2023-06-06, 16:43
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
I ditt maniska sätt försöka ge SE alibi väljer du att inte ta reda på vad som talar emot eller vad man dragit för slutsatser tidigare.

Du plockar körsbär i ditt maniska sätt.

Beviset för det är att du aldrig tar upp det som talar emot.

Du slarvar ihop något, och det är ok, men erkänn detta då.

Ingenstans tar du upp att SE själv inte nämner vare sig chevan eller att han skulle varit fram och snackat med dom.

Du tar inte upp detta

Varför?

Du vill ha enkla svar så du kan förklara att SE är ett vittne.
Jag har tagit upp det och gått igenom det tidigare. Det illustrerar passande nog faktiskt ungefär min ståndpunkt gällande det där.

Att något inte nämns eller att ingen minns det är inte detsamma som att det inte skett. Ni förväntar er att förhören ska vara en tydlig och helt sann genomgång av skeendet, utan att direkta frågor ställs om det. Ni har dessutom gjort en miss när ni läst igenom det stycket i förhöret.https://wpu.nu/wiki/Uppslag:E63-00-C

"F: Kommer du ihåg hur det vittnet såg ut som berättade, tycktes berätta om dig, alltså utseendemässigt?
Stig Engström: Inte i detalj annat än att jag uppfattade det som en ung person, ja 25 - 30 någonting, och en ung polisman, en relativt kort ung polisman, också ung till åldern.
F: Får jag fråga, har du pratat med någon i bil, i något fordon efter denna händelse, ett fordon som har stått i närheten.
Någon som har suttit i något fordon?
Stig Engström: Nej, du menar den kvällen?
F: Ja.
Stig Engström: Nej det har jag inte gjort. Jag gick tillbaka, jag kan ta det kort, jag gick tillbaka och fick reda på nattbussen, det var hemskt gott om tid så jag kunde ta en kopp kaffe."

Lägg märke till det fetmarkerade. När SE pratar om att han inte pratat med någon i en bil så gäller det det senare skeendet. Alltså efter att han har hört någon beskriva vad han upplever är sig själv och innan han ska återvända till skandia.

Så att både LL och JA pratar om en person som ser ut som SE är framme en snabbis vid bilen på sin väg fram eller i början av skeendet är inte något som motsägs av SE. ingenting nämns om det.

Så nej, jag vill inte ha enkla svar. Jag läser vad som faktiskt står i förhören.

Kan du erkänna att du slarvat här?
Citera
2023-06-06, 16:47
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HermanSerman
"Det elektroniska" runt 1986 var med dagens mått mätt katastrofala; de sprakade, knastrade och smällde mest hela tiden. Jag tror faktiskt mer på det, än på något från trafiken.

Då stryker vi ett fett streck över "det tredje skottet", knölar ihop pappret och spolar ner det i toaletten (där det hör hemma, liksom merparten av "matte" och Ottos värv).

Det gjorde det, och något sådant ser jag också som en möjlighet. Det som får mig att tro att det kan vara något utvärtes ljud är att det är klippt i början. När kopplingen sker har redan ljudet påbörjats, så borde det väl inte vara om ljudet är från uppkopplingen.

Det har också en för lång utfasning för att jag ska kunna avfärda det som uppkopplingsljud eller sprak. De ljuden brukar sluta ganska tvärt och ha en ganska kantig ljudprofil. Det har inte det här ljudet.
Citera
2023-06-06, 16:55
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AllramEast
Hur ser du på att Per Häggström övergav Filterteorin tidigt?
Kanske på grund av det här:
Starkast reagerade utredningsinspektören Per Häggström, som blivit övertygad om att Stig Engström faktiskt var gärningsmannen. Men med Arne Irvell borta från spaningsledningen hade han svårt att få gehör:

– Inom våldsroteln påstod poliser att de var säkra på att Stig Engström INTE var gärningsmannen, och att jag kunde glömma honom.

