mordbrand mot exkillen mm,
När Tove ska kissa attackerar Johanna henne, ebligt Johanna själv, bakifrån så att Tove tappar markkontakt och ramlar illa, sen sätter hon sig på Toves bröstkorg och griper tag hårt runt Toves hals. Hur Tove låter och ser ut har hon själv berättat om.

Johanna är körd och tänkte ta Maja med sig.
Citera
2023-06-08, 12:16
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mercede
men tidslinjen faller, om man även räknar in pappans förhör.

Efter dunsen ska han ha hört slag,sparkar eller något, han gick ner igen. de hör sen johannas dörr öppnas o stängas några ggr innan de går ut o möter johanna.

Johanna ska alltså ha hunnit fälla Tove, dödat henne, öppnat och stängt dörren ett flertal ggr inom loppet av 4-6 min?
Du tror alltså mer på Johannas "10 sekunder" än rättsläkaren som säger att det var mer långdraget?

Precis, tidslinjen håller inte. Det är inte ens nära.

Och vad många inte tänker på är att oavsett om man kvävs av strypning eller av mat, så tar det betydligt mer än 10 sekunder att dö. Och hela det förloppet skall då, om man nu tror på mobbarnas version, ha skett efter att grannen stod utanför dörren och ringde på och hörde Tove vid fullt medvetande sparka i väggen.

Omöjligt.
Citera
2023-06-08, 12:17
Avslutad
Citat:
men tidslinjen faller, om man även räknar in pappans förhör.

Efter dunsen ska han ha hört slag,sparkar eller något, han gick ner igen. de hör sen johannas dörr öppnas o stängas några ggr innan de går ut o möter johanna.

Johanna ska alltså ha hunnit fälla Tove, dödat henne, öppnat och stängt dörren ett flertal ggr inom loppet av 4-6 min?
Du tror alltså mer på Johannas "10 sekunder" än rättsläkaren som säger att det var mer långdraget?
Nu har jag inte tiden för avgång till Donken i huvudet och heller inte tillgång till FUPen, men det var väl 02:46 grannens mobil rörde sig ner för trappan? Mordet tar kanske 5 min. Johanna rör sig ut mer eller mindre direkt för att flytta cykeln. Tiderna håller.
Citera
2023-06-08, 12:23
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Ovan känner jag att du i princip tokförklarar MJ.

"Men att omsätta tankar i handlingar vållar ofta stora problem, ändan kommer inte ur vagnen. Allt går segt, lite i ultrarapid".

Hoppas jag/någon aldrig behöver möta henne i trafiken... hur kunde hon få körkort?

Processa vad JJ gjort, tänt eld på div ställen där liv kunnat gå till spillo... hur lång tid skulle det behöva ta för MJ att förstå enl dig? Varför anmälde hon inte när hon "processat" klart?

Hur kan det komma sig att MH kommer ihåg vad J berättar för henne under ett par timmar i bilen dagen efter mordet... OM det nu var så att hon inte var med i badrummet vid tillfället?

Menar du att MH skulle fundera på om det verkligen var ett lik hon såg hemma hos JJ, att det verkligen var ett lik som hon hjälpte till att bära ner, att det verkligen var ett lik de körde ut i skogen?
Nu har du blandat, rört ihop och gett.

I trafiken sitter du inte och funderar över vad du skulle vilja eller behöva göra. Där bestämmer och styr trafiksituationen, d v s trafiken är draglok och "drar igång" dig och du gör vad trafiken visar att du behöver göra. Reaktionsförmågan är inte påverkad. Hon kanske t o m har snabbare reaktionsförmåga än du? Den vet vi inget om.
Svårigheten ligger i att komma igång.

Processvårigheter handlar om tillgång till sina tankar och att omvandla tankar till ord. De gör sig främst gällande i prestationssituatoner.
M behöver inte prestera något för att förstå vad bränderna kunde lett till så den svårigheten gör sig inte gällande i det sammanhang du beskriver.
Möjligtvis tänker hon inte längre än näsan räcker även om hon vet att liv kan gå till spillo, men det har inte med processvårigheter att göra.
Varför hon inte berättat för någon har Notknapparen förtjänstfullt förklarat ett antal gånger.

