Citat:
Tack för ett bra inlägg! Det här antar jag förklarar hur Maja och ca 20 000 barn och ungdomar med liknande diagnos fungerar på ett vardagligt plan.
Det går dock inte att komma ifrån att vissa i tråden använder Majas egen berättelse som sanning och förklaring till hennes agerande. Den står i många delar i kontrast till övriga oberoende vittnesmål och även uppgifter från M s egna tidiga förhör.
Jag tänker främst på hennes påstådda rädsla för J.
Deras ojämna relation där J påstås utnyttja M.
Att M blivit hjärntvättad av J.
Att M blivit traumatiserad och chockad av händelsen och oförmögen att berätta sanningen.
att J varit euforisk glad efter mordet.
Att anledningen till att hon började berätta var att det började gå upp för henne att J inte var en riktig kompis.
Allt ovan kommer från M själv, ingen annan! En person som ljugit konsekvent i förhör efter förhör blir nu helt plötsligt trodd när hon kommer med nya förklaringar, efter att hennes tidigare spräckta.
Tyvärr har min tidigare uppfattning att M lider av en empatistörning inte ändrats. Det finns flera tecken på det som jag redan nämnt.
Det går dock inte att komma ifrån att vissa i tråden använder Majas egen berättelse som sanning och förklaring till hennes agerande. Den står i många delar i kontrast till övriga oberoende vittnesmål och även uppgifter från M s egna tidiga förhör.
Jag tänker främst på hennes påstådda rädsla för J.
Deras ojämna relation där J påstås utnyttja M.
Att M blivit hjärntvättad av J.
Att M blivit traumatiserad och chockad av händelsen och oförmögen att berätta sanningen.
att J varit euforisk glad efter mordet.
Att anledningen till att hon började berätta var att det började gå upp för henne att J inte var en riktig kompis.
Allt ovan kommer från M själv, ingen annan! En person som ljugit konsekvent i förhör efter förhör blir nu helt plötsligt trodd när hon kommer med nya förklaringar, efter att hennes tidigare spräckta.
Tyvärr har min tidigare uppfattning att M lider av en empatistörning inte ändrats. Det finns flera tecken på det som jag redan nämnt.
Ja kan man sitta i så många veckor i förhör och höra hur anhöriga letar efter Tove utan att yppa ett ljud. En död person som hon själv ”känt sig tvingad” att hjälpa till att flytta. Att ha den vetskapen att hon ligger bränd och kastad som sopor utan att bryta ihop då kan man inte annat än sakna empati.