• 1
  • 2
2023-06-05, 18:34
Medlem
Jag hittar ingen tråd om AI-aktier? Eller rättare sagt, bolag med fokus på och eller utveckling av AI. Såsom Nvidia, Tesla, Palantir och c3.AI. Nu är det stor hype och många jämför utvecklingen med .com-hysterien. Jag tror personligen att vi har mycket kvar att hämta. Kom gärna med tankar om utvecklingen och tips på bolag - i den här tråden.
Senast redigerad av Autobahn76 2023-06-05 kl. 18:54.
Citera
2023-06-05, 19:15
Medlem
SexgalenZombies avatar
Det är ett totalt lotteri.

Ingen vet vems ai som kommer göra framsteg. Eller vilka som kommer floppa.
Citera
2023-06-05, 19:51
Medlem
KJosefs avatar
Det bästa AI-spelet är global indexfond därför att om ni får rätt i att hela världen kommer dra nytta av AI då ska ni äga hela världen därför att det är där produktivitetsökningen kommer skapa bättre vinster. Ett exempel på sån här mekanism är att vinnaren på internet är inte de som tillhandahåller internet (telia, Tele2, Ericsson osv) utan det är typ Securitas som har bättre marginal på kameraövervakning än på att folk kör runt i bil. Det är musikbranschen som har extrem marginal på digital media. Det är banker som stängt alla sina kontor och gör affärer via en app.

Det är exakt samma sak i alla såna här teknikskiften. Det vinnande spelet på vetskapen att järnvägar skulle ersatta häst och vagn var att köpa allt utom järnvägar. Att investera i teknikskiften är extremt svårt av denna anledningen därför att det är inte innovatörerna som tjänar pengar.
Senast redigerad av KJosef 2023-06-05 kl. 20:03.
Citera
2023-06-05, 23:45
Medlem
ksvs avatar
Frågan är hur stort teknikskifte det ens är.
Maskininlärning har funnits länge och är under ständig utveckling.

Det enda som egentligen hänt på sistone och som dragit igång den här bubblan är att OpenAI fått till en riktigt väl fungerande statistisk språkmodell.
Det är för all del imponerande men innebär inte att varenda bolag som använder "AI" som buzzword är köpvärt. Tvärtom vill jag nog hävda att det är en varningssignal.
Citera
2023-06-06, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KJosef
Det bästa AI-spelet är global indexfond därför att om ni får rätt i att hela världen kommer dra nytta av AI då ska ni äga hela världen därför att det är där produktivitetsökningen kommer skapa bättre vinster. Ett exempel på sån här mekanism är att vinnaren på internet är inte de som tillhandahåller internet (telia, Tele2, Ericsson osv) utan det är typ Securitas som har bättre marginal på kameraövervakning än på att folk kör runt i bil. Det är musikbranschen som har extrem marginal på digital media. Det är banker som stängt alla sina kontor och gör affärer via en app.

Det är exakt samma sak i alla såna här teknikskiften. Det vinnande spelet på vetskapen att järnvägar skulle ersatta häst och vagn var att köpa allt utom järnvägar. Att investera i teknikskiften är extremt svårt av denna anledningen därför att det är inte innovatörerna som tjänar pengar.

Bra och vettiga synpunkter. Vid närmare eftertanke så kanske ett bättre namn för tråden skulle ha varit ”Vilka bolag kommer att kapitalisera mest på AI-teknikskiftet.

Citat:
Ursprungligen postat av ksv
Frågan är hur stort teknikskifte det ens är.
Maskininlärning har funnits länge och är under ständig utveckling.

Det enda som egentligen hänt på sistone och som dragit igång den här bubblan är att OpenAI fått till en riktigt väl fungerande statistisk språkmodell.
Det är för all del imponerande men innebär inte att varenda bolag som använder "AI" som buzzword är köpvärt. Tvärtom vill jag nog hävda att det är en varningssignal.

Visst är det så. Men om nu den här tekniken är så revolutionerande som det sägs så tror jag att vi har ett rally framför oss som får .com att blekna i jämförelse. Jag tror verkligen att AI kommer att förändra världen radikalt. Och jag vill positionera mig där efter.
Citera
2023-06-06, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Autobahn76
Bra och vettiga synpunkter. Vid närmare eftertanke så kanske ett bättre namn för tråden skulle ha varit ”Vilka bolag kommer att kapitalisera mest på AI-teknikskiftet.

