2023-06-06, 20:32
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Jag vet inte om jag har missuppfattat saker och ting men jag upplever som att den här bolånekrisen är väldigt lokal och med det menar jag att krisen är koncentrerad till Sthlm.

Inte finns det någon som har lånat till en bostad för 3-4 miljoner i ex. Överkalix. Det finns inte ens så dyra bostäder i en stor del av Sverige.

Krisen är lokal i mina ögon. Har jag fel?
I Överkalix kan man nog ta alla objekt på kortet.
I Kalix däremot finns enstaka objekt som kräver lån för den som inte har så stor kontantinsats.
T ex detta: https://www.hemnet.se/bostad/villa-5rum-bredviken-kalix-kalix-kommun-bredviksvagen-14-19723336
Kanske handlar om folk som jobbar i Luleå som köper sådana här.

Bostadspriserna ökar ungefär lika mycket i hela landet. (Byggnadskostnaden är tämligen lika i hela landet). Så de som gastar om bubbla får ju gasta om det i hela landet.

Krisen kanske snarare är för de som jobbar med bostadsproduktion och nu blir arbetslösa. Men den är nog också för hela landet.
Klart att där det inte byggts/renoverats på 10 år så blir det ju ingen skillnad.
Citera
2023-06-06, 20:35
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shishio
Har alla ni Stockholmare föräldrars om är borgenärer? Lönerna är ju sämst i Stockholm jämfört med Norrland. Jag menar, en elektriker i Stockholm tjänar 35-40k. De skulle aldrig ha råd. Jurister tjänar också skit i Stockholm eller Sverige överlag.
Jag har aldrig haft det.

Men mina föräldrar som byggde hus i unga år var tvungen ha båda sin föräldrarna som borgenärer.
Och dom var hårdare belånade än vad man blir idag som maxbelånad. Det var hårdare förr.
Citera
2023-06-06, 20:40
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
När det var lågkonjunktur på riktigt på 90-talet såg det aldrig ut såhär. Tom så att folk nu har det bättre nu än 90-talets bästa år
Min chef försökte få panelen utbytt och målad då. Han skickade ut offertförfrågningar till 7 företag. 0 svar.
Och det var samtidigt som byggjobbare och hantverkare satt och grät i TV.

En tänkbar förklaring jag har tänkt på är att det fanns ett giftpiller i offertförfrågan. Dom skulle nämligen städa upp efter sig. Kan vara så att det blev oacceptabelt.
Citera
2023-06-06, 21:05
Medlem
Citat:
Nej. Du är helt ute och cyklar så länge du inte tramsar om dina reala värden som vanligt
Såklart det är reala värden, tänker du nominellt i dina investeringar 🙈. Patetiskt i så fall
Citera
2023-06-06, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Jag har aldrig haft det.

Men mina föräldrar som byggde hus i unga år var tvungen ha båda sin föräldrarna som borgenärer.
Och dom var hårdare belånade än vad man blir idag som maxbelånad. Det var hårdare förr.
Enskilda exempel kanske, skuldkvoten har stigit markant (speciellt sedan mitten av 90talet), tex låg den på omkring 50% 1960 och idag är den betydligt högre , omkring 200%.
Citera
2023-06-06, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Min chef försökte få panelen utbytt och målad då. Han skickade ut offertförfrågningar till 7 företag. 0 svar.
Och det var samtidigt som byggjobbare och hantverkare satt och grät i TV.

En tänkbar förklaring jag har tänkt på är att det fanns ett giftpiller i offertförfrågan. Dom skulle nämligen städa upp efter sig. Kan vara så att det blev oacceptabelt.
Haha ja med vad känner din känsla? Det är ju så du och dina argument brukar låta. Känns i hela kroppen? Nä jag gav precis fakta om nedgången 20/25% enligt fakta
Citera
2023-06-06, 21:22
Medlem
Citat:
Så när kommer denna enorma nedgång?
Gradvis fallande under 2-3 år är väl inte osannolikt med nuvarande räntenivå, det skulle kunna bli mer abrupt under hösten om räntehöjningarna fortsätter. Jag är inte allt bergsäker på detta, det är 50/50 - där de andra 50% ligger på att stat/riksbank viker sig och börjar med finansiella lättnader igen. ( På beskostnad av kronan)
Citera
2023-06-06, 21:32
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grisbenet
Om du orkar får du gärna omformulera den exakta fråga så att vi kan förstå varandra bättre här…
”Ursprungligen postat av Sonnenwende
Så om de smäller och Akelius sopar ihop resterna så är det oki? Eller vad är logiken bakom det resonemanget?”
Om några kommersiella fastighetsbolag konkar, vad tror du det gör med riskaptiten och kreditgivarnas vilja att låna ut pengar?
Svår fråga?
Citera
2023-06-06, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
”Ursprungligen postat av Sonnenwende
Så om de smäller och Akelius sopar ihop resterna så är det oki? Eller vad är logiken bakom det resonemanget?”

Svår fråga?

Jaha den har jag svarat på men okej, låt mig förklara det så att en sexåring kan förstå. Föreställ dig att du och dina vänner spelar ett spel där ni bygger sandslott. Plötsligt kommer en stor våg och förstör några av sandslotten. Men inte alla sandslott försvann, och de som hade större och starkare slott kunde stå kvar.

Nu finns det mer sand kvar för dem att använda och göra deras slott ännu större. Det är inte rättvist, men det är vad som hände. Så i stället för att vara ledsen för de förstörda slotten, de barnen som har slott kvar blir glada eftersom de nu kan bygga större slott. Det är ungefär så här det fungerar i den stora vuxenvärlden också.
Citera
2023-06-06, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Jag vet inte om jag har missuppfattat saker och ting men jag upplever som att den här bolånekrisen är väldigt lokal och med det menar jag att krisen är koncentrerad till Sthlm.

Inte finns det någon som har lånat till en bostad för 3-4 miljoner i ex. Överkalix. Det finns inte ens så dyra bostäder i en stor del av Sverige.

Krisen är lokal i mina ögon. Har jag fel?
Länkade till ett torp utanför finnerödja på förra sidan....
Citera
2023-06-06, 21:51
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grisbenet
Enskilda exempel kanske, skuldkvoten har stigit markant (speciellt sedan mitten av 90talet), tex låg den på omkring 50% 1960 och idag är den betydligt högre , omkring 200%.
Man hade räntesubventioner fram till mitten på 90-talet. Finns en hel del andra omständigheter också.

Var och en kan ju grunna över hur hårt man var tvungen skuldsätta sig 1960 för att kunna bygga en villa. Man köper mängder av byggmtrl och mängder arbetstimmar. Det är inte möjligt utan att man skuldsätter sig upp över öronen.
Citera
2023-06-06, 21:52
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Vad är problemet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in