2023-06-07, 14:25
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Ja, Johannas återkommande behov av att ge uttryck för att Maja befann sig i badrummet är onaturligt på många vis. Och framförallt så motsägs det av hennes eget initiala vittnesmål där hon uppger att hon inte vet var i lägenheten Maja befann sig eller om Maja sov.

Ja, jag uppfattar det som att Johanna sysfte med att efter förhöret åtekomma med sina förvarspunkter har andra syften än att försöka rentvå och försvara sig själv.

Dels detta då med att Johanna vill så gärna "rätta till" det Maja säger, för att som Johanna själv säger, beror på att det är så vikitgt att hon "måste säga som det är", dvs Johanna vil få det att framstå som att hon är den som verkligen är mån om sanningen. Så viktigt att säga som det är.

Sedan vill hon ju även rätta till det som Maja säger om att Johanna sätter på Spotify efter att de dumpat kroppen.

Detta vrider hon på genom att dles säga att hon inte vet vem av dom som sätter på Spotyfy...

Eh??

Hal som en ål.
Citera
2023-06-07, 14:25
Medlem
Pythia_88s avatar
Citat:
Du antar två saker som vi inte vet. Dels vet vi inte när grannen ringde på dörren. Grannen har uppgett flera olika kraftigt varierande tider för den händelsen, dels antar du att vi kan veta varför Majas telefon registrerar rörelser, men det kan vi inte veta. Bara Maja och möjligen Johanna kan veta det. Det kan finnas många olika orsaker till att telefonen registrerade rörelser, och det är du väl medveten om. Att du sedan vill blunda för alla möjligheter utom en förändrar inte det faktum att det kan finnas flera olika orsaker. Inte heller vet vi om den registrerade rörelser vid samma tidpunkt som grannen ringer på dörren.

Att mordet skedde efter 0243 är den mest orimliga förklaringen, inte ens åklagaren tror på den och utredarna i fallet tror att mordet skedde tidigare än 0230. Det är vad du bör utgå ifrån när du söker rimliga svar på vad som kan ha skett.

Jag utgår från tingsrättsdomen och vad som framkommer i den, insinuerar du att grannen ljuger när han vittnar under ed i rättegången? Varifrån kommer uppgiften om att mordet skedde efter 02:43? T utsattes för misshandel innan hon kvävdes/ströps till döds så starttiden för förloppet tror jag sker mellan 02:19 och 02:40.
Senast redigerad av Pythia_88 2023-06-07 kl. 14:30.
Citera
2023-06-07, 14:34
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Hon vet ju i detalj vad J redogjort för. Hon skulle kunna haka på samma story och intyga den viktigaste punkten (strypgrepp på 10 sek). Just det som professorn inte kan utesluta. Då har vi 2 gm som samstämmigt berättar om ett kortvarigt strypgrepp som försvarets nya expertvittne inte kan utesluta.
Även att M hört Js story under rättegången, tvivlar jag starkt på att hon minns och skulle kunna återberätta den.
De 10 s är dessutom ett senare påfund och troligtvis inget M lagt på minnet. Det rörde ju inte henne.

Enligt J tog M bort Ts händer från Js hals och höll medan J ströp.
Fånga snabbt - hålla 10 s - släppa igen.
Njä, jag tror inte det.
Citera
2023-06-07, 14:36
Medlem
Pythia_88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Även att M hört Js story under rättegången, tvivlar jag starkt på att hon minns och skulle kunna återberätta den.
De 10 s är dessutom ett senare påfund och troligtvis inget M lagt på minnet. Det rörde ju inte henne.

Njä, jag tror inte det.