Att M minns vad J berättade beror troligtvis på att det berörde henne känslomässigt.
Återgav M allt vad J berättade för henne? M hade kanske glömt hälften? Det vet vi inget om.
Vad vi däremot vet är att J presenterade en story som skulle fria dem från misstankar. Den storyn skulle bankas in och upptog förmodligen större delen av minnet från Illharjen.

Dina sista frågor uppfattar jag som ett missförstånd av processvårigheter. Att ha dessa svårigheter innebär inte att man är trögtänkt, endast att man I pressade situationer har svårigheter att presentera dina tankar.
Om M är trögtänkt vet vi inte, kanske kan man ha aningar då hon även har problem med det logiska, men givetvis har hon fattat direkt att det var ett lik hon såg utan att ens fundera.
Citera
2023-06-08, 12:27
Medlem
Citat:
fast hur kan dunsen varit 02:40 om de lämnade för mc donalds 02:44 (eller om det var 46)

Grannen har ju själv sagt att han är osäker på tiden så varför baserar du alla dina tankar kring 02:40?

https://sverigesradio.se/artikel/darfor-gar-inte-tingsrattens-tidslinje-ihop

I det här inslaget går de igenom tidslinjen, grannens mobil rör sig 02.45.39. Han hämtar den i lägenheten då efter att ha pratat med Johanna i trappan och sedan går han till bilen. Någon minut senare åker de iväg.
Nej TRs tidslinje går inte ihop med grannens egen berättelse .
Senast redigerad av EsmeraldaFelicia 2023-06-08 kl. 12:37.
Citera
2023-06-08, 12:31
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
02:19 rör sig telefonen. Hon måste ju få några minuter på sig på toaletten och att somna om.

Just precis.
Det är bara en liten detalj som du missar.
Svävade Maja tillbaka till sängen?
För telefonen har i alla fall inte registrerat att hon gick tillbaka till sängen 02:22.

Jag har många gånger sagt att de där rörelseregistreringarna inte bevisar någonting annat än att telefonen vid de två tillfällena har satts i rörelse på ett eller annat vis, och man får vara försiktig med att dra alldeles för långtgående slutsatser av det.

Citat:
Hur får du in ett mord tidigt efter ankomst till lägenheten utan att Majas uppgifter om Tove vid köksbordet 02:20 är en lögn?

Så nu har "hela Majas berättelse" plötsligt minskats ner till en enda detalj. Då är vi kanske överens om att det inte alls är så att "hela Majas berättelse" måste vara en lögn för att det skall kunna vara som jag skrev?

Jag har också vid flera tillfällen påtalat möjligheten att Majas påståenden om toalettbesök mycket väl kan vara lögner enbart anpassade för att förklara de bevis som polisen lägger fram. Hennes telefon visar att den registrerat rörelse, alltså "måste" hon ha rört på sig, hon vet att hon varit på toaletten under natten. Tror du hon kollade vad klockan vad då? Det tror inte jag. Men har telefonen registrerat en rörelse, så var det nog då, så då säger hon det. Men om det var så, det vet vi inte. Kanske låg hennes telefon kvar på sängen. Kanske registrerade telefonen rörelse därför att den flyttades på sängen eller rördes på sängen. Vi vet inte. Det kan vara som Maja säger, det kan vara som Johanna säger, det kan vara på något annat vis. Vi vet inte. Det finns inget som gör det ena mer eller mindre sannolikt.

