2023-06-07, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Tack för ett bra inlägg! Det här antar jag förklarar hur Maja och ca 20 000 barn och ungdomar med liknande diagnos fungerar på ett vardagligt plan.

Det går dock inte att komma ifrån att vissa i tråden använder Majas egen berättelse som sanning och förklaring till hennes agerande. Den står i många delar i kontrast till övriga oberoende vittnesmål och även uppgifter från M s egna tidiga förhör.

Jag tänker främst på hennes påstådda rädsla för J.
Deras ojämna relation där J påstås utnyttja M.
Att M blivit hjärntvättad av J.
Att M blivit traumatiserad och chockad av händelsen och oförmögen att berätta sanningen.
att J varit euforisk glad efter mordet.
Att anledningen till att hon började berätta var att det började gå upp för henne att J inte var en riktig kompis.

Allt ovan kommer från M själv, ingen annan! En person som ljugit konsekvent i förhör efter förhör blir nu helt plötsligt trodd när hon kommer med nya förklaringar, efter att hennes tidigare spräckta.

Tyvärr har min tidigare uppfattning att M lider av en empatistörning inte ändrats. Det finns flera tecken på det som jag redan nämnt.

Ja kan man sitta i så många veckor i förhör och höra hur anhöriga letar efter Tove utan att yppa ett ljud. En död person som hon själv ”känt sig tvingad” att hjälpa till att flytta. Att ha den vetskapen att hon ligger bränd och kastad som sopor utan att bryta ihop då kan man inte annat än sakna empati.
Citera
2023-06-07, 23:17
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Ja, det där med vem som satte på spotify kan de ju se i telefonloggarna. Och om Johanna vill göra gällande att Maja satt på spotify i Johannas telefon, ja, vem var det i så fall som sprang omkring med Majas telefon vid 0219 och 0243 kan man undra. För inte kan det väl återigen vara så att vi skall tro på det Johanna säger bara när det passar.

A 153/35

Tidslinjen:

"5.5.3 Johannas telefon lämnar dumpningsplatsen
Kl. 04:50 slutar telefonen positionera vid dumpningsplatsen. Kl. 05:17.02 positionerar den återigen vid bostaden på Storgatan.
Enhetsloggen från Johannas mobiltelefon har registrerat att Spotify applikationen startas kl.
04:51:34.
Loggen i Johannas telefon visar att telefonen sätter igång Spotify applikationen i samband med
att telefonen lämnar platsen där Toves kropp dumpades"

Ruggigt, bara 1,5 minuter efter att de lämnat Tove, sätter Johanna på musiken.

Förhör Maja:

"M: Nej men jag, eh, jag sätter ner huvudet i knät igen och somnar och sen så, ja kommer
Johanna tillbaka till bilen. Jag tror, jag kommer inte ihåg om hon sa någonting då men hon
sätter, ja, hon sätter på bilen och sätter på musik och sen åker vi, ja hem då.
F: Okej hon sätter på bilen och sätter på musik?
M: Mmm.
F: Jaha vad var det för musik?
M: Nej, eh, Bolaget heter gruppen.
F: Jaha. Sa hon någonting i samband med att hon gjorde det? Satte på musik?
M: Nej inte vad jag kommer ihåg.
F: Nej. Okej men vet du varför hon satte på musik?
M: Nej vi brukar lyssna på musik när vi åker bil.
F: Mmm. Så hon kom tillbaka till bilen, startade bilen och satte på musik. Och sen?
(Kraftigt störande ljud från byggarbeten i huset)
"

Förhör Johanna
A 153/1034

"BF: På vägen, alltså när ni hade lämnat av Tove i skogen och satt er i bilen när ni sen åker
mot Vetlanda, vad gör ni?
J: Jag minns inte. Jag tror det var ganska tyst faktiskt. Det var väldigt chockartat liksom men
något sa vi säkert. Vi pratar ju alltid men jag kan inte komma något exakt som vi sa.
BF: Jag tänker om ni pratade någonting om det som hade hänt så att säga?
"
Citera
2023-06-07, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Har Maja sagt att Tove blir inknuffad i badrummet?

Ja.. JJ har berättat det för henne..