M kommer att fortsätta hävda att hon sov, det är vad jag tror.
Citera
2023-06-07, 14:50
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alonen
Prexix detta har jag oxå tänkt på…

Ur ”handbok för yrkesmördare” (påhittat) står ju att läsa:

• Mörda ALDRIG hemma hos dig själv!
  • Ta - för böveln - ALDRIG mobilen med dig!
  • Återvänd ALDRIG till dumpnings-stället!
  • Om du torskar, blåneka, svara bara ”inga kommentarer” kräv advokat från ruta ett, från start.
  • osv, osv

Men Johanna trodde i sin narcissism/psykopati att hon trotts allt detta stod över allt, pladdrade i förhör hon återvände oxå till ”de djupa skogarna” gång på gång, för att förfalska hjulspår, elda upp Tove etc.

Klantigt.

Ja, precis som många andra narcissister.

Stefan var skicksligare än Johanns på flera sätt, men inte klarade han av att lura förhörsledarna. De är precis som med Johanna, drillade i att se de här personerna.

Redan tidigt använde man taktik mot Johanna för att visa henne att man inte gick på hennes lögner. Sådana som Johanna är vana att kunna dupera, vilseleda och använda just sådana taktiker som att förvilla genom att använda namn på fiktiva personer, bygga upp fiktiva vittnen, lägga in små detaljer som gör berättelsen mer trovärdig, och så vana att komma undan.

Det är också för dom en katt- och - råtta lek. Undrar om det inte är en spänning, men också den totala orädslan som gör att de återvänder till mordplatsen, vilket vi andra skulle svimma av att göra.

Här stöter de på patrull, men sin vana trogen försöker de dribbla bollen vidare.

Men Johanna tar faktiskt till det yrkeskriminelle beteendet, där hon säger upprepade gånger "inga kommentarer".

Jag tror att deras mörka sida, där känslan av att ständig känna sig kränkt, svårigheterna att lösa problemet, kunna se saker ur andras perspektiv än sitt eget, att aldrig förlåta, känna sig som offerkofta. Det hat som byggs upp tar oproportionerliga dimensioner pga av oförmågan att kunna lösa, komma över och lämna konflikten.

Deras tankar är mörkare än vi kan ana, och mord i sinnet har de haft länge. Därför kommer ju inte mordet som en blixt från en klar himmel som det kan synas, men det kommer ändå ganska oplanerat.

Därför att hatet är så starkt, klarar de inte av att handtera impulsen från minsta lilla kräkning som bara råkar bli droppen.

Mordet sker ändå hemma, eller som i Stefans fall alltför nära både sista kontakt och sitt eget och Lenas hem, mitt i bostadsområdet.

Ja, de blir förbannade på sig själv för att de inte planerade det bättre, men är ändå nöjda med att det "irriterande" är borta.

Stefan kände sig glad att de skulle till USA hn och H*anna och att "Allt kommer bli så bra nu". Johanna känner sig "lättad", sätter på Spotify och diggar med, säger sen på Illharjen att hon mår bättre än på länge.

Ja, precis som med Billy (Tova).

Den ångest och illabefinnande de känner av den här personen som de känner sig kränkta av, som de inte klarar av att kontrollera längre (kontrollförlust), gör att det släpper.

Tova var på väg att lämna, liksom Lena började slå sig fri med ömsesidigt hot om avslöjande och så är det med Tove också, hon går över den osynliga gränsen, när hon kränker Johanna med orden "Hur känns det att vara jordens sämsta människa".
Citera
2023-06-07, 14:54
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Eller så betyder det att hon låg och sov när Johanna först oskadliggjorde Maja och därefter ströp henne.

Citat:
Ursprungligen postat av smickra
*Tove

Smickra: Redigerar du flashmaner nu? Du kan väl inte veta vad hen menar?

