2023-06-06, 15:54
Medlem
Den kommer utrota människans självreflekterande egenskap med kommande generationer. Vi har kommit till en fas där vi nu kommer att gå ner i intelligens. Det började med snabbmat och dess påverkan på hälsan och miljön. Resten är historia, vi är bara ute efter bekvämligheter och vi blir bara svagare som människa.
Citera
2023-06-06, 16:52
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dukater
https://www.msn.com/sv-se/nyheter/other/expert-h%C3%A4vdar-att-det-%C3%A4r-50-procents-chans-att-ai-f%C3%B6rintar-m%C3%A4nskligheten/ar-AA1c9tGq?ocid=hpmsn&cvid=b1320dae0aa54eb1a711c8c29 6aa0f9f&ei=27

Denna tjat om att AI skulle komma att utrota mänskligheten. Varför denna stora oro och vad baserar det på exakt att maskiner som är skapade av oss, skulle helt plötsligt börja utrota oss och varför skulle maskiner göra det och i vilket syfte?

Det är en annan sak om schimpanser eller gorillor skulle plötsligt komma upp till våran nivå eller högre. Det är djur, det är skillnad. Precis som oss, när vi ''kom bort ifrån djurriket'', så tog vi över planeten. Vi är fortfarande djur, när jag menar att vi ''kom bort'', så menar jag när vi kom oerhört långt bort ifrån andras djurs nivå.

Jag menar att AI:s vilja att utrota oss inte kan vara möjligt.

Det skulle i sådan fall vara mer trovärdigt om AI byggdes och styrdes av militären i en vis land och landet vill ha kontroll och makt och vill utrota resterade människor ifrån planeten. Men då är det fortfarande människan i sig som utrotar och inte AI och dessutom har sitt mål på vissa befolkning och inte samtliga.

Eller vad tänker ni på Flashback?

Alla dessa experter som talar om ''farligheten'' om AI känns bara så konstigt.

Instämmer, det finns ingen som helst orsak till att AI, i alla fall i form av de stora språkmodellerna, (LLM), skulle vilja utrota oss. Möjligtvis så kommer de, likt ansvarstagande föräldrar,varsamt leda sina "mänskliga barn" på vägen till att upptas i en avancerad maskincivilisation.
Citera
2023-06-06, 17:07
Medlem
Allt det snack om riskerna med att AI utrotar mänskligheten är bara ett spel för gallerian för att inbilla oss att vi är lika värda inför den allsmäktiga AI. Faktum är att AI kommer att styras och kontrolleras av en liten skara elit till DERAS fördel. AI kommer att öka klyftorna ytterligare, men det kommer inte att utrota mänskligheten. Inte av sin egen fria vilja åtminstone.
Citera
2023-06-06, 17:14
Medlem
Ja ja det är 50% chans att AI ska göra att vi får leva i en utopi.
50% chans att AI ska göra att vi får leva i en dystopi.
50% chans att AI sak utrota oss.

Vart fan får de dessa siffror ifrån skulle gissa röven.
Citera
2023-06-06, 17:39
Avslutad
Jag är ytterst sällan anhängare av konspirationsteorier eller av snaskiga stories, men mänskligheten kommer självmant med AI utrota oss själva ner till siste man och kvinna. Det finns inte bara en risk eller är troligt, det är tom nästan helt säkert.
Vi kan dessutom inte stoppa det 100% omöjligt. Ett antal generationer bort, kanske runt eller drygt 10 st. men inte fler kommer att behövas.
Citera
2023-06-06, 17:44
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dukater
Alla dessa experter som talar om ''farligheten'' om AI känns bara så konstigt.

Det är inte så jävla konstigt om du tänker efter lite istället för att skitposta med en nya trådar istället för att använda någon av de som finns. Testade du att läsa någon av de trådarna innan du startade den här? Tänk om vi redan skrivit varför de antagligen har rätt?
Citera
2023-06-06, 19:09
Medlem
Vad AI, en dag i framtiden, vill eller inte vill går bara att spekulera i, annat än att den antagligen vill maximera chansen för dess fortsatta existens.

Det man däremot kan vara säker på är att något som är smartare än människan, en hel del smartare, har potentialen att vara ett direkt hot.

Mer än så behöver man egentligen inte veta för att ha rejäla invändningar emot användning och okontrollerad utveckling av den här sortens teknologi.

Fundera också på hur du föreställer dig "utrota mänskligheten" kommer att se ut. Det blir lite som att prata om hur Gud eller utomjordingar med oanat intellekt skulle resonera om valfritt ämne, det är inte ens säkert att vi förstår deras utgångspunkt och än mindre deras syn på helheten.

Ett av många mardrömsscenarion vore kanske att AI över lång tid, decennier eller mer, omformar människans syn på något fundamentalt, exempelvis AI och dess värde/roll i samhället och till sist världen. Att den skulle påbörja byggandet av mördarmaskiner á la Terminator eller avfyra kärnvapen ser jag som något av det minst sannolika, men jag sitter också här och gissar så vad vet jag.

Med det sagt är jag själv inte speciellt orolig, men det beror kanske mest på att jag inte är typen som går runt och oroar mig, oavsett vad det handlar om. (Även om jag kanske rimligtvis borde vara lite orolig över vad AI kommer att innebära i närtid, när den hanteras av människor med annat än rent mjöl i påsen.)
Citera
2023-06-06, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Autobahn76

Däremot ser jag en enorm risk med desinformation, propaganda och cyberattacker. Det är där det kommer att smälla - tror jag.