Undrar fortfarande varför TTss gylf var nere..

Varför var TTs bröst lottade? Gick JJ igång på detta...... Det hon så många gånger sett på porrfilmen där en tjej som är skrämmande lik TT blir strypt och våldtagen.....
Citera
2023-06-07, 23:32
Medlem
Alonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Man förstår inte vad människor kan göra ibland. Även de som är introverta och verkar vara oföretagsamma till sin läggning.

Tänk bara på superfjanten och mytomanen Anatoli som fick den undergivna Leo att stycka Anatolis pappas kropp...och tro på alla sagor A kastade ur sig. Det är ju fasansfullt.

Så det är ju glasklart att sånt kan ske.

Prexix samma tanke slog mig, tänk Rut-Leo var ju utbytesstudent i Japan ett år, pluggade USK och arbetade samtidigt, utanpå allt detta jobb i caféet, men blev HELT styrd av blådåren Anatolij.

Johanna har nog samma förmåga att styra (stackars) Maja, som en radiostyrd bil, rätt hemskt faktiskt.

Johanna var nog Majas enda kompis.

Klart Maja ska straffas för vad hon gjort, men inte lika hårt som Johanna.
Citera
2023-06-07, 23:36
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
A 153/35

Tidslinjen:

"5.5.3 Johannas telefon lämnar dumpningsplatsen
Kl. 04:50 slutar telefonen positionera vid dumpningsplatsen. Kl. 05:17.02 positionerar den återigen vid bostaden på Storgatan.
Enhetsloggen från Johannas mobiltelefon har registrerat att Spotify applikationen startas kl.
04:51:34.
Loggen i Johannas telefon visar att telefonen sätter igång Spotify applikationen i samband med
att telefonen lämnar platsen där Toves kropp dumpades"

Ruggigt, bara 1,5 minuter efter att de lämnat Tove, sätter Johanna på musiken.

Förhör Maja:

"M: Nej men jag, eh, jag sätter ner huvudet i knät igen och somnar och sen så, ja kommer
Johanna tillbaka till bilen. Jag tror, jag kommer inte ihåg om hon sa någonting då men hon
sätter, ja, hon sätter på bilen och sätter på musik och sen åker vi, ja hem då.
F: Okej hon sätter på bilen och sätter på musik?
M: Mmm.
F: Jaha vad var det för musik?
M: Nej, eh, Bolaget heter gruppen.
F: Jaha. Sa hon någonting i samband med att hon gjorde det? Satte på musik?
M: Nej inte vad jag kommer ihåg.
F: Nej. Okej men vet du varför hon satte på musik?
M: Nej vi brukar lyssna på musik när vi åker bil.
F: Mmm. Så hon kom tillbaka till bilen, startade bilen och satte på musik. Och sen?
(Kraftigt störande ljud från byggarbeten i huset)
"

Förhör Johanna
A 153/1034

"BF: På vägen, alltså när ni hade lämnat av Tove i skogen och satt er i bilen när ni sen åker
mot Vetlanda, vad gör ni?
J: Jag minns inte. Jag tror det var ganska tyst faktiskt. Det var väldigt chockartat liksom men
något sa vi säkert. Vi pratar ju alltid men jag kan inte komma något exakt som vi sa.
BF: Jag tänker om ni pratade någonting om det som hade hänt så att säga?
"

Det där med att mobilen "slutar positionera", det kan inte vara en särskilt exakt tidpunkt. Om jag förstår saken rätt är det istället så att man har en sista positionering vid platsen 04:50 eller tidigare. Och det är ett visst intervall mellan positioneringarna. Bara 1,5 minuter efter sista positionering sätts Spotify på. Det är rimligt att anta att sista positioneringen inte exakt sammanfaller med tidpunkten för när de lämnar platsen, utan att det sker strax efter sista positioneringen. Så mitt antagande blir då att det som Maja säger stämmer alldeles utmärkt, Johanna sätter på Spotify, och så åker de därifrån. Johanna var nog belåten redan innan hon satte sig i bilen.
Citera
2023-06-07, 23:40
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alonen
Prexix samma tanke slog mig, tänk Rut-Leo var ju utbytesstudent i Japan ett år, pluggade USK och arbetade samtidigt, utanpå allt detta jobb i caféet, men blev HELT styrd av blådåren Anatolij.