https://magasinetfilter.se/reportage/skandiamannen/

Jag har inte senaste utgåvan av TP:s bok tillgänglig för närvarande men min minnesbild är att det inte alls verkar som PH övergett teorin med SE som gärningsman. Däremot att han ansåg att det var svårt att komma fram med det spåret, 30 år för sent.
Senast redigerad av MrBarnaby 2023-06-06 kl. 17:01.
Citera
2023-06-06, 17:04
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Kanske på grund av det här:
Starkast reagerade utredningsinspektören Per Häggström, som blivit övertygad om att Stig Engström faktiskt var gärningsmannen. Men med Arne Irvell borta från spaningsledningen hade han svårt att få gehör:

– Inom våldsroteln påstod poliser att de var säkra på att Stig Engström INTE var gärningsmannen, och att jag kunde glömma honom.

https://magasinetfilter.se/reportage/skandiamannen/

Jag har inte senaste utgåvan av TP:s bok tillgänglig för närvarande men min minnesbild är att det inte alls verkar som PH övergett teorin med SE som gärningsman. Däremot att han ansåg att det var svårt att komma fram med det spåret, 30 år för sent.

Alldeles riktigt.
Citera
2023-06-06, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Ja, självklart. Men sedan har jag gått igenom det igen.

Och mina argument är lätta att få stöd för i materialet. Utan att man behöver filtrera det genom TP/filter först.

Den mentala spärren är faktiskt ganska tydligt identifierbar åt andra hållet. Ta tex vapenfrågan. Det finns ingenting som överhuvudtaget pekar på att SE någonsin haft ett vapen, än mindre brukade ha det på kontoret och bära det skarpladdat på stan. Och här måste vi väl ändå alla kunna komma överens om att det är en osannolikhet att någon faktiskt har det som vana. Teoretiskt möjligt visserligen, men osannolikt.

Argumentationen har då gått att "Eftersom han sköt OP så måste han ha varit beväpnad". Det är rena textboken för ett cirkelresonemang. Och har man inte en mental spärr så ska det inte vara svårt att erkänna det här.

Så vi kan ju testa om du har en mental spärr i den här frågan. Är det faktumet att SE för att kunna utföra mordet måste ha, av en slump, denna kvällen varit skarpt beväpnad på väg ut från kontoret ett osannolikt antagande och därför försvårande för teorin om honom som gm?

Det är försvårande, ja. Och det finns fler saker. Har aldrig sagt något annat.
Citera
2023-06-06, 17:24
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Det är försvårande, ja. Och det finns fler saker. Har aldrig sagt något annat.
Nä, jag vet inte om du påstått något annat heller. Men vad bra, heder till dig. Då har du inte en mental spärr i den frågan.

Det är faktiskt första gången jag har fått det erkännandet i den här tråden, så jag är imponerad.
Citera
2023-06-06, 17:24
Medlem
Citat:
Ja, självklart. Men sedan har jag gått igenom det igen.

Och mina argument är lätta att få stöd för i materialet. Utan att man behöver filtrera det genom TP/filter först.

Den mentala spärren är faktiskt ganska tydligt identifierbar åt andra hållet. Ta tex vapenfrågan. Det finns ingenting som överhuvudtaget pekar på att SE någonsin haft ett vapen, än mindre brukade ha det på kontoret och bära det skarpladdat på stan. Och här måste vi väl ändå alla kunna komma överens om att det är en osannolikhet att någon faktiskt har det som vana. Teoretiskt möjligt visserligen, men osannolikt.

Argumentationen har då gått att "Eftersom han sköt OP så måste han ha varit beväpnad". Det är rena textboken för ett cirkelresonemang. Och har man inte en mental spärr så ska det inte vara svårt att erkänna det här.

Så vi kan ju testa om du har en mental spärr i den här frågan. Är det faktumet att SE för att kunna utföra mordet måste ha, av en slump, denna kvällen varit skarpt beväpnad på väg ut från kontoret ett osannolikt antagande och därför försvårande för teorin om honom som gm?

