Citat:
Ursprungligen postat av
Kellywoman
Jag förstår inte alls liknelsen i detta fallet?
Jag anser inte att någon av tjejerna i detta fallet kan dömas till dråp. Dessutom saknas helt motvärnsskador så det är uppenbart att Tove inte attackerat någon. Det har ju heller inte J eller M påstått bortsett från att hon försökte ta sig loss genom att ta händerna runt J hals. Men där stod ju M redo att hjälpa till så T blev försvarslös och mordet kunde genomföras
För att klassas som dråp behöver det inte varit en fysisk kamp mellan GM och offer eller föreligga ett fysisk angrepp på GM.
Det räcker med att dråpet skedde "i stundens hetta" - dvs GM var upprörd.
Det är möjligt att Ts död inte ens kan klassas som dråp om T kan ha dött av en olycklig kroppslig reaktion där hon aspirerade maginnehållet. Det klassas då som ett "oaktsamhetsbrott" och vi kommer då ännu längre ner på straffskalan - till "vållande ".
Där finns det
vållande av normalgraden (böter till 2 års fängelse) och "
grovt vållande"( 6 månader till 6 års fängelse)
Det finns olika beskrivningar för att definiera dråp. Här är några:
"Lagtexten:
Är brott som i 1 § sägs med hänsyn till de omständigheter som föranlett gärningen eller eljest att anse som mindre grovt, dömes för dråp till fängelse, lägst sex och högst tio år."
Olika beskrivningar:
"
Dråp är, liksom mord, ett uppsåtligt dödande av en annan människa, men betraktas som en lindrigare form än mord. Dråp innebär att det finns förmildrande omständigheter, till exempel att gärningsmannen var alkohol- eller drogpåverkad eller dödade i stundens hetta och ångrar handlingen. "
"
Dråp är ett mord som på grund av omständigheterna anses som mindre grovt, till exempel på grund av att det inte ses som planerat eller att gärningsmannen blivit provocerad. "
I princip om T dog av aspiration och J verkligen släppte efter 10 sekunders strypgrepp, är det nog "vållande/grovt vållande" som ligger närmast till hands rent juridiskt, skulle jag gissa.
Max 6 års fängelse kan det då bli frågan om + tillägg för gravfridsbrottet.