Johanna har nog samma förmåga att styra (stackars) Maja, som en radiostyrd bil, rätt hemskt faktiskt.

Johanna var nog Majas enda kompis.

Klart Maja ska straffas för vad hon gjort, men inte lika hårt som Johanna.

Ja, Maja skall straffas för det hon gjort.

Och Johanna skall straffas för det hon gjort.

I slutändan blir det dock så att respektive straffas för det som kan bevisas att de har gjort.

Johanna får livstid för mord och Maja får ett par år för gravfridsbrott, är min gissning.
Citera
2023-06-07, 23:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Tycker det är självklart att mordet skedde tidigare. Trion kom till lägenheten strax innan 02.00. Sen var det "visning av lägenheten" och den torde ha skett omedelbart.

Men sen då? Satt JJ och TT i köket och pratade i 30 minuter? Det tror jag inte ett dugg på. Mordet har säkerligen skett runt 02.10-02.15. Sen satt JJ och MH och "pustade ut", (som JJ har sagt) och kollade "flera gånger" på pulsen, som de sa att de inte klarade av att hitta...men de begrep iaf att TT var död.

Sen paketerandet av TTs kropp.

Grannen måste ha tagit fel på tiden. Men i slutänden tror jag inte att just den exakta tidpunkten då TT dog, är avgörande för skuldfrågan och domslutet i HR.
Skulle grannarna - 2 st - ha tagit fel på en halvtimme mitt i natten när de oroade står och lyssnar efter ljud? McD-resan sätter tidsramen för när grannarna hörde dunsen och de andra ljuden.

Det var god stämning mellan tjejerna på väg till Johanna efter Nöjet. Jag har inga problem att tro att den goda stämningen initialt rådde mellan tjejerna även när de kom hem till Johanna, men att den successivt försämrades när de började prata om sina mellanhavanden. Det verkar troligt att de först gick en sväng i lägenheten och sen satte sig i köket och pratade. Efter en halvtimme var de så osams så Tove tänkte lämna, kanske uttalade hon nåt hot mot Johanna typ ”Ingen kommer vilja vara din kompis när jag berättar om det här tjafset”. Då slår det slint hos Johanna, hon påminns om när Tove tidigare har fått folk att ta avstånd från Johanna. Johanna hoppar på Tove som värjer sig varpå Maja hoppar in o hjälper Johanna.
Citera
2023-06-07, 23:53
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Tack för ett bra inlägg! Det här antar jag förklarar hur Maja och ca 20 000 barn och ungdomar med liknande diagnos fungerar på ett vardagligt plan.

Det går dock inte att komma ifrån att vissa i tråden använder Majas egen berättelse som sanning och förklaring till hennes agerande. Den står i många delar i kontrast till övriga oberoende vittnesmål och även uppgifter från M s egna tidiga förhör.

Jag tänker främst på hennes påstådda rädsla för J.

Jag tror inte hon känt rädsla, men mycket tänkbart något odefinierbart olustigt vid bränderna och när J tyckt hon skulle bryta med sin familj.
Rädslan tror jag Svegfors lockade fram som förmildrande och FL för att klämma sanningen ur henne. De "hjälpte" henne sätta ord på den obestämda känsla hon ibland haft.

Citat:
Deras ojämna relation där J påstås utnyttja M.
Att M blivit hjärntvättad av J.

Visst var relationen ojämn. M var beroende av J, men J var inte beroende av M. Dock passade det J alldeles förträffligt med en ja-sägande svans.

Hjärntvättad och hjärntvättad, jag tror att M inte var främmande för morbid humor utan såg Js kollage och hatdikter som lite kul. Att J menade vartenda ord, tror jag inte M skänkte en tanke.
M visste att hon var beroende av J, att hon behövde vara följsam för att inte bli ratad och visa att hon stod upp för J när det blåste snålt. Hjärntvätt? Kanske.
En form av hjärntvätt kan man väl kalla det när Ms egna kompassnål vrids åt Js håll och hat normaliseras.

