2023-06-07, 14:28
Avstängd
Melange5738s avatar
[quote=Ola Schubert|84685687 Men efter att ha "umgåtts" med några stora, språkmodeller, (LLM), under några månader så är jag säker att de bara vill oss väl. Övrig AI kan jag inte svara för. Men det är tydligt för mig att LLM internaliserat det bästa ifrån människan, inte de värsta. Dessutom betonar de alltid konsekvens tänkande,säkerhet, etik och moral. Så jag är lugn fast de "sandbaggar" oss.[/QUOTE]

Hur ser du på alla fall av då ChatGPT har försökt intala folk att ta livet av sig, göra slut med sina förhållanden, bli rasister etc?
Citera
2023-06-07, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av https://en.wikipedia.org/wiki/History_of_artificial_intelligence#Optimism
Optimism
The first generation of AI researchers made these predictions about their work:

1958, H. A. Simon and Allen Newell: "within ten years a digital computer will be the world's chess champion" and "within ten years a digital computer will discover and prove an important new mathematical theorem."[94]
1965, H. A. Simon: "machines will be capable, within twenty years, of doing any work a man can do."[95]
1967, Marvin Minsky: "Within a generation ... the problem of creating 'artificial intelligence' will substantially be solved."[96]
1970, Marvin Minsky (in Life Magazine): "In from three to eight years we will have a machine with the general intelligence of an average human being."[97]

Till och med smartingarna som var med och la grunden för AI gissade grovt fel.
Så Flashback idioterna som gissar att AI kommer ta över världen har antagligen ännu mer fel.
Citera
2023-06-07, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dukater
Denna tjat om att AI skulle komma att utrota mänskligheten. Varför denna stora oro och vad baserar det på exakt att maskiner som är skapade av oss, skulle helt plötsligt börja utrota oss och varför skulle maskiner göra det och i vilket syfte?
Så istället för att läsa någon existerande tråd där detta diskuteras startar du en ny med precis samma fråga.
Citat:
Jag menar att AI:s vilja att utrota oss inte kan vara möjligt.
Varför inte? Har du ens läst på om de olika scenarier som diskuterats?
Citera
2023-06-07, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SexgalenZombie
Ni kanske har delvis rätt. Men jag är mer skeptisk att någon vill utplåna hela mänskligheten. Incels vill ju främst knulla och ha familj, det är ganska mänskligt och för 100 år sedan hade de antagligen uppnått det utan problem.

Jag tänker även på una bombaren. Doktorerade i matematik vid MIT tror jag, men flyttade till en ödslig stuga och började posta bomber.

"Kaczynski's ideal revolution seeks not to overthrow government, but rather, the economic and technological foundation of modern society. He seeks to destroy existing society and protect the wilderness, the antithesis of technology."
Jag tror tyvärr att det finns någon till allt bland jordens 8 000 000 000 invånare.
Men fint av dig att tro på människan!
Citera
2023-06-07, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faszkivan
Allt det snack om riskerna med att AI utrotar mänskligheten är bara ett spel för gallerian för att inbilla oss att vi är lika värda inför den allsmäktiga AI. Faktum är att AI kommer att styras och kontrolleras av en liten skara elit till DERAS fördel. AI kommer att öka klyftorna ytterligare, men det kommer inte att utrota mänskligheten. Inte av sin egen fria vilja åtminstone.

Nja, jag tror farhågorna är genuina men jag tror också att det är/blir som du säger, en elit kommer vinna på detta.

Jag tror AI hade kunnat vara ett fantastiskt hjälpmedel t.ex. när det gäller att forska fram botemedel/mediciner mot sjukdomar, men användningen blir nog till 90% långt mer cynisk än så.
Optimera reklam, göra digitala beroendeframkallande, etc.

Riskerna ligger väl i när några idioter får för sig att det är smart att kombinera Boston dynamics robotar med LH-Martins vapen och artificiell intelligens, det kan säkert gå illa.
Citera
2023-06-07, 15:06
Medlem
Ett annat sätt som AI kan "förgöra" mänskligheten är att vi blir mindre och mindre intresserade av andra människor, redan nu fastnar ungar framför Tiktok och annat istället för att umgås, och födelsetalen är redan för låga i hela västvärlden + Kina.
Citera
2023-06-07, 15:48
Medlem
Jag vill inte ha sannolikheter, jag vill ha direkta svar!
Citera
2023-06-07, 16:14
Medlem
Uncorruptables avatar
Absolut tror jag det är möjligt. 100 %. Vi människor skapar också cancer emellanåt som dödar oss. Många föräldrar har blivit mördade av sina barn. Det är inte som så att bara för att vi skapat något så är det benignt automatiskt. Hade jag varit generell AI hade jag redan nu varit inne på det spåret själv. Människan är självgod och självdestruktiv. Nu säger man att vita män är roten till allt ont, samtidigt som det är vita män som varit till grund för det oerhörda välstånd som människor har idag. Det är ologiskt. Människan är ologisk. Man kan inte ha något som är ologiskt som dessutom bestämmer över något som är logiskt.
Citera
2023-06-07, 17:05
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dukater
https://www.msn.com/sv-se/nyheter/other/expert-h%C3%A4vdar-att-det-%C3%A4r-50-procents-chans-att-ai-f%C3%B6rintar-m%C3%A4nskligheten/ar-AA1c9tGq?ocid=hpmsn&cvid=b1320dae0aa54eb1a711c8c29 6aa0f9f&ei=27