Vi kan testa om du har en mental spärr. Är det sannolikt att en person springer på DBG och en påfallande lik samtidigt är nere på mordplatsen utan att kunna bekräftas och som sedan anser sig förväxlad med mördaren?
Citera
2023-06-06, 17:27
Medlem
Citat:
Nä, jag vet inte om du påstått något annat heller. Men vad bra, heder till dig. Då har du inte en mental spärr i den frågan.

Det är faktiskt första gången jag har fått det erkännandet i den här tråden, så jag är imponerad.

Jag menar tvärtom att de flesta här menar att SE är misstänkt. Har inte sett någon som hävdar att han måste vara skyldig. Snarare så att alla som tvivlar gör den halmgubben och sedan argumenterar därefter. Kryddat med invektiv. Rätt så tröttsamt.
Citera
2023-06-06, 17:33
Avstängd
Att SE ÄR GM är inget jag vill klubba, inte heller att han vore inblandad på annat vis än som skytt. Dock är han i högsta grad misstänkt, av flertalet orsaker. Av tillgängligt material och olika uppslag, är det bara Alf Enerström som jag anser komma upp i samma misstankegrad som SE.

Dyker det upp någonting trovärdigt om SE som varande/vittne, viker jag mig tämligen snabbt. Men fram till dess är han skäligen misstänkt - med rätta.
Citera
2023-06-06, 17:35
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Du menar att SE, som GM, inte alls behövde oroa sig för de inledande signalementen?
Har för mig att han ringde polisen efter HH-presskonferens, där HH även nämnt keps.

"Han tror att signalementet som lämnats på en man i mörk rock kan gälla honom själv. Han var själv iklädd mörk rock och keps".

https://magasinetfilter.se/wp-content/uploads/2018/05/SE-spaningsuppslag-860301.pdf

Eller ville han bara som något slags vittne bara göra sig märkvärdig med den här tipsinringningen?

Min poäng är alltså att de inledande signalementen stämde tillräckligt bra på GM-SE för att han skulle bli orolig och behövde agera och "förklara" för kollegorna, som strax innan mordet sett honom lämna bygget i keps och något slags långplagg. Därför också då den där märkliga utstämplingtidsinringningen, utstämplingstiden som ingen verkar ha brytt sig om. Han verkar inte ens själv lämnat den vid tipsinringningen.

Det handlar nu om huruvida de tidiga signalementen objektivt sett pekade mot SE. Och det gör de inte. Om man inte plockar ut nån enskild detalj. Signalementen dagen efter berättar genomgående om en mörk och än SE betydligt yngre person.

Om GM-SE ändå kände sig utpekad av signalementen är en annan fråga. Han skulle i sådana fall göra det av de flesta signalement och utan saklig grund.

Vad denna sak handlar om är att GM-SE anses ha pressats till sitt agerande dagen efter mordet eftersom han pekades ut av signalementen. Denna press förslog den rimliga instinkten hos GM att ligga så lågt som möjligt. Jag menar att det inte tycks hålla.

Ang rocken. Om man läser signalementen dag 1 framgår att den inte kläs på någon SE-person. Vittnet SE är av uppfattningen att GM bar täckjacka. Det är då rimligt att han reagerar på rocken som finns i vissa signalement och meddelar detta samt att han själv bar rock på platsen. Varför GM-SE skulle panik-ringa och lämna till synes väl överlagda uppgifter på grund av rocken i signalement som i övrigt pekar bort från honom är mer oklart.

Ang kepsen. Om nu den uppgiften i det som meddelades av Holmér kl. 12 skulle vara en utlösande faktor för SE att kontakta PU, så presenterades signalementet i etern såhär:

Lunchekot kl. 12.12: Mellan 30-45 år, 170-180 cm lång, mörkt hår, mörka kläder, troligen mörka byxor, mellanblå täckjacka, troligen en keps på huvudet, en sån keps man knyter öronlapparna på uppe på skulten.

Aktuellt kl. 12.08: Den man söker är mellan 30-45 år, han är 170-180 cm lång, och bär en mörk klädsel, möjligen keps.

