2023-06-05, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Absolut det enda rätta, i detta fall.
Jag blir mörkrädd över hur rättssystemet fallerar.
Det är obegripligt att den åtalade inte har någon form av förklaringsbörda, det är endast åklagaren som ska kunna styrka att gärningsmannen gjort sig skyldig till brottet, bortom rimligt tvivel.
Det är just det där, hur långt ska man dra det?
Tänk om tänk om inte funnits, utan att det endast handlar om de faktiska bevis som åklagaren styrker.
Nej, då ska felet skyllas på brottsoffret in absurdum.
Att rättens ordförande inte bröt när rättsläkaren pushades att svara på frågor som hon redan besvarat att hon inte kunde besvara osv. Frustrerande att lyssna på. Ännu värre när tingsrätten gör bedömningen att ett livstidsstraff är det enda rätta, men hovrätten fastnar och tror att det visst kan vara så att Lotta dött av en överdos?! Men snälla nån, Lotta hade överlevt om Micke inte slagit ihjäl henne. Dessutom, hur vet man att han inte spetsat hennes drink?

Hur skulle rättssystemet sett ut istället? Jag menar att om staten/åklagaren anklagar en medborgare för brott, så är det väl staten/åklagaren som skall bevisa att deras påstående stämmer? Och om det inte skall vara ställt utom rimligt tvivel, vad skall det vara då?
Skall man döma en person till livstids fängelse för att den "kanske är skyldig"? "nog är skyldig"? "troligen är skyldig"? "borde vara skyldig"?

"Förklaringsbörda för den tilltalade" - Hur skulle det gå till i praktiken tänker du? Här har vi en person misstänkt för Mord som säger att han p.g.a berusning inte minns någonting från den aktuella natten. Vad skall han då "förklara"? Skall han förklara varför han drack alkohol? Skall han förklara varför man får minnesluckor av för mycket alkohol?

Sedan handlar det ju inte om att rätten gör allt man kan för att krångla till det eller hitta alternativa förklaringar. Det handlar ju om att första steget i en mordutredning/åtal är att kunna påvisa att det FAKTISKT har varit ett mord (och inte t ex sjukdomsfall, olycka eller självmord) och det har man tyvärr inte lyckats med enligt Hovrätten.

Slutligen vill jag tillägga att viss förklaringsbörda faktiskt kan tillfalla den tilltalade - OM åklagaren uppfyllt sin bevisbörda (och då pratar vi övertygande bevisning som binder personen till gärningen). Men någonting sådant har inte förekommit i detta fallet.
Senast redigerad av Haaaaag 2023-06-05 kl. 11:42.
Citera
2023-06-05, 13:09
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marre1976
Jag har ingen aning, precis som expertvittnet!

Men om det nu stämmer att kvinnan åt antidepressiva samtidigt som hon drack alkohol så kan en möjlig biverkning bland flera vara förhöjd aggressivitet utifrån den information som finns på nätet.

Borde inte detta stärka M:s uppgifter om att hon började bråka och kasta saker när hon drack?
Citera
2023-06-05, 17:59
Medlem
Marre1976s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Men om det nu stämmer att kvinnan åt antidepressiva samtidigt som hon drack alkohol så kan en möjlig biverkning bland flera vara förhöjd aggressivitet utifrån den information som finns på nätet.

Borde inte detta stärka M:s uppgifter om att hon började bråka och kasta saker när hon drack?

Förhöjd aggressivitet och kasta saker osv...
Detta ger absolut inte honom rätten att slå sönder henne.
Eller vad tycker du?

Som jag sagt tidigare så hade domen sett annorlunda ut om rättsläkaren var bevandrad med det svenska språket minst på SFI-nivå. Tycker att hon var rätt svävande.
Citera
2023-06-05, 18:45
Medlem
Citat:

Jag rekommenderar dig och många fler att lyssna på denna fantastiska podd om mäns våld mot kvinnor Hennes namn var...

https://podplay.com/sv-se/podcast/856053

Ofta glöms offren i dessa fall helt bort. Men det var ju någons mamma, dotter, syster eller mormor. Mer fokus på dessa kvinnor för förtjänar samhällets upprättelse!
Citera
2023-06-05, 18:47
Medlem
Citat:

Jag rekommenderar dig och många fler att lyssna på denna fantastiska podd om mäns våld mot kvinnor Hennes namn var...

Ofta glöms offren i dessa fall helt bort. Men det var ju någons mamma, dotter, syster eller mormor. Mer fokus på dessa kvinnor som verkligen förtjänar samhällets upprättelse!
Citera
2023-06-05, 21:34
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Förhöjd aggressivitet och kasta saker.

