2023-06-06, 12:32
Medlem
pop-ikons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
2) Det byggs fortfarande för fullt. Eventuellt gamla projekt där byggherren kör på för fullt för att inte riskera att bli försenad med inflytt och därför ge köpare en chans att dra sig ur. När kollapsar byggandet och en massa folk blir arbetslösa?

Det byggs inte riktigt för fullt, det har börjat bromsa in och varslen lär bara vara en tidsfråga.

GP hade en artikel härom dagen om läget med nybyggen i Mölndal. Tyvärr har de lagt betalvägg nu.

Ett av företagen som var med hade sålt 300 under 2022 jämfört med 800 under 2021.
Nu funderar de på hur de ska locka köpare överhuvudtaget, med olika tillval och/eller fria avgifter. Men de bygger också mindre (redan), jag minns inte de exakta siffrorna i huvudet.

https://www.gp.se/ekonomi/byggbolag-lockar-k%C3%B6pare-med-fria-avgifter-och-inredning-1.101072838

Som noterats i övrigt i tråden så pratas det rätt allmänt om att orderböckerna är tomma från i december och framåt ungefär.
Citera
2023-06-06, 13:21
Medlem
I vår förening (Bromma) säljs fortfarande lägenheter på toppnoteringar. 2or runt 3,2 MKr
Citera
2023-06-06, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pop-ikon
Det byggs inte riktigt för fullt, det har börjat bromsa in och varslen lär bara vara en tidsfråga.

GP hade en artikel härom dagen om läget med nybyggen i Mölndal. Tyvärr har de lagt betalvägg nu.

Ett av företagen som var med hade sålt 300 under 2022 jämfört med 800 under 2021.
Nu funderar de på hur de ska locka köpare överhuvudtaget, med olika tillval och/eller fria avgifter. Men de bygger också mindre (redan), jag minns inte de exakta siffrorna i huvudet.

https://www.gp.se/ekonomi/byggbolag-lockar-k%C3%B6pare-med-fria-avgifter-och-inredning-1.101072838

Som noterats i övrigt i tråden så pratas det rätt allmänt om att orderböckerna är tomma från i december och framåt ungefär.

Investeringarna i nybyggnads sektionen är väl väldigt lågt 2023? Vi får gå tillbaka till 2013 för att hitta motsvarande nivåer

https://byggforetagen.se/statistik/byggkonjunkturen-20231/
Citera
2023-06-06, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
tramsar om dina reala värden
Det viktigaste värdet är ju ändå tid, så jag tycker tråden kan passa på att läsa den här meningen och reflektera över vilken gaggig gubbe ni spenderar er tid på.
Citera
2023-06-06, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Det viktigaste värdet är ju ändå tid, så jag tycker tråden kan passa på att läsa den här meningen och reflektera över vilken gaggig gubbe ni spenderar er tid på.

Du har helt rätt i att tid är det viktigaste värdet. Att sitta i flera år i ett undermåligt boende för att vänta ut en eventuell nedgång ser de flesta av förklarliga skäl som helt uteslutet
Citera
2023-06-06, 15:26
Medlem
Citat:
Du har helt rätt i att tid är det viktigaste värdet. Att sitta i flera år i ett undermåligt boende för att vänta ut en eventuell nedgång ser de flesta av förklarliga skäl som helt uteslutet

De flesta som sitter i ett undermåligt boende gör väl det för att de inte kan eller ha svårt att ta sig in?
Citera
2023-06-06, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
I vår förening (Bromma) säljs fortfarande lägenheter på toppnoteringar. 2or runt 3,2 MKr

Har alla ni Stockholmare föräldrars om är borgenärer? Lönerna är ju sämst i Stockholm jämfört med Norrland. Jag menar, en elektriker i Stockholm tjänar 35-40k. De skulle aldrig ha råd. Jurister tjänar också skit i Stockholm eller Sverige överlag.
Citera
2023-06-06, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shishio
Har alla ni Stockholmare föräldrars om är borgenärer? Lönerna är ju sämst i Stockholm jämfört med Norrland. Jag menar, en elektriker i Stockholm tjänar 35-40k. De skulle aldrig ha råd. Jurister tjänar också skit i Stockholm eller Sverige överlag.

Är nog en del som har borgensmän. Men 2 medelavlönade får lån på 3-4 Mkr om de finns kontantinsats.
Citera
2023-06-06, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shishio

Borgenärer finns inte längre som förr. Nu måste barnen ha inkomster som kan betala räntorna. Föräldrarna får i så fall bli medlånstagare och betala avier för ränta personligen varje månad.

Däremot är det inte helt ovanligt att folk som bor i villor runt om i Stockholm värda +10 msek sitter med kanske 1 msek i lån om de bott där i +20 år. Då lånar de upp lite för att hjälpa barnen med insatser.
Citera
2023-06-06, 18:06
Medlem
Citat:
Borgenärer finns inte längre som förr. Nu måste barnen ha inkomster som kan betala räntorna. Föräldrarna får i så fall bli medlånstagare och betala avier för ränta personligen varje månad.

Däremot är det inte helt ovanligt att folk som bor i villor runt om i Stockholm värda +10 msek sitter med kanske 1 msek i lån om de bott där i +20 år. Då lånar de upp lite för att hjälpa barnen med insatser.

Stämmer nog bra. Alla jag känner som har någorlunda dyra BRF/Hus har på något vis fått gåvor/arv av föräldrar/medlåntagare för att ta sig in på bostadsmarknaden.
40-talisternas pengar sipprar ner till barnbarn o.sv
Citera
2023-06-06, 18:50
Medlem
Jag vet inte om jag har missuppfattat saker och ting men jag upplever som att den här bolånekrisen är väldigt lokal och med det menar jag att krisen är koncentrerad till Sthlm.

Inte finns det någon som har lånat till en bostad för 3-4 miljoner i ex. Överkalix. Det finns inte ens så dyra bostäder i en stor del av Sverige.

Krisen är lokal i mina ögon. Har jag fel?
Citera
2023-06-06, 19:30
Bannlyst
Citat:
Mer i ränta? Vad yrar du om?

Enligt din historia beträffande dina kollegor, du beskriver dem som mindre smarta än vad de tänker om sig själva, har de ju fått för sig att inte amortera för att energipriserna börjar bli jobbiga för dem. Så räntebeloppet minskar ju inte. Vad är det du inte fattar? Begriper du inte vad amortering leder till förutom minskade lån?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in