Ingen rock. Något SE-liknande signalement måste pusslas ihop.
Citera
2023-06-06, 17:42
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ingetdera faktiskt. Vi kan gå igenom förhöret så får du se vad som sägs.https://wpu.nu/wiki/Uppslag:E9978-01-C

"Tid som ovan förevisas Andersson på sitt företag en fotosamling innefattande 15 st fotografier föreställande olika vittnen i mordutredningen, se fotosamlingen.

Andersson berättar före visning att när de svängt runt sin bil och stannat gjorde han de iakttagelser som han tidigare berättat om.

Han koncentrerade sig på mannen i blå täckjacka och väskan.

Ganska omgående efter första iakttagelsen kom ytterligare en man in i bilden och mannen kom uppdykande framför motorhuven på Anderssons och Ljungqvists bil som då stod uppställd i riktning norrut.

Andersson kan inte säga varifrån mannen kom men han har en uppfattning att kanske kom han Sveavägen söderut eventuellt på gatans östra sida.

Mannen verkade lite överlägsen beskäftig och liksom talade med flera personer runt platsen däribland den långe taxichauffören.

Mannen uttalade sig ganska angående vad Andersson kommer ihåg "jag såg alltsammans".

Andersson vill dock poängtera att han själv icke är säker på detta med hänsyn till att mannens uppträdande gav en tendens att mannen liksom ville blanda sig i.

Såvitt Andersson kommer ihåg var mannen kvar på platsen mycket länge så länge som att Andersson troligen såg honom när han och Ljungqvist återkommit efter att ha hämtat Ljungqvists söner.

Andersson kan inte uttala sig om huruvida mannen gav sig iväg någonstans.

Vid visningen av fotografierna stannar han vid Björkman E13-00 och säger att dennes jacka och väska liknar den man han särskilt höll ögonen på.

När han kommer till fotografi föreställande Engström E63-00 tycker han sig känna igen glasögonen och han säger att möjligen hade han keps eller annan huvudbonad.

Han är dock osäker men har en minnesbild av mannen som välliknande detta foto.

Han säger att enligt hans minnesbild var möjligen mannen tunnhårig samt något yngre än på fotot."

Som du kan läsa börjar det med en beskrivning av AB som är mannen med väska och blå jacka. Sedan beskriver han en till man som man kan anta är JÅS, men det skulle även kunna vara någon annan. SE inkluderat. Det enda vi vet om den mannen är att han pratade med flera på plats, betedde sig överlägset och var i närheten av bilen. Något som skulle kunna vara sant både för SE och JÅS. Men jag, liksom ni, tycker nog att denna beskrivning är mer träffande på vad vi vet om JÅS.

Men sedan gör ni ett märkligt antagande att det som sägs i det senare stycket, det som börjar med "Vid visningen av fotografierna", av någon anledning måste referera tillbaka på det tidigare stycket. Trots att någon sådan indikation inte görs. Faktiskt tvärtom i meningen "Andersson berättar före visning att när de svängt runt sin bil och stannat gjorde han de iakttagelser som han tidigare berättat om". Först ger han alltså en kort beskrivning, sedan kolla på bilder. Det är inte ett enda sammanhängande stycke. När han kollar igenom bilderna stannar han först på AB och sedan går han vidare och stannar för SE. Det finns inget som indikerar att de han pratar om i det tidigare stycket måste sammanstämma med de han pekar ut här. Det är ju och väldigt tänkbart att eftersom fotokonfrontationen skedde efter samtalet, att han mindes SE först när han ser bilden. Vilket också antyds i "När han kommer till fotografi föreställande Engström E63-00 tycker han sig känna igen glasögonen". Han har ju nämligen inte en så klar bild av vad SE sysslade med på mordplatsen. I tingsrätten beskriver han ju SE väldigt kort.

"L: Kan du ta om det där, hur var det med den här mannen med keps
J: Ja, det var en äldre man mellan 50-60 årsåldern. Vad vi diskuterade och pratade om, det har jag svårt att komma ihåg."