Det vi dock fått veta, är att Maja har problem med att sortera minnen. Sömndrucken, berusad, mitt i natten, såg Tove och Johanna vid bordet. Ja du, jag tvivlar inte en sekund på att det är rörigt i Majas huvud kring exakt vid vilken minut som exakt vilken grej skedde. Den som tror tvärtom är bra naiv, ärligt talat. Sedan var det väl så att enligt Johannas tidiga förhör så visste hon inte var Maja tog vägen eller om Maja sov, och även att Tove dog relativt snart efter att de ankom till lägenheten. Visst kan det vara så att Johanna ljuger om det. Men det är svårt att se varför hon skulle ljuga om tidpunkten. Intressant är dock att Johanna tillstår att Tove åkte i govlet med en rejäl duns, och att Tove sparkade i väggen. Och tänka sig, det passar ju perfekt ihop med de "bevis" i form av vittnesmål som polisen presenterat. Så vad kom först, hönan eller ägget? Återigen tvivlar jag inte en sekund på att Johanna anpassar sin historia efter vad polisen presenterar. Det är bara den lilla detaljen som hon inte tänker på, att tidslinjen inte stämmer i hennes berättelse om ett skeende ganska snart efter de kom hem och att den inte heller håller om mordet skedde efter att grannen hörde sparkarna i väggen.

Så var ligger sanningen? Ja, jag tror att sanningen ligger närmast det som Maja och Johanna berättar inledningsvis i förhören, undantaget så klart deras uppdiktade historia. Men det är också viktigt att förstå att deras uppdiktade historia så klart förhåller sig till sanningen och det verkliga förloppet i någon utsträckning.
Citera
2023-06-08, 12:36
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Nu har jag inte tiden för avgång till Donken i huvudet och heller inte tillgång till FUPen, men det var väl 02:46 grannens mobil rörde sig ner för trappan? Mordet tar kanske 5 min. Johanna rör sig ut mer eller mindre direkt för att flytta cykeln. Tiderna håller.
hur trovärdig tror du tiden 02:40 är egentligen?

grannen i sina förhör:

"Lahanj berättar att runt klockan 03 så hörde de en jättehög smäll från grannen där upp,
Johanna."

"allt var lugnt och tyst i huset fram till
ungefär klockan 03:00."

"Förhörsledaren; I tidigare förhör;
Lahanj berättar att runt klockan 03 så hörde de e jättehög smäll från grannen där upp, Johanna.
Vad det är som gör att han minns att det var just den tiden, vad
hänger han upp det på.
Lahanj säger att det var för att hans pappa ropade på honom och då kollade Lahanj på
klockan och såg att hon var ungefär vid 03"

pappan:
"Klockan var runt 02:30-02:45 på natten"

"Farouk erbjöd då återigen att Lahajn kunde
hjälpa till och köra henne och hon sa då att det gick bra. Detta var efter klockan 03:00.
Lahajn försvann med bilen och kom hem igen efter cirka 15 minuter. Klockan var någonstans
runt 03:00-03:30."

Sen har vi tidslinjen:
Låt säga 02:40 hör de dunsen, sonen går upp och ringer på dörren några ggr (man brukar normalt vänta på någon reaktion innan man plingar en till gång, x antal sekunder,minuter)
Sonen går ner och de sätter sig i soffan och pratade igenom det som hänt (lägg till några minuter)
Pappan hör sen Johannas dörr öppnas och stängas några ggr (kanske 1 min)

Allt detta ska ha hänt inom loppet av 4-6 min. känns ju hmmm,,,trovärdigt?

"Han bad sedan sonen att gå upp och kolla ifall det hänt något i lägenheten.
Sonen gick upp och plingade på ett par gånger men ingen öppnade. Sonen kunde inte uppfatta
ifall någonting hänt och Farouk bad honom då att komma tillbaka ner igen.
De sätter sig i soffan i vardagsrummet igen men de kände sig oroliga. De visste inte vad de
skulle göra och pratade igenom vad som hade hänt.
Farouk hör att dörren till lägenheten ovanför öppnas och stängs 2-3 gånger. Klockan är 03:00 eller liknande."
Citera
2023-06-08, 12:37
Medlem
flashmaners avatar
Citat:

Ok, vi kollar:

02:46 ger de sig av mot donken.

5 minuter säger du att det från mordet tills de ger sig av mot donken och då räknar du visst med att Johanna reser sig raka vägen upp från ett strypmord och promenerar rakt ner till grannen direkt, för att där växla några ord med honom och sedan gå tillbaka upp till sin lägenhet och växla några ord med Maja innan hon återigen kommer ner till grannen och de ger sig av. Men ok, låt oss tro på detta fullständigt orimliga antagande för en sekund.