Flashmaner: börjar manin ta ut sin rätt? Dags att tagga ner?
Citera
2023-06-07, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag ser inte Maja som kapbel till att vara en regissör åt sina lögner. Hon är ju tvärtom extremt klumpig i så fall; sätter sig själv på mordplatsen vid tiden för dådet, lama "hot" från Johanna varför hon inte ska sätta dom i klistret, utan ljuga och lama hot (dvs i princip inga?) om varför hon måste hjälpa till att frakta bort Toves kropp. Att Maj sedan skulle "spetsa till " sin lama historia med att Johanna satte på musiken när hon satte sig i bilen, och att hon verkade närmst lättad, och att Maja skulle kunna sätta en blomma i tårtan med att Johanna verkade närmast euforisk vid Illharjen, om detta inte var sant, det motsäger hennes övriga klumpiga försök till att regissera. Maja är helt enkelt för osofistikerad för att kalra av, veta ens sådana saker om en personlighet likt Johanna.

Jag kan säga att inte ens jag hade kunnat det innna jag hade följt fallet med Stefan d/ Lena W. Det kräver en djup, ganska djup insikt om hur narcisssiter/psykopater fungerar.

Citatet från mitt inlägg du svarade på (länk i det inlägget):

1. "Feeling obliged or indebted "

Att känna sig skyldig (förpliktigad) eller skuldsatt mot narcissisten.

Ja, Maja säger ju att hon blivit lyft av Johanna, som sett henne. Maja berättar ju att hon vill stå upp för Johanna (även om förhörledaren frågar om Johanna inte kan stå upp för sig själv?) när hon går med A*lexandra till A*lbins för att prata med Tove.

Det verkar ju inte sällan som att Maja ställer upp på sådant som andra skulle ifrågasätta, särskilt som att bråket inte gäller henne. T ex att gå in för att kolla efter Tove på Nöjet.

Jag kan inte som du, se att det här handlar om ett jämbördigt förhållande, utan ett förhållande där Maja används som ett redskap (typiskt för narcissiten) för Johannas agenda, där Johanna skickar ut henne på sina egna uppdrag. Jag har inte hört en enda person som säger att Maja är den som har konflikter med andra, men många som säger att Maja gör som Johanna säger åt henne att göra.

2." Protecting the narcissist"

Det går ju lite in i ettan. Maja försvarar Johanna och M*y berättar ju t ex att de vill bryta med Johanna medn även med Maja av den anledningen.

Förhör M*y:

"Jag har generellt alltid haft en bra relation med Maja, och det är så jag uppfattar att andra haft
det med. Men sedan har hon följt efter Johanna. Hon är ju Johannas följeslagare. Hon har
inga egna åsikter. Hon gör det som Johanna säger. Så det är därför andra tagit avstånd från
Maja med.
"

//
"Du har uppfattat det som en hot från Johanna?
Ja, jag hade tänkt polisanmäla det som Johanna skrev om att om vi kontaktade henne, så
skulle det få konsekvenser. Jag tänkte anmäla det, men gjorde det aldrig.
Hur kände du när hon skrev så?
Jag blev mest irriterad och efter det så blockade jag henne och Maja överallt för jag ville inte
att de skulle vara en del av vårt liv längre.
"

3. "Unwilling to leave the narcissist"

Trots att Maja blir indragen i Johannas konflikter genom att Johanna föröker få med Maja på diverse kriminella aktiviteter, till och med mordbrand, lämnar inte Maja relationen.

Du ser det som att Maja är själv "ond" och får en kick av att vara med Johanna. Jag ser tvärtom, ett perfekt offer för en psykopat och narcissist. En lägre begåvad tjej, med mycket låg självkänsla, rädsla av att bi avvisad och svårighetr att tro att hon räknas. Svårt att stå upp för sig själv och sina egna åsikter pga av detta. Pg a detta blir det lätt att Maja låter andra ta kommando i stressiga situationer, då hon har svårt att sortera intryck och sätta ihop de viktiga pusselbitarna, och därmed svårt att organsiera.

Johanna får en följeslagare som inte ifrågasätter och som gör allt Johanna vill. Maja är trots, som jag ser det, psykiskt undertryckt genom att som känna sig tacksam över att få vara med Johanna, äntligen bli accepterad, men samtidigt se hur man kan bli bestrafad om man kommer på kant med Johanna (och för det krävs ingenting mer än att du gör något som inte behagar just Johanna). Det är en psykisk misshandel på sitt sätt. Vi vet heller inget om hur Johanna har behandlat Maja bakom kulisserna. Maja är underkastad (helt klart) och ser förmodligen inte sig själv som underkastad, utan tror att hon förtjänar att bli behandlad som hon gör.