Då gör ni en poäng av att JA använder ordet "mannen" vid båda tillfällen och när han säger "Han är dock osäker men har en minnesbild av mannen som välliknande detta foto." Så är det en markör till att han refererar tillbaka till den tidigare mannen. Men det är inte enda tolkningen man kan göra av det. "Mannen" kan också här referera tillbaka till mannen på bilden. Vilket jag anser är den logiska tolkningen av den meningen.

Det får jag ju också stöd i av själva utgången. För det är ju nämligen inte JÅS på bilden. Det är SE. Och de är rätt svåra att blanda ihop. De är vitt skilda i utseende. Ytterligare stöd ges ju genom att JA, korrekt, efter att ha kollat på bilden sätter en huvudbonad på mannen. En huvudbonad JÅS inte hade.

Så med din gnistrande logik är mannen på bilden välliknande mannen på bilden?

No shit, Sherlock!

Tyvärr. Den han refererar till är mannen som han beskrev, vilken vi VET är JÅS.

Frågan är varför du väljer att dela in i stycken efter eget huvud.

I förhörsprotokollet är det tvärtom ett enda sammanhängande stycke:

"Såvitt Andersson kommer ihåg var mannen kvar på platsen mycket länge så länge som att Andersson troligen såg honom när han och Ljungqvist återkommit efter att ha hämtat Ljungqvists söner. Andersson kan inte uttala sig om huruvida mannen gav sig iväg någonstans. Vid visningen av fotografierna stannar han vid Björkman E13-00 och säger att dennes jacka och väska liknar den man han särskilt höll ögonen på. När han kommer till fotografi föreställande Engström E63-00 tycker han sig känna igen glasögonen och han säger att möjligen hade han keps eller annan huvudbonad. Han är dock osäker men har en minnesbild av mannen som välliknande detta foto. Han säger att enligt hans minnesbild var möjligen mannen tunnhårig samt något yngre än på fotot."

WPU är tyvärr behäftad med en massa utelämnade partier, omkastad ordning och andra mystiska fel.

Godtycklig styckeindelning ... Kontrollera alltid med originalet!
Citera
2023-06-06, 17:45
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Vi kan testa om du har en mental spärr. Är det sannolikt att en person springer på DBG och en påfallande lik samtidigt är nere på mordplatsen utan att kunna bekräftas och som sedan anser sig förväxlad med mördaren?
Nej, det tycker jag inte är sannolikt. Dock långt ifrån samma osannolikhet i tex vapenfrågan, för det är ju inte helt otänkbart att två med liknande signalement är några hundra meter ifrån varandra. Inte heller är det sannolikt att han missas på mordplatsen eller känner sig förväxlad. Men det är också osannolikheter som bleknar i jämförelsen med de som finns i gm-teorin.

Sedan är ju det där frågor som redan har ett skuldanklagande i sig. Du ställer inte neutrala frågor. Tex är att han inte kan bekräftas nere på mordplatsen inte en objektiv sanning. Han identifieras faktiskt av två vittnen. Och han ger själv flertalet uppgifter som bekräftar honom där. Dessutom finns flertalet observationer av en man som kan tänkas vara SE.

Och att han är påfallande lik mannen YN ser är heller inte en objektiv sanning. YN beskriver en man i liknande kläder som SE(och 50% av alla män), men själva mannen beskriver hon som 35-45 och bred över axlarna. Det starkaste överensstämmande är ju såklart väskan, och det är faktiskt den punkt jag själv tycker är starkast i SE-gm-teorin. Men att det är det starkaste kortet säger också en hel del. För YN är ju inte ens säker på att det är en handlovsväska, hon säger bara att det kan vara det. Och hon beskriver inte heller den identiskt med SEs. Hon beskriver den som svart, hård i formen och utan remmar.

Vad gäller förväxlandet får jag faktiskt inte ihop det heller. Jag vet inte om SE rör ihop det, vill ha uppmärksamhet eller om det faktiskt har hänt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in