Då landar vi i att mordet skedde 02:41.

Maja kom i på toaletten 02:43.

Så antingen medger du nu att Maja inte var med, eller så medger du att tidslinjen inte håller.

Något annat alternativ finns inte, så vilket är det?
Citera
2023-06-08, 12:46
Medlem
flashmaners avatar
Om det nu var så att Johanna omedelbart efter att hon inte har strypt Tove i bara 10 sekunder, helt utan att fundera över hur Tove egentligen mår, kastar sig upp och ut i trapphuset och ner till grannen, för att på några få minuter hinna allt som skall hinnas, och Johanna inte hade uppsåt att döda Tove, och efter bara 10 sekunder helt omöjligen kan ens tro att Tove är död, inte skriker till grannen - Min kompis behöver hjälp!

Ja, för så måste det vara, om vi skall tro på den löjligt krystade version och uppenbart uppdiktade version som börjat mejslas fram.

Det största problemet för vissa i tråden är att sy ihop tre saker

1. Att Johanna mördade Tove
2. Att Johanna gjorde det på 10 sekunder
3, Att Maja var med

För det är dessa tre saker som måste sammanfalla om mobbarna i tråden skall kunna få ihop sin story, nämligen att mordet skedde efter 02:43, vilket är en förutsättning för att placera Maja på toaletten. Och då kan mordet inte ha tagit mer än 10 sekunder, om Johanna sedan skall hinna med allt som grannen säger att hon hunnit med.

Varenda människa med minst en enda levande hjärncell förstår varför vi är några som under långt tid hävdat att tidslinjen inte håller.

För tidslinjen håller inte.

Och alldeles särskilt håller inte Johannas bortförklaringar. Tove dog på 10 sekunder och ögonblickligen visste Johanna att Tove var död och att ingen kan få veta något om denna tragiska olycka. En hamburgare är vad Maja behöver nu.

Men för helvete ... ... ...

Skärp er!
Citera
2023-06-08, 12:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Just precis.
Det är bara en liten detalj som du missar.
Svävade Maja tillbaka till sängen?
För telefonen har i alla fall inte registrerat att hon gick tillbaka till sängen 02:22.

Jag har många gånger sagt att de där rörelseregistreringarna inte bevisar någonting annat än att telefonen vid de två tillfällena har satts i rörelse på ett eller annat vis, och man får vara försiktig med att dra alldeles för långtgående slutsatser av det.

Så nu har "hela Majas berättelse" plötsligt minskats ner till en enda detalj. Då är vi kanske överens om att det inte alls är så att "hela Majas berättelse" måste vara en lögn för att det skall kunna vara som jag skrev?

Jag har också vid flera tillfällen påtalat möjligheten att Majas påståenden om toalettbesök mycket väl kan vara lögner enbart anpassade för att förklara de bevis som polisen lägger fram. Hennes telefon visar att den registrerat rörelse, alltså "måste" hon ha rört på sig, hon vet att hon varit på toaletten under natten. Tror du hon kollade vad klockan vad då? Det tror inte jag. Men har telefonen registrerat en rörelse, så var det nog då, så då säger hon det. Men om det var så, det vet vi inte. Kanske låg hennes telefon kvar på sängen. Kanske registrerade telefonen rörelse därför att den flyttades på sängen eller rördes på sängen. Vi vet inte. Det kan vara som Maja säger, det kan vara som Johanna säger, det kan vara på något annat vis. Vi vet inte. Det finns inget som gör det ena mer eller mindre sannolikt.