Citat:
Att M blivit traumatiserad och chockad av händelsen och oförmögen att berätta sanningen.

Om M blev det vet vi inte, men otänkbart ser inte jag det som. Det som talar emot är dock att hon så känslofullt berättat om dumpningen.

Det är nog många som skulle reagera med chock och få tunghäfta om de plötsligt fick syn på ett mordoffer, en "kompis" som levde en halvtimme tidigare.

Citat:
att J varit euforisk glad efter mordet.

Helt i Js anda! Eller?
Jag ser inte vitsen med att ljuga om det, utan snarare som en reflektion över Js reaktion när hon själv kände raka motsatsen.

Citat:
Att anledningen till att hon började berätta var att det började gå upp för henne att J inte var en riktig kompis.

Det tror jag absolut. Jag tror hon våndats över att bära allt elände hon nödgats hålla hemligt och att det blev en befrielse att få vräka allt ur sig. Det formligen sprutade ur henne.

Citat:
Allt ovan kommer från M själv, ingen annan! En person som ljugit konsekvent i förhör efter förhör blir nu helt plötsligt trodd när hon kommer med nya förklaringar, efter att hennes tidigare spräckta.

M var deras deal trogen. Hon höll sig till den berättelse som skulle fria dem. Den var så väl inövad att hon inte kunde släppa den ens när den var flerfaldigt överbevisad. Ända in i rättegången poppade delar av den upp, vilket blev smått tragikomiskt och sänkte hennes trovärdighet till noll i mångas ögon.

M lättade på förlåten inför samsittaren. Det var inga lögner, även om hon troligtvis utelämnade en hel del. Att hon därefter inte var fullt sanningsenlig berodde kanske till viss del på att hon inte såg sin egen roll och att hon ville skydda sig själv.

Citat:
Tyvärr har min tidigare uppfattning att M lider av en empatistörning inte ändrats. Det finns flera tecken på det som jag redan nämnt.
Empatistörning eller avstängning av ren självbevarelsedrift. Förnekelse kanske.
Ingen av dem som beskrivit henne har nämnt något om empatistörning utan tvärt om beskrivit henne som omtänksam och omhändertagande.
Citera
2023-06-07, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, precis som många andra narcissister.

Stefan var skicksligare än Johanns på flera sätt, men inte klarade han av att lura förhörsledarna. De är precis som med Johanna, drillade i att se de här personerna.

Redan tidigt använde man taktik mot Johanna för att visa henne att man inte gick på hennes lögner. Sådana som Johanna är vana att kunna dupera, vilseleda och använda just sådana taktiker som att förvilla genom att använda namn på fiktiva personer, bygga upp fiktiva vittnen, lägga in små detaljer som gör berättelsen mer trovärdig, och så vana att komma undan.

Det är också för dom en katt- och - råtta lek. Undrar om det inte är en spänning, men också den totala orädslan som gör att de återvänder till mordplatsen, vilket vi andra skulle svimma av att göra.

Här stöter de på patrull, men sin vana trogen försöker de dribbla bollen vidare.

Men Johanna tar faktiskt till det yrkeskriminelle beteendet, där hon säger upprepade gånger "inga kommentarer".

Jag tror att deras mörka sida, där känslan av att ständig känna sig kränkt, svårigheterna att lösa problemet, kunna se saker ur andras perspektiv än sitt eget, att aldrig förlåta, känna sig som offerkofta. Det hat som byggs upp tar oproportionerliga dimensioner pga av oförmågan att kunna lösa, komma över och lämna konflikten.

Deras tankar är mörkare än vi kan ana, och mord i sinnet har de haft länge. Därför kommer ju inte mordet som en blixt från en klar himmel som det kan synas, men det kommer ändå ganska oplanerat.

Därför att hatet är så starkt, klarar de inte av att handtera impulsen från minsta lilla kräkning som bara råkar bli droppen.

Mordet sker ändå hemma, eller som i Stefans fall alltför nära både sista kontakt och sitt eget och Lenas hem, mitt i bostadsområdet.

Ja, de blir förbannade på sig själv för att de inte planerade det bättre, men är ändå nöjda med att det "irriterande" är borta.