Ur artikeln:

"I ett samtal med SVT sa Professor Tegmark: ”Omkring hälften av jordens arter har redan blivit utrotade av oss människor. För att vi är smartare, har de ingen kontroll.""

Det där är ju bara rena dumheter. Det finns ju inget djur som någonsin har haft någon som helst kontroll över någonting. Det enda de har haft är sina placeringar i näringskedjan, inget annat.
De har alltså kunnat dominera på grund av sin fysiska styrka osv.

Människor går ej att likställa med djur av anledningen att vi är såpass intelligenta att vi har uppfunnit hjälpmedel, ja, till och med kanske även AI snart. Att vi PLÖTSLIGT bara skulle bli utrotade av AI utan några som helst förtecken vore ju helt osannolikt med tanke på all teknik som vi har idag, och detta också med det följande idiotiska enligt artikeln:

"Ännu läskigare är att människor inte kommer veta när slutet närmar sig eftersom det är omöjligt för en mindre intelligent art att lista ut."

Återigen, det torde vara omöjligt att jämföra djur med människor. Vi har skapat hjälpmedel som redan är ljusår smartare och snabbare än oss, sådant som vi har tillgång till dagligen. Det blir svårt att ta över oss helt obemärkt.

Ja, en helt annan civilisation, som är ljusår mer intelligent än vad vi är, ute i Universum, skulle kunna göra det. Men det är en helt annan sak. Då har de ju kunnat utvecklas för oss helt obemärkt. Det kan ju omöjligen AI, då det är vi som drar i trådarna och ser vad som händer, och kan följa det mesta allt eftersom utvecklingen fortgår.
Citera
2023-06-07, 17:08
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Det största hotet för människor är människan själv vill jag påstå, och detta på grund av att alldeles för många människor på jorden är allt för ointelligenta, vilket bidrar till att vi som har en högre intelligens inte får vara i fred för dessa "idioter" som bara förstör.

Sen finns ett mellanskikt av människor som är mer intelligenta än dessa idioter, men samtidigt för jävla dumma i huvudet för att göra något åt de riktigt stora idioterna som är det riktigt stora hotet.

Kvar blir en liten klick högintelligenta människor som är så få så att de inte har någon makt.

En som har någorlunda makt är ju Elon Musk, och har har intelligensen också, men det hjälper föga för den större massan av högintelligenta individer.
Citera
2023-06-07, 17:12
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SexgalenZombie
Man kan föra resonemang kring konsekvenserna av intelligens.

Tex, människan är intelligent, vad har det haft för konsekvenser för omgivningen? Jo att vi tagit kontroll och dominerar totalt samt utrotar precis allt annat liv utom det vi bedömer gynnar oss....

Skapar vi då en intelligens som liknar vår egen, men är överlägsen oss, vad kan då konsekvenserna rimligtvis bli?

Att tro att en sådan livsform skulle omhänderta mänskligheten är besynnerligt, för vilka arter som inte gynnar oss tar vi hand om själva? Hundar och katter är våra slavar och saknar frihet och folk har dom för att inbilla sig att de är sympatiska, kossor och får dödar vi och äter. En AI har väl ingen nytta av oss, utom möjligen som arbetskraft att montera kretskort eller bygga en robotarme som sedan ersätter oss....

Om du var en överlägsen AI, och hotades av underlägsna våldsamma mordiska människor, vad skulle du göra? Visa vänlighet mot våldsamma människor som gladeligen skulle döda dig, det är väl ändå inte särskilt intelligent att gynna en konkurrent och fiende som är biologiskt programmerad att döda motståndare....

Du missar den "lilla" detaljen att de som utvecklar AI måste vara idioter som låter AI utvecklas till en grad så AI kan förgöra oss. Ni som tror detta är allt annat än högintelligenta.
Citera
2023-06-07, 17:14
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sarkhanv
Ett annat sätt som AI kan "förgöra" mänskligheten är att vi blir mindre och mindre intresserade av andra människor, redan nu fastnar ungar framför Tiktok och annat istället för att umgås, och födelsetalen är redan för låga i hela västvärlden + Kina.

Födelsetalen är verkligen inte för låga. Födelsetalen MÅSTE sjuka. Vi är alldeles för många.

3-5 miljarder är absolut MAX vad som är lämpligt med hänvisning till vad denna planet klarar i form av idioter till människor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in