Tror inte du att M kan ha upplevt henne som provocerande? Det låter väl inte speciellt trevligt när en person dricker alkohol, blir aggressiv och börjar kasta saker?

Citat:
Detta ger absolut inte honom rätten att slå henne.
Eller vad tycker du?.

Vad jag tycker? Att hovrätten dragit rätt slutsats. M är dömd för grov misshandel men friad för mord.

Citat:
Som jag sagt tidigare så hade domen sett annorlunda ut om rättsläkaren var bevandrad med det svenska språket minst på SFI-nivå. Tycker att hon var rätt svävande.

Nja, det är väl din tolkning. Andra anser att domen känns rimlig utifrån omständigheterna.
Citera
2023-06-05, 21:52
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Hur kan du i tråd efter tråd vara så vurmande för gärningsmännen och osvikligt beskyller brottsoffren för att vara problemet?

Man kan fråga sig varför du är så enögd i tråd efter tråd och vägrar att se till helhetsbilden? De flesta destruktiva relationer har två motpoler som triggar varandra. Enligt M så har han fått stå ut med allt möjligt som aggressivitet när hon drack, hon har även kastat saker, slagit honom i huvudet med ett dammsugarrör, kränkt honom med skällsord, förstört saker i hemmet och garaget. Menar du att M ljuger om allt detta? Kan du möjligen bevisa att han talar osanning?

Citat:
Du är faktaresistent.

Inte alls, jag har däremot en mer öppen syn den problematik som omger destruktiva relationer. M:s uppgifter känns inte osannolika, tvärtom känns de fullt rimliga om vi betänker omständigheterna.

Citat:
Du har ett förhållningssätt som innebär att du inte låter dig påverkas av fakta som talar emot din egen uppfattning. En ovilja att acceptera en sanning trots att det finns bevis för den.

Men vad finns det för bevis som talar emot M:s uppgifter om att också han haft stora problem i relationen med bla hennes drickande och aggressivitet? Du verkar dessutom ha glömt bort att M är faktiskt dömd för grov misshandel, ingen har överhuvudtaget försökt få honom att framstå som oskyldig till detta. Fakta är dessutom att han är friad för mord trots att du och en handfull personer till gör allt för att försöka få det att framstå som att han måste vara skyldig till mord. Får man fråga varför du utesluter läkemedelsförgiftning?
Citera
2023-06-05, 22:03
Avslutad
Citat:
Man kan fråga sig varför du är så enögd i tråd efter tråd och vägrar att se till helhetsbilden? De flesta destruktiva relationer har två motpoler som triggar varandra. Enligt M så har han fått stå ut med allt möjligt som aggressivitet när hon drack, hon har även kastat saker, slagit honom i huvudet med ett dammsugarrör, kränkt honom med skällsord, förstört saker i hemmet och garaget. Menar du att M ljuger om allt detta? Kan du möjligen bevisa att han talar osanning?

Inte alls, jag har däremot en mer öppen syn den problematik som omger destruktiva relationer. M:s uppgifter känns inte osannolika, tvärtom känns de fullt rimliga om vi betänker omständigheterna.

Men vad finns det för bevis som talar emot M:s uppgifter om att också han haft stora problem i relationen med bla hennes drickande och aggressivitet? Du verkar dessutom ha glömt bort att M är faktiskt dömd för grov misshandel, ingen har överhuvudtaget försökt få honom att framstå som oskyldig till detta. Fakta är dessutom att han är friad för mord trots att du och en handfull personer till gör allt för att försöka få det att framstå som att han måste vara skyldig till mord. Får man fråga varför du utesluter läkemedelsförgiftning?
Tex så är Jeanette död. Misshandlad till döds.
Hon dokumenterade skador, berättade att Micke tog på sina skor med stålhätta när han ville skada.
Jeanette är inte den första kvinna han misshandlat.
Fortsätt med din glorifierade bild av mördarMicke som ett stackars offer.
Man behöver inte vara särskilt begåvad för att förstå vad som skett, du är inte ensam i din tro att Micke inte dödade, han hade bara otur, en riktig osis. Enligt honom själv, semestern blev förstörd tillochmed...
Citera
2023-06-06, 02:13
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uppgiven76-
Jag rekommenderar dig och många fler att lyssna på denna fantastiska podd om mäns våld mot kvinnor Hennes namn var.

Ofta glöms offren i dessa fall helt bort. Men det var ju någons mamma, dotter, syster eller mormor.