Visst är det så. Men om nu den här tekniken är så revolutionerande som det sägs så tror jag att vi har ett rally framför oss som får .com att blekna i jämförelse. Jag tror verkligen att AI kommer att förändra världen radikalt. Och jag vill positionera mig där efter.
De stora som Microsoft och Alphabet därefter AMD och Nvidia. Svårt att veta hur stort det kommer att bli eller om det är mer som en hype? Det finns även en del svårbedömda risker med självgående AI produkter utom mänsklig kontroll.
Citera
2023-06-06, 09:31
Medlem
Man har under ett decennium pratat om Industri 4.0 och att automatiseringen skulle få en nystart för att Europa skulle öka sin konkurrenskraft mot låglöneländer. Av resultatet har nu hittills inte sett så mycket förutom att det byggts automatiserade lager. Egentligen så har automatiska lager funnits i 30 års tid men med den ökade e-handeln så har ett visst tekniksprång tagits.

Det kommer att dröja lång tid innan vi ser resultat av AI och Industri 4.0.
Citera
2023-06-06, 09:34
Medlem
Citat:

Med en sådan får man ändå en del AI iform av ex. Microsoft och Alphabet samt en rös av bolag som kan tänkas få fördel av den tekniken. Så ja! Inte helt fel ändå.
Citera
2023-06-06, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Man har under ett decennium pratat om Industri 4.0 och att automatiseringen skulle få en nystart för att Europa skulle öka sin konkurrenskraft mot låglöneländer. Av resultatet har nu hittills inte sett så mycket förutom att det byggts automatiserade lager. Egentligen så har automatiska lager funnits i 30 års tid men med den ökade e-handeln så har ett visst tekniksprång tagits.

Det kommer att dröja lång tid innan vi ser resultat av AI och Industri 4.0.
Så är det ju och människan har alltid varit allt för futuristiskt optimistiska i sin vision om framtiden. Flygande bilar och robotar skulle finnas överallt idag om man skulle fråga någon person är 1982.
Citera
2023-06-15, 07:50
Medlem
jack.danielss avatar
Xtrackers artific intelligens and big data (finns på Avanza) en ETF som har ett fräckt namn, så den köpte jag
Aktier inom AI skulle jag inte våga mig på!
Citera
2023-06-15, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Autobahn76
Vid närmare eftertanke så kanske ett bättre namn för tråden skulle ha varit ”Vilka bolag kommer att kapitalisera mest på AI-teknikskiftet.

Som tidigare nämnt är det som kallas för "AI" ingenting nytt. Det som har hänt med ChatGTP är att vanligt folk (icke-tekniskt intresserade) har upptäckt den mänskliga tilltalande aspekten med en språkmodell.

Finns videos på youtube hur du kan träna din egen modell. OpenAI tränade på typ hela Internet, det är det som sticker ut.

Varför tror du det alltid är stockbilder med en AI som ser ut som en människa & lite binära tal som flyter runt figuren? Just det... det tilltalar oss när vi kan se en framtid där AI är nåt vi kan relatera till. Att prata om Python & TensorFlow är inte lika sexigt.

En jämförelse med robotar: det finns japanska företag som gör väldigt realistiska mänskliga robotar. Men de tjänar inga pengar. ABB gör också robotar, men de ser inte ut som människor... ABB tjänar pengar.

Problemet som jag ser det med hypen just nu är att folk extrapolerar saker som framtiden baserat på okunskap. AI will do this, AI will do that. Om du verkligen vill hitta bra case så måste du sätta dig in i det grundläggande tekniska (computerphile på youtube har enkla videos som förklarar hur man tränar AI-modeller t.ex.)

Min hype är ungefär 0% kring AI. Det säger jag trots att jag använder ChatGTP varje dag (mer än google) och jag har en akademisk bakgrund inom datalogi. Det liknar lite hetsen kring crypto för ett par år sedan, företag som la till ordet "blockchain" kunde gå upp 100%.

Vill du förlora pengar snabbt, kasta pengar på AI-hypen. Vill du faktiskt tjäna, vänta på att företag som Nvidia går ned kraftigt & fyll på. Nvidia var ett lika fantastiskt företag i oktober 2022 som det är idag, med skillnaden att om du köpte aktien då, hade du mer än dubblat pengarna.
Citera
2023-06-15, 18:47
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Det beror helt på om det finns vallgravar eller inte. Järnvägar, mobilnät, fibernät och internet i stort är exempel på teknologier som gjorts åtminstone halvstatliga för att öka samhällsnyttan.

Google är ett bra exempel på att innovatören kan tjäna pengar på ett teknikskifte.

Inget tyder på att AI blir annat än "proprietary" så nog borde innovatörerna kunna tjäna gott med pengar där.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in