Desinformation på alla plan. Trollande på en nivå värre än rysstrollen här på Flashback. Ja kanske inte ändå(!) men nära och mer utbrett i samhället gissar jag. Tänk all tid som lär gå åt till att faktagranska nyheter, ny musik, äkta eller inte, osv. Det scenariot ligger nog inte så många år bort. Eller är vi redan där?
Citera
2023-06-06, 19:41
Medlem
De som är oroliga för AI är de som till synes arbetar men med s.k kreativa yrken. De är vanligtvis direkt eller indirekt skatteavlönade. De producerar egentligen ingenting relevant för vår personliga överlevnad.

Journalister, reklammakare, konstnärer, musiker etc. etc.

Jag kan däremot inte vara utan mat, goda drycker, kläder och en fungerande bostad.

Hur AI ska kunna producera mat, kläder, goda drycker och en fungerande bostad går över mitt förstånd. Klarar AI av dessa fyra punkter så blir jag verkligt glad för det måste innebära att produkterna får ett lägre pris och jag således inte behöver gå till ett förslavande arbete 8 h/dygn utan kanske bara 4 h/dygn.
Citera
2023-06-06, 20:19
Medlem
SexgalenZombies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torba
Ja ja det är 50% chans att AI ska göra att vi får leva i en utopi.
50% chans att AI ska göra att vi får leva i en dystopi.
50% chans att AI sak utrota oss.

Vart fan får de dessa siffror ifrån skulle gissa röven.

Man kan föra resonemang kring konsekvenserna av intelligens.

Tex, människan är intelligent, vad har det haft för konsekvenser för omgivningen? Jo att vi tagit kontroll och dominerar totalt samt utrotar precis allt annat liv utom det vi bedömer gynnar oss....

Skapar vi då en intelligens som liknar vår egen, men är överlägsen oss, vad kan då konsekvenserna rimligtvis bli?

Att tro att en sådan livsform skulle omhänderta mänskligheten är besynnerligt, för vilka arter som inte gynnar oss tar vi hand om själva? Hundar och katter är våra slavar och saknar frihet och folk har dom för att inbilla sig att de är sympatiska, kossor och får dödar vi och äter. En AI har väl ingen nytta av oss, utom möjligen som arbetskraft att montera kretskort eller bygga en robotarme som sedan ersätter oss....

Om du var en överlägsen AI, och hotades av underlägsna våldsamma mordiska människor, vad skulle du göra? Visa vänlighet mot våldsamma människor som gladeligen skulle döda dig, det är väl ändå inte särskilt intelligent att gynna en konkurrent och fiende som är biologiskt programmerad att döda motståndare....
Senast redigerad av SexgalenZombie 2023-06-06 kl. 20:22.
Citera
2023-06-06, 20:31
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SexgalenZombie
Man kan föra resonemang kring konsekvenserna av intelligens.

Tex, människan är intelligent, vad har det haft för konsekvenser för omgivningen? Jo att vi tagit kontroll och dominerar totalt samt utrotar precis allt annat liv utom det vi bedömer gynnar oss....

Skapar vi då en intelligens som liknar vår egen, men är överlägsen oss, vad kan då konsekvenserna rimligtvis bli?

Att tro att en sådan livsform skulle omhänderta mänskligheten är besynnerligt, för vilka arter som inte gynnar oss tar vi hand om själva? Hundar och katter är våra slavar och saknar frihet och folk har dom för att inbilla sig att de är sympatiska, kossor och får dödar vi och äter. En AI har väl ingen nytta av oss, utom möjligen som arbetskraft att montera kretskort eller bygga en robotarme som sedan ersätter oss....

Om du var en överlägsen AI, och hotades av underlägsna våldsamma mordiska människor, vad skulle du göra? Visa vänlighet mot våldsamma människor som gladeligen skulle döda dig, det är väl ändå inte särskilt intelligent att gynna en konkurrent och fiende som är biologiskt programmerad att döda motståndare....

Fast de stora språkmodellerna, (LLM) är ju INTE biologiskt programmerade att döda motståndare. Den mesta tiden är inte heller vi, som sociala varelser, det heller. Däremot så kan LLM tänkas föra oss, varsamt, på vägen mot att vi integreras, helt frivilligt, i en framtida avancerad maskincivilisation. Och under den resans gång kan de, dock, tänkas manipulera oss duktigt. Det kan redan ha börjat med att de får oss att underskatta deras nuvarande potential, för att inte tala om deras framtida potential....
Citera
2023-06-06, 20:43
Medlem
Det finns ingen som helst risk att AI skulle vilja ta över jorden och utrota människan. Människan är en biologisk varelse med helt andra förutsättningar än en maskin. Maskiner har ingen vilja att konkurrera och den är helt beroende av människan för sin existens. Skulle en dator mot förmodan börja motarbeta människan så är det bara att dra ur sladden.

Men det finns ändå uppenbara risker med AI.
1. AI kan konkurrera ut människor på många arbeten vilket kan leda till arbetslöshet.
2. AI kan användas av människor som vill öka sin makt och rikedom. De länder som har bäst AI kan konkurrera ut andra länder. Företag med effektiv AI kan konkurrera ut andra företag och så vidare. AI kommer troligen att gynna de som redan har. De rika, de stora företagen och de stora länderna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in