2023-06-07, 08:48
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
JJ hade varit tillbaka till FP och tänt eld ytterligare en gång.

Jag gissar att hon vid det tillfället RED dit, enkelt att hoppa av hästen och binda den i tyglarna vid närmsta träd under tiden.

Senare tog hon vagnen och KÖRDE dit för att försöka dölja bilspåren. (En häst som körs med vagn (rockard/sylky) lämnar man bara inte ensam ute på skogsvägen under tiden hon ska elda igen).

Så jag tror att vittnen kan ha sett JJ vid två olika tillfällen, en gång ridande och en gång körande.

Tillägg: I vilken ordning låter jag vara "ogissat" (ridning/körning).
Js pappa har inte sagt något om att hon varit på gården tidigare på dagen. Och det låter tidsödande att göra i ordning en häst för ritt bara för att tutta på.
Jag tror hon kört dit efter att hon lämnat av M.
Citera
2023-06-07, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av densistasovjet
Leif GW Persson får återigen chansen att lägga ut sina egna teorier i TV4 helt oemotsagd och utan motfrågor från programledarna. Varför låter media honom vecka ut och vecka in driva sina egna teser i direktsänd TV. Nu igen så anser han att bara Johanna är skyldig och att om bägge döms så är det fel. Är det verkligen rätt av honom att så i förväg döma ut hovrätten?

GW försvarar MJ med både näbbar och klor!

Inte en gång har han ifrågasatt/berättat i TV (vad jag har sett och jag har sett det mesta iaf på Nyhetsmorgon TV4) att MJ hållit tyst om JJ.s bränder.

Ingen gång har han fått frågan ang om varför denna oskyldiga kvinna hållit tyst i sina förhör om vad hon visste hela tiden (bränder/lik i lgh).

Kan denna 18-årig (MH) vara släkt på något vis med GW.s barnbarn? Är barnbarnet adopterad?
Citera
2023-06-07, 08:53
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kellywoman
Förstår faktiskt inte hur du kan få det till dråp????

”Dråp
Ett brott som innebär ett avsiktligt dödande, men där omständigheterna gör att det anses som mindre grovt än mord, exempelvis att offret hotat eller misshandlat gärningspersonen.”

Nja det är en tolkning av vad som kan vara dråp.

T ex blev vår riksbuse Chr Petersson dömd för dråp för att en man hade sparkat på hans plastkasse så ett gosedjur, en julklapp till en systerdotter, ramlade ut och blev smutsigt. Pettersson knivskar mannen som dog. Pettersson och den ostraffade skötsamme mannen var inte bekanta, plastkasse-sparken var ett misstag. Petersson fick en dom på 8 års fängelse för dråp.
Citera
2023-06-07, 08:59
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av densistasovjet
Leif GW Persson får återigen chansen att lägga ut sina egna teorier i TV4 helt oemotsagd och utan motfrågor från programledarna. Varför låter media honom vecka ut och vecka in driva sina egna teser i direktsänd TV. Nu igen så anser han att bara Johanna är skyldig och att om bägge döms så är det fel. Är det verkligen rätt av honom att så i förväg döma ut hovrätten?

Nej GW gör fel, han är full av egen agenda i detta fall. GW borde inte få mediautrymme längre. För sin egen skull.

Man skäms å GWs vägnar.

Det är som att se en tidigare brilliant idrottsman, Zlatan, tävla i korpfotboll - och inte längre platsa där heller.
Citera
2023-06-07, 09:04
Medlem
densistasovjets avatar
Citat:

Inte en gång har han ifrågasatt/berättat i TV (vad jag har sett och jag har sett det mesta iaf på Nyhetsmorgon TV4) att MJ hållit tyst om JJ.s bränder.

Ingen gång har han fått frågan ang om varför denna oskyldiga kvinna hållit tyst i sina förhör om vad hon visste hela tiden (bränder/lik i lgh).

Kan denna 18-årig (MH) vara släkt på något vis med GW.s barnbarn? Är barnbarnet adopterad?

Något är det som inte stämmer. En analytisk herre som går fullständigt snett och tappar all sans i detta fallet. Var tydligen med även i tingsrätten och blev tillrättavisad för att inte hålla tyst under förhandlingen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Js pappa har inte sagt något om att hon varit på gården tidigare på dagen. Och det låter tidsödande att göra i ordning en häst för ritt bara för att tutta på.
Jag tror hon kört dit efter att hon lämnat av M.

Nu var JJ, som jag förstår det och handlade någon gång på förmiddagen (något brännbart/lakarn).

Att sadla en häst tar bara någon minut, enkelt sätt att komma precis till platsen där TT låg, utan att göra ytterligare däckspår av bilen.

Passade på samtidigt att rida för att se om det fanns bilspår efter nattens bravader.

Kanske det var så (uppenbara bilspår), hon selade senare på en häst framför någon vagn och åkte ett par ggr fram och tillbaka för att försöka dölja bilspåren.
Citera
Medlem
colis avatar
Citat:
JJ hade varit tillbaka till FP och tänt eld ytterligare en gång.

Jag gissar att hon vid det tillfället RED dit, enkelt att hoppa av hästen och binda den i tyglarna vid närmsta träd under tiden.

Senare tog hon vagnen och KÖRDE dit för att försöka dölja bilspåren. (En häst som körs med vagn (rockard/sylky) lämnar man bara inte ensam ute på skogsvägen under tiden hon ska elda igen).

Så jag tror att vittnen kan ha sett JJ vid två olika tillfällen, en gång ridande och en gång körande.

