2024-04-05, 12:47
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Kan ta reda på hur mycket han deklarerade för 2021 då han satt häktad från juli 2022.

Ja gör det tack. Du gjorde bort dig tidigare när du helt glömde bort att han satt häktad från juli 2022 så nu har du chansen att rätta till det hela lite.
Citera
2024-04-05, 13:50
Medlem
Letrangeres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Stämmer! Och han dömdes faktiskt också för detta i hovrätten till 7 års fängelse för synnerligen grov misshandel. Han blev alltså inte friad.

Däremot ansåg hovrätten att det var inte ställt utom allt rimligt tvivel att det var hans våldsutövning som orsakade kvinnans bortgång.

Om du vill diskutera HD:s dom i förhållande till Hovrättens slutsatser så varsågod men glöm inte att det här är ett forum för diskussion och debatt. Om någon skribent hyser en annan åsikt än dig så får du helt enkelt acceptera att det finns skilda åsikter.
Vad tycker du han borde få för straff?
Citera
2024-04-05, 13:55
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Letrangere
Vad tycker du han borde få för straff?

Du verkar inte anse att Hovrättens dom på 7 års fängelse för synnerligen grov misshandel var en passande straffpåföljd?
Citera
2024-04-05, 14:10
Medlem
Letrangeres avatar
Livstid är alltså rimligt för en mördare som inte betalar sina skulder?
Citera
2024-04-05, 14:12
Medlem
Gold94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Du verkar inte anse att Hovrättens dom på 7 års fängelse för synnerligen grov misshandel var en passande straffpåföljd?

Motivera varför tingsrätten dom är passande när offret har svåra hjärnskador pga sparkar mot huvudet, avsparkade ben i 99% av kroppen mm.??

Och mig veterligen har INGEN människa i Sverige dött av att ha överdoserat antidepressiva medel, det är i princip omöjligt. Kom gärna med ett endaste exempel.
Citera
2024-04-05, 18:53
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gold94
Och mig veterligen har INGEN människa i Sverige dött av att ha överdoserat antidepressiva medel, det är i princip omöjligt. Kom gärna med ett endaste exempel.

Fast nu glömmer du bort att intaget av antidepressiva var förstärkt med intag av alkohol. Har du verkligen läst FUP?

Kan du hitta ett endaste exempel där det rekommenderas att man dricker alkohol i samband med intag av antidepressiva läkemedel?
Citera
2024-04-05, 19:10
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gold94
Motivera varför tingsrätten dom är passande när offret har svåra hjärnskador pga sparkar mot huvudet, avsparkade ben i 99% av kroppen mm.??

Jeanette har inte ens dödlig dos i kroppen även om hon hade druckit alkohol.
Dottern uppger att som hon förstått det har Micke blandat alkohol och antidepressiva.

Från FUP
Fluoxetin (antidepressivt medel) och norfluoxetin (metabolit till fluoxetin) påvisades i lårblod i koncentration som kan anses vara hög. Dessa negativa effekter i viss utsträckning kan förstärkas av etanol. (se även rättstoxikologiskt yttrande K2022-Y00520). På populationsnivå talar studier för att fluoxetin är förenad med en förhållandevis låg risk för allvarliga utfall. Även om den aktuella koncentrationen i fallet är hög, så innebär det ej med säkerhet att den är dödlig, då motsvarande koncentrationer även setts i fall där dödsorsaken varit annan än förgiftning (se även rättstoxikologiskt yttrande K2022-Y00549).

Dödsorsak
Den neuropatologiska undersökningen påvisade traumatiska hjärnskador (DAI) i storhjärnan som bedöms ha orsakat döden. De omfattande revbensskador samt fluoxetin- och alkoholpåverkan kan ha bidragit till dödsfallet.
Dödssätt
Den omfattande skadebilden med flertalet blåmärken, sårskador, frakturer, underhudsblödningar och skador på inre organ orsakade av trubbigt våld talar starkt för att skadorna har orsakats av annan person och således dödssätt bedöms som homicid.

Så med andra ord. Hade inte Jeanette blivit fullständigt sönderslagen av Mikael hade hon överlevt.

När det gäller vissa personer i tråden så ger det bara eld på brasan att svara hen. Ignorera idiotin.
Citera
2024-04-06, 01:52
Medlem
PreciousStoness avatar
Citat:
[ - - - - ]
Dödssätt
Den omfattande skadebilden med flertalet blåmärken, sårskador, frakturer, underhudsblödningar och skador på inre organ orsakade av trubbigt våld talar starkt för att skadorna har orsakats av annan person och således dödssätt bedöms som homicid.

Så med andra ord. Hade inte Jeanette blivit fullständigt sönderslagen av Mikael hade hon överlevt.