4. "Isolate yourself" Maja som inte har så många vänner, förutom några från Comebck, har ju sett att någon (några?) av dom har blivit på kant med Johanna. Johanna har även försökt isolera Maja förån hennes föräldrar. Helt naturligt, då dessa ser lite vad som pågår (styrningen av Maja).

Jag skulle vilja de vilka de där 4-5 personerna är som säger att Maja och Johanna har en jämbördig relation. Jag tror jag läst om en.

Man får väl också läsa sig till vilka som säger just detta?

Vi vet ju att det fanns någon/några som verkade stötta Johanna och kanske då själv är förda bakom ljuset av Johanna. Tänker på t ex A*lexandra, L*ouise, M*irjam?

Jag har lite svårt att se hur du kan tro på att relationen har varit jämbördig, med allt vi vet.

För att få detta att gå ihop måste man göra Maja oförmögen att tänka och agera utefter egenfattade beslut. Alla konstiga och märkliga saker M säger och gör, gör hon pga av att någon påverkat henne. Hon fråntas på detta sätt ansvar för sina egna handlingar. Men vi alla påverkas dagligen av vår omgivning och har gjort hela våra liv. Men vi är fortfarande ansvariga för våra handlingar. Läkaren konstaterade att hon inte lider av någon allvarlig psykiskt störning, vilket innebär att hon är ansvarig för sitt handlande. Rätten ansåg inte heller att J påverkat M till den grad att det behövde beaktas.

Att Majas sista vittnesförhör rullar på bra och att anklagelserna gentemot J haglar, tajmas väldigt bra med vald strategi. Att skylla allting på J och göra henne värre än vad hon är, ligger i M s intresse. Men vissa tolkar detta som att traumat och hjärntvätten börjar släppa. Detta trots att ingen myndighetspersonal eller expertis har flaggat för några sådana tecken. Återigen ser jag detta som ett försök till att förklara M s beteende.
Citera
2023-06-07, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jättestor skillnad på att leta efter Tove (vilken hon ju ser, men inte går fram till), tala om för Johanna att hon är kvar, till att hjäpa till att mörda henne.

Om Tove var så medveten som Johanna vill göra gällanade, att hon både kan prata, och strypa, varför skulle hon då inte försvara sig genom att kämpa emot?

Tror du verkligen på att Tove håller sina händer i ett strypförsök på Johanna?

Jag är ganska övertygad om att Tove inte hann pareraa, och att hon fick på ett eller annat sätt sitt medvetande påverkat.

Förutom det, är ju ett agerande från Maja från sidan vid Toves huvud, helt obegripligt rent fysiskt hur hon skulle ha hållit hennes händer mpot golvet.

Ingen har ju sina armar fästade på en och samma axel. Den ekvationen är olösbar, och det skulle bli uppenbart i en rekonstruktion. Mitt i fighten klarar Maja av att greppa händerna och trycka ner dom mot golvet.

Jag tror att T överraskades genom att först J hoppade på henne och kort därefter M. Att M inte skulle klara av att snabbt hoppa in i fighten pga sin ADD köper jag inte. Hon agerade ju snabbt på Nöjet.

Varför skulle det vara ett problem med att hålla ner T s händer mot golvet, i ett badrum som mäter 255X210 cm? Om detta vore en fysisk omöjlighet borde väl försvaret påpekat detta?
Citera
2023-06-07, 16:18
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pythia_88
M kommer att fortsätta hävda att hon sov, det är vad jag tror.
Jag lutar också ditåt.
Och jag är något tveksam till att M skulle vilja bidra till att mildra Js påföljd när hon nu insett vad J dragit in henne i. För sin egen och hennes familjs säkerhet kan hon nog tycka det är klokt att ha J på så långt avstånd som möjligt.
Att hon själv har viss del, och gjort en del huvudlösa val tror jag inte att hon ser.
Citera
2023-06-07, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel

Njä, jag tror inte det.

