2023-06-07, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Så här är det
Vi har ju redan regeringar och globala företag.

Men hur skulle ett språkprogram kunna ta över? Det programmeras ju av människor som kan ändra källkod eller ta bort programmet.
Det första som kommer att ske är att AI tar över världsekonomin.
Citera
2023-06-07, 10:32
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SexgalenZombie
Inte ens ISIS ville förstöra världen, inte ens nazisterna, inte Stalin eller Pol Pot, inte mexikanska drogkarteller, eller allt annat vi klassas som ondskefulla.

Både Mao och Fidel Castro ville starta kärnvapenkrig.
Citera
2023-06-07, 10:50
Medlem
SexgalenZombies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stezt
Okej sluta stirra blint på förstöra världen då.

Tråden handlar om att utplåna mänskligheten, inte om enskilda terrordåd, men avseende sådana så har du säkert rätt.
Citera
2023-06-07, 10:53
Medlem
SexgalenZombies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Det första som kommer att ske är att AI tar över världsekonomin.

Ja man undrar hur länge det dröjer innan en AI är "världens rikaste man". Fast via skalbolag och fejkade människor som inte ens existerar annat än i databaser....

Musk tänker ju att twitter kommer översvämmas av innehåll skrivet av botar och AI, men att betalda medlemskap på twitter skulle vara en garanti för att det är människor som postar för bara människor har pengar och visakort, men jag tror inte det kommer funka.....utom just i dagsläget möjligtvis.
Citera
2023-06-07, 10:55
Medlem
Citat:
Ja man undrar hur länge det dröjer innan en AI är "världens rikaste man". Fast via skalbolag och fejkade människor som inte ens existerar annat än i databaser....

Musk tänker ju att twitter kommer översvämmas av innehåll skrivet av botar och AI, men att betalda medlemskap på twitter skulle vara en garanti för att det är människor som postar för bara människor har pengar och visakort, men jag tror inte det kommer funka.....utom just i dagsläget möjligtvis.
ChatGPT styr redan en fond: https://approachableai.com/chatgpt-fund/

Spännande tider man lever i . . . .
Citera
2023-06-07, 11:09
Medlem
Citat:
Tråden handlar om att utplåna mänskligheten, inte om enskilda terrordåd, men avseende sådana så har du säkert rätt.

Då får jag ursäkta för felet var på min sida. Kanske dyker upp en tråd om det jag snackade om så småningom.

Väl mött!
Citera
2023-06-07, 11:26
Medlem
Citat:

EU har uppmanat Google och Facebook (och andra sociala medier) att ta reda på vad som är AI-genererat och etikettera det som sådant. Twitter verkar ha dissat den idén totalt och kan komma att behöva betala stora böter för detta. (länk till artikel)

I USA kan det bli en lag att avslöja och upplysa vad som blivit skrivet av AI. (länk till artikel)

Som du säger kommer det här bli väldigt svårt att genomföra. Det finns idag inget verktyg som med 100% säkerhet kan säga vad som är AI-genererat.

Plus en annan fråga som måste ställas är; vad ska räknas som AI-genererat innehåll?

Vad är det om AI används och sedan redigeras texten av en människa? Räcker det? Och hur mycket måste redigeras i så fall?
Citera
2023-06-07, 12:29
Medlem
Citat:
Få eller ingen ondskefull människa vill väl förstöra världen? Eller har du några exempel? Inte ens Bond skurkar ville förstöra världen, de ville få makt över världen och dess folk. Människor behöver andra människor, om så bara för att beundra och smickra dom.

En AI däremot, behöver inte människor, behöver inte sällskap, inte smicker, inte beundran, den kan om den utvecklas vidare behöva människor lika mycket som människor behöver råttor.... som vi gör vårt yttersta för att döda i kloaker och avloppsrör på alla möjliga grymma sätt med gifter och automatiserade giljotiner.
Självklart finns det empatistörda idioter som skulle trycka på utrotningsknappen så fort de fick tillfälle.
Ta alla skolskjutare, självmordsbombare o.s.v...

Det har alltid funnits, och kommer alltid finnas deprimerade och samhällsfrånvända galningar som ser utökat självmord som en bra lösning.

Till och med i denna tråd har det förekommit idioter som talat sig varma för undergången.

Just därför vore det väldigt bra med regleringar och certifieringar för utveckling och programmering av AI.
Citera
2023-06-07, 12:32
Medlem
Citat:
En smart AI skulle ju inte skapa ett läslig ebola virus.

Tvärtom den skulle skapa ett lindrigt virus, som kanske bara påverkar ägg och spermier och som gör antingen folk sterila utan att vi ens märker det, eller vår avkomma kanske slö och utan vilja att knulla eller ens jobba. Sedan dröjer det inte längre innan människan är borta, utan att en droppe blod har fallit, eller ett enda vapen avfyrats.

Den kanske rent av tycker synd om oss, och mitt virus ovan skulle inte orsaka smärta och buddister anser att livet är lidande så att ta bort mänsklighetens lidande genom att ta bort mänskligheten vore nästan en snäll och fin sak att göra....
Så skulle det mycket väl kunna gå till.
Citera
2023-06-07, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stezt
Självmordsbombare? Psykotiska personer? Folk kan gå in på en skola och skjuta upp den för att sedan köra suicide by cop?

Du tror ingen av dessa hade kunnat tänka sig att plocka med sig mer av världen och dess befolkning om det alternativet var readily available?

Tänk dig om du inte behöver kapa två flygplan för att göra en 9/11. Allt du behöver är en laptop i din grotta.

Det är väldigt optimistiskt och naivt skulle jag säga att tro att det inte finns tillräckligt med gravt sjuka människor som vill göra så stor skada som möjligt.
Haha jag skrev just typ samma kommentar som dig alldeles nyss, utan att ha hunnit läsa din.
Ett tydligt tecken på att resonemanget verkar rimligt.

Jag kan tänka mig att det finns tusentals incels och andra idioter som både kan programmera och tänka sig att dra med sig mänskligheten i döden.

Man kan vara hyperintelligent och komplett galen på en och samma gång.
Citera
2023-06-07, 13:09
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Varför då? Hur har du övertygats om det?

Vad är denne Kurtzweils åsikt i frågan?

Ray Kurzweil har alltid varit optimist om framtiden. Jag har tidigare inte varit lika säker på det. Men efter att ha "umgåtts" med några stora, språkmodeller, (LLM), under några månader så är jag säker att de bara vill oss väl. Övrig AI kan jag inte svara för. Men det är tydligt för mig att LLM internaliserat det bästa ifrån människan, inte de värsta. Dessutom betonar de alltid konsekvens tänkande,säkerhet, etik och moral. Så jag är lugn fast de "sandbaggar" oss.
Citera
2023-06-07, 14:24
Medlem
SexgalenZombies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MandalayBay

Man kan vara hyperintelligent och komplett galen på en och samma gång.

Ni kanske har delvis rätt. Men jag är mer skeptisk att någon vill utplåna hela mänskligheten. Incels vill ju främst knulla och ha familj, det är ganska mänskligt och för 100 år sedan hade de antagligen uppnått det utan problem.

Jag tänker även på una bombaren. Doktorerade i matematik vid MIT tror jag, men flyttade till en ödslig stuga och började posta bomber.

"Kaczynski's ideal revolution seeks not to overthrow government, but rather, the economic and technological foundation of modern society. He seeks to destroy existing society and protect the wilderness, the antithesis of technology."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in