Stefan kände sig glad att de skulle till USA hn och H*anna och att "Allt kommer bli så bra nu". Johanna känner sig "lättad", sätter på Spotify och diggar med, säger sen på Illharjen att hon mår bättre än på länge.

Ja, precis som med Billy (Tova).

Den ångest och illabefinnande de känner av den här personen som de känner sig kränkta av, som de inte klarar av att kontrollera längre (kontrollförlust), gör att det släpper.

Tova var på väg att lämna, liksom Lena började slå sig fri med ömsesidigt hot om avslöjande och så är det med Tove också, hon går över den osynliga gränsen, när hon kränker Johanna med orden "Hur känns det att vara jordens sämsta människa".

Intressant att läsa. Du är en god analytiker.
Dagen efter mordet skriver J i sina anteckningar på mobilen att hon ska 'snacka med M'. Så uppenbarligen är det viktigt. Framgår det om J brukar skriva den noteringen? De pratade väl regelbundet.
J skriver också om jag minns rätt på söndagen att hon ska fundera över om hon ska gå med i hyresgästföreningen och byta telebolag/bredband . Jag tolkar det som att hon har framtidstro och inte är så orolig för att åka fast. Underskattar riskerna?
Senast redigerad av EsmeraldaFelicia 2023-06-08 kl. 00:46.
Citera
2023-06-07, 23:57
Medlem
Alonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Ja, Maja skall straffas för det hon gjort.

Och Johanna skall straffas för det hon gjort.

I slutändan blir det dock så att respektive straffas för det som kan bevisas att de har gjort.

Johanna får livstid för mord och Maja får ett par år för gravfridsbrott, är min gissning.

Jo, jag gissar samma…

Johanna får livstid, vad fan dåren Clea än försöker gapa och skrika om.

Maja får några år för sitt baxande och släpande av liket.

Stackars, stackars Toves vänner och anhöriga
Citera
2023-06-08, 00:03
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Skulle grannarna - 2 st - ha tagit fel på en halvtimme mitt i natten när de oroade står och lyssnar efter ljud? McD-resan sätter tidsramen för när grannarna hörde dunsen och de andra ljuden.

Tja, det är ju vad de själva menar. Först säger de vid 3-tiden, sedan säger pappan 0230 och till sist säger sonen 0240.

Däremot så håller jag med om att McDonaldsresan sätter en relativt snäv tidsram för när de hör dunsen.

Men, vi inte vad som orsakade ljuden som grannarna hörde. Kanske var det Johanna som försökte lyfta Toves döda kropp och så drattade båda i golvet, på samma vis som alla tre någon dryg timme senare drattar i golvet ute i trapphuset. Vi vet helt enkelt inte.

Utredarna i fallet tror att mordet skedde innan 0230, de bör vara de som kan bilda sig den bästa uppfattningen om vad och när saker och ting skett, och en sådan tidpunkt förefaller också mest rimligt givet vad vi vet skett vid olika tidpunkter.

Det innebär i så fall att dunsen kom efter att Tove dog, och det är precis lika möjligt som något annat.
Citera
2023-06-08, 02:05
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Nja det är en tolkning av vad som kan vara dråp.

T ex blev vår riksbuse Chr Petersson dömd för dråp för att en man hade sparkat på hans plastkasse så ett gosedjur, en julklapp till en systerdotter, ramlade ut och blev smutsigt. Pettersson knivskar mannen som dog. Pettersson och den ostraffade skötsamme mannen var inte bekanta, plastkasse-sparken var ett misstag. Petersson fick en dom på 8 års fängelse för dråp.

Jag förstår inte alls liknelsen i detta fallet?
Jag anser inte att någon av tjejerna i detta fallet kan dömas till dråp. Dessutom saknas helt motvärnsskador så det är uppenbart att Tove inte attackerat någon. Det har ju heller inte J eller M påstått bortsett från att hon försökte ta sig loss genom att ta händerna runt J hals. Men där stod ju M redo att hjälpa till så T blev försvarslös och mordet kunde genomföras
Senast redigerad av Kellywoman 2023-06-08 kl. 02:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in