När det gäller vissa personer i tråden så ger det bara eld på brasan att svara hen. Ignorera idiotin.
Citat:
Ursprungligen postat av RAMMVOGEL
Precis så.
MrX är en väldigt sjuk och manisk person.
Stort tack för all bra info som ni två tillsammans med ett stort antal andra användare har bidragit med här på delforum ABoK! 👍🏼
Vad gäller MrX så tänker jag på tågbolaget MTRX, som trots alla sina misslyckanden bara fortsätter i/på samma spår utan några som helst förändringar efter alla sina enorma misstag o tillkortakommanden!

Om Jeanettes efterlevande, som tilldömts dessa skadestånd skaffar en bra advokat, så är jag övertygad om att husets överlåtelse kommer att "ogiltigförklaras".
Precis som bl.a. Pandalina4 har påtalat i tråden, så är detta vanligt förekommande hos kriminella element, där man måste inräkna denna IQ-befriade kvinnomisshandlare och hjärndöda helt vidriga kvinnomördare.

Givetvis kommer den fega jäveln INTE att i nyktert tillstånd våga kaxa upp sig emot ev. medfångar där han placeras efter genomförd utvärdering utav situationen för denna asgam.
Mikael har helt utav egen kraft förvandlats till en patetisk människospillra.
Vi får väl se om han hör till dem som drar på sig offerkoftan och skyller på andra som vissa fans på fb tycks älska, eller om han så småningom kommer till viss klarhet om vad han har ställt till med.
Jag själv betvivlar detta, och kommer givetvis inte heller att besvara om en viss individ frågar mig: Varför?
Citera
2024-04-06, 04:11
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Jeanette har inte ens dödlig dos i kroppen även om hon hade druckit alkohol.
Dottern uppger att som hon förstått det har Micke blandat alkohol och antidepressiva.

Från FUP
Fluoxetin (antidepressivt medel) och norfluoxetin (metabolit till fluoxetin) påvisades i lårblod i koncentration som kan anses vara hög. Dessa negativa effekter i viss utsträckning kan förstärkas av etanol. (se även rättstoxikologiskt yttrande K2022-Y00520). På populationsnivå talar studier för att fluoxetin är förenad med en förhållandevis låg risk för allvarliga utfall. Även om den aktuella koncentrationen i fallet är hög, så innebär det ej med säkerhet att den är dödlig, då motsvarande koncentrationer även setts i fall där dödsorsaken varit annan än förgiftning (se även rättstoxikologiskt yttrande K2022-Y00549).

Dödsorsak
Den neuropatologiska undersökningen påvisade traumatiska hjärnskador (DAI) i storhjärnan som bedöms ha orsakat döden. De omfattande revbensskador samt fluoxetin- och alkoholpåverkan kan ha bidragit till dödsfallet.
Dödssätt

Angående det fetade: dssutom har Högsta Domstolen beslutat att det spelar ingen roll i ansvarsfrågan om intag av läkemedel och alkohol kan ha bidragit till dödsförloppet.

Vad HD slagit fast som prejudikat, vilket enligt min mening är helt i linje med allmänhetens rättsuppfattning, är att den som misshandlar någon så grovt att offret får hjärnskador som skulle kunna leda till döden, ska fällas till ansvar om offret faktiskt dör, även om offret har intagit läkemedel eller alkohol skulle kunna påverka dödsförloppet.
(Som en parentes var det en liknande situation då praktäcklet Abbe Blattelito friades från mord på Annie Sigurdson. Men då fanns inte detta prejudikat.)

Jag citerade HDs dom i detta inlägg:
(FB) Jeanette Bergström död i Hudiksvall (2022-07-09) – sambon dömd till livstid i HD (2024)
Senast redigerad av HowLongIsNow 2024-04-06 kl. 04:18.
Citera
2024-04-06, 04:40
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PreciousStones

Om Jeanettes efterlevande, som tilldömts dessa skadestånd skaffar en bra advokat, så är jag övertygad om att husets överlåtelse kommer att "ogiltigförklaras".
Precis som bl.a. Pandalina4 har påtalat i tråden, så är detta vanligt förekommande hos kriminella element, där man måste inräkna denna IQ-befriade kvinnomisshandlare och hjärndöda helt vidriga kvinnomördare.

Jag tror också att överlåtelsen kan hävas genom domstolsbeslut. Dock är inte Jeanettes efterlevande sakägare i detta utan det blir i så fall Kronofogden.
De efterlevande har redan en lagakraftvunnen dom på att M är skyldig dem skadestånd. De behöver ta hjälp av Kronofogden att drivs in skulden.
F.ö. tycker jag att åklagarna borde använda sin möjlighet att begära kvarstad på egendom när ett stort skadestånd är aktuellt.