Du har en märklig syn på det här med destruktiva relationer, du försöker helt uppenbart förminska M:s uppgifter om att även han var utsatt för våld och kränkningar i den forna relationen.

Du pratar om offer som glöms bort men glömmer i samma veva att många såna här relationer som är fyllda av alkohol och bråk/gräl innefattar två individer som triggar igång varandra.

Jag rekommenderar dig och många fler att läsa dessa artiklar.

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/dnojLz/weidmo-uvell-lika-manga-man-blir-slagna-av-kvinnor-loof
https://sverigesradio.se/artikel/5667696

Ingen, absolut ingen tjänar något på att förminska M:s uppgifter om att även J stod för sin beskärda del av bråken i deras relation.
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2023-06-06 kl. 02:16.
Citera
2023-06-06, 11:21
Medlem
Citat:
Hon hade balansproblem, det betyder inte att det var nåt större fel på armar och ben eller hennes humör? Hon klarade av att cykla. Hon klarade av att dricka alkohol. Hon klarade av att gå ut på krogen. Det finns inget som pekar på att M har talat osanning om hennes uppträdande och våldsamhet. I själva verket verkar han rätt uppriktig i förhören när det gäller just detta.

Hon orkade gå på krogen. En riktig svag person går inte på krogen. En riktigt svag person dricker inte heller alkohol. Det är svårt att förstå vad du vill uppnå med dina inlägg? Du känns inte riktigt nykter själv när du gång på gång förkastar M:s uppgifter.

Då får vi väl lita på hans uppgifter? Varför skulle M slå sönder sina egna dörrar tex?

Enligt M så ska hon ha förändrats efter operationen, hon ska även ha förändrats när hon drack alkohol. Du verkar leva i en luftbubbla när du gång på gång vägrar att se till båda sidor i ett sånt här drama.

Nej det är det inte. M är fortfarande friad för mord oavsett vad du än inbillar dig.

Och ändå så försöker du lägga hennes skador som "självförvållade" genom att hon hade så dålig balans.
Att stackars Micke fått ta hand om henne för att hon var så klen.
Men slå sönder dörrar det klarade hon minsann... Och ge sig på Micke...
Enligt hans förhör så hade han ju stängt en dörr mellan sig och dammsugarröret så vart har du hört/läst att han blivit slagen i skallen med det?
Du har fortfarande inte svarat på mitt inlägg där jag frågar dig om vilka skador du kan tänka dig tillskriva Micke.
Citera
2023-06-06, 22:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Uppgiven76-

Ofta glöms offren i dessa fall helt bort. Men det var ju någons mamma, dotter, syster eller mormor. Mer fokus på dessa kvinnor för förtjänar samhällets upprättelse!

Lyssnar på den nu. Den är stark och ibland blir man så förbannad på hur det kan få gå till
Citera
2023-06-07, 02:22
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emmizen32
Och ändå så försöker du lägga hennes skador som självförvållade genom att hon hade så dålig balans.

Det går inte att utesluta att en del av skadorna kan ha varit självförvållade pga balansproblem men man bör nog även beakta påverkan av alkohol blandat med läkemedel? Folk som dricker alkohol råkar faktiskt ut för olyckor pga berusning. Jag vet inte om du insett hur vanliga fallskador är?

"Fallskador är den vanligaste typen av olyckshändelse. Av alla personer som behöver läggas in på sjukhus till följd av olyckor har 70 procent skadats i fallolyckor"

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Fallskador

Nu har M dock medgivit att han slagit henne men han har också vittnat om att han blivit slagen i relationen.

Citat:
Att stackars M fått ta hand om henne för att hon var så klen.
Men slå sönder dörrar det klarade hon minsann. Och ge sig på M

Att ha dålig balans i vissa situationer är inte samma sak som att inte klara av annat. Hon gick på krogen och hon gick med raska steg kvällen innan dramat fick sitt olyckliga avslut, vi kan även notera att hon drack alkohol samtidigt som hon åt antidepressiva och andra läkemedel osv. En klen människa skriver du, det verkar inte riktigt stämma?

Citat:
Enligt hans förhör så hade han ju stängt en dörr mellan sig och dammsugarröret så vart har du hört/läst att han blivit slagen i skallen med det?

Sidan 43 i domen från TR.

Citat:
Du har fortfarande inte svarat på mitt inlägg där jag frågar dig om vilka skador du kan tänka dig tillskriva M

Eftersom M inte minns något förutom att han blev skjutsad hem och att hans minne därefter är borta pga berusning så är det omöjligt att svara på din fråga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in