Det vi dock fått veta, är att Maja har problem med att sortera minnen. Sömndrucken, berusad, mitt i natten, såg Tove och Johanna vid bordet. Ja du, jag tvivlar inte en sekund på att det är rörigt i Majas huvud kring exakt vid vilken minut som exakt vilken grej skedde. Den som tror tvärtom är bra naiv, ärligt talat. Sedan var det väl så att enligt Johannas tidiga förhör så visste hon inte var Maja tog vägen eller om Maja sov, och även att Tove dog relativt snart efter att de ankom till lägenheten. Visst kan det vara så att Johanna ljuger om det. Men det är svårt att se varför hon skulle ljuga om tidpunkten. Intressant är dock att Johanna tillstår att Tove åkte i govlet med en rejäl duns, och att Tove sparkade i väggen. Och tänka sig, det passar ju perfekt ihop med de "bevis" i form av vittnesmål som polisen presenterat. Så vad kom först, hönan eller ägget? Återigen tvivlar jag inte en sekund på att Johanna anpassar sin historia efter vad polisen presenterar. Det är bara den lilla detaljen som hon inte tänker på, att tidslinjen inte stämmer i hennes berättelse om ett skeende ganska snart efter de kom hem och att den inte heller håller om mordet skedde efter att grannen hörde sparkarna i väggen.

Så var ligger sanningen? Ja, jag tror att sanningen ligger närmast det som Maja och Johanna berättar inledningsvis i förhören, undantaget så klart deras uppdiktade historia. Men det är också viktigt att förstå att deras uppdiktade historia så klart förhåller sig till sanningen och det verkliga förloppet i någon utsträckning.
Vad du säger, om än med många ord, är att det inte går att lita på Majas uppgifter?
Citera
2023-06-08, 12:56
Avslutad
Citat:
hur trovärdig tror du tiden 02:40 är egentligen?

grannen i sina förhör:

"Lahanj berättar att runt klockan 03 så hörde de en jättehög smäll från grannen där upp,
Johanna."

"allt var lugnt och tyst i huset fram till
ungefär klockan 03:00."

"Förhörsledaren; I tidigare förhör;
Lahanj berättar att runt klockan 03 så hörde de e jättehög smäll från grannen där upp, Johanna.
Vad det är som gör att han minns att det var just den tiden, vad
hänger han upp det på.
Lahanj säger att det var för att hans pappa ropade på honom och då kollade Lahanj på
klockan och såg att hon var ungefär vid 03"

pappan:
"Klockan var runt 02:30-02:45 på natten"

"Farouk erbjöd då återigen att Lahajn kunde
hjälpa till och köra henne och hon sa då att det gick bra. Detta var efter klockan 03:00.
Lahajn försvann med bilen och kom hem igen efter cirka 15 minuter. Klockan var någonstans
runt 03:00-03:30."

Sen har vi tidslinjen:
Låt säga 02:40 hör de dunsen, sonen går upp och ringer på dörren några ggr (man brukar normalt vänta på någon reaktion innan man plingar en till gång, x antal sekunder,minuter)
Sonen går ner och de sätter sig i soffan och pratade igenom det som hänt (lägg till några minuter)
Pappan hör sen Johannas dörr öppnas och stängas några ggr (kanske 1 min)

Allt detta ska ha hänt inom loppet av 4-6 min. känns ju hmmm,,,trovärdigt?

"Han bad sedan sonen att gå upp och kolla ifall det hänt något i lägenheten.
Sonen gick upp och plingade på ett par gånger men ingen öppnade. Sonen kunde inte uppfatta
ifall någonting hänt och Farouk bad honom då att komma tillbaka ner igen.
De sätter sig i soffan i vardagsrummet igen men de kände sig oroliga. De visste inte vad de
skulle göra och pratade igenom vad som hade hänt.
Farouk hör att dörren till lägenheten ovanför öppnas och stängs 2-3 gånger. Klockan är 03:00 eller liknande."
Vi har alldeles tydliga tidsuppgifter för Donken-resan. De är utgångspunkten. Sen räknar man sig bakåt.

Du får avgöra själv om du tycker att det verkar trovärdigt att grannens uppgifter att dunsen, påringningen på dörren och Donken-färden hände i närhet av varandra. Jag - och rätten - säger att det är mycket trovärdigt. Jag har inte hört någon av advokaterna ifrågasätta det heller. Alla verkar överens. Det placerar dunsen tidsmässigt en 5-10 min före avresa till Donken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in