Citat:
Givetvis kommer den fega jäveln INTE att i nyktert tillstånd våga kaxa upp sig emot ev. medfångar där han placeras efter genomförd utvärdering utav situationen för denna asgam.
Mikael har helt utav egen kraft förvandlats till en patetisk människospillra.
Vi får väl se om han hör till dem som drar på sig offerkoftan och skyller på andra som vissa fans på fb tycks älska, eller om han så småningom kommer till viss klarhet om vad han har ställt till med.
Jag själv betvivlar detta, och kommer givetvis inte heller att besvara om en viss individ frågar mig: Varför?

Han har inte förvandlats till en sån här patetisk människospillra. Han har uppenbarligen psykopatiska drag och det brukar vara medfött. Sen har troligen någonting i hans uppväxt fått dessa drag att växa till ett totalt mörker. Ofta är det anknytningsproblem till mamman som skapar ett sånt här kvinnohat.
Jag har lyssnat på många inspelade rättegångar och det är sällan jag fått rysningar som när jag hörde förhören med Mikael E. Spontant kommer jag att tänka på Martin Jonsson som slog ihjäl Lotta Rudholm.

Jag är säker på att han är fullt medveten om vad han gjort, men på grund av hans empatistörning kan han inte känna något inför detta. Han är en mycket farlig person och kommer få sitta länge p.g.a. risken för återfall.
Psykopatin brukar dämpas med hög ålder så någon gång i 70-årsåldern kanske han bedöms tillräcklig ofarlig för att släppas ut.
Senast redigerad av HowLongIsNow 2024-04-06 kl. 04:43.
Citera
2024-04-06, 06:23
Medlem
PreciousStoness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Jag tror också att överlåtelsen kan hävas genom domstolsbeslut. Dock är inte Jeanettes efterlevande sakägare i detta utan det blir i så fall Kronofogden.
De efterlevande har redan en lagakraftvunnen dom på att M är skyldig dem skadestånd. De behöver ta hjälp av Kronofogden att drivs in skulden.
F.ö. tycker jag att åklagarna borde använda sin möjlighet att begära kvarstad på egendom när ett stort skadestånd är aktuellt.
Bra att du kompletterar mitt inlägg med att det givetvis är Kronofogden som är sakägare i fallet!
Instämmer helt i att åkl borde använda möjligheten att begära kvarstad på egendom när det som i detta fall totalt sett handlar om stora skadestånd.
Citat:
Han har inte förvandlats till en sån här patetisk människospillra. Han har uppenbarligen psykopatiska drag och det brukar vara medfött. Sen har troligen någonting i hans uppväxt fått dessa drag att växa till ett totalt mörker. Ofta är det anknytningsproblem till mamman som skapar ett sånt här kvinnohat.
Jag har lyssnat på många inspelade rättegångar och det är sällan jag fått rysningar som när jag hörde förhören med Mikael E. Spontant kommer jag att tänka på Martin Jonsson som slog ihjäl Lotta Rudholm.

Jag är säker på att han är fullt medveten om vad han gjort, men på grund av hans empatistörning kan han inte känna något inför detta. Han är en mycket farlig person och kommer få sitta länge p.g.a. risken för återfall.
Psykopatin brukar dämpas med hög ålder så någon gång i 70-årsåldern kanske han bedöms tillräcklig ofarlig för att släppas ut.
I det här avsnittet där du citerar mitt inlägg så framgår det ganska tydligt att jag skrivit i aversion och med en enorm ilska!
Du däremot hanterar frågan på ett pedagogiskt korrekt vis om denna psykopatiskt störda individ!
Dina tydliga förklaringar känns f.ö. helt korrekta, och de återspeglar dessutom det lugn och den harmoni som jag känner i mitt dagliga liv! ☺
Vore "nice" om man kunde förmedla en sådan harmonisk känsla till vissa kvinnohatande troll!
Citera
2024-04-06, 13:36
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Angående det fetade: dssutom har Högsta Domstolen beslutat att det spelar ingen roll i ansvarsfrågan om intag av läkemedel och alkohol kan ha bidragit till dödsförloppet.

Man kan bara spekulera i varför HD inte tog intryck av hovrättens dom och slutsatser? Rättsläkaren yttrade väl trots allt att dödsorsaken var svårbedömd?

Citat:
Vad HD slagit fast som prejudikat, vilket enligt min mening är helt i linje med allmänhetens rättsuppfattning, är att den som misshandlar någon så grovt att offret får hjärnskador som skulle kunna leda till döden, ska fällas till ansvar om offret faktiskt dör, även om offret har intagit läkemedel eller alkohol skulle kunna påverka dödsförloppet.

Fast nu vet väl ingen fortfarande med 100 procent säkerhet exakt vad som orsakade kvinnans bortgång?

Det är väl alltid bättre att fria än att fälla om det finns rimligt tvivel?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in