2023-06-07, 08:59
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Min chef försökte få panelen utbytt och målad då. Han skickade ut offertförfrågningar till 7 företag. 0 svar.
Och det var samtidigt som byggjobbare och hantverkare satt och grät i TV.

En tänkbar förklaring jag har tänkt på är att det fanns ett giftpiller i offertförfrågan. Dom skulle nämligen städa upp efter sig. Kan vara så att det blev oacceptabelt.

Städa upp efter sig?
Citera
2023-06-07, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballesteros
Fast det är ju inte riktigt sant. När det är 10% inflation så kan jag både amortera OCH värdet på lånet minskar då det är inflation. Annat scenario är att jag kan spara i värdepapper för samma del som jag annars hade amorterat. Visst äts ju en del upp av högre räntor som samtidigt är en del i detta. Så i stort gör det nog inte så mycket för min egen ekonomi.

Samtidigt om man antar att räntan på dina lån blir i samma storleksordning som inflationen så får du ju betala precis lika mycket varje månad. Om vi bekämpar inflationen på allvar så räcker samma summa till en rejäl amortering förutom den lägre räntan du då betalar. Bägge scenarier blir rätt lika.

Ett problem med höginflationsscenariet är ju att löneökningar brukar komma en gång/år. Det gör att prishöjningarna gör att ekonomin blir sämre och sämre hela tiden och sedan kommer löneökningen som gör att man kommer ikapp.

Annars bägge scenarier med hög inflation och hög ränta/ingen amortering eller låg inflation och låg ränta men en rejäl amortering betyder ju att man betalar en rätt saftig summa varje månad. Belastningen på ekonomin är jämförbar och minskningen av lånet i jämförelse med inkomst likaså). Enda skillnaden är att i låginflations scenariet är det plannerat och man kan anpassa sig och i höginflationsscenariet är det tvingande...
Citera
2023-06-07, 09:54
Medlem
Citat:
Jo, visst. Så länge löneökningarna följer med någorlunda så är det ok. Löneökningarna kommer oftast ikapp i längden. Kortsiktigt kan det släpa efter som vi ser nu.

Fast det är nog ett missförstånd. Inflationen är aldrig att allt ökar i pris ḿed precis 0.86% varje månad och sedan summerar det till drygt 11% inflation på helåret. Prisökningarna kommer stötvis och blir olika på olika produkter och tjänster. Det blir svårare att plannera ekonomin om inflationen är hög. Det tvingar fram större försiktighet i alla led och ger lägre effektivitet. Alltså lägre reallöneökningar långsiktigt.

Inflation är helt enkelt dåligt. Sedan att den grundläggande orsaken till inflationen är att staten misssköter den egna valutan gör ju att inflation i princip endast uppkommer när politikerna misssköter samhället. Det leder aldrig till något gott i längden....
Citera
2023-06-07, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Det enda patetiska är att se sitt primära boende som en investering som ska ge avkastning. Att bo i villa kostar alltid mer än det smakar med underhåll. Att sitta instängd i en lägenhet är inget alternativ
Jag har alltid fått betalt för att bo, fram tills bubblan strack. Självklart är en bostad en investering, speciellt med tanke på att många använder sitt primära boende som hävstång på eget kapital med upp till 6,67 ggr pengarna. Ett hus är lite svårare att spekulera i då det är förenat med höga transaktionskostnader, men det går. Den massiva spekulation som byggare, mäklare och banker vittnat om, har främst varit i nybyggnadsprojekt. Har varit snabba pengar fram tills kreditkranen nu är åtdragen. Jag har avkastat runt 20% per år på eget kapital de senaste 20 åren. Sista året har jag dock tappat något, då även jag kör med viss hävstång (3 ggr). Amorterat har jag aldrig gjort då jag främst flippat nybyggen.
Citera
2023-06-07, 10:45
Medlem
Du har några poänger jag ger dig det. Både positiva och negativa realräntor bär med sig sina egna fördelar och nackdelar dock.
Citera
2023-06-07, 10:47
Medlem
liksom-fbs avatar
https://www.bostadspolitik.se/2023/06/01/aterhamtningen-vid-de-tidigare-kriserna-kom-fran-den-egenagda-marknaden/
Jan Jörnmark har skrivit en läsvärd artikel om tidigare boprisfall. Och de utmaningar som finns för bostadsmarknaden idag.