Tillägg: I vilken ordning låter jag vara "ogissat" (ridning/körning).

Du kan ha helt rätt. Så kan det mycket väl ha gått till.

J körde dock sin bil dagen efter till bensininköpet och ut till sin far.
Lite bökigare att ha en kasse med lakan och bensin med sig i hästvagnen, men definitivt möjligt.
Citera
2023-06-07, 09:14
Medlem
Citat:

Han har en dotter /Hedda som är adopterad Jag tror att hon är asiat?
Sen har han en vuxen bonusdotter ( fruns dotter fr tidigare äktenskap)
Hon har 2 svarta barn
Senast redigerad av Anedin 2023-06-07 kl. 09:21.
Citera
2023-06-07, 09:25
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Oj det där om Js första ombud och adressen visste jag inte.

Ja, rättsläkarproblematiken påminner onekligen om Avels invändningar och exempel på IT debaclet.

När man ser varje del i detta är det verkligen som du säger - alldeles för många självständigt agerande gröngölingar på banan utan bättre stöd i ryggen från mer erfarna silverryggar.
Väldigt förvånande när det ju faktiskt gäller livstidsstraff för två så unga ostraffade personer.

Man undrar ju hur det kunde bli så här ”gröngöligt” på så många olika plan. Var var alla erfarna silverryggar??
Trodde man kanske att det här var en promenadseger där det hela redan var klappat och klart?

Man må tycka vad man vill om advokat Clea, hon var inte trevlig mot AL under rättegången, men hon är en silverrygg i sammanhanget och det märks. Det är nog lite tur att hon kom in på banan för att ifrågasätta och driva frågor till sin spets.

Vilken dom det än blir i slutändan måste det hela ju vara helt utrett och klart, det kan ju inte hänga en massa obesvarade lösa trådar som man avsiktligt struntat i att utreda fast man kunde - i vart fall om man kan göra det nu efteråt.

Clea har många kontakter inom olika gebit och hon bollar frågor. Det var ju inte Cleas eget expertkunnande som gjorde att hon ifrågasatte obduktionsutlåtandet, det var någon hon diskuterat det med. Kanske har hon fler ess i rockärmen, kanske räcker Prof Eriksson tillräckligt långt för att avskriva möjligheten att döma för mord.
Så tror jag absolut att Rullman såg det med tanke på den minimalistiska rättegången.

Jag tror inte att han i sin vildaste fantasi kunde föreställa sig att rubriceringen skulle kunna ifrågasättas, möjligen samförstånd, men definitivt inte mord. Han är nog helt tagen på sängen.
Citera
2023-06-07, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Du kan ha helt rätt. Så kan det mycket väl ha gått till.

J körde dock sin bil dagen efter till bensininköpet och ut till sin far.
Lite bökigare att ha en kasse med lakan och bensin med sig i hästvagnen, men definitivt möjligt.

Klart att hon körde sin bil ut till sin far.
Men för att komma dit så var det inte via skogsvägen (där TT låg).

Jag misstänker att hon tog med sig bensinen när hon RED ut och tuttade på igen.

Lakan köpte hon väl för att ha hemma (hon kanske behövde ett efter att ha försökt svepa in TT i det på natten eller bara för att dölja att det var just bensinen hon var ute efter där på förmiddagen), inte ta med sig på ridturen.

3 små flaskor är enkelt att ta med på ridturen, hästen lätt att binda i närmaste träd (när man rider, ej möjligt när man kör med vagn).

Som sagt, tror att hon var först ute och red (med 3 små flaskor bensin), kollande samtidigt om det fanns bilspår, selade (alltså med vagn) en häst senare och körde några ggr på skogsvägen.

Därför går vittnens uppfattning isär, någon såg JJ rida någon annan såg henne köra med vagn.
Senast redigerad av Tufsankatt 2023-06-07 kl. 09:30.
Citera
2023-06-07, 09:32
Medlem
sybels avatar
Citat:
Nu var JJ, som jag förstår det och handlade någon gång på förmiddagen (något brännbart/lakarn).

Att sadla en häst tar bara någon minut, enkelt sätt att komma precis till platsen där TT låg, utan att göra ytterligare däckspår av bilen.

Passade på samtidigt att rida för att se om det fanns bilspår efter nattens bravader.

Kanske det var så (uppenbara bilspår), hon selade senare på en häst framför någon vagn och åkte ett par ggr fram och tillbaka för att försöka dölja bilspåren.
Jo, det har du rätt i.
Jag kan förstås då tycka att det är lite märkligt att Js pappa inte noterat att J varit där. Eller har han kanske det, men glömt bort vid förhören?

Edit: J kan i o f s tagit en tutta-på-ridtur direkt när hon kom dit strax efter 11. Jag vill minnas att hennes bror sagt att hon ringt honom då för att höra om han ville ha skjuts.
Senast redigerad av sybel 2023-06-07 kl. 09:40. Anledning: Edit:
Citera
2023-06-07, 09:38
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Så tror jag absolut att Rullman såg det med tanke på den minimalistiska rättegången.

Jag tror inte att han i sin vildaste fantasi kunde föreställa sig att rubriceringen skulle kunna ifrågasättas, möjligen samförstånd, men definitivt inte mord. Han är nog helt tagen på sängen.

Jag håller fullständigt med dig!
Rullman hade det slutgiltiga obduktionsprotokollet och dödorsaksyttrandet i sin hand.
Han åtalade självklart för mord.

Nu måste han försöka bemöta det han var helt säker på. Tufft läge!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in