Citat:
Ursprungligen postat av
Ballesteros
Fast det är ju inte riktigt sant. När det är 10% inflation så kan jag både amortera OCH värdet på lånet minskar då det är inflation. Annat scenario är att jag kan spara i värdepapper för samma del som jag annars hade amorterat. Visst äts ju en del upp av högre räntor som samtidigt är en del i detta. Så i stort gör det nog inte så mycket för min egen ekonomi.
Samtidigt om man antar att räntan på dina lån blir i samma storleksordning som inflationen så får du ju betala precis lika mycket varje månad. Om vi bekämpar inflationen på allvar så räcker samma summa till en rejäl amortering förutom den lägre räntan du då betalar. Bägge scenarier blir rätt lika.
Ett problem med höginflationsscenariet är ju att löneökningar brukar komma en gång/år. Det gör att prishöjningarna gör att ekonomin blir sämre och sämre hela tiden och sedan kommer löneökningen som gör att man kommer ikapp.
Annars bägge scenarier med hög inflation och hög ränta/ingen amortering eller låg inflation och låg ränta men en rejäl amortering betyder ju att man betalar en rätt saftig summa varje månad. Belastningen på ekonomin är jämförbar och minskningen av lånet i jämförelse med inkomst likaså). Enda skillnaden är att i låginflations scenariet är det plannerat och man kan anpassa sig och i höginflationsscenariet är det tvingande...