Några citat:
Det ledde sedan till att landets allmännyttor hamnade i en djup kris, vilket mellan 1975 och 1993 utlöste en närmast vanvettig lavin av subventioner
...
Ny konkurrens visade sig återigen, men den här gången från centralt belägna bostadsrätter, där den stora konsumentnyttan fortsatte att göra byggande möjligt tvärs igenom krisen
...
Utan konstruktiva lösningar kommer vi annars bara att fortsätta att subventionera och bygga på samma ogenomtänkta sätt som vi gjort i mer än ett halvsekel, vilket innebär att vi med en dåres envishet staplar våra nya misslyckanden ovanpå de gamla

Och följande kan ju vara lite intressant för de många i HR i tråden:
Den tredje krisen kommer att kräva att den stora mängd hyreshus som byggts de senaste åren kan refinansieras med högre räntor, samtidigt som hyrorna i dem redan är höga.

Han går även inte på problemet med de många hyreshus i mindre attraktiva områden där underhållet varit eftersatt, då det inte går att finansiera det med högre hyror.
Citera
2023-06-07, 11:03
Medlem
Idag är det ganska enkel matematik att räkna ut vad man kan betala för en villa eller bostadsrätt.

Med tanke på att pensionerna kommer att vara rena överlevnadspengar i framtiden (tack politikerna för det!) måste man vara skuldfri när man går i pension.

Nollräntorna var troligtvis bara ett historiskt hack i kurvan som man inte kan räkna med.

Eller planerar folk att sälja och flytta till "Filipstad" och ta en sunkig Hr med kackerlackor och vägglöss när dom blir pensionärer?

Hur resonerar truckföraren 55-åriga Börje som just köpt en lägenhet i Bromma och cashat lite men lånat upp 3 mille? Sen ska ju Teslan pyntas också..
Citera
2023-06-07, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eysedease
Idag är det ganska enkel matematik att räkna ut vad man kan betala för en villa eller bostadsrätt.

Med tanke på att pensionerna kommer att vara rena överlevnadspengar i framtiden (tack politikerna för det!) måste man vara skuldfri när man går i pension.

Nollräntorna var troligtvis bara ett historiskt hack i kurvan som man inte kan räkna med.

Eller planerar folk att sälja och flytta till "Filipstad" och ta en sunkig Hr med kackerlackor och vägglöss när dom blir pensionärer?

Hur resonerar truckföraren 55-åriga Börje som just köpt en lägenhet i Bromma och cashat lite men lånat upp 3 mille? Sen ska ju Teslan pyntas också..

Ingen resonerar, folk får "betalt för att bo". Att betala tillbaka pengarna har aldrig någonsin varit på tapeten för den stora massan. De har inte tänkt längre än näsan sträcker sig i jakt på nästa sak att konsumera för lånade pengar.

Nu är det välkommen tillbaka till verkligheten för de flesta istället.
Citera
2023-06-07, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blekmyr
Ingen resonerar, folk får "betalt för att bo". Att betala tillbaka pengarna har aldrig någonsin varit på tapeten för den stora massan. De har inte tänkt längre än näsan sträcker sig i jakt på nästa sak att konsumera för lånade pengar.

Nu är det välkommen tillbaka till verkligheten för de flesta istället.

Precis! Folk är idioter, därför har vi politiker som skall styra folket och landet åt rätt håll men det har politikerna misslyckats med totalt, åtminstone av vad som nu syns av bl.a kronkursen:
165 sek idag för 100 dkk

Helt absurt.
Citera
2023-06-07, 11:59
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Jo, visst. Så länge löneökningarna följer med någorlunda så är det ok. Löneökningarna kommer oftast ikapp i längden. Kortsiktigt kan det släpa efter som vi ser nu.
Fast det gör dom inte, det är när inflationen är låg som reallönerna ökar.
Citera
2023-06-07, 12:03
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:

De har börjat dyka upp ”internflyktingar ” som flyttar ut till små mindre attraktiva orter på dekis. För då kan de få en hyfsad villa för en bråkdel av vad de kostar i Sthlmsområdet. Dock blir servicen sämre och resekostnaderna högre.
Men fenomenet finns och är i ökande skulle jag säga, på så vis kan de som flyttar ut göra sig skuldfria.
Citera
2023-06-07, 12:27
Medlem
Citat:

Tror inte truckföraren Börje kör en Tesla dock. Vid pension är det annars lämpligt att sätta sig i HR. Min plan, och kan man lyfta ut pengarna ifrån bostadsbubblan. Och köpa en lägenhet utomlands t ex. Fungerar dock kanske inte för yngre folk, jag har surfat på bostadsbubblan runt 20 år. Nu får vi en välbehövlig korrigering av priserna 20/25% nedgång senaste året
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in