Det kortvariga strypgreppet på 10 sek kontra det långvariga på flera minuter är den centrala punkten i mordåtalet. Även någon med downs syndrom borde noterat detta. Hon har dessutom alla vittnesförhör i textform om hon känner att hon behöver plugga på hela sommaren inför HR förhandlingarna.

Inte enbart riktat till dig Sybel. Men jag får uppfattningen att många målar upp Maja som en riktigt retard som knappt vet vad som är bak och fram, medans Johanna besitter övernaturliga förmågor att manipulera och dupera hela sin omgivning utan att någon fattar hur hon lyckas.
Citera
2023-06-07, 16:35
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
I en tidigare artikel i Aftonbladet (om uppgifterna nu stämmer) stod det att J var social på häktet och umgicks med andra på Hinseberg. Om M stod det att hon höll sig för sig själv. Så färgpennor och PS 2 blir väl ett sätt att få distraktion i cellen och dämpa stressreaktioner. Att M blev placerad på häktet i Växjö (nära familjen) fanns kanske en tanke bakom, hon är ju bara 18.

Ja, målade mycket på sitt rum, vilket absolut stämmer överens med det vi fått höra om Maja. Till och med Johanna säger väl att Maja är lite mer introvert och inte har några problem att vara för sig själv, medan Johanna är utåtriktad.

Så kan mna också fundera över Johannas lapp im att personalen inte ska röra deras pussel.

En ganska oförarglig lapp och inte orimligt övskemål kan man tycka.

Men för att ta ställning vet vi för lite.

Kanske är detta ett matbord eller ett bord som ska räcka till för många, för olika aktiviteter som att spela spel, sy eller baka?

Kanske finns det regler om att man ska plocka undan efter sig innan kvällen, eller när man går därifrån?

Det kan finnas själ som vi inte vet/förstår, där saker kan gömmas under grejor, alltså säkerhet.

Eller så kanse det handlar om att Johanna tar sig "ton", dvs hon föröker sätta personlaen på plats, vilket inte varken uppskattas eller ska förekomma? Kanske Johanna borde ha frågat först, eller kanske tonen på lappen inte var ett önskemål, utan mer en uppfodran?

Johanna kanske är van att styra och kontrollera, och personalen ser detta?

Kan också vara jobbigpesonal som vill sätt folk på plats.

Kanske bara stod liksom det kan göra hemma; VG rör ej.

Jag blir bra nyfiken på hur det fungerar för Johanna med tanke på vilka som också sitter inne, förutom att det inte är aktuellt att festa, träffa killar, rå om sin lägenhet, rida på hästarna som nu är sålda?? Inte kunna vara ute i naturen som pappan sa att hon gillade och se sin framtid krossad.
Citera
2023-06-07, 16:38
Medlem
BayouXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Jag tror att T överraskades genom att först J hoppade på henne och kort därefter M. Att M inte skulle klara av att snabbt hoppa in i fighten pga sin ADD köper jag inte. Hon agerade ju snabbt på Nöjet.

Varför skulle det vara ett problem med att hålla ner T s händer mot golvet, i ett badrum som mäter 255X210 cm? Om detta vore en fysisk omöjlighet borde väl försvaret påpekat detta?
Tror på ett förlopp likt det du skriver.

Att Maja inte skulle klara av att agera snabbt på grund av ADD är riktigt befängt att påstå, herre jisses hon har väl både varit handbollsmålvakt och spelat fotboll där man behöver vara snabb i tanken.

Ser inte heller något problem med storleken på badrummet, det finns nog med plats för två GM. Unga och viga är de också och väl kapabla till att lösa olika ställningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in